2015-05-06, 16:56
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Där har vi isåfall olika åsikter. Jag och många andra anser att varje ord som är skrivet i Bibeln är där av en anledning. Dessutom upphävde aldrig Jesus det Gamla Testamentet utan det förblir minst lika viktigt som det Nya.

Då måste du ha helt andra och ärligt talat ganska obskyra källor. Jag följde aktivt nyhetsrapporteringen under kriget och bilden jag fick var att Israel avancerade och att Hezbollah fick kasta in handuken.

Angående dina exempel ser de överdrivna ut:

http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Lebanon_War#Israeli_response

Merkavan fungerade således bra och inga skepp förlorades.

I övrigt upphörde ju kriget för att USA tvingade Israel att sluta. Så Hezbollah räddades av USA kan man säga.
Nej varför? Vad ger Noa makten att fördöma en annan människa? Vi alla människor är skapade till guds avbild. Vilket gör oss till jämlikar. Noa hade lika lite makt att fördöma en annan människa som du eller jag har.

Som sagt, jag har haft den här debatten 100 gånger tidigare och jag har bemöt denna typ av argument mer gånger en jag kan räkna. Kolla mina tidigare inlägg så har du starka argument för vad som egentligen hände 2006.
Citera
2015-05-06, 18:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du lillen jag är 100% kristen och ingen gudlös ateist. Jag tysk och jag har aldrig skrivit i I&I så inte många rätt där. "Kristna" libaneser är ingenting annat än muslimer i kristna kläder, givetvis har de inte kunnat bevara en hederlig kristendom omgärdade av muslimska pirayor. Sedan att jag är ful gör ingenting eftersom jag är rik som ett troll.

Är du hög eller? Vad använder du för substans, jag vill också vara lika hög som du.

Du ska nog inte uttala dig om vilka som är riktiga kristna. De östliga kyrkorna är mycket mer korrekt än din korrumperade tingeltangelreligion protestantism som ändras beroende på opinionen i olika länder...
Citera
2015-05-06, 18:30
Avslutad
Citat:
Där har vi isåfall olika åsikter. Jag och många andra anser att varje ord som är skrivet i Bibeln är där av en anledning. Dessutom upphävde aldrig Jesus det Gamla Testamentet utan det förblir minst lika viktigt som det Nya.

Då måste du ha helt andra och ärligt talat ganska obskyra källor. Jag följde aktivt nyhetsrapporteringen under kriget och bilden jag fick var att Israel avancerade och att Hezbollah fick kasta in handuken.

Angående dina exempel ser de överdrivna ut:

http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Lebanon_War#Israeli_response

Merkavan fungerade således bra och inga skepp förlorades.

I övrigt upphörde ju kriget för att USA tvingade Israel att sluta. Så Hezbollah räddades av USA kan man säga.

Lite som 1973-kriget då Israel hade enkelt tagit hela Egypten ifall Sovjet inte hade hotat med kärnvapenkrig.

He dismissed claims of victory by Hezbollah leaders, asking: "how can you claim victory when at one time you were a state within a state, safe within southern Lebanon, and now you're going to be replaced by a Lebanese Army and an international force?"[294

Jag tror du får be George Bush att ta tillbaka det han sa. Sen att HAN försöker säga att Israel gick hem med en vinst betyder inte ett jävla skit.

http://www.bariatwan.com/english/?p=1041

Där hittar du ett litet stycke, står följande:

Citat:
Such achievements and before them the great victory realized by the Islamic resistance in southern Lebanon during the July 2006 war were what prompted Major General Giora Eiland, a former Israeli national security adviser, to admit that Israel cannot defeat Hezbollah in a direct confrontation and that Hezbollah will inflict a great deal of damage on Israel's domestic front if war were to break out. The Israeli major general, who served during the governments of former prime ministers Ariel Sharon and Ehud Barak, was speaking to Israeli radio. This means that he probably wanted to send a warning message to Benjamin Netanhayu, the current Israeli prime minister, not to engage in a foolish invasion of Lebanon once again because his fingers will be burned and he will come out defeated in the end, as happened to his predecessor, Ehud Olmert, and his foreign minister, Tzipi Livni.

Om han erkänner att det var en förlust, vem är du eller George Bush till att säga annat? Försök du inbilla dig hur mycket du vill, finns även ett välkänt klipp på nätet där man har intervjuat IDF soldater som var på väg hem efter kriget, där ser man klart och tydlige att soldaterna i IDF gick fan inte hem med en vinst efter kriget. Om du inte tar mitt ord för det så är det bara att be snällt så ska jag länka dig klippet så får du äta upp dina egna ord. Värt att nämna är att Israel ville verkligen inte att intervjun skulle sändas då den sänkte moralen otroligt mycket.
Citera
2015-05-06, 19:21
Medlem
Iman2014s avatar
Måste bara påpeka att IS nu är väldigt nära att ta över Kuweiris flygplats. Kort information om varför detta är viktigt.

