2015-05-01, 19:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det lustiga är hur länge problemet har fått vara kvar. Det borde egentligen ha fångats upp redan i förstudien. Någon har gjort en rejäl felbedömning.

Mycket riktigt.
Första testriggen byggdes 1995
och första testfordonet 1998.

Måhända räknade man med att kunna lösa precisionen,
med hjälp av rikt- och eldledningssystemen, d.v.s. på det sätt,
som moderna stridsvagnar löser skytte under gång
och samma sätt som Bofors löser skjutning med spridningsmönster
med 40mm och 57mm akan.

Ökad vikt på fordonet (mer massa i rörelse som däcken måste dämpa bort),
längre eldrör (massa långt ut från rotationscentrum)
och högre mynningshastighet, kan också ha ställt till det.

Nu spekulerar jag bara (och enbart de som har jobbat i projektet torde veta säkert)
men jag skulle tro att rotorsaken är "brain-drain" p.g.a. kulturkrockarna när BAE tog över.

Hur som helst så känns valet att inte stabilisera pjäsen tillräckligt
med stöd/lavettben som ett onödigt riskabelt val.

Med den risknivå som jag brukar försöka välja på ett konstruktionsprojekt,
så föredrar jag hängslen och livrem, när det gäller ny och obeprövad teknik,
eller ett för konstruktören/konstruktörerna nytt område,
d.v.s. att man väljer en lösning som man vet fungerar*,
där stöd/lavettbenen sedan kan minskas ner och/eller plockas bort**
om en lättare och intelligentare lösning*** visar sig fungera.

(*) I det aktuella fallet en fullgott stabil pjäs tack vare stöd/lavettben.
(**) Vilket är ofantligt mycket enklare än att lägga till och/eller förlänga lavettben i efterhand,
eftersom det senare kan kräva ändringar och förstärkningar
på t.ex. hydraulsystem och ram, samt att andra komponenter och apparater måste flyttas.
(***) Ett vassare rikt- och eldledningssystem.
Citera
2015-05-01, 19:56
Medlem
infidels avatar
Det är inte bara guppandet efter skott som är bakom Archers problem. Omladdningsfordonet är en ganska central del av systemet, Archer bär ju endast på 20 granater så det krävs omladdning ofta och mycket. Det är alltså inte någon liten grej att de som skulle leverera omladdningsfordonet har gått i KK. Omladdningen skulle dessutom ske manuellt och ta 10 minuter. Det räcker inte på långa vägar.

20 granater är också alldeles för lite för Archer ska ha någon flexibilitet på slagfältet. Det är ingen slump att de bästa moderna bandhaubitserna har mellan 50 och 60 granater i magasinet. Archer är svenskt stolleri av samma klass som Bandkanonen var på sin tid.

Det enda raka idag vore att lägga ner projektet helt och hållet och börja om. Svenska armen är inte längre kapabel att kravspecifiera ett nytt artillerisystem och BAE-Bofors inte längre kapabelt att konstruera ett så jag tror att det bästa är helt enkelt att köpa begagnat. Några gamla 2S1/3/5 från ryska överskottslager vore en rejäl kapacitetsuppgradering från 81 mm granatkastare och faktiskt en bit över armens nuvarande kompetensnivå. Dessutom skulle de kosta nästan ingenting i inköp.
Citera
2015-05-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är inte bara guppandet efter skott som är bakom Archers problem. Omladdningsfordonet är en ganska central del av systemet, Archer bär ju endast på 20 granater så det krävs omladdning ofta och mycket. Det är alltså inte någon liten grej att de som skulle leverera omladdningsfordonet har gått i KK. Omladdningen skulle dessutom ske manuellt och ta 10 minuter. Det räcker inte på långa vägar.

20 granater är också alldeles för lite för Archer ska ha någon flexibilitet på slagfältet. Det är ingen slump att de bästa moderna bandhaubitserna har mellan 50 och 60 granater i magasinet. Archer är svenskt stolleri av samma klass som Bandkanonen var på sin tid.

Det enda raka idag vore att lägga ner projektet helt och hållet och börja om. Svenska armen är inte längre kapabel att kravspecifiera ett nytt artillerisystem och BAE-Bofors inte längre kapabelt att konstruera ett så jag tror att det bästa är helt enkelt att köpa begagnat. Några gamla 2S1/3/5 från ryska överskottslager vore en rejäl kapacitetsuppgradering från 81 mm granatkastare och faktiskt en bit över armens nuvarande kompetensnivå. Dessutom skulle de kosta nästan ingenting i inköp.
Nu använder vi ju 120mm grk och inte bara 81mm i våra mek bataljoner och kommer skaffa AMOS eller liknande så några 2s1 är inte nödvändiga, ska vi köpa något så borde det vara 155mm inget annat.
Citera
2015-05-01, 23:11
Bannlyst
Skulle nog påstå att kunskapen rimligen borde finnas nu eftersom man har/haft problem en längre tid. Men det är klart med kunder som velar och kanske inte vill betala så försvinner viljan att lösa ev felkonstruktioner på rätt sätt utan man hankar sig fram bara.

