2021-06-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Han har redan varit misstänkt och blev friad i den processen. Det påstås att topsning redan har varit aktuellt av honom. Ingen ny bevisning har kommit fram som gör att han är misstänkt ännu en gång.

Tycker det är ganska logiskt och bra. Staten ska naturligtvis inte ha rätt att jaga medborgare, som blivit friade, i hur många år som helst. Resultatet av en sådan lag blir att några få fall i den här kategorin blir olösta.

Jag har läst lite om fallet och kan inte förstå han blev frikänd men alla hans lögner.

https://www.tv4.se/artikel/55475512fca38f1925000556/dokument-mordet-pa-malin-lindstrom

Här kan ni läsa om Olof
Citera
2021-06-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I senare inlägg i tråden backade jag och skrev det var 15 eller 30 år som gällde.

Det var jag som initierade diskussionen i tråden, men jag kan inte ta på mig att ha varit drivande i att komma fram till att preskriptionstiden är 30 år.

Du kom alltså fram till att tiden antingen var 15 eller 30 år? Låter som en typisk Hamilkar-gissning.
Citera
2021-06-09, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det finns inget lagstöd för åtgärden, därmed är det inte en tillåten åtgärd. Vad är det som är sinnessvagt/stört med deras bedömning? Deras uppgift är att följa lagen, inget annat.
Men det är en urbota dum oigenomtänkt lag. Kanske dags att göra om och göra rätt.
Pinsamt att inte vara tvingad att lämna test, för att kunna låta många brott lösta, så att de anhöriga får svar.
Citera
2021-06-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Men det är en urbota dum oigenomtänkt lag. Kanske dags att göra om och göra rätt.
Pinsamt att inte vara tvingad att lämna test, för att kunna låta många brott lösta, så att de anhöriga får svar.

Kanske det, men det är i så fall riksdagen som måste ändra lagen. Domstolarna ska endast tolka gällande lag, inte skriva nya. Speciellt inte när det handlar om grundlagarna.
Citera
2021-06-10, 13:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandaloria
Du kom alltså fram till att tiden antingen var 15 eller 30 år? Låter som en typisk Hamilkar-gissning.

Jag och jag, det var väl det de flesta av oss landade i efter diskussionerna, har jag för mig. Det vill säga det är inte så att preskription inte finns, eller att det skulle vara 25 år. Tycker fortfarande det var en rimlig bedömning av läget.
Citera
2021-06-11, 02:38
Medlem
Om polisen gjort lite bättre ifrån sig 1996 hade vi högst troligt inte behövt älta det här idag 2021.
Citera
2021-06-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Om polisen gjort lite bättre ifrån sig 1996 hade vi högst troligt inte behövt älta det här idag 2021.
På vilket sätt då?

De la ju ner mycket mycket tid så mycket på fallet att man "bröt mot reglerna" kan man säga när de under vallningen (vet inte om Sven Å var inblandad) låtsades om att "det var inte du men om det var du hur hade du gjort?" Detta är väl inte olagligt iof men ovanligt och att gå över gränserna.
Citera
2021-06-13, 23:14
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Det polisen vet om DNA-beviset är att det inte kommer från någon som finns i DNA-registret. Mer än så vet man inte säkert eller sitter du på ytterligare information om det här som inte kommmit fram?

"Kroppsbesiktning av en frikänd person."

orkar inte hjälpa dig att tänka..
Citera
2021-06-13, 23:20
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Sannolikt? Hur sannolikt var det att Molgan körde? https://www.indraget-korkort.se/16-mollgan-koerde/

Rimligt tvivel säger jag. De kan ha varit flera gärningsmän och så vidare.

Även med en DNA-match så är det fortfarande ett indiciemål, kraven för att ett sådant ska leda till fällande dom för mord är väldigt högt ställda. Då ska vi inte glömma att åklagarens indiciekedja tappade ett antal länkar i HR.

Nej, det kommer aldrig att bli en fällande dom för mord. Inte utan något konkret bevis.

För övrigt anser jag att det är den som ämnar fälla någon för brott som ska stå för de detaljrika redogörelserna, så spotta ut majsen och leverera en gärningsbeskrivning med stöd i FUP (vi utgår givetvis från att NFC kompletterat med en +4 DNA-träff).

Många ord men inget svar på frågan!?
Citera
2021-06-13, 23:28
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Har du över huvud taget läst HD:s beslut? https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2021/o-6057-20.pdf

Eller RB 28:12/12b?

Åklagaren åberopade alltså i första hand RB 28:12, den paragraf som säger att den som skäligen kan misstänkas för brott på vilket fängelse kan följa får kroppsbesiktigas = MGM är i första hand skäligen misstänkt.

I andra hand åberopade man paragraf 12b: salivprov får tas på den som inte är skäligen misstänkt för brott om: "det finns synnerlig anledning att anta att det är av betydelse för utredningen av brottet" (RB 28:12b andra punkten) = i andra hand vill åklagaren kunna avskriva MGM för att gå vidare i utredningen.

Vart finner du stöd för ditt påstående?

Har du över huvud taget läst HD:s beslut? Svar: ja.
Citera
2021-06-13, 23:36
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det betyder att mordet inte är preskriberat för honom eftersom han har varit åtalad för brottet.

För Olof är det preskriberat. Varför skriver du osanning?
Citera
2021-06-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
För Olof är det preskriberat. Varför skriver du osanning?

Från HD:s dom:

Citat:
Preskription
39. Det mord som OW åtalades för och frikändes från begicks den 23 november 1996 eller närmaste tiden därefter. I förhållande till honom är tiden för åtalspreskription för det brottet femton år. Han häktades och delgavs åtal för brottet inom denna tid. Eftersom han frikändes från åtalet saknas förutsättningar att vid tillämpningen av preskriptionsbestämmelserna bortse från att han häktades och delgavs åtalet (se p. 21). Tiden för absolut preskription har inte löpt ut. Riksåklagarens begäran om kroppsbesiktning ska således prövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in