2015-05-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Rimligen gäller regeln i 35:4 även i ett fall som detta, d v s att resning måste begäras inom 15 år från det att brottet begicks. Alternativt ser man åtalet som preskriptionsavbrytande som inom civilrätten och ny preskriptionstid börjar löpa. Frågan är då från vilken tidpunkt; sedan åtal väcktes eller sedan laga kraft?

Här finns lite för de rättslärda att fundera över kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är väl i så fall den absoluta preskriptionen som gäller? Inte att 15 nya år börja ticka? Vad det är för absolut preskription som gäller för mord om gärningsmannen var under 21 år har jag inte riktigt förstått, men eventuellt går det att hävda att det är 30 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Den absoluta preskriptionen är ju en s.k. slasktratt som träder in när inget annat gäller. Möjligt att det är så i detta fall, men jag ställer mig tveksam. Att det skulle bli 30 år helt plötsligt bara för att åtal väckts känns tveksamt.

BrB 35:4 handlar väl om en GM som begår ett sexualbrott mot någon som inte fyllt 18 år? Ponera att någon begår ett sexualbrott mot någon som är 16 år. Tiden avseende bortfallande av påföljd börjar räknas fr.o.m. det att målsägande fyller 18 år dvs. 15 år fr.o.m 18-årsdagen innan påföljdspreskripton inträder för en person som inte fyllt 21 år vid tidpunkten för brottet. I ett sådant fall utsträcks väl preskriptionstiden till 17 år eftersom brottet begicks när målsägande var 16 år men preskriptionen avseende påföljd (för en GM som inte var fyllda 21 vid tidpunkten för brottet) börjar räknas fr.o.m. målsägandes 18-årsdag.

Så har jag förstått det i alla fall.
Citera
2015-05-08, 00:13
Medlem
Citat:
Jag, som inte är sakkunnig, blir också lite osäker. Jag kan inte finna i lagboken eller andra rättskällor vad som gäller om åtal en gång väckts. Häktas man eller åtal lämnas så preskriberas inte brottet under den tide (även om åtal lämnas in 14 år och 11 månader efter brottet, och rättegången pågår i några månader ytterligare). Men vad som händer i fall åtal väcks och man där frikänns är oklart, tycker jag. Dock skulle det innebära att ett brott du åtalas och fälls för för 40 år sedan kan du fortfarande åtalas för idag, vilket känns som det går emot hela poängen med preskription. Det skulle också innebära att exempelvis Johanmannen eller de åtalade för styckmordet på da Costa i själv verket kan åtalas igen – ett i så fall större scoop än detta med Malin.

Det finns kanske en teoretisk chans att journalisten på Allehanda inte var tydlig med det tidigare åtalet när han pratade med juristerna, och att det tidigare åtalet kastar saker och ting över ända återigen.

Vad jag begriper har vi här att göra varken med avvisning eller avskrivning.

BrB 35

3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett.

Jag tror inte att man ska krångla till det. Jag har delat upp stycket i mindre meningar enligt nedan.

1. En häktad person friges utan att åklagaren har väckt åtal.
2. Ett mål avvisas eller avskrivs mot någon sedan han/hon fått del av (delgivits) åtal som åklagaren har väckt.

I båda fallen ska påföljdsfrågan räknas fr.o.m. tidpunkten för brottet.

Så har jag förstått det i alla fall bör väl tilläggas.
Citera
2015-05-08, 00:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
BrB 35

3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett.

Jag tror inte att man ska krångla till det. Jag har delat upp stycket i mindre meningar enligt nedan.

1. En häktad person friges utan att åklagaren har väckt åtal.
2. Ett mål avvisas eller avskrivs mot någon sedan han/hon fått del av (delgivits) åtal som åklagaren har väckt.

I båda fallen ska påföljdsfrågan räknas fr.o.m. tidpunkten för brottet.

Så har jag förstått det i alla fall bör väl tilläggas.

Ingår frikänns/befinns icke skyldig i termen "avvisas eller avskrivs" då?
Citera
2015-05-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ingår frikänns/befinns icke skyldig i termen "avvisas eller avskrivs" då?

Avvisas = målet avvisas, åklagaren har väckt åtal vid fel domstol t ex tingsrätten i Umeå. Målet avvisas eftersom brottet inte har skett inom den tingsrättens domsaga.

Avskrivs = målet avskrivs, åtalet ogillas detsamma som att GM frikänns
Citera
2015-05-08, 03:35
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Är det samma poliser som är övertygade om hans skuld som inte kunde preskriptionsregeln? Att han ändrat sina förhörsuppgifter bevisar inte mord.
Ganska typiskt annars för dylika gärningsmän att man pyser ur sig lite info här och där som är totala lögner för att vinna tid, få en inblick i utredningen..
Ta tex Toni Allden där han kom med helt lögnaktiga uppgifter till en början men när de ställde honom mot väggen med att annars kommer de rikta ljuset mot hans son så fick han lov att erkänna.
Skulle aldrig hänt annars..

