Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-05-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, isåfall skulle man alltid klara det, eller aldrig.
Och någon som alltid klarar det tror jag inte att du kan hitta.

Jag klarar det inte så ofta själv...

Den nämnda "tonåringen" som klarade det på första försöket och som sen blev uttråkad och ej längre ville göra om det åstadkom det inte av en slump... Denna "tonåring" har också haft bästa betyg utav alla elever i mer än ett gymnasium i Sverige och ett gymnasium har vanligtvis +1000 studenter. Så, det var ingen slump...

PS! Jag ville ej överdriva från början och därför ljög jag om hans tid på första försöket, där han lyckades pricka in alla 99 minor. Tiden var egentligen under 250 sekunder.
Citera
2015-05-03, 18:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten

Den nämnda "tonåringen" som klarade det på första försöket och som sen blev uttråkad och ej längre ville göra om det åstadkom det inte av en slump... Denna "tonåring" har också haft bästa betyg utav alla elever i mer än ett gymnasium i Sverige och ett gymnasium har vanligtvis +1000 studenter. Så, det var ingen slump...

PS! Jag ville ej överdriva från början och därför ljög jag om hans tid på första försöket, där han lyckades pricka in alla 99 minor. Tiden var egentligen under 250 sekunder.
Tro fan det, om historien nu är sann.
Studenten insåg isåfall att det var en del tur inblandat, och förstod att det verkade bättre att dra sig tillbaka obesegrad.
Men, vänligen, förklara för mig hur det kan komma sig att, även när man förstått hur minröj fungerar då inte klarar det varje gång.
Citera
2015-05-03, 19:21
Medlem
Kleops avatar
Citat:

Ibland så får man ett bräde där man inte måste chansa. Min gissning är att denna student fick ett sådant, eftersom att det är ett faktum att man ibland måste chansa. Det vet jag både utifrån mitt egna spelande och efter att ha läst om spelet.

Här är en länk:

http://www.minesweeper.info/archive/MinesweeperStrategy/mine_guess.html
Citera
2015-05-03, 19:28
Medlem
Citat:
Tro fan det, om historien nu är sann.
Studenten insåg isåfall att det var en del tur inblandat, och förstod att det verkade bättre att dra sig tillbaka obesegrad.
Men, vänligen, förklara för mig hur det kan komma sig att, även när man förstått hur minröj fungerar då inte klarar det varje gång.

Heh, det är en sann historia och personen existerar..

Det finns människor med olika egenskaper och olika grader. Denna person råkar vara mycket smartare än mig själv och då är jag inte själv dum heller.

För även om du förstår det är det alltid samma process med analysera, använda logik och dra slutsatser..helt enkelt för spelet slumpar minornas placering varje gång. Det är en utmaning varje enskild gång..

Jag kan försäkra dig att om jag provar 100 ggr, så klarar jag inte ens 5 ggr med 99 minor.

Denna "tonåring" började bl.a. spela schack som 4-åring och kunde besegra vuxna som 6-åring.. Heeeh! Det är en annan liga...supermänniskor.
Citera
2015-05-03, 19:34
Medlem
Kleops avatar
Citat:

Det finns människor med olika egenskaper och olika grader. Denna person råkar vara mycket smartare än mig själv och då är jag inte själv dum heller.

För även om du förstår det är det alltid samma process med analysera, använda logik och dra slutsatser..helt enkelt för spelet slumpar minornas placering varje gång. Det är en utmaning varje enskild gång..

Jag kan försäkra dig att om jag provar 100 ggr, så klarar jag inte ens 5 ggr med 99 minor.

Denna "tonåring" började bl.a. spela schack som 4-åring och kunde besegra vuxna som 6-åring.. Heeeh! Det är en annan liga...supermänniskor.
Vi förstår att han är skitsmart, men det spelar faktiskt ingen roll såvida du inte kan få honom att förklara hur man undviker 50/50-situationer varje gång man spelar.
Citera
2015-05-03, 19:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Är du dum på riktigt, eller inte.
Du verkar inte förstå det faktum att oavsett om minorna slumpas ut varje gång, så återstår det faktumet att om du förstår spelet, så klarar du det varje gång, eller näst intill.
Jag har själv spelat det många gånger, och man måste chansa ibland, det är ofrånkommligt.
Citera
2015-05-03, 20:54
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt, eller inte.
Du verkar inte förstå det faktum att oavsett om minorna slumpas ut varje gång, så återstår det faktumet att om du förstår spelet, så klarar du det varje gång, eller näst intill.
Jag har själv spelat det många gånger, och man måste chansa ibland, det är ofrånkommligt.

Heh, näst intill.....

Det var sanningens ord....

Om du klarar det ofta så är du då smartare än mig. Honnör till dig i så fall...

