2015-05-05, 15:57
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saulhodson
Så du menar att det är okej att hänga ut en friad man inför hela svenska folket på primetime? Utan att ha sett programmet eller särskilt insatt i fallet så känns det som ett klockrent förtalsbrott.

När du ser avsnittet kommer din inställning säkert förändras, men jag håller med dig; man är oskyldig tills motsatsen har bevisats. Det har visserligen kunnat bevisas i teve nu, men han är trots allt friad i domstol och då får man utgå från att han är oskyldig.
Citera
2015-05-05, 16:01
Medlem
Det är väl OT egentligen men några gjorde jämförelse med Mats Alm. Är det någon som vet om de kommer att ta upp även detta fall i programmet?
Citera
2015-05-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Som jag fattat det: Mord preskriberades tidigare vid 25 år. I detta fall, mordet skedde 1996, så skulle alltså mordet preskriberas 2021. Nu kommer inte själva mordet att preskriberas, men den misstänkte GM måste kunna dömas före 2021 eftersom han vid tidpunkten för mordet var 19 år. Mordet kommer dock inte att preskriberas om man inte kan döma denne misstänkte GM, men att jobba med fallet och försöka hitta bevis som binder någon annan kommer att vara ett hopplöst uppdrag. Nu finns det väl någon slags bortfallsgräns som träder in efter 70 år också.
Läser o tolkar lagen likt dig, även om GM var 19 år vid brottet -96 kan hen dömas, i detta fall om HD beviljar resning
Citera
2015-05-05, 16:43
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Så du menar att det är okej att hänga ut en friad man inför hela svenska folket på primetime? Utan att ha sett programmet eller särskilt insatt i fallet så känns det som ett klockrent förtalsbrott.

Han blev inte uthängd i programmet!
Citera
2015-05-05, 16:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Läser o tolkar lagen likt dig, även om GM var 19 år vid brottet -96 kan hen dömas, i detta fall om HD beviljar resning

Var finner du stöd för den tolkningen?
Citera
2015-05-05, 16:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Är det inte lite väl fegt att de inte vågar testa det DNA som finns?
FBI skulle fått fram garanterat DNA men svenska polisen vågade inte ta den risken är min känsla!
För det första så är det fortfarande, av historiska skäl, britterna som är bäst på DNA-profilering. DNA-profileringens store föregångsman, Alec Jeffreys, vakar fortfarande över metodutvecklingen där. Men för det andra, finns det verkligen ett spermaprov, finns det tonvis med DNA - spermaprov kunde man ofta göra DNA-profilering på redan innan man började med PCR-amplifiering.

För det tredje, om polisen anser att fallet är polisiärt uppklarat och vet att den sannskyldige gärningsmannen inte kan dömas om han befinns skyldig, så finns det inga polisiära poängermed att göra en DNA-analys- utredningsåtgärder ska bara vidtas om man kan komma fram till en fällande dom genom dem.

Däremot begriper jag inte varför man inte gjorde en DNA-profilering under originalutredningen 1996. Det hade med all sannolikhet slagit fast om OH/W var skyldig eller ej, och tekniken var visserligen någorlunda ny, men likafullt helt etablerad, då. Hade man problem på hemmaplan - vilket man absolut inte borde ha haft med ett spermaprov - så hade man kunnat vända sig till britterna.
Citera
2015-05-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Han blev inte uthängd i programmet!
På vilket vis blev hen inte uthängd?
Citera
2015-05-05, 16:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon som vet i fall man tagit DNA-prov på OW?
De skulle jag inte tro. Vad skulle ha varit poängen med det om man ändå inte avsåg att analysera spermaprovet?
Citera
2015-05-05, 16:56
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
På vilket vis blev hen inte uthängd?

Han namngavs inte, han visades inte i bild!
Citera
2015-05-05, 17:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är är ju en fråga för cold case-journalistik öht. Men man kan ju konstatera att det inte är särskilt vanligt att program av typen Veckans brott blir fällda för förtal. Idet här fallet namngavs ju inte den utpekade förövaren på minsta sätt. Det är klart att man inte behöver namnge någon för att göra sig skyldig till förtal - om jag skulle påstå att statsministern springer runt och rånar åldringar på lediga stunder, skulle jag inte ha mycket för försvaret att jag inte explicit hade namngivit honom som Stefan Löfven, men i det här fallet krävs det ju en inte obetydlig insats för att få reda på vad den misstänkte och till slut friade faktiskt heter.

Sen faller ju förtal normal inte inom allmänt åtal heller, utan den som känner sig förtalad får driva ett enskilt åtal. Och också om förtal föreligger, kanske den förtalade inte tycker att det är i h*ns intresse att sätta ytterligare fokus på beskyllningarna genom en förtalsrättegång.
Citera
2015-05-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var finner du stöd för den tolkningen?
Orkar inte plocka fram lagboken igen, njuter VM-Hockey o aperitif😄... Tolkade lagen som typ korvspad, när jag tidigare ögnade igenom den o står fast vid min uppfattning, fann inget som omöjliggör lagföring vid eventuell resning i HD
Citera
2015-05-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Han namngavs inte, han visades inte i bild!
Det hänvisades till TV4 Play för en utökad sekvens om "vallningen", hörde du något förnamn där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in