2015-05-05, 10:40
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Vad är det för jävla skitsnack om en mördad flicka?
Men jag antar att du har bevis för att en blyg och godtrogen flicka också inte är 'skarp'? Eller betyder 'blyg' samma sak som 'trög' för dig?

På tal om "vassaste kniven i lådan", jag anar att hon var bättre i skolan än vad du någonsin var eller kommer att bli, och en långt bättre människa. Om du hade varit en person med det minsta hjärtat och blott minimal hjärna hade du i alla fall aldrig skrivit något så korkat om en död person

Men du kanske är bästis med OW och ni leker tillsammans med hans dockor?

Tror ju det samma. Hon var intelligent och duktig i skolan men tyvärr inte så erfaren av livet. OW var å sin sida liten till växten och nördig och framstod säkert inte så farlig under stressen som uppstod när hon insåg att hon klivit av på fel ställe.
Senast redigerad av Crap_Fucks_Crap 2015-05-05 kl. 10:48.
Citera
2015-05-05, 11:03
Medlem
why123s avatar
Det blir lite knepigt om det är som Troian skriver att killen inte kan bli dömd. Har han dessutom levt ett klanderfritt liv under dessa nästan 20 år som gått så är kanske inte polisens motivation att klara upp brottet så där jättestort.

För Malins föräldrar skulle det säkert ändå bli en väsentlig skillnad om de får ett erkännande eller inte.
Jag undrar om OW är medveten om att han inte kan åka in för detta? Kan man tänka sig en retroaktiv lagstiftning (inte specifikt för honom förstås) som gör att de som begår mord innan de är 21 år senare i livet får det straff de t ex skulle få som 19-åring.

Jag vill minnas att det var skribenten Tuesday som var så förbannad på åldersrabatten och den är diskutabel. Visst kan man ha en viss åldersrabatt med tanke på att hjärnan (förmodligen) inte är helt utvecklad, men att ett brott blir preskriberat är ju helt galet.

Det är ju ingen tillfällighet att kriminella gäng ofta låter "småttingarna" skjuta människor. Det sitter en anstiftare över 21 år som skickar ut en liten grabb..
Senast redigerad av why123 2015-05-05 kl. 11:04. Anledning: .
Citera
2015-05-05, 11:05
Medlem
Jag tittade på de två klippen av rekonstruktionen av vallningen nyss, Är det bara jag som tycker det såg oerhört amatörsmässigt ut? Nästan parodiskt.. Sen kändes det väldigt konstigt när han får en morakniv i näven där mitt ute i skogen för att skala av några granar, det hela gav ett oseriös intryck.

Idag lär väl inte Mgm få en riktig kniv att visa med, han kunde ju huggit nera alla/båda.

Mgm verkade rätt märklig och de fick ju verkligen inte ut mycket av honom, han sa ju själv vid vallningen att det bara snurrade i skallen på honom.

Finns det bilder så man kan jämföra GOP teckningen med kraniet?
Citera
2015-05-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det blir lite knepigt om det är som Troian skriver att killen inte kan bli dömd. Har han dessutom levt ett klanderfritt liv under dessa nästan 20 år som gått så är kanske inte polisens motivation att klara upp brottet så där jättestort.

För Malins föräldrar skulle det säkert ändå bli en väsentlig skillnad om de får ett erkännande eller inte.
Jag undrar om OW är medveten om att han inte kan åka in för detta? Kan man tänka sig en retroaktiv lagstiftning (inte specifikt för honom förstås) som gör att de som begår mord innan de är 21 år senare i livet får det straff de t ex skulle få som 19-åring.

Jag vill minnas att det var skribenten Tuesday som var så förbannad på åldersrabatten och den är diskutabel. Visst kan man ha en viss åldersrabatt med tanke på att hjärnan (förmodligen) inte är helt utvecklad, men att ett brott blir preskriberat är ju helt galet.

Det är ju ingen tillfällighet att kriminella gäng ofta låter "småttingarna" skjuta människor. Det sitter en anstiftare över 21 år som skickar ut en liten grabb..

Även OM han inte kan dömas rent juridiskt när svaren på dna analyserats så kommer förmodligen allmänheten döma honom och livet kan väl knappast bli detsamma efter det. För svaret om sperman matchar kommer ju helt klart komma fram, sen kan det ju visa sig att han är oskyldig.. Men inte mycket talar ju för det!
Citera
2015-05-05, 11:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Även OM han inte kan dömas rent juridiskt när svaren på dna analyserats så kommer förmodligen allmänheten döma honom och livet kan väl knappast bli detsamma efter det. För svaret om sperman matchar kommer ju helt klart komma fram, sen kan det ju visa sig att han är oskyldig.. Men inte mycket talar ju för det!