Det är lite samma här, ifall man hade haft ett "smoking gun" då OW satt i förhör hade han tillslut blivit knäckt, men istället går han loss på en Hovrätt som totalt missförstår sin uppgift.

Att man har små äckliga dockor under sitt hus, bondageporr i datorn, fibrer från en tröja som mordoffret bar på dagen hon blev mördad och dessutom såldes i väldigt begränsad upplaga, man tejpar händerna rätt, med rätt sorts tejp..
Kanske inte väger tungt var för sig, men tillsammans så binder de en kedja som borde och skall räcka för en fällande dom.

Ifall vi leker med tanken att detta hade varit ett narkotika ärende, hade det räckt med betydligt mindre bevisning och indicier för att få GM fälld.

Sedan borde åklagaren som höll i fallet ta och säga upp sig på en gång, när föräldrarna år efter år tjatat om att få analysera DNA fläcken på byxorna men polis och åklagare stenvägrat och hänvisar till att "det gör vi sedan", borde skämmas idag..
Nu finns inget jävla sedan, det finns bara en sjukt bitter smak i munnen och ett öppet sår i en byggd och hos anhöriga att gärningsmannen aldrig kommer bli dömd..

Jag hoppas innerligt att Malins pappa tar bilen och "råkar" köra över OW, sedan är det bara att skylla på minnesförlust och hitta på en massa random bajs, så blir det nog bra..

De som påstår OW vara rätt dömd i Hovrätten måste antagligen bara vara motvalls, eftersom det är ganska självklart för de flesta att han borde ha blivit dömd även där, men tyvärr blev det rättsskandal av alltihopa.

Så jävla rutten smak i käften bara... Usch!
Citera
2015-05-08, 07:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Avvisas = målet avvisas, åklagaren har väckt åtal vid fel domstol t ex tingsrätten i Umeå. Målet avvisas eftersom brottet inte har skett inom den tingsrättens domsaga.

Avskrivs = målet avskrivs, åtalet ogillas detsamma som att GM frikänns

Ok, trodde avskrivning skedde så att sägs innan rätten tagit ställning till skuldfrågan.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avskrivning_%28juridik%29
Citera
2015-05-08, 07:42
Medlem
Om rättsväsendet inte ville att preskriptionen skulle ta slut hade dom kunnat göra nåt i tid för att förlänga den?
Citera
2015-05-08, 08:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
BrB 35:4 handlar väl om en GM som begår ett sexualbrott mot någon som inte fyllt 18 år? Ponera att någon begår ett sexualbrott mot någon som är 16 år. Tiden avseende bortfallande av påföljd börjar räknas fr.o.m. det att målsägande fyller 18 år dvs. 15 år fr.o.m 18-årsdagen innan påföljdspreskripton inträder för en person som inte fyllt 21 år vid tidpunkten för brottet. I ett sådant fall utsträcks väl preskriptionstiden till 17 år eftersom brottet begicks när målsägande var 16 år men preskriptionen avseende påföljd (för en GM som inte var fyllda 21 vid tidpunkten för brottet) börjar räknas fr.o.m. målsägandes 18-årsdag.

Så har jag förstått det i alla fall.
Nä. Hur utläser du det ur 35:4, 1 st.?
Citera
2015-05-08, 08:16
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ok, trodde avskrivning skedde så att sägs innan rätten tagit ställning till skuldfrågan.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avskrivning_%28juridik%29
Stämmer. Avskrivning sker innan dom faller. Typexemplet är när åklagare beslutar att lägga ned en förundersökning/återkalla åtal.

I detta fall har målet vare sig avvisats eller avskrivits.
Citera
2015-05-08, 09:04
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Det börjar ju kännas som att hela rättsväsendet väntar på vad Flashback kommer fram till innan dom är säkra på vad som gäller?
Citera
2015-05-08, 10:25
Medlem
massepojkens avatar
Hur kommer det sig egentligen att hämndbegäret inte är större än vad det är när det kommer till brott som detta?

Om något liknande hände min dotter så skulle jag kanske initialt ge rättvisan en chans. Men om GM vart friad på det sättet som GM blev i detta fall så vore det helt självklart att ta hand om GM ungefär på samma sätt som han tog hand om Malin.

Efter det skulle jag antingen frivilligt gå till polisen alternativt ta mitt liv.

Varför hämnas inte fler i detta land? Hur kan man leva med att se sin dotters mördare knata runt som inget hänt?
Citera
2015-05-08, 10:27
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Hur kommer det sig egentligen att hämndbegäret inte är större än vad det är när det kommer till brott som detta?

Om något liknande hände min dotter så skulle jag kanske initialt ge rättvisan en chans. Men om GM vart friad på det sättet som GM blev i detta fall så vore det helt självklart att ta hand om GM ungefär på samma sätt som han tog hand om Malin.

Efter det skulle jag antingen frivilligt gå till polisen alternativt ta mitt liv.

Varför hämnas inte fler i detta land? Hur kan man leva med att se sin dotters mördare knata runt som inget hänt?

Det har jag också undrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in