2015-05-02, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound
Ansökningstiden har dessvärre gått ut! Du kan söka igen till hösten. Totalt sett av alla som skickar in en ansökan så är det utav dem ca 8-10% som blir antagna till TCCs lokförarutbildning. Hur statistiken ser ut för utbildningarna som arrangeras av Trafikverket i Ängelholm respektive av Nässjöakademin i Nässjö har jag ingen info om.

Min personliga åsikt angående de tester som genomförs är att man inte behöver vara astronaut men att det var ganska tufft och pressande.

Betygen då? Fri prövning och åberopa arbetslivserfarenhet och sina talanger?
Citera
2015-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Har bedrövliga betyg men över G i alla kärnämnen och arbetslivserfarenhet. Hur stor är chansen att man kommer med? Funderar på att redigera mina betyg en aning för att öka mina chanser.

Hur är testet på sidan när man söker? Måste man vara astronaut för att klara detta?

Det är inte betygen du blir antagen på utan "Det är dina prestationer i urvalet som avgör om du blir antagen". Men godkända betyg i Matte A, Svenska A och Engelska A krävs. Hur övriga betyg skall vara framgår inte, inte hittat iaf, annat än avlagd gymnasieexamen. Nån pratade lite om 90% godkänt här i tråden lite längre bak.... oklart..

Sen har du fortfarande god tid på dig att söka till Mjölby Sista ansökningsdag verkar flyttas fram för detta val. Är det ingen som vill läsa där eller???

Och arbetslivserfarenhet åberopas när alla test är godkända och klara, och det är ju en fördel att ha detta. Max 5 års arbetslivserfarenhet räknas.

Har bara gjort första testet ännu, så jag skall inte uttala mig för mkt, men att vara snabb men samtidigt noggrann, analytisk och hyfsad i svenska hjälper ju till.
Citera
2015-05-03, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Betygen då? Fri prövning och åberopa arbetslivserfarenhet och sina talanger?

Du kan läsa om TCC behörighetskraven här http://www.lokforarutbildning.se/behorighetskrav.html
Jag tycker även du skall maila till Lena på skolan och fråga vad som är bäst, fri prövning eller vanlig. Jag är osäker på vad som gäller. Du skriver att du har godkänt i grundämnena vilket är bra för det är ju ett måste men har du fått examen också och slutfört gymnasiet eller hoppade du av i förtid och därför har samlat betygsdokument?

"Om du har gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning, avgångsbetyg från äldre skolformer ( gäller även 2 årig äldre gymnasieutbildning )eller folkhögskola är du behörig eller att du har en utländsk utbildning. Om du däremot inte har fullständiga betyg är det betydligt svårare att bli antagen. Det finns något som kallas "fri prövning", det innebär att högst 20 % av eleverna FÅR antas utan att vara formellt behöriga. I "bestämmelserna" står det: Behörig att antas är även den som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för. Sökande med lång erfarenhet från järnvägsbranschen ges förträde. Läs mera under Behörighetskrav / Grundläggande behörighet B (fri prövning). "
Citera
2015-05-03, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaAl
Det är inte betygen du blir antagen på utan "Det är dina prestationer i urvalet som avgör om du blir antagen". Men godkända betyg i Matte A, Svenska A och Engelska A krävs. Hur övriga betyg skall vara framgår inte, inte hittat iaf, annat än avlagd gymnasieexamen. Nån pratade lite om 90% godkänt här i tråden lite längre bak.... oklart..

Sen har du fortfarande god tid på dig att söka till Mjölby Sista ansökningsdag verkar flyttas fram för detta val. Är det ingen som vill läsa där eller???

Och arbetslivserfarenhet åberopas när alla test är godkända och klara, och det är ju en fördel att ha detta. Max 5 års arbetslivserfarenhet räknas.

Har bara gjort första testet ännu, så jag skall inte uttala mig för mkt, men att vara snabb men samtidigt noggrann, analytisk och hyfsad i svenska hjälper ju till.

Grattis till första testet avklarat! kul!

