2019-03-24, 23:28
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om nu GMgrabben anser sig oskyldig varför skulle han då krångla och neka till ett dna test?

Det finns över 100 killar i utredningen om dubbelmordet i Linköping 2004 som vägrat att låta sig topsas. Varför skulle så många, bevisligen oskyldiga, krångla?
Citera
2019-03-25, 15:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Själv har jag bara läst detta:För de grövsta brotten, så som mord, dråp, folkmord, terroristbrott etc. finns ingen preskriptionstid om de begåtts 1 juli 1985 eller senare
Vart får du 1 Juli 1995 ifrån?

För de hann preskriberas. Det vill säga, tidigare var det 15 års preskription för dråp. Ett dråp som begicks den 20 juni 1994 preskriberades alltså den 20 juni 2009.

Inte 100 på att det förhåller sig så. Men 90-95.
Citera
2019-03-25, 20:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Det finns över 100 killar i utredningen om dubbelmordet i Linköping 2004 som vägrat att låta sig topsas. Varför skulle så många, bevisligen oskyldiga, krångla?
Jag kan svara på hur jag hade resonerat. Om polisen hade frågat mig om jag vill bli topsad i samband med en brottsutredning så hade jag tackat nej av integritetsskäl. Det är åklagaren som skall bevisa att en misstänkt är skyldig, inte tvärtom.
Citera
2019-03-31, 13:52
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Varför skulle skulle över 100 killar som bevisligen är oskyldiga behöva topsas förstår jag inte.Är det verkligen sant?Vilken källa har du på det?
De finns väl ingen anledning att vägra dna om man är oskyldig.Möjligen om nära anhörig kan vara GM och man vill skydda denne.
Den misstänkta gärningsgrabben i detta fall kan inte betraktas som bevisligen oskyldig.

Möjligen kan jag tänka mig att mamman till gärningsgrabben kan vägra lämna DNA.Men om mamman är övertygad om att hennes son är oskyldig kommer hon naturligtvis att låta sig topsas frivilligt.Men naturligtvis misstänker hon detsamma som flertalet här gör nämligen att misstänkt gärningsgrabb är mördaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag kan svara på hur jag hade resonerat. Om polisen hade frågat mig om jag vill bli topsad i samband med en brottsutredning så hade jag tackat nej av integritetsskäl. Det är åklagaren som skall bevisa att en misstänkt är skyldig, inte tvärtom.
integritet är viktigare för dig än att brott klaras upp.Men vilka åtgärder kan göras om nån vägrar?
Senast redigerad av olovpalme 2019-03-31 kl. 13:54.
Citera
2019-04-02, 23:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
integritet är viktigare för dig än att brott klaras upp.Men vilka åtgärder kan göras om nån vägrar?
Självklart så är min integritet viktigare för mig än att brott som är flera decennier gamla klaras upp.

Utöver min personliga integritet så har jag aldrig mördat någon, vilket innebär att det är mycket osannolikt (cirka en på miljonen) att ett prov på mig skulle leda till träff i en mordutredning. Om någon vägrar så får väl polis och åklagare försöka hitta någon skälig misstanke eller lägga personen åt sidan.
Citera
2019-04-03, 08:13
Medlem
Citat:

olovpalme Du får tänka dig in i andras situationer också.. även om Du alltid skulle lämna DNA till polisen för att testa i ett brottsfall kanske inte alla andra skulle tänka exakt som Dig. Andra kan ha andra grunder att avstå, som att de har låg tilltro till polisen.

Jag har inte mördat Malin men om polisen vill ta mitt DNA för att testa får de göra det.. men om polisen skulle vara jävligt arrogant så kanske jag också vägrar, jag vet inte.

Vill bara säga att det kan finnas en hel olika massa skäl för vissa att avstå topsning.
Citera
2019-04-03, 11:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Möjligen kan jag tänka mig att mamman till gärningsgrabben kan vägra lämna DNA.Men om mamman är övertygad om att hennes son är oskyldig kommer hon naturligtvis att låta sig topsas frivilligt.Men naturligtvis misstänker hon detsamma som flertalet här gör nämligen att misstänkt gärningsgrabb är mördaren.
Men killens egen DNA-profil borde man väl redan ha? Eller gjorde man sig av med den i samband med att han blev frikänd?
Citera
2019-04-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men killens egen DNA-profil borde man väl redan ha? Eller gjorde man sig av med den i samband med att han blev frikänd?

Det vet vi inte säkert.
Om någon ska kunna fällas för mordet så är förhoppningen att det inte matchar.

Vill man bara klara upp mordet så hoppas man på matchning.
Citera
2019-04-04, 17:59
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Varför skulle skulle över 100 killar som bevisligen är oskyldiga behöva topsas förstår jag inte.Är det verkligen sant?Vilken källa har du på det?
De finns väl ingen anledning att vägra dna om man är oskyldig.Möjligen om nära anhörig kan vara GM och man vill skydda denne.

Men begriper du verkligen inte? Då förklarar jag extra noga för dig.

