2015-05-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Alla har allt att vinna på om Ryssland backar, tom Ryssland själv! Den enda som förlorar något är Putin vars prestige sjunker som ett ankare.

Det kommer ta ryssland många år att försöka reparea skadorna, om det ens går. Jag tror att västvärlden kommer kräva att putin avgår för att ens tänka över att dra tillbaka sanktionerna.
2015-05-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Alla har allt att vinna på om Ryssland backar, tom Ryssland själv! Den enda som förlorar något är Putin vars prestige sjunker som ett ankare.
Jag har fått detta intryck med, men samtidigt känns det som att om det vore så simpelt skulle de inte avancerat från början. Nu är jag ingen historiexpert men var inte den orangea revolutionen i princip samma sak som det som ledde fram till konflikten denna gång. Den gången förgiftade väl dem presidentkandidaten och allt föll ihop som en taskig suffle till slut ? Varför inbördeskrig m.m denna gång det känns ju som att även denna gång skulle den EU/Västvänliga sidan kollapsa ihop utan allt kaos som blivit?
2015-05-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QCMAG
Ja såklart var det så. För jag antar att du har noll koll på ultrassituationen i Ukraina? Där klubbar vars firmor och ultras är extremnationalister. Där de stod och skrek att alla rebeller borde dödas här och nu ( vilket de gjorde ). Att de är "lite hårdare" är bara en stor lögn från dig. Du borde mycket väl veta att tex Donetsk Ultras senare gick med i Donbass bataljonen. Men som vanligt är det inga högermänniskor utan bara vänliga människor, precis som samma människor som slog ihjäl de som föll ur byggnaden.

Vilken härlig människosyn du har. Det märks att UAs regerings snack om undermänniskor har nått dig. Vad skönt att du kan ge mig källor som styrker ditt påstående, hardmode: oberoende källor.

Ja bland annat hon tjejen som tog livet av sig. Men det är väl helt rätt enligt dig, eftersom hon fick vad hon förtjänade? Du vet själv säkerligen hur scenen såg ut, även fast du försöker måla upp den som barnfamiljer vs spetsnaz. Så vet du mycket väl att skott avlossades. Men med tanke på att den rysktalande befolkningen inte vill styras av ärthjärnor och oligarker från kiev, så förstår jag dem.

Du kan ju börja med att läsa stycket om odessa i FN-rapporten som fuckuto (sic!) så behjälpligt sköt sig i foten med.

Sekundärt finns ingen verklig konflikt mellan rysktalande och ukrainsktalande. De flesta i Kiev pratar ryska dagligen. De flesta rysktalande i södra och östra Ukraina vill tillhöra en enad nation. Du visar bara att du saknar koll på regionen.

Avslutningsvis var maidan - och närmandet till EU - ett tydligt ställningstagande mot oligarkväldet. Det borde väl framgått om du ens följt konflikten det minsta lilla. Dessutom var Donbass den region där oligarkerna hade i särklass starkast grepp och sög ut Ukraina som nation.

Nope, detta känns meningslöst. Nu ska jag äta lite flamboyerade ryska bäbisar och tillbe avgudabilder av Bandera!
2015-05-07, 22:15
Medlem
Kommer rapporter om våldsamma strider över hela fronten, fem ukrainska soldater har dött och ett tiotal skadats. Stridsvagnar, fordon och hundratals ryska soldater har anfallit flera städer nu under kvällen. Värst är det runt Donetsk, Stanitsa Luhanska och Shyrokino.

Vad är det som händer? Har ryssarna dragit igång den väntade offensiven nu?

Inatt gäller det att de ukrainska styrkorna håller ut.

https://twitter.com/UKROPSTEEL/status/596402437482754048
Senast redigerad av Pobedarov 2015-05-07 kl. 22:23.
2015-05-07, 22:22
Medlem
QCMAGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Du kan ju börja med att läsa stycket om odessa i FN-rapporten som fuckuto (sic!) så behjälpligt sköt sig i foten med.

Sekundärt finns ingen verklig konflikt mellan rysktalande och ukrainsktalande. De flesta i Kiev pratar ryska dagligen. De flesta rysktalande i södra och östra Ukraina vill tillhöra en enad nation. Du visar bara att du saknar koll på regionen.

