2015-05-06, 08:25
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Läs nedanstående dokument sid 162-163, avsnittet om ungdomar. Det som står där verkar stärka det jag skrivit i ett tidigare inlägg om detta.

Visst du har rätt angående hur brottsbalken med flera lagar såg ut år 1996! Jag utger mig inte för att ha facit. Jag har uttryckligen skrivit i stil med: som jag har förstått det utifrån lagtexten som den ser ut idag och därefter gjort min tolkning...

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Departementsserien/Preskription-vid-allvarliga-br_GVB41/

Avsnittet om ungdomar på sid 162-163 rekommenderas. Det som står där verkar stärka det jag skrivit i ett tidigare inlägg.
Då håller jag med dig.

Angående vad SwedenBoy skriver tror jag inte att några lagändringar av relevans för det här fallet har skett sedan 1996. Tidsbestämda straff för mord har ändrats men omfattades även då som nu av preskriptionsregeln i 35:1 p. 5.
Citera
2015-05-06, 09:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Troian, Hiawatha, Hamilkar - ni missar nåt centralt i era försök till analyser av preskriptionsfrågan. Ni måste titta på Brottsbalken såsom den såg ut 1996...

Även om lagstiftningen om borttagandet av preskriptionstider gäller retroaktivt, så ska frågor om strafflängd för brotten, strafflängd för 18-åriga förbrytare, samt generella preskriptionstider bedömas utifrån lagstiftningen när brottet begicks.

Så, ni får börja om...

Och hur såg lagstiftningen ut 1996 då? Huvudregeln har varit, och är fortfarande:

två år om det strängaste straffet är fängelse i högst ett år,
fem år om det strängaste straffet är fängelse i högst två år,
tio år om det strängaste straffet är fängelse i högst åtta år,
femton år om det svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
och
tjugofem år om fängelse på livstid kan följa på brottet.

Eftersom en person under 21 år varken då eller nu kan dömas till livstids fängelse så är preskriptionen 15 år.

I förarbetet framgår det ganska tydligt hur man har tänkt:

Citat:
Ingen får dömas till livstids fängelse för brott som han eller hon har begått innan tjugoett års ålder. Detta följer av 29 kap. 7 § andra stycket brottsbalken. Eftersom livstids fängelse således inte kan följa på brottet får 35 kap. 1 § 5 brottsbalken inte tillämpas. Den längsta preskriptionstiden för ett brott som någon begår före tjugoett års ålder är alltså femton år. Även i fortsättningen bör gärningsmannens ålder vid gärningstillfället ha betydelse för preskriptionstidens längd. Det finns inte anledning att bestämma åldersgränsen till annat än tjugoett år. De brott som begås av en person under tjugoett år skall enligt vårt förslag inte undantas från preskription. Den längsta preskriptionstiden för ett brott som någon begår före tjugoett års ålder skall även i fortsättningen vara femton år.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/51/51/d01a41b9.pdf s. 37
Senast redigerad av Troian 2015-05-06 kl. 09:30.
Citera
2015-05-06, 09:31
Medlem
"Ingen får dömas till livstids fängelse för brott som han eller hon har begått innan tjugoett års ålder."

Så oerhört kortsiktigt... och dumt.
Tänk om någon skulle göra en 'Breivik' före 21-årsdagen. Ungdomsvård?
Citera
2015-05-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Då håller jag med dig.

Angående vad SwedenBoy skriver tror jag inte att några lagändringar av relevans för det här fallet har skett sedan 1996. Tidsbestämda straff för mord har ändrats men omfattades även då som nu av preskriptionsregeln i 35:1 p. 5.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och hur såg lagstiftningen ut 1996 då? Huvudregeln har varit, och är fortfarande:

två år om det strängaste straffet är fängelse i högst ett år,
fem år om det strängaste straffet är fängelse i högst två år,
tio år om det strängaste straffet är fängelse i högst åtta år,
femton år om det svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
och
tjugofem år om fängelse på livstid kan följa på brottet.

Eftersom en person under 21 år varken då eller nu kan dömas till livstids fängelse så är preskriptionen 15 år.

I förarbetet framgår det ganska tydligt hur man har tänkt:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/51/51/d01a41b9.pdf s. 37

När vi fyller femton år blir vi straffmyndiga och när vi fyller 18 år får vi rösträtt etc.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ldersgr%C3%A4nser_i_Sverige

Enligt lagstiftaren betraktas vi inte som helt vuxna och fullt ansvariga för våra handlingar förrän vi har fyllt 21 år. Rätt eller fel, men så är det.
Citera
2015-05-06, 10:48
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
När vi fyller femton år blir vi straffmyndiga och när vi fyller 18 år får vi rösträtt etc.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ldersgr%C3%A4nser_i_Sverige

Enligt lagstiftaren betraktas vi inte som helt vuxna och fullt ansvariga för våra handlingar förrän vi har fyllt 21 år. Rätt eller fel, men så är det.

Den som inte betraktas ansvarig för sina handlingar får väl vård istället för fängelse?
Citera
2015-05-06, 12:05
Medlem
swimp78s avatar
http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/friade-mannen-kan-inte-domas-for-malinmordet

Så, äntligen är det bekräftat av namngivna personer och etablerade medier det olika figurer på Flashback (tex Trojan) påstått sedan länge : dvs att mördaren inte kan dömas.

