2015-05-05, 12:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har för mig att det handlar om att väcka åtal, inte delge misstanke.

Begås ett mord exempelvis 1974-05-01 så måste alltså åtal väckas senast 1999-05-01 (eller om det är 1999-04-30 som gäller...), vilket gör att domen kan falla senare än 25 år efter brottet.

Eventuellt att det är anhållan eller häktning som måste ske. Men tror alltså inte att det bara handlar om misstanke.

Oavsett, misstanken är ju densamma? Han har ju varit delgiven/anhållen/häktad/åtalad.

Gluttar man lite i brottsbalken:

Citat:
35 kap. Om bortfallande av påföljd

1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd
ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd
gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov
krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 § lagen (2014:406) om
straff för folkmord, brott mot mänskligheten och
krigsförbrytelser,
3. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
4. försök till dessa brott.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2014:407).

Ingångsvärdet för vår diskussion är ju att grabben är gärningsman och att han var yngre än 21 år vet vi ju. Då ska alltså 1 §. gälla det vill säga att det är preskriberat - om inte undantaget ('med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom...') slår in och då är ju den stora frågan om den tidigare perioden med delgivning/anhållning/häktning/åtal räknas eller om det nollställs? Juridisk knäckfråga.
Citera
2015-05-05, 12:05
Medlem
swimp78s avatar
Så länge det enbart är flashback-skribenter som påstår att han inte kan bli dömd, och det inte berörts med ett ord i tidningar eller tv eller andra etablerade medier så tar jag mig rätten att vara lite tveksam. Skulle gärna få det bekräftat av nån annan än nån (edit:) filur på flashback
Senast redigerad av swimp78 2015-05-05 kl. 12:28.
Citera
2015-05-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Så länge det enbart är flashback-skribenter som påstår att han inte kan bli dömd, och det inte berörts med ett ord i tidningar eller tv eller andra etablerade medier så tar jag mig rätten att vara lite tveksam. Skulle gärna få det bekräftat av nån annan än nån pajas på flashback

Pajas?? Varför den attityden!?
Citera
2015-05-05, 12:13
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Pajas?? Varför den attityden!?

Därför att det gång på gång slås fast som en sanning för att "det har användare X sagt och han är jätte jätte kunnig". Sen kommer nämnda användare in i tråden och slår fast att så och så är det. "Pajas" var onödigt ordval dock. "Figur" kanske?

Fallet har tagits upp i tidningarna åtskilliga gånger under åren, specialartiklar har skrivits av kriminaljournalister, Leif GW har återvänt till fallet gång på gång, nu har tv-program spelats in om det. Jag har mycket svårt att pga nåt allmänt journalisthat tro att exakt ALLA missat detta

Speciellt med tanke på att det skulle vara ett scoop om så var fallet. Artiklar i stil med "Han är skyldig men kan inte dömas!" skulle omedelbart skrivas.

Jag vill gärna ha det bekräftat av någon namngiven person utanför forumet innan jag köper det.
Senast redigerad av swimp78 2015-05-05 kl. 12:17.
Citera
2015-05-05, 12:14
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Så länge det enbart är flashback-skribenter som påstår att han inte kan bli dömd, och det inte berörts med ett ord i tidningar eller tv eller andra etablerade medier så tar jag mig rätten att vara lite tveksam. Skulle gärna få det bekräftat av nån annan än nån pajas på flashback
Håller med dig fullständigt. Ingen, absolut ingen i denna tråd är advokat/jurist, men dom uttalar sig som sådana. Pajaser är rätt ord.
Citera
2015-05-05, 12:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Ingångsvärdet för vår diskussion är ju att grabben är gärningsman och att han var yngre än 21 år vet vi ju. Då ska alltså 1 §. gälla det vill säga att det är preskriberat - om inte undantaget ('med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom...') slår in och då är ju den stora frågan om den tidigare perioden med delgivning/anhållning/häktning/åtal räknas eller om det nollställs? Juridisk knäckfråga.

Rimligen så bör det nollställas. Det känns ologiskt att det juridiska systemet ska vara konstruerat på så sätt att det är bara för åklagaren att anhålla någon när preskriptionen närmar sig, utifall att man någon gång i framtiden skulle få fram något som skulle kunna leda till fällande dom. Inte heller är det rimligt att om man någon gång för 50 år sedan frias i domstol för ett krogslagsmål skulle kunna dömas för detta idag.
Citera
2015-05-05, 12:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Håller med dig fullständigt. Ingen, absolut ingen i denna tråd är advokat/jurist, men dom uttalar sig som sådana. Pajaser är rätt ord.