Avslutningsvis var maidan - och närmandet till EU - ett tydligt ställningstagande mot oligarkväldet. Det borde väl framgått om du ens följt konflikten det minsta lilla. Dessutom var Donbass den region där oligarkerna hade i särklass starkast grepp och sög ut Ukraina som nation.

Nope, detta känns meningslöst. Nu ska jag äta lite flamboyerade ryska bäbisar och tillbe avgudabilder av Bandera!

Ja verkligen. Vill du dra bort det hela från Odessa? Hur era fulla nationalister attackerade poliser eller tände eld på byggnaden medan pensionärer klättrade ut ur byggnaden? Oavsett så har en hel del människor dött och du anser att de förtjänar det. Men jag antar att fulla nationalister som har en förmåga att döda oskyldiga kanske inte ska dra linjer om vem som ska dödas och inte.

Haha jaja. Jag vet vad som händer, du behöver inte oroa dig. Jag bodde i Chisinau ett tag och ditt försök att smutskasta Transnistrien är extremt patetiskt. Men ni har det nog bra med Poroshenko, han kommer nog att fixa allt det där braiga som EU kan erbjuda, om ni ens kommer med i EU

Vilket är roligt då rebellerna kastade ut oligarkerna. Det har till och med din favoritkälla VICE gjort ett reportage om

Ja gör du det, såpass seriös som du är, så förstår jag dig. Men jag antar att alla ryssar borde brännas likt de gjorde i Odessa enligt din moralkompass.

Edit: Jag gillar hur du drar in Berkut. Hur många, enligt UAs medier dödade berkut jämfört med din nya regering? Nog för att det är en stor debatt om vilka som sköt under maidan, så om vi antar att det är berkut. Då antar jag att väldigt många civila i Donbass kanske inte håller med dig.

Edit: Din syn på det hela är såpass förvrängt att jag undrar vad fan du tror egentligen.
Du vill inte länka några källor?
Senast redigerad av QCMAG 2015-05-07 kl. 22:33.
2015-05-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QCMAG
Ja verkligen. Vill du dra bort det hela från Odessa? Hur era fulla nationalister attackerade poliser eller tände eld på byggnaden medan pensionärer klättrade ut ur byggnaden? Oavsett så har en hel del människor dött och du anser att de förtjänar det. Men jag antar att fulla nationalister som har en förmåga att döda oskyldiga kanske inte ska dra linjer om vem som ska dödas och inte.

Haha jaja. Jag vet vad som händer, du behöver inte oroa dig. Jag bodde i Chisinau ett tag och ditt försök att smutskasta Transnistrien är extremt patetiskt. Men ni har det nog bra med Poroshenko, han kommer nog att fixa allt det där braiga som EU kan erbjuda, om ni ens kommer med i EU

Vilket är roligt då rebellerna kastade ut oligarkerna. Det har till och med din favoritkälla VICE gjort ett reportage om

Ja gör du det, såpass seriös som du är, så förstår jag dig. Men jag antar att alla ryssar borde brännas likt de gjorde i Odessa enligt din moralkompass.

Edit: Jag gillar hur du drar in Berkut. Hur många, enligt UAs medier dödade berkut jämfört med din nya regering? Nog för att det är en stor debatt om vilka som sköt under maidan, så om vi antar att det är berkut. Då antar jag att väldigt många civila i Donbass kanske inte håller med dig.

Edit: Din syn på det hela är såpass förvrängt att jag undrar vad fan du tror egentligen.
Du vill inte länka några källor?

Ditt inlägg blir ju än mer komiskt när Moldavien i veckan genomförde stora protester mot det pro-ryska styret och korruptionen som förskingrat 900 miljoner euro (10 % av BNP).

http://www.cnbc.com/id/102648263

Man kan ju undra varför dessa människor som har det så bra enligt din moralkompass sympatiserar med Ukraina och drömmer om frihet från den kommunistiska piskan?

Läser du inte nyheterna?

Chisinau lär ju vara en trevlig stad har jag hört, men kommer givetvis inte långt på listan över misär om man ska jämföra med mitt kära Ryssland (pun intended).

