2015-05-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythekiller
Åtalet kommer ändå att vara det samma. Det är inte bevisningen som man ska fått del av utan själva gärningspåståendet. Åklagaren kommer inte att kunna justera gärningsbeskrivningen nämnvärt vid en resning. Då blir det gärningen definitivt preskriberad.
Om åklagaren vidhåller sin gärningsbeskrivning o ev kompletterar med DNA-träffar, så är detta fall alltså inte kört?
Citera
2015-05-08, 21:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Den absoluta preskriptionstiden är ju till för att man inte ska kunna hålla sig undan efter att man åtalats och sedan inte behöva stå till svars.

Ett exempel kan illustrera detta.

1. En person begår en grov misshandel (upp till sex års fängelse).

2. Personen häktas efter ett år.

3. Personen åtalas efter två år.

4. På väg till huvudförhandlingen så rymmer och flyr personen utomlands.

5. Efter 25 år återvänder personen till Sverige och grips av polis.

6. Det är då möjligt att fälla honom pga att den absoluta preskriptionstiden är 30 år för detta allvarliga brott.
Och om personen inte hade åtalats, allt annat lika, så hade preskriptionstiden varit 15 år. Känns ju som att det slår lite fel.
Citera
2015-05-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nej, basen för ett åtal är bevisningen. Gärningsbeskrivningen kommer garanterat se likadan ut men varken du eller jag kan veta helt säkert att 'åtal som åtal' gäller.

Jag konstaterar att våra meningar går isär i denna fråga. Det är gärningsbeskrivningen som är ramen för rättegången.
Citera
2015-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Och om personen inte hade åtalats, allt annat lika, så hade preskriptionstiden varit 15 år. Känns ju som att det slår lite fel.

Varför tycker du att det slår fel?
Citera
2015-05-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Om åklagaren vidhåller sin gärningsbeskrivning o ev kompletterar med DNA-träffar, så är detta fall alltså inte kört?

Det är möjligt att det inte är kört, nej. Som jag tidigare skrivit går det att läsa i brottsbalkskommentaren att denna fråga är "öppen". Frågan har alltså inte prövats men de personerna som skrev kommentaren konstaterar att det enligt en bokstavstolkning av reglerna i 35 kap är möjligt att bevilja resning i denna situation.
Citera
2015-05-08, 22:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Varför tycker du att det slår fel?
Ja har du en slö åklagare kan du komma hem efter 15 år, har du en pigg och rask måste du vänta i 30 år.
Citera
2015-05-08, 22:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jag konstaterar att våra meningar går isär i denna fråga. Det är gärningsbeskrivningen som är ramen för rättegången.

Då måste jag konstatera detsamma. Det är bevisningen som är huvudanledningen till att rättegången hålls över huvud taget.
Citera
2015-05-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja har du en slö åklagare kan du komma hem efter 15 år, har du en pigg och rask måste du vänta i 30 år.

Har du tur så är polisen och åklagaren så slö att de inte förstår att det var du när du väl gör något
Citera
2015-05-08, 22:06
Medlem
Grandiosos avatar
"Hur kunde det gå så här snett"

Citat:
19 år har gått. År av frågetecken, sorg och bearbetning.

I onsdags nåddes Malins familj av ytterligare en nyhet. Den tidigare misstänkte kan inte fällas på grund av att preskriberingstiden gått ut.

– Det är väldigt olyckligt att denna information kommer först nu, säger Håkan Lindborn, Malins äldre bror.
Citat:
– Jag har inget svar på hur det har kunnat gå så här snett. Jag är frustrerad och känner att vi kanske kunnat agera annorlunda vad gäller DNA-bevisningen om den här informationen kommit fram tidigare.

Det har nu gått drygt 19 år sedan Malin rycktes bort från sin familj. Dagen hon försvann minns Håkan väl. Han var den i familjen som såg henne sista gången.
Citat:
Men vad händer med DNA:t? Den frågan har Håkan ställt sig flera gånger de senaste dagarna.

– Kastas det eller vad händer nu? Går det att få resning i ärendet? Vi, som familj, vill så klart gå vidare och se vad vi kan göra. Men var börjar vi?

– Det känns så orättvist. Malin är borta men mördaren går fri. Tänk om det händer igen? Jag vill inte att någon annan ska behöva gå igenom det vi behövt göra .

Vad skulle det innebära för er som familj om någon erkänner eller fälls?

– Det blir en form av avslut. Jag vill att ett sista kapitel ska skrivas. Först när någon fälls kan jag få själslig frid.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/hur-kunde-det-ga-sa-har-snett

Familjen måste få svar

Citat:
Det brutala mordet på då 16-åriga Malin Lindström chockade en hel kommun och har hållit hennes familj i ett järngrepp av sorg allt sedan dagen hon försvann. Hoppet står till den mikroskopiska mängd spermier som hittades på Malins jeans, och det dna som förhoppningsvis går att utvinna därifrån. Detta för att slutligen matcha mot den nu 37-årige man som dömdes i tingsrätten och senare friades i hovrätten. Den stora frågan är om beviset överhuvudtaget får prövas mot denne.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/familjen-maste-fa-svar
Senast redigerad av Grandioso 2015-05-08 kl. 22:14.
Citera
2015-05-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Då måste jag konstatera detsamma. Det är bevisningen som är huvudanledningen till att rättegången hålls över huvud taget.

Anledningen till att rättegången hålls är väl för att någon påstås ha gjort en kriminell handling?
Citera
2015-05-08, 22:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Anledningen till att rättegången hålls är väl för att någon påstås ha gjort en kriminell handling?

Jo, och det - påståendet - är baserat på bevisning som kommit fram. En gärningsbeskrivning är bara en ram för allt som farbror polis luskat fram under utredningen och som åklagaren bedömt brottet.
Citera
2015-05-08, 22:14
Medlem
Nu har chefåklagare Månsson ändrat uppfattning:

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/asikter-gar-isar-om-preskription
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in