2015-05-05, 23:29
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, men jag tror inte att det här spelar någon roll. (Var förresten vändan i hovrätten enskilt åtal?)

Bevisstyrkan spelar nog mindre roll vad gäller kärnfrågan: Om en misstänkt gärningsman som vid mordtillfället var under 21 år kan åtalas när 15 år löpt.

Om det du säger stämmer ang att han inte längre kan dömas så är det oerhört svag journalistik av TV4s sk "Fbi löser mord"

Drar ett löjets skimmer över Bosse, Safarik, och hela produktionen. Visste dom ens om detta?
Programmet känns mer och mer sensationsbenäget och föga seriöst.
Citera
2015-05-05, 23:38
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta kan aldrig någonsin förlåtas! En ren omöjlighet! Det är oförlåtligt!

Delar helt din uppfattning i den fetade texten.

Den här mannen kommer med den allra största sannolikhet aldrig att erkänna något. Ej heller hans mamma kommer att berätta något.

Ska man nu snacka om förlåtelse så till att börja med så har han 19 års slingrande där han helt jävla egoistiskt skitit i dom anhöriga. Lägger vi sen på 30 år så visst erkänn idag ditt fega lilla kräk så är du eventuellt förlåten om 49 år.
Citera
2015-05-05, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mänskligt samhälle!

[quote=why123|53246538]Hon hade det givetvis fruktansvärt, det förstår jag också.. Naturligtvis är det GM fel, men eftersom jag är mänsklig föredrar jag ett mänskligt samhälle i stället för ett samhälle där ingen någonsin blir förlåten.

Alla har ett förflutet, dock har lyckligtvis de flesta inte mord i bagaget, men det går inte att hata människor i all evighet för det de gjort. Det faller i alla fall inte på min lott, det blir upp till Malins anhöriga och vänner att bestämma sig för hur de vill förhålla sig till detta.[/QUOTE]

Ja just det! Det är den här personens eget fel. Han satte sig själv i den här situationen som 18-åring och detta kommer han att få leva med resten av sitt liv.

Du nämner ett mänskligt samhälle. Ja den här mannen visade verkligen på ett sådant mänskligt samhälle den här dagen för snart 19 år sedan.

Jag har personligen haft en del kontakter med anhöriga och även bekanta till personer som har blivit mördade. Ingen av dessa har någonsin förlåtit respektive GM ens efter ett fullbordat straff.

Har mycket svårt att tänka mig att hennes föräldrar skulle förlåta den här personen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-05 kl. 23:48.
Citera
2015-05-05, 23:42
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Extremt ovanligt överhuvudtaget med fällande morddom efter 15+ år, känner bara till ett par-tre fall. Att mördaren dessutom var under 21 vid tillfället sker nog inte ens en gång var tionde år. I praktiken tror jag alltså inte det har så stor betydelse, men lagen är ju utformad som den är inte på grund av otur, utan det är så man vill att den ska se ut. Personligen tycker jag det kan finnas poänger med det.

Visst är det ovanligt, icke desto mindre har vi ett fall här och nu. När man tog bort preskriptionstiden för mord var jag tveksam till om det var bra.
Jag tänkte just så att har man inte löst det på 25 år så blir det inte löst men det blir kanske ett erkännande och frid för de anhöriga.

När vi nu tog bort preskriptionstiden så ser jag ingen poäng med vissa undantag. Vilka poäng tycker du det finns, dessutom för vem? Är det MGM unga ålder du har i tankarna så tänk på en sak, han får troligtvis aldrig frid inombords innan detta får rätt slut. Malins familj och anhöriga får aldrig den upprättelse de faktiskt förtjänar.

Nu vet jag inte om det gjordes en psykisk bedömning på honom efter TR-domen, men det borde givetvis gjorts. Gärningen var helsjuk och att bara lämna GM vind för våg är direkt oansvarigt, inte minst med tanke på det vi vet om honom.
Citera
2015-05-05, 23:54
Medlem
why123s avatar
[quote=Skaraborg2|53246934]
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hon hade det givetvis fruktansvärt, det förstår jag också.. Naturligtvis är det GM fel, men eftersom jag är mänsklig föredrar jag ett mänskligt samhälle i stället för ett samhälle där ingen någonsin blir förlåten.