Ukraina kommer gå med i EU och NATO förr eller senare oavsett om du gillar det eller ej.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-05-07 kl. 22:45.
2015-05-07, 22:39
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Kommer rapporter om våldsamma strider över hela fronten, fem ukrainska soldater har dött och ett tiotal skadats. Stridsvagnar, fordon och hundratals ryska soldater har anfallit flera städer nu under kvällen. Värst är det runt Donetsk, Stanitsa Luhanska och Shyrokino.

Vad är det som händer? Har ryssarna dragit igång den väntade offensiven nu?

Inatt gäller det att de ukrainska styrkorna håller ut.

https://twitter.com/UKROPSTEEL/status/596402437482754048
De flesta förväntar sig en offensiv som börjar runt segerdagen, 9 maj. Fast det känns lite för tidigt ännu, peak patriotism har nog inte uppnåtts. Kanske är förberedelser, känna på fienden.

Nog är något på gång.
https://twitter.com/carlbildt/status/596025811108528128
2015-05-07, 22:59
Medlem
QCMAGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Ditt inlägg blir ju än mer komiskt när Moldavien i veckan genomförde stora protester mot det pro-ryska styret och korruptionen som förskingrat 900 miljoner euro (10 % av BNP).

http://www.cnbc.com/id/102648263

Man kan ju undra varför dessa människor som har det så bra enligt din moralkompass sympatiserar med Ukraina och drömmer om frihet från den kommunistiska piskan?

Läser du inte nyheterna?

Chisinau lär ju vara en trevlig stad har jag hört, men kommer givetvis inte långt på listan över misär om man ska jämföra med mitt kära Ryssland (pun intended).

Ukraina kommer gå med i EU och NATO förr eller senare oavsett om du gillar det eller ej.

Om du vill köra Moldavisk politik, så får du jättegärna göra det i trådar som är relevant. Vad du vill förmedla vet jag ej, dock. Då ditt inslag inte alls handlar om pro-Ryssland, utan snarare någon politiker.

Om du fortfarande vill snacka om Transinistiriens relation till UAs inbördeskrig så kan du gärna göra det.

Varför svarar du inte på mina frågor din lögnare? Du som anser att det är helt ok att bränna människor levande borde väl ha något nationalistiskt svar. Återigen, du kan inte svara för vad som händer i Odessa din lilla lögnare, så du fortsäter att köra vidare på någonting annat. Så bra, då vill att Rebeller ska dö i brand men sedan vill du inte svara på om ultras eller resterande fulla nationalister ska stå inför rätta. Typiskt Ukraina, som hela världen skrattar åt. Clava UKRAINE!!! Var det va?
Senast redigerad av QCMAG 2015-05-07 kl. 23:08.
2015-05-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Varför slutkommentar? Efter alla stora ord kanske vi kan se vad din källa - som du citerar lögnaktigt och fragmenterat - verkligen säger?

http://www.un.org.ua/images/stories/Report_15_May_2014__en.pdf

Sektion 63, "Odessa violence"

Citera den i sin helhet. Jag kan tyvärr inte då pdf:en buggar och bara låter mig kopiera ord för ord. Det är bara en 10-20 rader, från vilka du förvanskar ett citat, men publicera det i sin helhet och det bekräftar det jag skrev imorse och ovan (ja, det är på engelska men jag tog mig friheten att översätta).

Herregud, har ni proryssar inte ens ett dugg respekt för sanning?
Jag har avlutat diskussionen, men läser ändå igenom det du skriver. Den rapport som du hänvisar till heter
"Report on the human rights situation in Ukraine 15 May 2014"
Alltså producerad dagarna precis efter massakern.
Den rapport som jag hänvisar till heter:
"Report on the human rights situation in Ukraine 15 June 2014".
Den senare bör vara mer aktuell. Du läser fel rapport!

Edit: Om du i framtiden citerar direkt från nägon källa använd (delge alltid) original texten, snälla översätt inte. Via originaltexten så kan man finna källan via Google - när du översätter texten går det inte att finna källan via någon sökmotor, på ett snabbt och rationellt sätt..
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-07 kl. 23:33.
2015-05-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Separatistryssarna skiter i vapenvilan vilket väl knappast förvånar någon..
http://in.mobile.reuters.com/article/idINKBN0NR1AL20150506?irpc=932
Citat:
Separatisterna lyckades bryta vapenvilan 42ggr på 6h.. Starkt jobbat av dårarna
http://www.newsweek.com/least-42-ceasefire-violations-six-hours-ukraine-329003

Är dina egna lögner eller är den "trovärdiga västmedias" lögner som du sprider vidare?