Hur det fungerar exakt med chansningen är jag inte säker på, för jag själv klickar aldrig om jag inte är övertygad om mitt val att jag vet vad som finns. Om jag klickar fel, så betyder det att jag gjort en missberäkning.

I vilket fall, jag spelar inte det spelet ofta alls. Var nog för några år sedan sist.
Citera
2015-05-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Vi förstår att han är skitsmart, men det spelar faktiskt ingen roll såvida du inte kan få honom att förklara hur man undviker 50/50-situationer varje gång man spelar.

Träffar han ej längre...han bor utomlands.

Att förklara hur man tänker? Skulle hjälpa föga...

Det är i så fall bättre med medfödda egenskaper vare sig det är inom intellekt, musik, motorik, konst, etc.. Visst, man kan träna och förbättra sig lite..med det hjälper föga jämfört med någon med förhöjda egenskaper från födseln.
Citera
2015-05-03, 21:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Heh, näst intill.....

Det var sanningens ord....

Om du klarar det ofta så är du då smartare än mig. Honnör till dig i så fall...

Hur det fungerar exakt med chansningen är jag inte säker på, för jag själv klickar aldrig om jag inte är övertygad om mitt val att jag vet vad som finns. Om jag klickar fel, så betyder det att jag gjort en missberäkning.

I vilket fall, jag spelar inte det spelet ofta alls. Var nog för några år sedan sist.
Så nu börjar jag.
En ruta, den jag tryckte på visar en tvåa, det är allt.
Det betyder att två av de åtta omkringliggande rutorna har minor.
Vilket innebär att mitt nästa drag lyckas tre av fyra gånger i en likadan situation, något mer finns inte att gå på.
Jag valde " klockan tolv" där låg det, så klart, en mina.
Berätta, hur hade jag kunnat klura ut det ?
Citera
2015-05-03, 22:38
Medlem
Citat:
Så nu börjar jag.
En ruta, den jag tryckte på visar en tvåa, det är allt.
Det betyder att två av de åtta omkringliggande rutorna har minor.
Vilket innebär att mitt nästa drag lyckas tre av fyra gånger i en likadan situation, något mer finns inte att gå på.
Jag valde " klockan tolv" där låg det, så klart, en mina.
Berätta, hur hade jag kunnat klura ut det ?

I ett sådant fall med enbart EN ruta öppnad så blir det en chansning...i sådana fall så börjar jag ALLTID själv om då jag ej vill styras av slumpen. Jag vill kunna göra ett misstag pga eget beslut.

Då "tonåringen" spelade första gången så öppnades mer än en ruta.

Jag anser utan tvekan att man ska börja om, om enbart en ruta öppnas för då är det enbart tur om man klickar på nästa och klarar sig. Man ska ej vara duktig genom tur...det räknas inte.
Citera
2015-05-03, 23:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
I ett sådant fall med enbart EN ruta öppnad så blir det en chansning...i sådana fall så börjar jag ALLTID själv om då jag ej vill styras av slumpen. Jag vill kunna göra ett misstag pga eget beslut.

Då "tonåringen" spelade första gången så öppnades mer än en ruta.

Jag anser utan tvekan att man ska börja om, om enbart en ruta öppnas för då är det enbart tur om man klickar på nästa och klarar sig. Man ska ej vara duktig genom tur...det räknas inte.
Men det är ju det jag har sagt från början.
Man kan inte använda minröj som någon särskilt användbar värdemätare för intellekt
Det blir ofta gissningslägen även om flera rutor öppnar sig.
Om det hade varit en bra värdemätare så hade den troligen används vid dylika tester.
Citera
2015-06-17, 23:20
Medlem
Jag var och gjorde provet för några dagar sen, mest för att jag tycker det är kul med iq-test och ville se var jag hamnar.

Make till pretentiösa människor med hävdelsebehov har jag aldrig mött.

Testet började med att testledaren går igenom 3 testexempel och väljer slumpmässigt någon som ska svara vilket som är rätt och varför. Hon får rätt svar på alla frågor, men varje gång är det viktigt att poängtera att motiveringen inte är riktigt bra utan "rent formellt är rätt motivering så här... Men ditt blev ju rätt här också".

Efter testet ställer folk lite olika frågor, t.ex hur många rätt man behöver och får ett överlägset "Helst alla" följt av "Testet är ju egentligen inte så svårt utan alla klarar egentligen av det, det är tiden som är faktorn som sållar ut agnarna från vetet, de som är riktigt intelligenta". Ungefär här ville jag spy och gå hem. Sen kommer det lite dravel till om hur man får träffa andra "intelligenta" människor om man går med i föreningen.

En tjej frågar lite nervöst "Tror du jag klarar mig om jag hade 2 fel".

Edit: Sen får vi inte glömma att testet var mycket svårare på hennes tid när hon gick med, nu har dom gjort det mycket enklare.
Senast redigerad av Dogmatix 2015-06-17 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in