Alla har ett förflutet, dock har lyckligtvis de flesta inte mord i bagaget, men det går inte att hata människor i all evighet för det de gjort. Det faller i alla fall inte på min lott, det blir upp till Malins anhöriga och vänner att bestämma sig för hur de vill förhålla sig till detta.[/QUOTE]

Ja just det! Det är den här personens eget fel. Han satte sig själv i den här situationen som 18-åring och detta kommer han att få leva med resten av sitt liv.

Du nämner ett mänskligt samhälle. Ja den här mannen visade verkligen på ett sådant mänskligt samhälle den här dagen för snart 19 år sedan.

Jag har personligen haft en del kontakter med anhöriga och även bekanta till personer som har blivit mördade. Ingen av dessa har någonsin ens förlåtit GM ens efter ett fullbordat straff.

Har mycket svårt att tänka mig att hennes föräldrar skulle förlåta den här personen.

Ja, du har svårt att tänka dig att hennes föräldrar skulle förlåta den personen, men det vet du inte!

Ja, han satte sig själv i den situationen som 18-åring det är sant. Nu har jag själv inget brottsligt förflutet, har aldrig varit med i belastningsregistret, aldrig varit i slagsmål osv...

Jag anser ändå att det finns saker i mitt förflutna jag kunde skött bättre, jag är inte perfekt. Du har säkert inte gjort något fel varken lagligen eller moraliskt. Det glädjer mig att det finns en människa som du S2 som säkert bara spridit glädje och lycka runt dig. Det finns verkligen hopp för mänskligheten.
Citera
2015-05-05, 23:55
Medlem
Troian, Hiawatha, Hamilkar - ni missar nåt centralt i era försök till analyser av preskriptionsfrågan. Ni måste titta på Brottsbalken såsom den såg ut 1996...

Även om lagstiftningen om borttagandet av preskriptionstider gäller retroaktivt, så ska frågor om strafflängd för brotten, strafflängd för 18-åriga förbrytare, samt generella preskriptionstider bedömas utifrån lagstiftningen när brottet begicks.

Så, ni får börja om...
Citera
2015-05-05, 23:57
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
[quote=Skaraborg2|53246934]
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hon hade det givetvis fruktansvärt, det förstår jag också.. Naturligtvis är det GM fel, men eftersom jag är mänsklig föredrar jag ett mänskligt samhälle i stället för ett samhälle där ingen någonsin blir förlåten.

Jag har personligen haft en del kontakter med anhöriga och även bekanta till personer som har blivit mördade. Ingen av dessa har någonsin förlåtit respektive GM ens efter ett fullbordat straff.

Ett mänskligt samhälle är ju för mänskliga människor. Han var omänsklig när han dödade henne och har bara visat sig mänsklig mot sig själv när han slingrat sig i 19 år. Det mänskligaste han kan göra är att hoppa framför ett tåg och skicka ett brev till föräldrarna och erkänna vad han gjorde. Jag kan inte se något mänskligt med ett samhälle där förövarna får sitta i en ring på golvet och grina medans nån terapeut tycker synd om dom samtidigt som offren får ta livet av sig medans samhället tittar år ett annat håll.
Citera
2015-05-06, 00:17
Medlem
why123s avatar
[quote=Crap_Fucks_Crap|53247126]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ett mänskligt samhälle är ju för mänskliga människor. Han var omänsklig när han dödade henne och har bara visat sig mänsklig mot sig själv när han slingrat sig i 19 år. Det mänskligaste han kan göra är att hoppa framför ett tåg och skicka ett brev till föräldrarna och erkänna vad han gjorde. Jag kan inte se något mänskligt med ett samhälle där förövarna får sitta i en ring på golvet och grina medans nån terapeut tycker synd om dom samtidigt som offren får ta livet av sig medans samhället tittar år ett annat håll.