Vid dubbelmordet i Linköping 2004 säkrade polisen mordvapnet och hittade gärningsmannens DNA på kniven. Väldigt många har varit i förhör och över 100 killar har vägrat att låta sig topsas. Minst 99 procent av dem är bevisligen helt oskyldiga – det finns bara en (1) kille som kan vara skyldig och vem det är vet man så klart inte.

Här kan du läsa om en kille som vägrade låta polisen ta hans DNA i utredningen, han hade denna förklaring:

Citat:
— Jag funderade mycket på det innan jag gick till polisstationen. Jag vurmar för rätten till integritet och tycker att det är fel när polisen på det här sättet vänder på bevisbördan.
Citera
2019-04-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Polisen hade inte nån teknisk bevisning 1997 att kolla honom mot så dom kanske inte såg nån mening med att ta fingeravtryck el. Dna då. Står kanske detaljerat i utredningen vad som hände när han greps.

Det var nån lirare som skulle kolla på sin dator och se om FUP fanns där. Kanske laddas den upp i tråden så småningom
Citera
2019-04-08, 11:52
Medlem
Jag har inte riktigt koll men bor familjen kvar i samma hos som dom gjorde 1997? Den åtalade han flyttat har jag koll på men inte resten-
Citera
2019-04-08, 18:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Jag har inte riktigt koll men bor familjen kvar i samma hos som dom gjorde 1997? Den åtalade han flyttat har jag koll på men inte resten-
Jag har alltid varit emot att familjerna ska hängas ut och om dom bor kvar eller inte har inget att göra med den person som blev först fälld för mordet i Tingsrätten och sedan friad i Hovrätten.
Skulden ska ligga hos GM och ingen annan.
Han bor kvar i Sveg vad jag kan se.
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Detta borde rimligen vara GM.

https://www.ratsit.se/19780128-Karl_Olof_Verner_Wiberg_Sveg/cb5qM4dAhZ0p1_31_xMiKk5yTiryXyg2S0CJehdUvW0

Förstår att han inte är dömd vilket också är anledningen till varför han borde hängas ut.
Ett haveri till rättsystem som inte får/fick honom fälld.
Undrar hur det går med detta? Det skulle förhoppningsvis vara klart inom 2 månader så i maj borde analysen vara klar.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Då artiklar kan försvinna är det bra med lite citat men tar det från originalartikeln.

23 år gammalt dna från Malinmordet ska nu analyseras
Publicerat 10 mars 2019
Mordet på Malin Lindström i Husum år 1996 kan komma att lösas när dna från brottsplatsen ska analyseras. Bara en liten mängd dna hittades för 23 år sedan och analysen har dröjt eftersom fyndet kunde bli förstört.

En person var länge misstänkt för mordet men släpptes i brist på bevis.
– Vi har ett förorenat dna som nu ska tvättas rent och analyseras. Tekniken finns nu på plats utan risk att förstöra dna:t, säger *** på polisens avdelning för grova brott i Västernorrland.
Redan nu i vår kommer besked om dna:t från Malinmordet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7170486

Vad händer om det nu visar sig att Olof är GM?
Han var ju bara 18 år vid mordet så det är preskriberat nu på grund av hans ålder och han kan aldrig dömas för det.
Kommer polisen att kalla det för polisiärt uppklarat?
Får vi veta att det är polisiärt uppklarat när DNA provet är klart då vet vi!

Att det inte ska vara Olof som är GM med den bevisning som finns är uteslutet.
Att han inte blev dömd i HR är inget annat än en ren skandal.

BROTT | 30 jul 2008 Lång artikel.
Vem mördade Malin?
I närheten av kroppen hittas paketeringstape, en sönderklippt bit av Malins blå tröja samt en väska med bland annat en röd hårborste, ett kollegieblock och Sigge Stark-boken "Kämpa för lyckan". Vissa klädesplagg saknas samt ID-kort, en plånbok med cirka 60 kronor och ett hjärtformat bärnstenssmycke.

Malins kläder samt övrigt material från fyndplatsen skickas till Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL. Där hittar man en spermafläck på Malins jeans, men antalet spermier är för litet för att man ska kunna göra en DNA-analys.

Redan i december berättade flera vittnen att de sett en man följa efter Malin Lindström på Bruksvägen, men det dröjer flera månader innan mannen, en 19-årig Husumbo, är identifierad.

Han får lämna DNA-prov, och vid en husrannsakan hittar polisen flera föremål som de sätter i samband med mordplatsen. Bland annat paketeringstape samt en sax med blå fibrer av samma ovanliga typ som i Malins tröja. Dessa fibrer återfanns också i garaget och i framsätet på en bil som familjen disponerade. En tecknad dödskalle och sexuella bilder med våldsinslag hittas gömda under ett uthus.

I förhör berättar 19-åringen att han drabbats av minnesförlust under morddagen, men säger sig ha en otydlig minnesbild av en röd hårborste, en axelremsväska och kanske ett samlag. Han säger också att han eldat upp en rödfläckad t-shirt samt att han hittat ett par vita trosor i sin jackficka som han kastat i Husån.
https://www.allehanda.se/artikel/brott/vem-mordade-malin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in