1. En av 2 återstående flygbaser i Aleppo provinsen under Assad kontroll. Om några dagar är det endast Nayrab kvar.

2. Öppnar upp för IS att utföra en offensiv mot Safira och bryta regimens försörjningslinje till Aleppo, givet att regimen är så upptagna i Hama och Idlib nuförtiden så är det också troligt att IS kommer attackera området senare.

3. Skapar ett kompakt IS landområde från öster om Aleppo till Deir Ezzor.

Jag kommer tillbaka till detta forumet om det kommer någon video med massavrättningar av Assad soldater såsom i Tabqa. Vi alla vet hur rolig den videon i Tabqa var, med dem 250 soldaterna som gjorde kalsongvandringen som får ute i öknen för att sedan bli avrättade. Kommer det en liknande video från Kuweiris kommer jag visa här så att ni inte går miste om detta.
Citera
2015-05-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Måste bara påpeka att IS nu är väldigt nära att ta över Kuweiris flygplats. Kort information om varför detta är viktigt.

1. En av 2 återstående flygbaser i Aleppo provinsen under Assad kontroll. Om några dagar är det endast Nayrab kvar.

2. Öppnar upp för IS att utföra en offensiv mot Safira och bryta regimens försörjningslinje till Aleppo, givet att regimen är så upptagna i Hama och Idlib nuförtiden så är det också troligt att IS kommer attackera området senare.

3. Skapar ett kompakt IS landområde från öster om Aleppo till Deir Ezzor.

Jag kommer tillbaka till detta forumet om det kommer någon video med massavrättningar av Assad soldbater såsom i Tabqa. Vi alla vet hur rolig den videon i Tabqa var, med dem 250 soldaterna som gjorde kalsongvandringen som får ute i öknen för att sedan bli avrättade. Kommer det en liknande video från Kuweiris kommer jag visa här så att ni inte går miste om detta.
Tack för adekvat uppdatering om det väsentliga i tråden.
Har du någon info om sjukhuset i Jisr Al-shugour?
Citera
2015-05-06, 19:36
Medlem
BEIRUT: A Hezbollah attack in the Syrian Qalamoun border region killed three Islamist commanders Wednesday, the party's Al-Manar TV reported.

Al-Manar wrote on its Twitter account that the Nusra Front commander in the town of al-Juba, the leader of as-Suqur al-Muhammadiyya Brigade and the commander of the Ras al-Maarra Operation were all killed in a mortar attack.

http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2015/May-06/297059-hezbollah-kills-3-islamist-commanders-in-qalamoun-al-manar.ashx?

Syrian in Past 24 Hours: Army Retakes 8 Towns from ISIL in Hasaka

http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940216000403

BEIRUT: Syrian President Bashar Assad said on Wednesday that troops would head to an insurgent-held town to help besieged soldiers holed up on its outskirts and said army setbacks were part of normal warfare.

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/May-06/297049-help-is-on-the-way-assad-tells-besieged-troops-in-shughur.ashx?

BEIRUT — Hezbollah fighters captured a Syrian village Tuesday near the border with Lebanon after intense fighting with Islamic militants, the group’s television station said, and an activist said battles were concentrating near a strategic Syrian hill.

http://www.nwaonline.com/news/2015/may/06/syrian-rebels-lose-site-hezbollah/?
Citera
2015-05-06, 20:14
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
BEIRUT: A Hezbollah attack in the Syrian Qalamoun border region killed three Islamist commanders Wednesday, the party's Al-Manar TV reported.

Al-Manar wrote on its Twitter account that the Nusra Front commander in the town of al-Juba, the leader of as-Suqur al-Muhammadiyya Brigade and the commander of the Ras al-Maarra Operation were all killed in a mortar attack.

http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2015/May-06/297059-hezbollah-kills-3-islamist-commanders-in-qalamoun-al-manar.ashx?

Syrian in Past 24 Hours: Army Retakes 8 Towns from ISIL in Hasaka

http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940216000403

BEIRUT: Syrian President Bashar Assad said on Wednesday that troops would head to an insurgent-held town to help besieged soldiers holed up on its outskirts and said army setbacks were part of normal warfare.

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/May-06/297049-help-is-on-the-way-assad-tells-besieged-troops-in-shughur.ashx?

