2015-05-19, 19:28
Medlem
UberPOP är en ny typ av samåkningstjänst som kopplar samman bilägare med passagerare. Eftersom vi inte känner till inkomster och finansiella förutsättningar hos varje enskild partner så kan vi inte ge generella skatteråd. Det finns en rad olika skatteregleringar som kan passa för detta. Vi rekommenderar dig att prata med en skattejurist angående deklaration.

Beträffande ersättningen så överför vi den direkt till ditt bankkonto en gång per vecka och pengarna finns ditt konto på onsdag eller torsdag. Ersättningen kommer som en utlandsbetalning från Holland. Vi skickar inte kontrolluppgifter till Skatteverket i Sverige men om de skulle begära uppgifter kommer vi att vara tillmötesgående.
Citera
2015-05-21, 17:51
Medlem
Hur gör man för att beställa Uber Pop i Stockholm? Jag hittar det inte i appen?
Citera
2015-05-21, 18:21
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon

Jag hade inte tillgång till Pop från början heller. Gissar att det krävs att du varit kund ett tag alt. gjort x antal resor för att få tillgång till Pop.

/#LOUDmouth#
Citera
2015-05-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon
Skattemyndigheten och Länsstyrelsen granskar UBER för ekobrott ,samt olaga yrkestrafik......Speciellt UBER pop........Hoppas ni åker dit ORDENTLIGT...För denna sv*rttaxiverksamhet
Citera
2015-05-26, 21:34
Medlem
Har åkt UBER sista 2-3ggr jag varit i sthlm - inte så mkt för att få en svart bil eller så, men mest för att appen är väldigt väldigt smidig om man frågar mig.

Är det någon som använt UBER både i Sthlm och i Tyskland (Berlin?)? Är det samma enkelhet o.s.v.?
Citera
2015-05-26, 23:04
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oooopss
Skattemyndigheten och Länsstyrelsen granskar UBER för ekobrott ,samt olaga yrkestrafik......Speciellt UBER pop........Hoppas ni åker dit ORDENTLIGT...För denna sv*rttaxiverksamhet
Haha, har vår gode herr taxichauffören blivit så förbannad att han har gått på nubben redan kl 17:20 på eftermiddagen?

Förlåt.... nu är det jag som är ute och snurrar. =X 21:34 är en helt acceptabel tid att ha tagit till flaskan i frustration över nymodigheten från Amerika som hotar brödfödan för taxiockrarna.
Senast redigerad av Tjackmoster 2015-05-26 kl. 23:09.
Citera
2015-05-26, 23:13
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligetorsten
Exakt. I nuläget betalas pengar till dig från Holland en gång i veckan. Du får som chaffis 80% av inkört. Enligt Uber är det inte deras problem hur du väljer att göra med de här pengarna, dvs om du bara stoppar dom i fickan eller väljer att redovisa dom som inkomst/intäkt.

Jag gissar att Skatteverket tycker att någon bör betala ex. arbetsgivaravgifter på de här pengarna. I nuläget betalas inga sådana, vilket innebär att någon slipper betala de 32%.

Gissningsvis försöker Uber hävda att det inte rör sig om taxiverksamhet utan att det är samåkning, dvs att chaffis får ersättning för soppa och slitaget på bil, och därför ska det inte behandlas som vanlig affärsverksamhet.

Det blir säkert så att Uber får backa från det här upplägget. Och då måste de höja priserna i motsvarande mån (dvs ca 32%) och då är det nästan på samma nivå som UberX.

Ett problem OM det blir så att SKV får igenom att det ska vara arb.givaravg. är vem som ska betala dessa. Min gissning är att det blir alla chaffisar. Och är det så att SKV kan kräva in retroaktivt, så blir det ju inte så kul för dessa. Det kan ju dessutom vara så att man har köpt sig en bil på 3-års-lease för att använda och helt plötsligt så kan man stå där med en rätt onödig leasekostnad.

Men vem vet, Uber kanske har nåt fiffigt upplägg via utländska bolag som gör att det kan få fortsätta.
Här i Göteborg existerar inte ens UberX (ännu). Vilka skillnader finns mellan UberX och UberPOP (har läst på deras hemsida men vad gäller skatteupplägg osv. finns naturligtvis inte mycket att hämta direkt därifrån..) som inverkar på möjligheterna att få svenska myndigheter att acceptera uppläggen, och kanske bara det ena och inte det andra? Och hur mycket tenderar UberX och UberPOP att skilja prismässigt - om vi försöker få en helhetsbild (dvs. allt från vardagsmorgonar till stora festhelger)?
Citera
2015-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Haha, har vår gode herr taxichauffören blivit så förbannad att han har gått på nubben redan kl 17:20 på eftermiddagen?

Förlåt.... nu är det jag som är ute och snurrar. =X 21:34 är en helt acceptabel tid att ha tagit till flaskan i frustration över nymodigheten från Amerika som hotar brödfödan för taxiockrarna.

Inlägget du citerar postades ju 17:20 i söndags

Var mitt inlägg som var 21:34
Citera
2015-05-28, 05:21
Medlem
Hur skulle det fungera om man fick pengarna insatta på ett utländskt bankkonto?
Om det vore ett kryphål som hade fungerat hade jag gärna testat att köra.
Citera
2015-05-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster

Nymodigheten från Amerika,tillåt mig småle,vi hade appen flera år innan UBER ens fanns....Etablerade bolag använder taxameter som lagen kräver...Taxameter =spara info om inkört belopp,tomma mil,privata mil(över 100 mil per år privat=betala förmånsvärde)vem som kört.osv osv....lätt för skattemyndigheten att göra en revision.....UBER=sv*rttaxi,ingen taxameter.... Räkna ut marginalerna själva,Köra för ett jämförpris på 199 kr milen.Först ska UBER ha 20%,allmänt slitage på bil,bränsle.försäkringar,lön och sociala avgifter på det,samt kollektivavtal för anställda ....Kollektivavtal S*ciala avgifter o M*ms vet ni ju inte ens vad det är.......Fan vad jag ska garva när myndigheterna gör en revision mot Tj*ckmonter o övriga sv*rttaxikollegor.....J*vla klåpare
Citera
2015-05-30, 18:54
Bannlyst
Någon här som kör och inte har dyslexi. Är det värt att bli en UBER-driver. Mina erfarenheter är från USA.
Citera
2015-06-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oooopss
Nymodigheten från Amerika,tillåt mig småle,vi hade appen flera år innan UBER ens fanns....Etablerade bolag använder taxameter som lagen kräver...Taxameter =spara info om inkört belopp,tomma mil,privata mil(över 100 mil per år privat=betala förmånsvärde)vem som kört.osv osv....lätt för skattemyndigheten att göra en revision.....UBER=sv*rttaxi,ingen taxameter.... Räkna ut marginalerna själva,Köra för ett jämförpris på 199 kr milen.Först ska UBER ha 20%,allmänt slitage på bil,bränsle.försäkringar,lön och sociala avgifter på det,samt kollektivavtal för anställda ....Kollektivavtal S*ciala avgifter o M*ms vet ni ju inte ens vad det är.......Fan vad jag ska garva när myndigheterna gör en revision mot Tj*ckmonter o övriga sv*rttaxikollegor.....J*vla klåpare

Hade vilken app?

Samtliga appar tillhörande etablerade bolag är mycket sämre än Ubers.

Du behöver inte taxameter för att spara de sakerna.
Varför ska du ha kollektivavtal?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in