Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Om fibrerna från tröjan kollas och matchar, tillsammans med den bevisning som fanns i TR skulle det vara möjligt att ta ett DNA på honom om det inte är gjort. Om DNA då matchar vad händer då?
Kan man driva ett fall i HD om personen i fråga inte kan bli dömd till fängelsestraff?
Edit: Om DNA redan är taget på honom och man får en match vad gör man då? Ingenting

I fall det är så att han inte kan dömas så vet jag inte om man kan ta DNA på honom. Men jag betonar att jag inte vet säkert hur det fungerar.
Kanske tog man DNA på honom i samband med att han misstänktes sist det begav sig. Det var väl ungefär i den vevan som DNA började komma på tapeten.
Tror inte att man kan få resning mot en person som hur som helst inte kan få påföljd. Men kan tycka att det hade varit bra om man åtminstone kunde bedöma skuldfrågan – sedan får man väl kanske i alla fall släppa personen även om han anses skyldig, men då är det hur som helst uppklarat. GM kan också utan risk för påföljd erkänna och uttrycka sin ånger, vilket möjligen kan ha betydelse för de anhöriga.