Citat:
Ursprungligen postat av
rusenby
Med Obama som president håller jag med dig, mötet lär inte resultera mycket. Men nu står Obama inför mycket tryck, speciellt från den republikanska sidan som inte alls håller med sättet Obama hanterar situationen på. Jag tror att det handlar mer om att göra det officielt, att man nu öppet söker kamrater som skulle stödja förslaget. Jag kan inte blaima Barzani för den delen, tycker att han har jobbat väldigt mycket med att bygga upp de diplomatiska relationerna, det är nu upp till bevis. Obama kan inte med ett val framför sig göra riktigt vad han vill, han måste hantera det på ett sätt som oppositionen inte skulle såga. Efterallt vill man inte heller förstöra relationen med Kurdistan. Vad jag finner som intressant är Israelernas roll, ska de ge ett fullt stöd för förslaget officielt eller ska man stanna kvar lite i bakgrunden och inte förstöra den lilla neutralitet de befinner sig.
Edit: republikanerna uppskattar ifl kurdernas lojalitet, det gör även det amerikanska folket. Om konflikten fortsätter i den skala som den nu gör i ytterligare 2-3 år och ifl republikanerna vinner så är det något att jubla åt för kurder.
Är det något med Obama som har resulterat i något positivt? Nej. Han är och kommer bli ihågkommen som en mycket ineffektiv president.
Tro mig Barzanis besök kommer resultera i mer än vad Abadis besök gjorde. Alla amerikaner är för ett Kurdistan, och inte bara den "irakiska" delen

. Så ni shiiter, sunniter, araber, turkar, iranier mm kan hoppa hur mycket ni vill. Bollen har rullat och det ska mycket till för stoppa processen med ett självständigt Kurdistan. Man försökte ju stoppa detta med ISIS men det gick ju så där.
Det är inte Israel som vill hålla sig neutrala utan kurder vill att Israel ska spela neutral. Vi såg ju alla vilka som var först att stödja ett självständigt Kurdistan i somras.
Hillary kommer vinna. Hillary kommer inte bara stödja Peshmerga i det misslyckade irak utan även i det misslyckade syrien, speciellt de kvinnliga Peshmergan.