2015-05-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Ja, det känns ju inte helt osannolikt att Olof skulle kunna få för sig att sexualmörda en gång till.
Släpper man ut sina barn i Sveg?

usch! Han bor mittemot en skola...
Citera
2015-05-05, 22:34
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är ganska säker på att man kan få resning till förmån för den tidigare dömde (Quick är väl det mest kända exemplet), men antagligen inte till men för den tidigare friade – och där är väl "Johanmannen" ett exempel, som ju friades i hovrätten. Det "sägs" ju att Johanmannen inte kan dömas för brott mot Johan Asplund.
Preskriptionsreglerna gäller ju enbart ådömande av påföljd, därav följer motsatsvis att resning till förmån för den tilltalade inte kan avvisas med åberopande av preskriptionsreglerna. I vart fall inte om resningsansökan avser att fria den tidigare dömde.

Möjligen kan preskriptionsreglerna gälla om resning enbart avser ändring av påföljd, där är jag osäker, men det torde inte vara av praktiskt intresse i vilket fall som helst.
Citera
2015-05-05, 22:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Är ganska säker på att man kan få resning till förmån för den tidigare dömde (Quick är väl det mest kända exemplet), men antagligen inte till men för den tidigare friade – och där är väl "Johanmannen" ett exempel, som ju friades i hovrätten. Det "sägs" ju att Johanmannen inte kan dömas för brott mot Johan Asplund.

Men Troian i Johanfallet väcktes väl enskilt åtal, det är inte fallet här. Det var föräldrarnas bestämda uppfattning att det var Johanmannen som var skyldig, men någon teknisk bevisning var det väl inte frågan om?

I detta fallet finns det både indicier och kanske tuffa tekniska bevis som binder honom helt till brottet. Vad kommer folk tycka när de i flera år hört att mord inte preskriberas?

Sedan ska vi inte glömma problemen för OW, de är inte obetydliga. Det är säkert inte kul att veta att de flesta tycker man kommit undan med mord. Tänk att gå på stan och möta någon som är full och vill bråka och inte tycker han har fått vad han förtjänar..

Hade detta blivit uppklarat för typ 18 år sedan och han tagit sitt straff hade han varit fri sedan länge. Det hade inte längre varit ett cold case...

Så hur vi än vänder och vrider på detta så blir det liksom en björntjänst även mot OW som det ser ut nu.. Jag är inte för hämnd, jag tror inte på lås in dem och släng nyckeln. Men det vore ju klädsamt med ett erkännande och några år i buren, eller hur?
Citera
2015-05-05, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går aldrig att få någon förlåtelse!

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Så länge han inte erkänner frivilligt och står för det han gjort ska han inte förlåtas. För min del har han förbrukat sina rättigheter och förtjänar bara det värsta. Han behandlade sitt offer med noll jävla respekt och det är så mycket respekt han förtjänar. För han var hon bara en leksak! Så många liv han förstört är det ett billigt pris att förstöra hans!

Detta kan aldrig någonsin förlåtas! En ren omöjlighet! Det är oförlåtligt!

Delar helt din uppfattning i den fetade texten.

Den här mannen kommer med den allra största sannolikhet aldrig att erkänna något. Ej heller hans mamma kommer att berätta något.
Citera
2015-05-05, 22:43
Medlem
Mikeyjamess avatar
Kan han inte dömas efter speciella omständigheter? Det var ju ett skrämmande och spektakulärt sätt han dödade henne på och behandlade kroppen samt att han påminner om de amerikanska bestialiska mördarna än de svenska.
Citera
2015-05-05, 22:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Men Troian i Johanfallet väcktes väl enskilt åtal, det är inte fallet här. Det var föräldrarnas bestämda uppfattning att det var Johanmannen som var skyldig, men någon teknisk bevisning var det väl inte frågan om?

Ja, men jag tror inte att det här spelar någon roll. (Var förresten vändan i hovrätten enskilt åtal?)

Citat:
I detta fallet finns det både indicier och kanske tuffa tekniska bevis som binder honom helt till brottet. Vad kommer folk tycka när de i flera år hört att mord inte preskriberas?

Sedan ska vi inte glömma problemen för OW, de är inte obetydliga. Det är säkert inte kul att veta att de flesta tycker man kommit undan med mord. Tänk att gå på stan och möta någon som är full och vill bråka och inte tycker han har fått vad han förtjänar..

