Citat:
(min fetning)
Vad menar du med hans omgivning? Hans mamma? Hans grannar? Malins föräldrar?
För övrigt så tycker jag du resonerar oerhört konstigt när du tycker att mycket tyder på att det har gjort honom gott att han inte fick något straff. Varför tycker du det? Tror du verkligen att han som ostraffad har mkt lättare håller sig från att fortsätta gör brott, jämfört med om han fått ett rättmätigt straff?
Vad menar du med hans omgivning? Hans mamma? Hans grannar? Malins föräldrar?
För övrigt så tycker jag du resonerar oerhört konstigt när du tycker att mycket tyder på att det har gjort honom gott att han inte fick något straff. Varför tycker du det? Tror du verkligen att han som ostraffad har mkt lättare håller sig från att fortsätta gör brott, jämfört med om han fått ett rättmätigt straff?
Malins föräldrar, anhöriga och vännner räknar jag inte till hans omgivning. Jag vet inte, men jag antar att dessa håller sig på avstånd från OW. Till hans omgivning räknar jag exempelvis personer han möter på gatan, tjejer som han kanske fantiserar om men inte ger sig på.
Varför jag tror att han har lättare hålla sig undan från brott? Enkla svaret är ju att ingenting tyder på att han faktiskt gjort sig skyldig till något allvarligare brott efter 1996. Men naturligtvis borde han ha dömts om han hade befunnits skyldig. Dels för att man förstås inte kunde veta då att han antagligen inte skulle göra sig skyldig till andra brott de kommande 19 åren, men också för att rättssamhället naturligtvis också fyller en funktion i att ge upprättelse åt de anhöriga och att bör inte bortse från det allmänna rättsmedvetandet.
Vad har du själv för belägg för att sexualmördare blir mindre brottsbenägna av att sitta inlåsta? (Som sagt, inlåsningen håller ju personen just inlåst, men jag är inte säker på att det minskar benägenheten till återfall.)