BEIRUT — Hezbollah fighters captured a Syrian village Tuesday near the border with Lebanon after intense fighting with Islamic militants, the group’s television station said, and an activist said battles were concentrating near a strategic Syrian hill.

http://www.nwaonline.com/news/2015/may/06/syrian-rebels-lose-site-hezbollah/?

Förväntade mig större panik i leden efter islamisternas senaste framgångar.
Citera
2015-05-06, 20:39
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Är du hög eller? Vad använder du för substans, jag vill också vara lika hög som du.

Du ska nog inte uttala dig om vilka som är riktiga kristna. De östliga kyrkorna är mycket mer korrekt än din korrumperade tingeltangelreligion protestantism som ändras beroende på opinionen i olika länder...
Vill inte gå för långt OT, men öppna du en tråd i religionsforumet ska du få se dig rejält tillrättavisad. Kan sammanfatta med reformationens motto: "Sola Scriptura".
Citera
2015-05-06, 20:42
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
He dismissed claims of victory by Hezbollah leaders, asking: "how can you claim victory when at one time you were a state within a state, safe within southern Lebanon, and now you're going to be replaced by a Lebanese Army and an international force?"[294

Jag tror du får be George Bush att ta tillbaka det han sa. Sen att HAN försöker säga att Israel gick hem med en vinst betyder inte ett jävla skit.

http://www.bariatwan.com/english/?p=1041

Där hittar du ett litet stycke, står följande:

Om han erkänner att det var en förlust, vem är du eller George Bush till att säga annat? Försök du inbilla dig hur mycket du vill, finns även ett välkänt klipp på nätet där man har intervjuat IDF soldater som var på väg hem efter kriget, där ser man klart och tydlige att soldaterna i IDF gick fan inte hem med en vinst efter kriget. Om du inte tar mitt ord för det så är det bara att be snällt så ska jag länka dig klippet så får du äta upp dina egna ord. Värt att nämna är att Israel ville verkligen inte att intervjun skulle sändas då den sänkte moralen otroligt mycket.
Ja det stämmer att israelerna själva ser det som en förlust, men det beror på att de är pessimistiskt lagda och hade för höga förväntningar. Som sagt, USA tvingade Israel till vapenvila innan de kunde besegra Hezbollah i grunden och om man ser till resultaten förlorade Hezbollah land och betydligt fler trupper än Israel.

Du låter just nu som en Amerikan som envist hävdar att USA vann 1812-kriget trots att de uppenbarligen blev krossade av Britterna som brände ned Vita Huset... Att överleva är inte samma sak som att vinna.
Senast redigerad av Hegernataren 2015-05-06 kl. 20:46.
Citera
2015-05-06, 21:40
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Du har fel om vi ska argumentera utifrån territoriellt perspektiv. Assad kontrollerar inte 90 % av Homs och Damaskus. Stora delar av Homs och Damaskus provinsen är under rebellernas kontroll, majoriteten av ökenområdet är antingen under rebell eller IS kontroll. Hela den sydöstra delen av Damaskus provinsen ner mot Suwayda är under rebell/IS kontroll. Slå upp orten Bir Qassab och sen hela vägen ner mot KhalKhala flygplats i Suwayda är antingen under IS eller rebellkontroll. Vi snackar om enorma territoriella områden.

Sen har du Uliyaniyya området söder om Palmyra som växlar mellan IS och rebellkontroll och bara detta området utgör nästan 20 % av Homs provinsen, sen har du området i nordöstra Homs som är under IS kontroll vilket inkluderar Taybah. Sen har du norra landsbygden norr om staden Homs. Och sen har du östra Qalamoun som mestadels är under rebellernas kontroll, vilket rör sig om stora territoriella områden. Till och med delar av Bagdad - Damaskus vägen är under rebellkontroll.

Faktum är att bara IS kontrollerar 40 % av Syriens territorium, och dessa uppgifter kommer inte från IS själva utan från anti-IS källor.

Angående Tartus är det en väldigt liten provins territoriellt sätt och detsamma med Lattakia som dessutom till viss del även är under rebellkontroll. Angående Hama så är stora delar av provinsen under IS och rebellkontroll i den östra delen, den östra delen utgör nästan halva provinsens storlek.

En realistisk bild av det hela är att Assad kontrollerar ungefär 20 - 30 % av Syriens yta, med det i åtanke att kontrollen över många områden i dessa områden inte är full kontroll. Med det menar jag att det finns vissa militärbaser utanför vissa städer som Assad kontrollerar men där själva städerna är under rebellkontroll. Vi pratar om städer som Kanakir, Dumeir, Ruhhayba och så vidare och dessa uppgifter kommer från Pro-Assad källor som bekräftar detta.

