2015-05-06, 14:06
Medlem
Jag har sökt sommarkurser i år och blivit antagen till tre stycken, men saken är den att jag blev reserv på mitt förstahandsval med reservplats 31. Har jag någon chans att komma in på mitt förstaval med denna reservplats?
Min förstavalskurs har högt söktryck. Det är 200 antagna i min urvalsgrupp och det är 1013 reserver. Som sagt har jag reservplats 31.
Är det vanligt att många personer tackar nej till sommarkurser dem sökt,
och i hur stor utsträckning gäller i så fall detta på de mest populära sommarkurserna.
Kursen är "Harry potter och hans världar".

Tack på förhand!
Citera
2015-05-06, 15:02
Medlem
Har gjort lite research.

Jag har 1,15 pa mitt HP.

Linjen jag sokt hade tidigare ar (2014) 45 stycken forstahandssokande, och intagningen var da 1,10.

Nu iar (2015) sa ar antalet forstahandssokande 33 stycken, alltsa 12 stycken mindre (36 % mindre).

Borde detta betyda att ja borde kanna mig hyffsat saker eller vad tror ni?

Ursakta for min stavning men har varken 'a 'a' 'o' for jag ar i Irland just nu.
Citera
2015-05-06, 18:03
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
Vad innebär "antagningspoäng" i urvalgrupp SA (sent anmälda)? Vad går de efter i det hår fallet? "944" står angivet.
Det är ett mått på hur sen du var med din anmälan (din plats i kön), ju högre desto bättre.
Citera
2015-05-06, 19:12
Medlem
daggeulricHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Det är ett mått på hur sen du var med din anmälan (din plats i kön), ju högre desto bättre.

Går det någonstans att se vad man har? Eller ser man det först när de eventuellt går igenom de sena anmälningarna? Det kanske till och med är oväsentligt?

En vän har redan fått en utav sina sena anmälningar handlagd. Borde inte detta ske vid ett senare skede?

Kram.
Senast redigerad av daggeulricH 2015-05-06 kl. 19:42.
Citera
2015-05-06, 22:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Men om jag vill vara reserv på val 1..? Men samtidigt inte sumpa backupen på val 2?
Läs mitt inlägg igen, ingenting händer med #2.
Citera
2015-05-08, 19:37
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
När du gör en sen anmälan hamnar du sist i kön, så du har tyvärr inte någon större chans.

Visserligen sist i kön, men hanteras inte sen ansökning precis som vilken ansökning som helst? Så vitt jag vet så söker han/hon in på reservplatsen med en sen anmälan. Då får man se vilket nummer man har, och ju närmare 1 man har ju bättre chans har man att bli antagen, I am right?
Citera
2015-05-08, 20:02
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Visserligen sist i kön, men hanteras inte sen ansökning precis som vilken ansökning som helst? Så vitt jag vet så söker han/hon in på reservplatsen med en sen anmälan. Då får man se vilket nummer man har, och ju närmare 1 man har ju bättre chans har man att bli antagen, I am right?

En sen ansökning har i princip ingen chans att bli antagen till ett populärt unviersitet/program. Sena ansökningar behandlas absolut sist av alla och kommer således endast in om alla andra som blivit antagna tackat nej.
Citera
2015-05-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror

Nej, du har fel. En sen ansökan tas hänsyn till först efter att alla antagna och reserver som sökte i tid har fått möjligheten att tacka ja.
Citera
2015-05-09, 12:11
Medlem
Fel tråd
Citera
2015-05-09, 16:10
Medlem
Jag hade tänkt gå ett särskilt civ ingprogram med hög antagningspoäng på ett ställe jag omöjligen får tag i boende.
Om jag söker och kommer in men hoppar av direkt efter uppropet. Kan jag när som helst ta upp utbildningen igen eller måste jag söka in i samma kvot som de andra?
Dvs är man antagen på livstid?
(Mitt hpresultat börjar bli dammigt.)
Citera
2015-05-09, 16:40
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Jag hade tänkt gå ett särskilt civ ingprogram med hög antagningspoäng på ett ställe jag omöjligen får tag i boende.
Om jag söker och kommer in men hoppar av direkt efter uppropet. Kan jag när som helst ta upp utbildningen igen eller måste jag söka in i samma kvot som de andra?
Dvs är man antagen på livstid?
(Mitt hpresultat börjar bli dammigt.)

Nej. Om du tackar nej/hoppar av har du ingen garanterad plats i framtiden och måste söka om på nytt.
Citera
2015-05-09, 21:48
Medlem
Ok, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här