2015-05-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Tack
Jag hoppas att MIG nöjer sig med alla intyg vi skickat in som bevis på att vi har ett genuint äktenskap och att vi bor tillsammans så min man får PUT på en gång.
Men man vet ju aldrig...

Det är dyrt med rättegångar. Säger dom att dom inte tror på er så måste väl deras bevisföring för att er relation inte är äkta, vara tillräcklig för att hålla i en rättegång? Eller har jag fel?
Citera
2015-05-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
För några dagar sen så fick jag ett brev från migr. att vi ska komplettera med en radda frågor.
Alla frågor har dom redan svar på, och bevis på, så jag blev lite förbryllad.
Ringde till enheten igår, men dom sa att den personen som skickat brevet är bara en assistent, och jag ska prata med någon annan som bett henne skicka brevet. Så klart så var denne inte på plats, så försöker på nytt på måndag.
För vad är det för fjanterier. Dom har inte ens kollat i vår akt, för alla som har öppnat ser ju allt som vi skickat till dom.
Helsnurriga, stackars Migr. dom har nog stora problem där!

Dom har ingen koll nej. Tragiskt.
Citera
2015-05-02, 14:18
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
Jag och min sambo söker för närvarande sambovisum för henne. Vi ansökte i November och Migrationsverket har nu mailat oss om att bifoga bevis på samlevnad (jag bor i hennes lägenhet i hennes hemland), foton osv. Detta kommer antagligen inte vara några problem men jag har några frågor eftersom vår livssituation har förändrats lite. När vi ansökte ämnade vi att flytta till Sverige omgående efter att hon hade fått sitt uppehållstillstånd. Nu är vi inte så säkra på om vi vill göra det längre. Jag har några frågor angående detta.

1. Om hon får beviljat uppehållstillstånd (två år brukar det vara väl?) och vi väljer att inte bo i Sverige på ett tag, kommer detta påverka en framtida förlängning? Säg att vi bor i hennes hemland under 1,5 år och sen flyttar till Sverige, blir det svårt att få en förlängning eller spelar det ingen roll? Kan man få beviljat förlängning av UT om man inte ens har bott i Sverige under perioden men ämnar göra det i framtiden? Eller måste man gå igenom hela processen igen när man vet 100%?

2. Vi planerar en semester i Sverige i sommar, är det några problem att semestra i Sverige (två veckor) under samma tid som man ansöker om UT? Tjejen kommer från ett land som inte behöver ansöka om turistvisum i Sverige (utanför EU) om det spelar någon roll.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Citera
2015-05-02, 14:49
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Jag och min sambo söker för närvarande sambovisum för henne. Vi ansökte i November och Migrationsverket har nu mailat oss om att bifoga bevis på samlevnad (jag bor i hennes lägenhet i hennes hemland), foton osv. Detta kommer antagligen inte vara några problem men jag har några frågor eftersom vår livssituation har förändrats lite. När vi ansökte ämnade vi att flytta till Sverige omgående efter att hon hade fått sitt uppehållstillstånd. Nu är vi inte så säkra på om vi vill göra det längre. Jag har några frågor angående detta.

1. Om hon får beviljat uppehållstillstånd (två år brukar det vara väl?) och vi väljer att inte bo i Sverige på ett tag, kommer detta påverka en framtida förlängning? Säg att vi bor i hennes hemland under 1,5 år och sen flyttar till Sverige, blir det svårt att få en förlängning eller spelar det ingen roll? Kan man få beviljat förlängning av UT om man inte ens har bott i Sverige under perioden men ämnar göra det i framtiden? Eller måste man gå igenom hela processen igen när man vet 100%?

2. Vi planerar en semester i Sverige i sommar, är det några problem att semestra i Sverige (två veckor) under samma tid som man ansöker om UT? Tjejen kommer från ett land som inte behöver ansöka om turistvisum i Sverige (utanför EU) om det spelar någon roll.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Nu kan jag inte ge rak bra svar på 1. Men nr 2 kan jag ge.
När en person fått UT, så kan den personen besöka sitt hemland hur många gånger som helst och återvända. Det vill jag har bekräftat efter som jag bor halva året i Indonesien(jobb) och tanken var att min fru ska följa tillbaks med mig till Indonesien. Har personen rätt till vistas i sverige 2 år, så får personen åka fram tillbaks hur gånger som helst, det fick jag besked på.
Citera
2015-05-02, 18:32
Medlem
Som jag har förstått det från länken nedan så ska det finnas möjlighet att utkräva skadestånd via justitiekanslern. Är det någon här som har kunskap/erfarenhet kring detta? Det mesta som dyker upp på google handlar om domstolar som tagit för lång tid på sig.

