2015-05-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Lånar tråden lite om vad gäller samma ämne

Hur är det om man bara helt enkelt slutar komma till jobbet? Vad ska chefen göra? Då får man väl sparken?
Beror på vad du har för arbetsgivare. En vettig försöker ta reda på vad som är fel och fixa situationen.
Fortsätter du då så kan man alltid plocka in en vikarie då du ändå inte kostar ett öre när du går hemma.
Hade jag varit den chef hade jag gjort, inte ett skit och när dina pengar är slut börjar du få problem. Du kan inte gå tillbaka till jobbet och se de andra i ögonen och säger du upp dig har du 90 dagars karens.
Citera
2015-05-05, 00:48
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Jobbigt att vara i USA när AF vill att man i morgon ska stå till atrbetsmarknadens förfogande

THIS. failar redan från första början.
Citera
2015-05-05, 07:21
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Beror på vad du har för arbetsgivare. En vettig försöker ta reda på vad som är fel och fixa situationen.
Fortsätter du då så kan man alltid plocka in en vikarie då du ändå inte kostar ett öre när du går hemma.
Hade jag varit den chef hade jag gjort, inte ett skit och när dina pengar är slut börjar du få problem. Du kan inte gå tillbaka till jobbet och se de andra i ögonen och säger du upp dig har du 90 dagars karens.

Men om man ändå inte planerar att återvända till detta jobbet/chefen? Låt oss säga att det handlar om bemanning då?
Citera
2015-05-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Men om man ändå inte planerar att återvända till detta jobbet/chefen? Låt oss säga att det handlar om bemanning då?
En arbetsgivare har en skyldighet att utreda.
Jag kan bara jämföra med mitt företag. Vi har ekonomiska resurser. Det innebär att vi skulle "ge igen". Sköter inte du dina kort rätt så ska du inte räkna med att vi skulle göra det mot dig.
Därför skulle vi utreda först. Visar det sig att du bara, inte går till jobbet så skulle vi se till att det blir du själv som lider.
In med en vikarie. Dyker du upp så får den vikarien göra annat än ditt jobb under kontraktstiden. Chansen att du skulle dyka upp är minimal. Sedan skulle du fortsätta vara anställd till du själv sa upp dig. Som anställd kommer du inte få någon inkomst och till sist blir det soc som inte ger dig ett öre då du faktiskt har en anställning du själv väljer att inte gå till.

Enklast är faktiskt om du har en bra chef, att själv be om att få bli uppsagd. Lägger du fram vettiga argument och att du inte trivs så är inte en chef omöjlig. Vem vill ha kvar en anställd som vantrivs på sitt jobb? Den anställde är ändå inte fullt produktiv.
Citera
2015-05-06, 10:55
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Vilken A-kassa ska jag välja?

Har lite problem med vilken A-kassa jag ska välja.
Jag jobbar som yrkeschafför, då kör jag lastbil alltså, jobbar ca 90%.

Men vilken a-kassa är bäst att va med i, sett att de flesta vill att man ska ha varit med i min 12 månader för att kunna få ut något efter man blivit arbetslös.

Kom gärna med tips, tack på förhand!
Citera
2015-05-06, 10:59
Medlem
Transportarbetarnas a-kassa
Citera
2015-05-06, 11:04
Medlem
Ratis avatar
Alfakassan finns också. Fristående a-kassa.

https://www.alfakassan.se/
Citera
2015-05-06, 11:06
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5542
Transportarbetarnas a-kassa

Den har jag kollat ganska mycket på, lutar lite åt det hållet faktiskt.
Citera
2015-05-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIGHLENDER
Har lite problem med vilken A-kassa jag ska välja.
Jag jobbar som yrkeschafför, då kör jag lastbil alltså, jobbar ca 90%.

Men vilken a-kassa är bäst att va med i, sett att de flesta vill att man ska ha varit med i min 12 månader för att kunna få ut något efter man blivit arbetslös.

Kom gärna med tips, tack på förhand!

Kör du lastbil så skall du vara med i antingen Transportarbetarnas A-kassa eller så den fristående Alfa Kassan.... Alla A-kassor har samma regelverk
Citera
2015-05-07, 20:05
Medlem
Ska snart gå med i arbetsgarantin för ungdomar, jag har stämplat via kommunal och fått en ersättning på ca 520kr/dag, men den minskar snart till 70% (-10%..)

Om jag går med i arbetsgarantin för ungdomar, och har då 100 ersättningsdagar hos a-kassan kvar, kan jag förvänta mig en ny ersättningsperiod från a-kassan? (försäkringskassan betalar ut samma som facket hade gjort) Eller går dom ständigt på samma belopp? behöver verkligen öka beloppet jag får utbetalt..

min tanke var att för varje dag jag får ersättning från försäkringskassan, så räknas 1dag hos a-kassan ner, och när jag når noll så räknar dom ut en ny period. Eller? *teori*
Citera
2015-05-08, 12:22
Medlem
Hur ser det egentligen ut med arbetslöshetsersättningen i dagsläget? Finns det någon statistik på hur den har utvecklats de senaste, säg 10 åren?
Citera
2015-05-08, 20:00
Medlem
Om man går med i a-kassan.. sen så börjar dom betala ut pengar till mig 7månader senare, stämmer det?
Får skitdålig ersättning för att dom räknat på dom 7månaderna istället för dom 12månaderna dom borde ha räknat med (om jag förstår det rätt)
var med i arbetsförmedlingen före men gick med i a-kassan+facket och började då jobba, 7månader senare så börjat a-kassan betala ut pengar åt mig. känns fel, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in