2015-05-08, 20:18
Medlem
Försöker förstå hur lagstiftaren resonerat... Om Hovrätten dömt MGM för mord, hur lång hade preskriptionstiden för resning i HD till gagn för MGM varit?
Citera
2015-05-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythekiller
35:3 reglerar inte den situationen. Enda möjligheten är isf att den tillämpas analogt. Analogisk tillämpning är mkt ovanligt inom straffrätten.
Skulle inte en analogisk tillämpning krocka med lagalitetsprincipen?
Citera
2015-05-08, 20:33
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Skulle inte en analogisk tillämpning krocka med lagalitetsprincipen?

Inte i detta fallet eftersom en analogisering skulle vara till den misstänktes fördel.
Citera
2015-05-08, 20:40
Medlem
Citat:
Försöker förstå hur lagstiftaren resonerat... Om Hovrätten dömt MGM för mord, hur lång hade preskriptionstiden för resning i HD till gagn för MGM varit?

Det finns ingen tidsbegränsning för resning till förmån för den dömde.
Citera
2015-05-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Inte i detta fallet eftersom en analogisering skulle vara till den misstänktes fördel.
Nu misstolkar du
Citera
2015-05-08, 20:45
Medlem
Citat:
Det finns ingen tidsbegränsning för resning till förmån för den dömde.
Anade att det förhöll sig så, kan det va lagstiftaren mening med att utelämna "frikännande dom" i 35:3. Hur ser du på analog tillämpning kontra legalitetsprincipen?
Citera
2015-05-08, 20:47
Medlem
macys avatar
Citat:
Nu misstolkar du

En analog tillämpning av 35 kap 3 § skulle innebära att preskriptionstiden beräknas från den dag brottet begicks (1996), vilket innebär att OW inte kan straffas.

Hur tänker du?
Citera
2015-05-08, 20:52
Medlem
Citat:
Anade att det förhöll sig så, kan det va lagstiftaren mening med att utelämna "frikännande dom" i 35:3. Hur ser du på analog tillämpning kontra legalitetsprincipen?

Till att börja med tänker jag att det måste finnas en anledning till att lagstiftaren valde att utelämna frikänd-situationen i 35:3. Jag menar, för att åklagaren ska kunna väcka åtal måste "tillräckliga skäl" föreligga. Åklagaren ska bara väcka åtal om hon förväntar sig en fällande dom. För att någon ska häktas krävs endast "sannolika skäl". Möjligen har lagstiftaren velat skapa en öppning för just denna typ av situationer. När det finns mycket som talar för att en person är skyldig men att något saknas. Ett mordvapen, offrets kropp, eller som i detta fall ett eventuellt avgörande bevis i form av dna.

Analogier är som sagt mycket ovanliga i straffrätten och precis som någon redan nämnt så förbjuder legalitetsprincipen detta. Jag har svårt att se att man skulle tolka in denna situation i 35:3.
Senast redigerad av jimmythekiller 2015-05-08 kl. 20:54. Anledning: felskrivning
Citera
2015-05-08, 20:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Då får du nog sätta dig ned en god stund och mala igenom förarbetena.
Citera
2015-05-08, 20:59
Medlem
macys avatar
Citat:
Till att börja med tänker jag att det måste finnas en anledning till att lagstiftaren valde att utelämna frikänd-situationen i 35:3. Jag menar, för att åklagaren ska kunna väcka åtal måste "tillräckliga skäl" föreligga. Åklagaren ska bara väcka åtal om hon förväntar sig en fällande dom. För att någon ska häktas krävs endast "sannolika skäl". Möjligen har lagstiftaren velat skapa en öppning för just denna typ av situationer. När det finns mycket som talar för att en person är skyldig men att något saknas. Ett mordvapen, offrets kropp, eller som i detta fall ett eventuellt avgörande bevis i form av dna.

Analogier är som sagt mycket ovanliga i straffrätten och precis som någon redan nämnt så förbjuder legalitetsprincipen detta. Jag har svårt att se att man skulle tolka in denna situation i 35:3.

Jag skulle vilja påstå att eftersom lagstiftaren inte reglerat denna situation i lagtexten på ett tydligt vis så bör domstolen hitta en argumentation som inte är till men för den enskilde, det vill säga konstatera att påföljds/åtalspreskription föreligger. T ex genom att analogisera 35:3.
Om man skulle komma fram till motsatsen - att det går att döma OW - ja då kan man tala om att legalitetsprincipen rubbats.
Senast redigerad av macy 2015-05-08 kl. 21:02.
Citera
2015-05-08, 21:05
Medlem
Citat:
Nu misstolkar du
Dementerar den raden😄Orden kom utan större tänk, aperitif, hockey o grillning kräfva sin Man
Citera
2015-05-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Jag skulle vilja påstå att eftersom lagstiftaren inte reglerat denna situation i lagtexten på ett tydligt vis så bör domstolen hitta en argumentation som inte är till men för den enskilde, det vill säga konstatera att påföljds/åtalspreskription föreligger. T ex genom att analogisera 35:3.
Om man skulle komma fram till motsatsen - att det går att döma OW - ja då kan man tala om att legalitetsprincipen rubbats.

Enligt en bokstavstolkning av lagtexten i 35 kap. så är det ju möjligt att, inom 30 år från brottet, bevilja resning och döma den tidigare frikände om man finner det ställt utom rimligt tvivel. Det är väl inte att rubba legalitetsprincipen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in