2016-11-25, 22:04
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag är ingen domstol, jag bara konstaterar att detta fall som beskrivits som polisiärt uppklarat (dvs polisen själva är övertygade om olofs skuld) tydligt pekat ut Olof som skyldig

Jag ser ingen rimlig förklaring till att en mordåtalad skulle hitta på minnesförlust , sex med en flicka , blodiga kläder osv? Om Ow varit sinnessjuk borde det väl framgått ?

Klart en misstänkts egna berättelser är relevanta i sammanhanget

Jag är väldigt glad, med hänsyn till rättsäkerheten, att du inte sitter och dömer i domstol. På dig låter det som att hans egna berättelser räcker för en fällande dom? Om du bara visste hur mycket tilltalade, misstänkta och andra kan belasta sig själva under processen. Vissa oskyldiga vägrar till och med att lämna DNA-prov när de tillfrågas av polis.
Citera
2016-11-26, 20:41
Medlem
Kommer mordet på Malin Lindström att klaras upp?
– Jag hoppas på det, framför allt för de anhörigas skull. Rent polisiärt är det klart, med inte juridiskt, jag tror att det är svårt att komma dit. Ett önskescenario skulle vara att få en profil på sperman, säger Björn Jonasson.

Där har vi det, låt oss hoppas på DNA-teknikens utveckling! Personligen är jag helt övertygad om att den dagen analyssvaret kommer så kommer det visa sig att sperman kom från O. Det finns ingen annan realistiskt tänkbar gärningsman, ingen annan man har setts med Malin under hennes sista tid i livet.

Jag ger inget för att HR skulle ha tolkat bevisen korrekt så som HR behandlade dem. Juridiska spetsfundigheter, enorm brist på lyhördhet och slutledningsförmåga samt en vilja att gå oerhört långt för att tolka till O:s fördel gör att en flickmördare går lös i Sveg.

Men som jag skrev tidigare, jag har gärna fel, bara Malins mördare grips och döms.
Citera
2016-11-26, 20:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
– Jag hoppas på det, framför allt för de anhörigas skull. Rent polisiärt är det klart, med inte juridiskt, jag tror att det är svårt att komma dit. Ett önskescenario skulle vara att få en profil på sperman, säger Björn Jonasson.

Där har vi det, låt oss hoppas på DNA-teknikens utveckling! Personligen är jag helt övertygad om att den dagen analyssvaret kommer så kommer det visa sig att sperman kom från O. Det finns ingen annan realistiskt tänkbar gärningsman, ingen annan man har setts med Malin under hennes sista tid i livet.

Jag ger inget för att HR skulle ha tolkat bevisen korrekt så som HR behandlade dem. Juridiska spetsfundigheter, enorm brist på lyhördhet och slutledningsförmåga samt en vilja att gå oerhört långt för att tolka till O:s fördel gör att en flickmördare går lös i Sveg.

Men som jag skrev tidigare, jag har gärna fel, bara Malins mördare grips och döms.
Jag vill självklart också att mordet klaras upp, även om det är juridiskt oklart om det är preskriberat eller inte. Lika självklart är det att det går en flickmördare lös, men jag har en fundering kring det du skrev. Du skrev att ingen annan man har setts med Malin under hennes sista tid i livet. Annan än vem? Vem sågs hon med efter att hon klev av bussen?
Citera
2016-11-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du skrev att ingen annan man har setts med Malin under hennes sista tid i livet. Annan än vem? Vem sågs hon med efter att hon klev av bussen?

Malin sågs väl tillsammans med O av ett vittne som kände igen just O, men väntade en månad med att tala om det för polisen.
Citera
2016-11-27, 08:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Malin sågs väl tillsammans med O av ett vittne som kände igen just O, men väntade en månad med att tala om det för polisen.
Nej, detta berättade vittnet i tingsrätten:
Citat:
Strax före Dombäcksbron såg han en mörkklädd pojke gå i riktning mot E4, på vänster
sida av vägen. En flicka klädd i en, som han vill minnas beige jacka, gick i samma riktning
på den högra sidan av vägen. Han kunde inte se i backspegeln vilka dessa var. När han och
hans kamrat återvände efter besöket i Gideåbacka, såg han återigen flickan och pojken,
som han tidigare hade passerat. Det var precis då han skulle svänga in på Bruksvägen från
E4, som han kände igen pojken som Olof. Denne befann sig då ungefär mitt ute på E4, i
färd med att korsa över vägen, i riktning från trafikdelarmärket på Bruksvägen. Flickan
befann sig i samma ögonblick långt ute i vägrenen på Bruksvägen, strax före E4. Hon
föreföll ha höga klackar på sina skor. Han anmälde sina iakttagelser till polisen, efter att ha
sett programmet "Efterlyst" i TV. Anledningen till att han inte genast uppgav att det var
Olof, som han hade sett gå över E4, var att han inte ville förorsaka denne något onödigt
besvär, om han skulle ha misstagit sig.
Samma vittne i hovrätten:
Citat:
Vid sin första observation identifierade han inte manspersonen
som [OH]; han tittade då mest på flickan. Han har än i dag ett bestämt
minne av att flickan han då såg var ljusklädd. De båda personerna gick ganska
parallellt på var sin sida av Bruksvägen och han kände inte igen någon av dem. Vid
sin andra observation kände han igen [OH], som då befann sig på endast ett
par meters avstånd från honom. Vid detta senare tillfälle gick flickan han då lade
märke till och [OH] inte i närheten av varandra. Han har ett diffust minne
av att något - en personbil, buss eller person - vid sistnämnda tillfälle befann sig i
närheten av flickan. Han kan inte säkert uttala sig om huruvida de personer han lade
märke till vid sin andra observation är samma personer som han såg vid sin första
observation.
Vittnet såg alltså aldrig OH och flickan tillsammans, och kunde inte identifiera Malin. Malin hade svart jacka och lågklackade kängor.
Citera
2016-11-27, 14:57
Medlem
olovpalmes avatar
Den höga Sannolikheten att OW dödat Malin går inte att ifrågasätta.