Se detta -
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Syrian_civil_war.png

Är det 20-30% av Syrien? Lägg dessutom märke till hur lite al-Nusra och co (ej IS) kontrollerar jämfört med Syriska staten.

Citat:
Man får massiv hjälp, mycket mer omfattande hjälp än vad någon rebellgrupp i Syrien får. Du kan försöka vända och vrida på detta hur du vill, men du kan inte tala om att rebellerna får 2 ton vapen från Saudi Arabien, och ignorera att Assad får 200 ton vapen från Iran och Ryssland till exempel.

Sen är kriget inte gerillakrig i Syrien utan konventionellt krig. Syriska armén är inte starkare än rebellerna i något avseende mer än flygvapnet och även det är försvagat nu.

Finns ingen vapen eller ammunitionsbrist i Syrien så spelar ingen roll om man får 200 ton eller 20000 ton vapen. Däremot handlar stödet om vapen som kan slå ut Syriska arméns starka sidor och då talar jag om antipansar vapen som kan slå ut pansarvagnar på kilometers avstånd, samt anti-air värmesökande missiler (om begränsad leverans). Har sett klipp där al-Nusra slår ut en pansarvagn så långt bort att man knappt ser pansarvagnen trots att kameramannen zoomade in allt.
Citera
2015-05-06, 21:42
Medlem
Iman2014s avatar
Vill bara tillägga kort innan jag om närmaste dagar lämnar forumet helt.

Hur KORKAD FÅR MAN VARA EGENTLIGEN? Bashar al Assad???

Han går ut offentligt idag och säger att Jisr al Shughur är en nationell prioritet för Syrien, offentligt på TV så att alla kan se och höra!

Från ett militärt perspektiv är det ren och sker idioti på en nivå man sällan ser och det från landets så kallade president. Nu vet alla, hela världen, inkluderad varenda liten grupp i Syrien att prioriteten ligger där och inte i andra områden. Vad händer idag då???

Jo, IS startar en massiv offensiv att ta över hela Deir Ezzor, plus Kuweiris flygbas och rebellerna som strider i Ariha kommer veta att dem kan starta sin massiva offensiv då merparten av armén kommer strida i Jisr al Shughur.

Detta är ju så korkat så det bara inte går att förstå. Om några veckor när IS tar över hela Deir Ezzor kommer Assad säkert säga att Deir Ezzor är prioriteten för att kunna locka hundratals rebellgrupper att starta egna offensiver i sina egna områden!
Citera
2015-05-06, 21:47
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Se detta -
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Syrian_civil_war.png

Är det 20-30% av Syrien? Lägg dessutom märke till hur lite al-Nusra och co (ej IS) kontrollerar jämfört med Syriska staten.

Finns ingen vapen eller ammunitionsbrist i Syrien så spelar ingen roll om man får 200 ton eller 20000 ton vapen. Däremot handlar stödet om vapen som kan slå ut Syriska arméns starka sidor och då talar jag om antipansar vapen som kan slå ut pansarvagnar på kilometers avstånd, samt anti-air värmesökande missiler (om begränsad leverans). Har sett klipp där al-Nusra slår ut en pansarvagn så långt bort att man knappt ser pansarvagnen trots att kameramannen zoomade in allt.

Citat:

Dessa kartor är inte sanna.

Dem visar många områden under rebell/IS kontroll och visar dem som under Assad kontroll. Så du kan inte lita på dessa kartor. Dem som ritar dessa områden är pro-Assad.

Går inte att jämföra med Nusra och IS, eftersom Nusra och rebellerna kontrollerar dem strategiskt viktiga områdena medan IS kontrollerar ökenområdet och klanområdet runt Eufrat floden vilket är territoriellt sätt mycket större än dem västra områdena.

Till exempel kontrollerar Nusra den enda motorvägen i Syrien från Hama till Aleppo samt ingången till Aleppo, ingången till Lattakia provinsen, strategiska områden vid gränsen till Golan och Jordanien, den södra ingången till Damaskus provinsen, samt strategiska områden i den Syriska öknen nära Damaskus.

Det hade varit som att någon visar östra Sibirien och jämför det med europeiska delen av Ryssland.

Citat:

Visst, men det är ändå så att Assad får mycket mer vapen än vad rebellerna får.

När det handlar om anti-pansarfordon så berättade jag detta för dig, dem fick dessa först EFTER Hezbollah gick in i Syrien. Först efter denna utländska interventionen började man få anti-pansarvapen. Man fick dem första vapnen i juni 2013, en månad efter Hezbollah gick in i Qusayr. Därefter ville man fortsätta med denna offensiven i Aleppo och startade i början av juni en offensiv mot rebellkontrollerade områden i Aleppo, då fick man dessa vapen för att kunna slå tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in