Det är skönt att ändå få det bekräftat. Jag har egentligen enbart betvivlat utifrån det faktum att fallet har tagits upp under så många år utan att det nämnts med ett ord tidigare att Olof inte kan dömas ens om bevis framkommer. Skandal att det tagit så lång tid.

Verkligen låg nivå på journalisterna och de som gjort tv av händelsen att man inte nämnt etta tidigare! T ex Leif GW som suttit i sina program och gett sken av att malin-mördaren kan åka fast och fängslas om bevis framkommer. Dåligt att ge anhöriga falskt hopp.
Senast redigerad av swimp78 2015-05-06 kl. 12:07.
Citera
2015-05-06, 12:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/friade-mannen-kan-inte-domas-for-malinmordet

Så, äntligen är det bekräftat av namngivna personer och etablerade medier det olika figurer på Flashback (tex Trojan) påstått sedan länge : dvs att mördaren inte kan dömas.

Det är skönt att ändå få det bekräftat. Jag har egentligen enbart betvivlat utifrån det faktum att fallet har tagits upp under så många år utan att det nämnts med ett ord tidigare att Olof inte kan dömas ens om bevis framkommer. Skandal att det tagit så lång tid.

Verkligen låg nivå på journalisterna och de som gjort tv av händelsen att man inte nämnt etta tidigare! T ex Leif GW som suttit i sina program och gett sken av att malin-mördaren kan åka fast och fängslas om bevis framkommer. Dåligt att ge anhöriga falskt hopp.

Jag betvivlar starkt att ens polisen i Västernorrland kände till detta. Inte heller de anhöriga kände förmodligen till det. Hur är det med åklagaren och försvarsadvokaten? Att TV4 inte visste det må vara hänt. Är det verkligen bara "vi" i tråden som tänkt på detta, och att det förbigått hela utredningen?

Jag hoppas Allehanda eller annan media följer upp detta med ytterligare artiklar.

Edit: En till artikel.

Citat:
Vad säger du om att brottet för länge sedan är preskriberat när det gäller möjligheten att åtala han som en gång redan fällts och friats?
– Jag känner inte till den uppfattningen.

Citat:
Polisens förklaring har varit att, den dag man väljer att kika på dna-spåren så kan man inte ångra sig.
– Det är möjligt att man, om det stämmer att brottet är preskriberat för en viss person, borde ha funderat på en analys tidigare, säger Björn Jonasson.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/kriminalteknikern-har-aldrig-hort-nagot

Jävligt upprörande.

Edit II:

Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Håller med dig fullständigt. Ingen, absolut ingen i denna tråd är advokat/jurist, men dom uttalar sig som sådana. Pajaser är rätt ord.

Citerar dig då du uttryckt intresse för caset och hur det ligger till med preskriptionen. Se artiklarna i Allehanda.
Senast redigerad av Troian 2015-05-06 kl. 12:26.
Citera
2015-05-06, 12:25
Medlem
Fettsugnings avatar
Ja det här var riktigt trist. Hade polis och åklagare haft koll på preskriptionen hade det varit rimligt att chansa med ett DNA-test på jeansen/sperman.

Usch.
Citera
2015-05-06, 12:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja det här var riktigt trist. Hade polis och åklagare haft koll på preskriptionen hade det varit rimligt att chansa med ett DNA-test på jeansen/sperman.

Usch.

Jag själv kom att tänka på det i mars 2012.

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996

Hade ju varit bra om någon annan, kanske rent av en polis eller åklagare, hade funderat i de banorna säg ett halvår tidigare.
Senast redigerad av Troian 2015-05-06 kl. 12:30.
Citera
2015-05-06, 12:33
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag själv kom att tänka på det i mars 2012.

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996

Hade ju varit bra om någon annan hade funderat i de banorna säg ett halvår tidigare.

Det är väl bara inse att du Troian har brädat lokalmedia, TV4, polisen i Västernorrland och "en av Sveriges mest framgångsrika mordutredare" (i detta avseende). Du har anledning att känna prestationsångest inför dina kommande Flashback-bravader nu.

I praktiken borde detta innebära att Malin-utredningen arkiveras för gott. Det var tragiskt så länge den varade.
Citera
2015-05-06, 12:41
Medlem
Troians avatar
Expressen gör en rewrite.

http://www.expressen.se/nyheter/20-ar-gamla-mordet-pa-malin-16-forblir-olost/
Citera
2015-05-06, 12:45
Medlem
Här kan ni läsa Tingsrättens dom.

Fundera gärna på hur HR senare bedömde bevisläget och hur HR obegripligt nog ändå kom fram till ett frikännande. Bara det att det konstateras i TR-domen att OW visste saker som bara gärningsmannen kunde ha kännedom om borde räcka långt, speciellt i sammanhanget med alla andra indicier.

https://minfil.org/8eIbhab8b9/B_375-98.pdf

HR verkar senare vilja slå knut på sig själv för att kunna fria.
Senast redigerad av GladaKalle 2015-05-06 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in