Det sägs att 98% sannolikhet eller mer innebär fällande dom.
Hur räknas procenten ut egentligen?
I det här fallet har en domare bedömt sannolikheten minst 98% att OW är skyldig.
Dom andra domarna kan ha satt 97,9%.Med andra ord kan OW blivit frikänd av minsta möjliga marginal.
Antar att det kan vara extremt lite som avgör om en person kan slinka igenom och bli frikänd trots att mycket pekar på att den är skyldig.
Senast redigerad av olovpalme 2016-11-27 kl. 15:08.
Citera
2016-11-27, 15:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Den höga Sannolikheten att OW dödat Malin går inte att ifrågasätta.

Det sägs att 98% sannolikhet eller mer innebär fällande dom.
Hur räknas procenten ut egentligen?
I det här fallet har en domare bedömt sannolikheten minst 98% att OW är skyldig.
Dom andra domarna kan ha satt 97,9%.Med andra ord kan OW blivit frikänd av minsta möjliga marginal.
Antar att det kan vara extremt lite som avgör om en person kan slinka igenom och bli frikänd trots att mycket pekar på att den är skyldig.
De andra domarna kan ha satt 15 %. Du vet inte.

Det domarna har att ta ställning till är inte om den tilltalade är skyldig, den har att ta ställning till om bevisningen är tillräcklig. Det var den inte.
Citera
2016-11-27, 15:34
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
De andra domarna kan ha satt 15 %. Du vet inte.

Det domarna har att ta ställning till är inte om den tilltalade är skyldig, den har att ta ställning till om bevisningen är tillräcklig. Det var den inte.
Någon exakt sanning kan inte en domstol veta.
Domstolen söker sannolikhet.
Det kan finnas tvivel trots att den tilltalade anses skyldig.
I det här fallet finns inga rimliga tvivel och inga andra tänkbara GM såvitt jag vet.
Skulle bedömningen vara lika som här alla gånger. Skulle säkert minst ett fängelse till kunna läggas ner.
Citera
2016-11-27, 15:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Någon exakt sanning kan inte en domstol veta.
Domstolen söker sannolikhet.
Det kan finnas tvivel trots att den tilltalade anses skyldig.
I det här fallet finns inga rimliga tvivel och inga andra tänkbara GM såvitt jag vet.
Skulle bedömningen vara lika som här alla gånger. Skulle säkert minst ett fängelse till kunna läggas ner.
Precisera en punkt där du anser att hovrätten resonerar fel, och vari felet ligger.
Citera
2016-11-29, 11:50
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Inkompetensen tyder på att polisen klarade att få fatt i rätt person men klarade sedan inte av att slutföra sitt jobb, att de grep och anhöll rätt person råder det ingen tvekan om bland sansat folk.

Svag indiciekedja? Det är nog bara du och de trögtänkta hovrättsledamöterna som tänker så när ni accepterar alla de märkliga förklaringar som framförs i domen. Inget av det bär sannolikhetens eller sanningens prägel. Teknisk bevisning finns, det är bara att se den i sitt rätta sammanhang och inte bortförklara den med orimliga påståenden. Och bara för att man mördar en gång betyder det inte att man måste mörda fler gånger, även om gärningen var sexuellt motiverad.

Jag måste fråga... det är väl inte så att du är vän eller släkt med O?

Jag har inte påstått att en gärningsman som mördar med sexuellt motiv måste begå fler sexdåd. Håll dig till sanningen.
Citera
2016-11-30, 00:13
Medlem
Citat:
Precisera en punkt där du anser att hovrätten resonerar fel, och vari felet ligger.

Jaja ta det lugnt nu.

Alla vet att OW är mördaren, man behöver inte ha ork att sitta och läsa igenom hela utredningen och domen för att förstå det.
Citera
2016-11-30, 20:14
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Kära vänner (och fiender), jag tror inte vi ska hoppa jämfota i väntan på att DNA-tekniken slår till i fallet (om den nu någonsin kommer göra det).

För det första: vet vi ens om farbror polis tog den misstänkte gärningsgrabbens DNA när han var på tapeten i utredningen? DNA och allt var ju rätt nytt där när brottet skedde. Om man inte gjorde det är det nog väldigt svårt att dyka upp i efterhand och kräva att han ska lämna ifrån sig DNA - han är faktiskt juridiskt oskyldig (enligt hovrättens dom).

För det andra: om man nu tog hans DNA så kan det faktiskt ha försvunnit (gallrats) från 'DNA-registret' när han friades från mordet av hovrätten. Återstår gör en förhoppning om att hans DNA (om det nu togs/registrerades) fanns sparat i 'utredningsregistret'. Finns det någon (självutnämnd?) expert här på forat som kan dra till med en kvalificerad gissning?

Alla krumbukter talar för att brottet inte kommer klaras upp. I gärningsgrabbens fall är det redan preskriberat (eftersom han var så ung) även om det inte är prövat rättsligt så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in