Men är han inte dömd i allmänhetens ögon redan? Givetvis har du rätt i att det då blir 100% säkert men nog tror jag att de flesta ser honom som GM. Det intressanta är ju dessutom att det aldrig har varit någon annan som varit aktuell under alla dessa år..
Citera
2015-05-05, 11:21
Medlem
Troians avatar
Någon som vet i fall man tagit DNA-prov på OW?
Citera
2015-05-05, 11:27
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon som vet i fall man tagit DNA-prov på OW?

Mycket bra fråga. Rimligtvis ja men vet vi säkert? Är det inte gjort går det inte enligt Riksåklagaren eftersom grabben är friad (åklagare Olle Sohlberg ville i ett annat mordfall (det på Tjärna Ängar 1992) men fick kalla handen). Då är det till att vänta på att han misstänkts för något annat grovt hyss som gör att man åter har möjlighet att topsa honom.
Citera
2015-05-05, 11:35
Medlem
why123s avatar
Om fibrerna från tröjan kollas och matchar, tillsammans med den bevisning som fanns i TR skulle det vara möjligt att ta ett DNA på honom om det inte är gjort. Om DNA då matchar vad händer då?

Kan man driva ett fall i HD om personen i fråga inte kan bli dömd till fängelsestraff?

Edit: Om DNA redan är taget på honom och man får en match vad gör man då? Ingenting
Senast redigerad av why123 2015-05-05 kl. 11:38. Anledning: .
Citera
2015-05-05, 11:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Om fibrerna från tröjan kollas och matchar, tillsammans med den bevisning som fanns i TR skulle det vara möjligt att ta ett DNA på honom om det inte är gjort. Om DNA då matchar vad händer då?

Kan man driva ett fall i HD om personen i fråga inte kan bli dömd till fängelsestraff?

Edit: Om DNA redan är taget på honom och man får en match vad gör man då? Ingenting

I fall det är så att han inte kan dömas så vet jag inte om man kan ta DNA på honom. Men jag betonar att jag inte vet säkert hur det fungerar.

Kanske tog man DNA på honom i samband med att han misstänktes sist det begav sig. Det var väl ungefär i den vevan som DNA började komma på tapeten.

Tror inte att man kan få resning mot en person som hur som helst inte kan få påföljd. Men kan tycka att det hade varit bra om man åtminstone kunde bedöma skuldfrågan – sedan får man väl kanske i alla fall släppa personen även om han anses skyldig, men då är det hur som helst uppklarat. GM kan också utan risk för påföljd erkänna och uttrycka sin ånger, vilket möjligen kan ha betydelse för de anhöriga.
Citera
2015-05-05, 11:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
För att klargöra: Den tidigare misstänkte kan inte dömas. Är GM någon annan, som 23 november 1996 var 21 år fyllda, så kan han dömas.

Tekniskt sett är det alltså inte brottet som är preskriberat, det kan fortsätta utredas i all evighet oavsett vilket. Om jag förstår det hela rätt.

Du uttryckte det bättre (och mer korrekt) än mig. Grejen är väl den, att det juridiska finliret har väl något att göra med om nån blivit delgiven misstanke också? Om någon, innan lagändringen 2010, blev delgiven misstanke om mord eller dråp kunde man väl passera gränsen för 15 eller 25 år?
Citera
2015-05-05, 11:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Du uttryckte det bättre (och mer korrekt) än mig. Grejen är väl den, att det juridiska finliret har väl något att göra med om nån blivit delgiven misstanke också? Om någon, innan lagändringen 2010, blev delgiven misstanke om mord eller dråp kunde man väl passera gränsen för 15 eller 25 år?

Jag har för mig att det handlar om att väcka åtal, inte delge misstanke.

Begås ett mord exempelvis 1974-05-01 så måste alltså åtal väckas senast 1999-05-01 (eller om det är 1999-04-30 som gäller...), vilket gör att domen kan falla senare än 25 år efter brottet.

Eventuellt att det är anhållan eller häktning som måste ske. Men tror alltså inte att det bara handlar om misstanke.
Citera
2015-05-05, 12:04
Medlem
Citat:
I fall det är så att han inte kan dömas så vet jag inte om man kan ta DNA på honom. Men jag betonar att jag inte vet säkert hur det fungerar.

Kanske tog man DNA på honom i samband med att han misstänktes sist det begav sig. Det var väl ungefär i den vevan som DNA började komma på tapeten.

Tror inte att man kan få resning mot en person som hur som helst inte kan få påföljd. Men kan tycka att det hade varit bra om man åtminstone kunde bedöma skuldfrågan – sedan får man väl kanske i alla fall släppa personen även om han anses skyldig, men då är det hur som helst uppklarat. GM kan också utan risk för påföljd erkänna och uttrycka sin ånger, vilket möjligen kan ha betydelse för de anhöriga.

Om han nu är så oskyldig som han påstår vore väl det enda rätta att vilja bevisa sin oskuld genom att lämna ett DNA prov om det nu inte redan finns, så får matchningen ske när tekniken förfinats.
Själv skulle man ju absolut vilja sammarbeta med utredarna, allt annat bevisar ju att något vill döljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in