Tid och pengar finns absolut, att införskaffa ett annat system som är nytt och modernt går knappast snabbare mest troligt hälften så snabbt som att sätta resurser på att lösa problemet.

Eldledningssystemet kanske är boven i dramat, kan det vara så?

För hur det än är med att fordonet svajar så handlar det om att veta hur det svajar och det kanske inte är optimalhårdvara/mjukvara där?

Hur fungerar siktet och vem har levererat det, det är den viktigaste komponenten skulle jag gissa?
Citera
2015-05-01, 23:17
Medlem
sprithitlers avatar
vad gäller stödben så ser jag en fråga, tål ramen belastningarna från maxladdning om vagnen vilar helt på stödben istället för som nu, mestadels på hjulen?
Citera
2015-05-01, 23:18
Medlem
Måste säga att det är ytterst märkligt om Bofors inte "tänkt" på rekylen som skapas när man avfyrar en 155 mm kanon.
Jag kan dock tänka mig att Archer inte är det bästa på marknaden av andra orsaker.
Citera
2015-05-01, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
BAE Systems Bofors lurte både Norge og Sverige med på noe de ikke hadde kompetanse til å levere.
De har laget mange fine reklamefilmer, der det har fått god hjelp. Men der stopper det også.
Jag tror att det finns mycket mycket annat som ligger bakom. Som jag sa norrmän gillar att få vara med och bestämma... men inte att fokusera på att lösa problem utan hellre hoppa av och leta syndabockar det är min erfarenhet av stora projekt med norrmän. Sedan så skyller man på svenskarna som tvingas ta hem projekten och göra om från början.

Det finns en småsnålhet präglar norrmän, samt "not invented here" däremot står det USA på sakerna då är det grejt för man kan ändå inte påverka dom!
Citera
2015-05-01, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
vad gäller stödben så ser jag en fråga, tål ramen belastningarna från maxladdning om vagnen vilar helt på stödben istället för som nu, mestadels på hjulen?
Svårt att säga vad som belastar mest, om den står stadigt så får du minimalt med vridkrafter gissar jag. Men ramen på en dumper är rätt kraftig men oavsett det så är det siktets jobb att hantera det tycker jag.
Citera
2015-05-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Jag tror att det finns mycket mycket annat som ligger bakom. Som jag sa norrmän gillar att få vara med och bestämma... men inte att fokusera på att lösa problem utan hellre hoppa av och leta syndabockar det är min erfarenhet av stora projekt med norrmän. Sedan så skyller man på svenskarna som tvingas ta hem projekten och göra om från början.

Det finns en småsnålhet präglar norrmän, samt "not invented here" däremot står det USA på sakerna då är det grejt för man kan ändå inte påverka dom!

Du får komme opp med flere eksempler på dette da, og ikke bare sitter her som en sur gubbe.
Det du hittil har vist tyder ikke akkurat på noe kunnskap rundt Archer å snakke om, men bare sure oppstøt.
Citera
2015-05-02, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Du får komme opp med flere eksempler på dette da, og ikke bare sitter her som en sur gubbe.
Det du hittil har vist tyder ikke akkurat på noe kunnskap rundt Archer å snakke om, men bare sure oppstøt.
Korrekt jag har ingen kunskap om Archer och det har knappast någon annan här heller, och med kunskap menar jag leverantörskunskap från konstruktion. Hade det funnits det hade vi sett argument för Archer men det är bara bristerna och dessa brukar alltid spridas och misstolkas av de som kan minst vilket oftast är kunden och allmänheten.

Några andra exempel kan jag såklart inte dra upp här på ett internet forum annat än Jas såklart men det har en egen tråd här
Citera
2015-05-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Några andra exempel kan jag såklart inte dra upp här på ett internet forum annat än Jas såklart men det har en egen tråd här

Når du skriver følgende så bør du faktisk ha noe å komme med. Hvis ikke så sitter du å finner på ting.

"Som jag sa norrmän gillar att få vara med och bestämma... men inte att fokusera på att lösa problem utan hellre hoppa av och leta syndabockar det är min erfarenhet av stora projekt med norrmän. Sedan så skyller man på svenskarna som tvingas ta hem projekten och göra om från början."

Jagerflykjøpet var nettopp et kjøp, og ikke noe annet.
Citera
2015-05-02, 00:08
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Nu använder vi ju 120mm grk och inte bara 81mm i våra mek bataljoner och kommer skaffa AMOS eller liknande så några 2s1 är inte nödvändiga, ska vi köpa något så borde det vara 155mm inget annat.

Nej vi kommer inte att köpa in AMOS. Finns redan tråd om det. (FB) AMOS, SEP, Archer m.m - Vad hände?

De där granatkastarna är det enda "artilleri" vi har. En begagnad 2S1/3/5 skulle vara en enorm uppgradering från en 81 mm granatkastare. Dessutom skulle allting fungera från dag 1 till skillnad från Archer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in