Jag och min sambo söker för närvarande sambovisum för henne. Vi ansökte i November och Migrationsverket har nu mailat oss om att bifoga bevis på samlevnad (jag bor i hennes lägenhet i hennes hemland), foton osv. Detta kommer antagligen inte vara några problem men jag har några frågor eftersom vår livssituation har förändrats lite. När vi ansökte ämnade vi att flytta till Sverige omgående efter att hon hade fått sitt uppehållstillstånd. Nu är vi inte så säkra på om vi vill göra det längre. Jag har några frågor angående detta.
1. Om hon får beviljat uppehållstillstånd (två år brukar det vara väl?) och vi väljer att inte bo i Sverige på ett tag, kommer detta påverka en framtida förlängning? Säg att vi bor i hennes hemland under 1,5 år och sen flyttar till Sverige, blir det svårt att få en förlängning eller spelar det ingen roll? Kan man få beviljat förlängning av UT om man inte ens har bott i Sverige under perioden men ämnar göra det i framtiden? Eller måste man gå igenom hela processen igen när man vet 100%?
2. Vi planerar en semester i Sverige i sommar, är det några problem att semestra i Sverige (två veckor) under samma tid som man ansöker om UT? Tjejen kommer från ett land som inte behöver ansöka om turistvisum i Sverige (utanför EU) om det spelar någon roll.
Hoppas att ni kan hjälpa mig!