Ett samhälle är för mänskliga människor, jo så kan man uttrycka sig. Visst var han omänsklig när han dödade henne, det är odiskutabelt. Så långt är vi överens.. Jag delar också din uppfattning att han ska erkänna och faktiskt ta det straff han skulle fått om HR-domen gått igenom.

Däremot hyser jag ingen som helst önskan om att han ska hoppa framför ett tåg! Huruvida han ska sitta i ring med terapeuter och berätta om sina innersta tankar är svårt att svara på. Med tanke på hans brott är det rimligen något som är fel så vi kan inte bortse helt från terapeuterna..

Annars blir det väl för honom som för alla andra på kåken att han får arbeta osv.. Men jag har varit väldigt tydlig med att jag tycker det är fel med preskriptionstiden och att inte erkänna..

Nu ska vi ju vara så pass ärliga så vi erkänner att de flesta "livstidskriminella" nekar i sten eller säger "inga kommentarer" så nekandet i sig är inget ovanligt.

Tycker du det förresten att det gäller alla mördare att de ska sätta sig vid en järnväg eller är det speciellt denna killen som ska göra det?
Citera
2015-05-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Om vi leker med tänket att Malins mördare var 19 år när mordet skedde, bortser ifrån modern som inte ens behöver vittna... Kan vi inte då försöka förlåta hen snart? Självklart ska illdådet bekännas o sonas, sen får det fan räcka....

Förlåta? Är inte säker på att man kan förlåta någon som misshandlat, bundit, våldtagit en ung flicka för att sedan mörda henne. Kan du försöka känna vad hon måste känt av rädsla och skräck innan hon till sist dör!? Att sedan vara så feg att man inte ens kan stå för vad man gjort utan vandra fri som fågeln på stan visar bara hur sjuk han egentligen är och hur viktigt det är att vi får tag i honom och kan skydda oss framledes från hans sjuka sinne. Å vad mamman beträffar.... Tja kanske naturligt att ljuga för att rädda sin son, men förlåtas för det - NEJ!
Citera
2015-05-06, 00:38
Medlem
olovpalmes avatar
Hur reagerar arbetskamraterna på Sykes i Sveg?
Det kan inte kännas bra att jobba med en flickmördare.

Finns det något läsvärt i lokaltidningarna om mordet och GM?
Citera
2015-05-06, 00:40
Medlem
massepojkens avatar
[quote=olovpalme|53247511]Hur reagerar arbetskamraterna på Sykes i Sveg?
Det kan inte kännas bra att jobba med en flickmördare.

Finns det något läsvärt i lokaltidningarna om mordet och GM?[/QUOT

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/deras-frackhet-ar-javligt-upprorande
Senast redigerad av massepojken 2015-05-06 kl. 00:44.
Citera
2015-05-06, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag är inte så säker på att 29 kap ska beaktas vid bedömning av preskriptionsreglerna i 35 kap men det är möjligt att det finns praxis som säger att jag har fel. Min fundering är om inte just uttrycket kan i 35:1 p. 5 bör tolkas som att det är tillfyllest att straffet ingår i straffskalan för det aktuella brottet.

Läs nedanstående dokument sid 162-163, avsnittet om ungdomar. Det som står där verkar stärka det jag skrivit i ett tidigare inlägg om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Troian, Hiawatha, Hamilkar - ni missar nåt centralt i era försök till analyser av preskriptionsfrågan. Ni måste titta på Brottsbalken såsom den såg ut 1996...

Även om lagstiftningen om borttagandet av preskriptionstider gäller retroaktivt, så ska frågor om strafflängd för brotten, strafflängd för 18-åriga förbrytare, samt generella preskriptionstider bedömas utifrån lagstiftningen när brottet begicks.

Så, ni får börja om...

Visst du har rätt angående hur brottsbalken med flera lagar såg ut år 1996! Jag utger mig inte för att ha facit. Jag har uttryckligen skrivit i stil med: som jag har förstått det utifrån lagtexten som den ser ut idag och därefter gjort min tolkning...

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Departementsserien/Preskription-vid-allvarliga-br_GVB41/

Avsnittet om ungdomar på sid 162-163 rekommenderas. Det som står där verkar stärka det jag skrivit i ett tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in