Läste nu på TCC hemsida att precis som du säger så har dem flyttat fram ansökningstiden för Mjölby... och i den klassen har dem 30 platser att fylla. Enligt vad Lena sa till mig när jag träffade henne så brukar dem ha svårt att fylla hela klassen där... tydligen inte tillräckligt många som klarar testerna som är villiga att flytta, vilket jag tycker är konstigt eftersom utb bara är tre terminer kort! Bättre bli antagen oavsett studieort än att inte få bli lokförare alls om man nu klarar testerna, dumt avstå bara för att man inte får läsa i de populäraste orterna. Men, jag har iofs inga barn att ta hänsyn till så de som är föräldrar kanske måste tacka nej....
Citera
2015-05-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2
Vad kul Grattis!

Hur gick den sista delen till? Svårt?

Tack!
Hur går det för dig? Har du klarat dig vidare?
Citera
2015-05-03, 10:57
Avslutad
Citat:
Du kan läsa om TCC behörighetskraven här http://www.lokforarutbildning.se/behorighetskrav.html
Jag tycker även du skall maila till Lena på skolan och fråga vad som är bäst, fri prövning eller vanlig. Jag är osäker på vad som gäller. Du skriver att du har godkänt i grundämnena vilket är bra för det är ju ett måste men har du fått examen också och slutfört gymnasiet eller hoppade du av i förtid och därför har samlat betygsdokument?

"Om du har gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning, avgångsbetyg från äldre skolformer ( gäller även 2 årig äldre gymnasieutbildning )eller folkhögskola är du behörig eller att du har en utländsk utbildning. Om du däremot inte har fullständiga betyg är det betydligt svårare att bli antagen. Det finns något som kallas "fri prövning", det innebär att högst 20 % av eleverna FÅR antas utan att vara formellt behöriga. I "bestämmelserna" står det: Behörig att antas är även den som bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för. Sökande med lång erfarenhet från järnvägsbranschen ges förträde. Läs mera under Behörighetskrav / Grundläggande behörighet B (fri prövning). "

Har godkänt i kärnämnen men alldeles för många ig så ja det är antingen fri prövning eller Photoshop som gäller. Ska ringa dit på måndag.
Citera
2015-05-03, 15:01
Medlem
Citat:
Grattis till första testet avklarat! kul!

Läste nu på TCC hemsida att precis som du säger så har dem flyttat fram ansökningstiden för Mjölby... och i den klassen har dem 30 platser att fylla. Enligt vad Lena sa till mig när jag träffade henne så brukar dem ha svårt att fylla hela klassen där... tydligen inte tillräckligt många som klarar testerna som är villiga att flytta, vilket jag tycker är konstigt eftersom utb bara är tre terminer kort! Bättre bli antagen oavsett studieort än att inte få bli lokförare alls om man nu klarar testerna, dumt avstå bara för att man inte får läsa i de populäraste orterna. Men, jag har iofs inga barn att ta hänsyn till så de som är föräldrar kanske måste tacka nej....

Grattis till dig med, som tagit dig hela vägen in i klassrummet, typ

Skumt det där med Mjölby. Mjölby ligger kanske inte naturligt till om man bor på västkusten, men för östkusten, t.ex. Stockholmare skulle lätt kunna pendla dit om man inte vill flytta. Mjölby borde ju vara väldigt poppis kan man tycka plus eftersom dom även har så lång erfarenhet av att utbilda lokförare där.

Ängelholm ligger ju ifs bra till för oss på västkusten, men då får man jaga psykologen själv...
Citera
2015-05-03, 19:19
Medlem
Förresten, är det någon här som sökt både till TCCs lokförarutbildning (vilken stad som helst) och Trafikverkets lokförarutbildning i Ängelholm?
Citera
2015-05-03, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaochs
Är det folk här som ens sökt till Ängelholm i år när man nu måste betala det svindyra (8000+) arbetspsykologiska testet själv?

Från sid 146 det där. Vilket är svaret på frågan? En djäkla massa pengar på en urvalsprocess med hög konkurrens bland de sökande.
Citera
2015-05-03, 22:03
Medlem
sabress avatar
Jag bor i Stockholm, men utbildningen i Huddinge startar först om ett år. Jag chansar på att jag får en plats nu till hösten genom att ha Göteborg som förstaval, och Mjölby som andra. Ska göra andra testet i deras lokaler imorgon!
Citera
2015-05-04, 01:07
Medlem
måste man lägga ut 8k innan man skickar ansökan?
Citera
2015-05-04, 01:52
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pst321
måste man lägga ut 8k innan man skickar ansökan?

Om du söker till någon av TCCs skolor behöver du inte lägga ut en enda krona innan du vet att du kommit in. Och då är det endast läkarundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in