Hade detta blivit uppklarat för typ 18 år sedan och han tagit sitt straff hade han varit fri sedan länge. Det hade inte längre varit ett cold case...

Så hur vi än vänder och vrider på detta så blir det liksom en björntjänst även mot OW som det ser ut nu.. Jag är inte för hämnd, jag tror inte på lås in dem och släng nyckeln. Men det vore ju klädsamt med ett erkännande och några år i buren, eller hur?

Bevisstyrkan spelar nog mindre roll vad gäller kärnfrågan: Om en misstänkt gärningsman som vid mordtillfället var under 21 år kan åtalas när 15 år löpt.
Citera
2015-05-05, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vems fel?

Citat:

Jaha och vems fel är det att det har blivit på det här sättet? Detta får han lära sig att leva med.

Nej detta är inte "kul" men hur "kul" hade Malin Lindström den 23/11 1996?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-05 kl. 22:58.
Citera
2015-05-05, 22:59
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja, men jag tror inte att det här spelar någon roll. (Var förresten vändan i hovrätten enskilt åtal?)

Bevisstyrkan spelar nog mindre roll vad gäller kärnfrågan: Om en misstänkt gärningsman som vid mordtillfället var under 21 år kan åtalas när 15 år löpt.

Ja, men hur stor del av befolkningen tror du vet det? Att om en MGM är under 21 år gäller inte preskriptionstiden.. Om det nu är så? Jag känner trots allt en viss tvekan.. I så fall kommer lagen att ändras snabbt. Vad skickar det för signaler? Mörda någon när du är under 21 år, stick utomlands och kom tillbaka efter 15 år, det håller inte.

När det gäller Johanmannens hovrättsdom vet jag inte om den var enskild. Men då hade de ju höjt det från människorov till mord vilket var svårt att bevisa.
Citera
2015-05-05, 23:06
Medlem
Citat:

Varför går det inte att döma en tidigare friad om nya bevis framkommer? Är det åldern på fallet som gör det omöjligt?
Citera
2015-05-05, 23:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaha och vems fel är det att det har blivit på det här sättet? Detta får han lära sig att leva med.

Nej detta är inte "kul" men hur "kul" hade Malin Lindström den 23/11 1996?

Hon hade det givetvis fruktansvärt, det förstår jag också.. Naturligtvis är det GM fel, men eftersom jag är mänsklig föredrar jag ett mänskligt samhälle i stället för ett samhälle där ingen någonsin blir förlåten.

Alla har ett förflutet, dock har lyckligtvis de flesta inte mord i bagaget, men det går inte att hata människor i all evighet för det de gjort. Det faller i alla fall inte på min lott, det blir upp till Malins anhöriga och vänner att bestämma sig för hur de vill förhålla sig till detta.
Citera
2015-05-05, 23:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja, men hur stor del av befolkningen tror du vet det? Att om en MGM är under 21 år gäller inte preskriptionstiden.. Om det nu är så? Jag känner trots allt en viss tvekan.. I så fall kommer lagen att ändras snabbt. Vad skickar det för signaler? Mörda någon när du är under 21 år, stick utomlands och kom tillbaka efter 15 år, det håller inte.

När det gäller Johanmannens hovrättsdom vet jag inte om den var enskild. Men då hade de ju höjt det från människorov till mord vilket var svårt att bevisa.

Extremt ovanligt överhuvudtaget med fällande morddom efter 15+ år, känner bara till ett par-tre fall. Att mördaren dessutom var under 21 vid tillfället sker nog inte ens en gång var tionde år. I praktiken tror jag alltså inte det har så stor betydelse, men lagen är ju utformad som den är inte på grund av otur eller att lagstiftarna var bakfulla när de skrev om lagen om preskription för mord, utan för att det är så man vill att den ska se ut. Personligen tycker jag det kan finnas poänger med det.
Senast redigerad av Troian 2015-05-05 kl. 23:45.
Citera
2015-05-05, 23:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Varför går det inte att döma en tidigare friad om nya bevis framkommer? Är det åldern på fallet som gör det omöjligt?

Åldern på fallet och åldern på den misstänkte vid mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in