http://lawline.se/answers/14575
Citera
2015-05-03, 00:38
Medlem
Sittkissares avatar
Min fästmö har intervju på svenska konsultatet i Manila på fredag. Efter det måste hon ju ta sig till ambassaden i Bangkok för att lämna fingeravtryck osv. Jag förstår att man inte behöver boka tid för detta. Men skulle vi nu bara kunna boka ett flyg till henne på lördag dagen efter intervjun eller måste man vänta på något typ av besked efter intervjun först?

Sen var det en jävla shock att det skulle vara så dyrt att få hit henne också. Drygt 3000kr för tur och return och 2 nätter i bangkok för henne och hennes mor. Sedan ytterligare 6000-7000kr för en enkelbiljett till Stockholm. Jag betalade 5900kr tur och retur till Manila och tillbaka till Stockholm. Helt sanslöst. Kul att man har noll på sparkontot och ett vikariat man knappt går runt på. Blir inte kul det här. Två fattiga 20-25åringar som hoppas på kärleken.

Men som sagt, ambassadmöte för passet osv är bara dra förbi när som helst eller måste man ha fått något beslut först?
Citera
2015-05-03, 05:00
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu kan jag inte ge rak bra svar på 1. Men nr 2 kan jag ge.
När en person fått UT, så kan den personen besöka sitt hemland hur många gånger som helst och återvända. Det vill jag har bekräftat efter som jag bor halva året i Indonesien(jobb) och tanken var att min fru ska följa tillbaks med mig till Indonesien. Har personen rätt till vistas i sverige 2 år, så får personen åka fram tillbaks hur gånger som helst, det fick jag besked på.

Hur blir det om vi inte väljer att bo i Sverige under hela perioden som hon har UT? Kan man sen utöka det eller måste man ha bott i Sverige under en tid för att rättfärdiga det?

Under fortfarande om det är okej att åka till Sverige som turist under UT-ansökan är pågående (tvivlar på att vi får besked innan vår planerade Sverige-resa). Någon som vet?
Citera
2015-05-03, 07:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Hur blir det om vi inte väljer att bo i Sverige under hela perioden som hon har UT? Kan man sen utöka det eller måste man ha bott i Sverige under en tid för att rättfärdiga det?

Under fortfarande om det är okej att åka till Sverige som turist under UT-ansökan är pågående (tvivlar på att vi får besked innan vår planerade Sverige-resa). Någon som vet?

Spontant skulle jag tycka det är okey.
Det för det jag jobbar 2 -3 mån i Indonesien, hem sedan på 2- 3 månader . Reser tillbaks till Indonesien osv..
Enligt Migrationsverket är det helt okey att min fru följer med fram tillbaks under tiden. Eftersom hon har UT. Alltså hon kan vistas hur mycket som helst utanför Sverige, men får besöka Sverige när som helst under tiden hon har UT. Hon har inte fått det ännu i och för sig, men chansen det blir nej är liten.

Så jag uppfattar det spontant att det är okey att åka semester till sverige, under UT !!

Kanske bättre ringa dem och höra? om du vill 100 % säker ?
Citera
2015-05-05, 10:40
Medlem
Vi behöver bara vänta ett halvår på vår intervjutid. Fick jag just veta.

Skjut mig.
Citera
2015-05-05, 11:29
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30

Skjut mig.
Å fy fan !!

Vad tråkigt för er
Citera
2015-05-05, 11:47
Medlem
Citat:

Skjut mig.

Menar du:
1, ni precis ansökt och fick reda på hur köerna är i verkligheten?

2, ni fick intervju-mail men inga lediga tider förrän om 6 månader?

Om 1, jo jag vet. Det är helt oacceptabelt.
Om 2, fy sjutton. Men kontakta aktivt ambassaden och se om ni inte kan få en tid inklämd/någon annan har avbokat! Måste finnas nått tillgängligt om ni är på!
Citera
2015-05-05, 11:50
Medlem
Citat:
Dom har ingen koll nej. Tragiskt.

Nu har jag kopierat en hel bunt med bevis av olika slag och även svarat på alla deras frågor som dom vill få svar på igen. Så hoppas att det börjar röra på sig snart, för nu är det ett år sen snart min man var på intervju. Sega sega väntan......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in