Jag uttalar mig inte som att jag vet definitivt, men så som det står formulerat i lagboken och dess förarbeten så förstår åtminstone jag det som att han inte kan dömas. Men jag är som du säger inte jurist, så om du (oavsett om du är jurist eller ej) förstår lagen på ett annat sätt så tycker jag du ska skriva det i tråden.

Frågan är åtminstone intressant, och jag tycker inte att den som deltar i diskussionen per automatik är antingen jurist/advokat, eller pajas.

Det här är för övrigt inte heller en fråga som man ens som jurist rimligen kan förväntas veta svaret på.
Citera
2015-05-05, 12:30
Medlem
why123s avatar
Citat:
Oavsett, misstanken är ju densamma? Han har ju varit delgiven/anhållen/häktad/åtalad.

Gluttar man lite i brottsbalken:

Jo, men precis! Jag tycker också att det är en juridisk knäckfråga. Det finns en misstänkt, han har befunnits skyldig i TR, alla indicierna fanns där, ingen annan har någonsin varit misstänkt.. Det är vad vi brukar säga polisiärt uppklarat.. HR gjorde en fadäs, men skulle man kunna spika fallet med DNA nu också så vore det en skymf för hela rättsväsendet om han gick helt straffri!
Citera
2015-05-05, 12:53
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rimligen så bör det nollställas. Det känns ologiskt att det juridiska systemet ska vara konstruerat på så sätt att det är bara för åklagaren att anhålla någon när preskriptionen närmar sig, utifall att man någon gång i framtiden skulle få fram något som skulle kunna leda till fällande dom. Inte heller är det rimligt att om man någon gång för 50 år sedan frias i domstol för ett krogslagsmål skulle kunna dömas för detta idag.

Jag håller med dig om rimligheten men håll med mig tillbaka om att det inte är helt tvärsäkert. Det skulle säkert gå att finna motiveringar till både positiva och negativa resningsbeslut med detta i åtanke. Om situationen inträffar, vilket jag inte är säker på att den någonsin kommer göra, så får vi se med egna ögon.
Citera
2015-05-05, 13:46
Medlem
Som jag fattat det: Mord preskriberades tidigare vid 25 år. I detta fall, mordet skedde 1996, så skulle alltså mordet preskriberas 2021. Nu kommer inte själva mordet att preskriberas, men den misstänkte GM måste kunna dömas före 2021 eftersom han vid tidpunkten för mordet var 19 år. Mordet kommer dock inte att preskriberas om man inte kan döma denne misstänkte GM, men att jobba med fallet och försöka hitta bevis som binder någon annan kommer att vara ett hopplöst uppdrag. Nu finns det väl någon slags bortfallsgräns som träder in efter 70 år också.
Citera
2015-05-05, 14:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Som jag fattat det: Mord preskriberades tidigare vid 25 år. I detta fall, mordet skedde 1996, så skulle alltså mordet preskriberas 2021. Nu kommer inte själva mordet att preskriberas, men den misstänkte GM måste kunna dömas före 2021 eftersom han vid tidpunkten för mordet var 19 år. Mordet kommer dock inte att preskriberas om man inte kan döma denne misstänkte GM, men att jobba med fallet och försöka hitta bevis som binder någon annan kommer att vara ett hopplöst uppdrag. Nu finns det väl någon slags bortfallsgräns som träder in efter 70 år också.

Vad jag begriper har det varit 15 år som gäller för förbrytare under 21 år, och att detta nu även gäller för mord.

Känner inte till någon bortfallsgräns efter 70 år, men kunde vara intressant att veta vad det handlar om?
Citera
2015-05-05, 14:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag håller med dig om rimligheten men håll med mig tillbaka om att det inte är helt tvärsäkert. Det skulle säkert gå att finna motiveringar till både positiva och negativa resningsbeslut med detta i åtanke. Om situationen inträffar, vilket jag inte är säker på att den någonsin kommer göra, så får vi se med egna ögon.

Vad som gäller är tydligen att personen ska ha häktats eller tagit del av åtal.

(35 kap. 1 § BrB)

Men om häktningen upphävs eller åtalet avvisas så blir det hela nollställt.

(35 kap. 3 § BrB)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in