Enligt OSCE rapport från den 4 maj:
Citat:
The SMM noted continued fighting in areas in and around the destroyed “Donetsk People’s Republic” (“DPR”)-controlled Donetsk airport (8km north-west of Donetsk) and Shyrokyne (20km east of Mariupol). Shelling was particularly intense in the latter location in the afternoon and evening of 4 May, with an SMM unmanned aerial vehicle (UAV) recording live mortar fire being directed at the village at 21:23hrs, and subsequently two burning houses there. The UAV also noted what was assessed to have been a Ukrainian Armed Forces artillery unit on the southern outskirts of government-controlled Zorya (30km north of Mariupol) at 22:51hrs, firing artillery rounds at “DPR”-controlled Oktyabr (26km north-east of Mariupol).

Whilst in the “DPR”-controlled village of Savelivka (53km north-east of Donetsk), the SMM heard more than 20 incoming explosions at a location approximately 2km east of its position.

http://www.osce.org/ukraine-smm/155091?utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRs s&utm_campaign=oscelatestnews

Enligt OSCE rapport från den 5 maj:
Citat:
The SMM continued to observe ceasefire violations[1] in and around Donetsk airport (“Donetsk People’s Republic” (“DPR”)-controlled, 11km north-west of Donetsk), and near Shyrokyne (20km east of Mariupol). From the observation point on the eastern outskirts of government-controlled Berdianske (1.5km west of Shyrokyne, 20km east of Mariupol), between 14:20 and 18:00hrs, the SMM heard 47 mostly outgoing explosions and observed 26 airbursts of small arms fire. The explosions came from south-east, east, north and north-west direction from a distance between 0,3km and 2.5km. The weapons used included 82mm mortars, anti-tank guns and small arms.

The SMM saw Ukrainian armed forces soldiers using telemetric devices in direction of “DPR”- controlled Debaltseve (58km north-east of Donetsk) and two BRDM-2 armoured reconnaissance vehicles were deployed in firing position.

In the “DPR”-controlled village of Oktyabr (85km south of Donetsk, 26km east of Mariupol), the SMM analysed four 122mm artillery craters and two 120mm mortar craters. The analysis showed that the shelling originated from a western direction. One civilian home was severely damaged. The SMM also saw two other artillery craters at that location which the patrol was unable to analyse due to time constraints.

The SMM conducted a follow up analysis of the shelling of five different locations including a kindergarten and three civilian houses in the Kievskyi district of Donetsk city. According to the local inhabitants and the JCCC operation centre in Donetsk city, the shelling took place on 2 May around 22:30 hrs. The SMM concluded that rounds of heavy artillery were used in the impacted area, consistent with 152mm calibre, which was assessed as incoming from north and north-north-east. There was no crater or shrapnel for a comprehensive analysis to be made in order to indicate the exact origin of fire. The SMM was also informed by the JCCC operation centre that Leninskyi district was also shelled during the night of the 2 May but the SMM was not able to confirm.

http://www.osce.org/ukraine-smm/155346?utm_source=feedblitz&utm_medium=FeedBlitzRs s&utm_campaign=oscelatestnews
2015-05-08, 01:17
Medlem
Citat:
Jag ljuger aldrig i motsats till er avlönade rysstroll

Du kan väl visa, om du inte ljuger, var i OSCE rapporten står att separatisterna bröt vapenvila 42 gånger under 6 timmar.
2015-05-08, 05:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Du kan väl visa, om du inte ljuger, var i OSCE rapporten står att separatisterna bröt vapenvila 42 gånger under 6 timmar.

Siffran är förmodligen ännu högre och nu används på nytt Grad-raketer av separatisterna. Detta bekräftas av att OSCE:s inspektörer konsekvent blir nekade tillträde till separtistkontrollerat område.
http://www.ibtimes.com/east-ukraine-war-grad-rockets-used-first-time-ceasefire-says-osce-chief-1912856

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in