2015-04-27, 00:52
Medlem
snillet_1s avatar
Skulle inte dåren ge sig in i mordet på Olof Palme för ett par år sedan? Rann det ut i sanden?
Citera
2015-04-27, 07:12
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När Thorsson i Högsta Domstolen hade gått till prostituerade var det Lambertz som JK som beslutade (eller var det rekommendation) att han skulle sitta kvar eftersom det var ett så lindrigt brott. Jag tror att han motiverade det med att det ska vara svårt att avsätta domare i HD för att ingen ska kunna avsättas av politiska skäl.

Jag antar att samma sak gäller nu. Det är då bara JK som skulle kunna göra något åt Lambertz. Men JK Anders Perklev har ju knappast visat sig ha någon integritet när det gäller andra fall så det är kanske inte så mycket att hoppas på. Jag vet inte vem som kan göra en giltig anmälan om detta till JK.

JK är Anna Skarhed. Anders Perklev är Riksåklagare.
Citera
2015-04-27, 07:26
Medlem
Citat:
När Thorsson i Högsta Domstolen hade gått till prostituerade var det Lambertz som JK som beslutade (eller var det rekommendation) att han skulle sitta kvar eftersom det var ett så lindrigt brott. Jag tror att han motiverade det med att det ska vara svårt att avsätta domare i HD för att ingen ska kunna avsättas av politiska skäl.

Jag antar att samma sak gäller nu. Det är då bara JK som skulle kunna göra något åt Lambertz. Men JK Anders Perklev har ju knappast visat sig ha någon integritet när det gäller andra fall så det är kanske inte så mycket att hoppas på. Jag vet inte vem som kan göra en giltig anmälan om detta till JK.

Om man ser endast på brottsbeskrivningen så är förtal ett lindrigare brott än att köpa horor, så spänningen över vad som nu kommer ske är total.

Förtal är ett plebejiskt brott då jurister och annat bildat folk vet hur de ska formulera sina kränkningar mot medmänniskor utan att åka dit för ärekränkningsbrott!

Det är just det pinsamma i situationen som kommer att upplevas som besvärande för det kollegiala rättsväsendet. Det som jag tycker är mest pinsamt för rättssystemet är att det är ett enskilt åtal och inte en åklagare som driver saken. För om Lambertz varit kränkt hade han fått tag på en åklagare!

Kommer Lambertz få gå eller kommer han få jobb på arkivet?
Citera
2015-04-27, 07:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
JK är Anna Skarhed. Anders Perklev är Riksåklagare.
Du har helt rätt. Jag blandade ihop dem.

OT. Det kanske beror på deras inblandning i fallet med Assange och att ingen av dem har/hade några invändningar mot åklagarens hantering av fallet.
Citera
2015-04-27, 07:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man ser endast på brottsbeskrivningen så är förtal ett lindrigare brott än att köpa horor, så spänningen över vad som nu kommer ske är total.

Förtal är ett plebejiskt brott då jurister och annat bildat folk vet hur de ska formulera sina kränkningar mot medmänniskor utan att åka dit för ärekränkningsbrott!

Det är just det pinsamma i situationen som kommer att upplevas som besvärande för det kollegiala rättsväsendet. Det som jag tycker är mest pinsamt för rättssystemet är att det är ett enskilt åtal och inte en åklagare som driver saken. För om Lambertz varit kränkt hade han fått tag på en åklagare!

Fast jag undrar om förtal är det som är allvarligast.
Det är naturligtvis skadligt för den/de som berörs.

Lambertz är domare i HD.
Är det verkligen acceptabelt att domare (och speciellt domare i HD) inte accepterar avkunnade domar?
Kan vi ha ett system där en enskild domare inte accepterar att en person är frikänd?
Det är skadligt för hela vårt rättssystem och tilltron till domstolarna.

Sen vet jag inte om det finns någon passande brottsbeskrivning för att skydda oss mot liknande beteende.
Citera
2015-04-28, 21:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
LWGP funderar på att stämma GL.

http://www.expressen.se/nyheter/kan-...-att-panga-pa/

GL tackar och tar emot. Han tycker antagligen att han vinner oavsett hur det går.
Citera
2015-04-28, 21:42
Medlem
brianmolkos avatar
Borde man inte granska alla fall som kommit upp i HD nu ?
Citera
2015-04-28, 22:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Borde man inte granska alla fall som kommit upp i HD nu ?

Jag skulle tro att det finns en del hungriga som lusläser och gröver i allt GL haft för sig. Sannolikheten att man hittar något matnyttigt är rätt hyfsad skulle jag tro.
Citera
2015-04-29, 00:04
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
LWGP funderar på att stämma GL.

http://www.expressen.se/nyheter/kan-...-att-panga-pa/

GL tackar och tar emot. Han tycker antagligen att han vinner oavsett hur det går.

Från länken:

Citat:
Göran Lambertz gillar att GW har kopplat in en tryckfrihetsexpert, säger han till Expressen.

– Det var ju bra, jättebra.

Har du pratat något med GW efter allt det här?

– Nej, jag pratar inte så mycket med honom nuförtiden, vet du.

Har det att göra med de här stridigheterna?

– Ja, det har det väl kan man säga. Jag tycker lite synd om GW, det är väl inte så lätt för honom just nu, det förstår jag.

"Inte så lätt för honom"?

– Det är klart att det är jobbigt, det märks på hans sätt att agera, att han är lite pressad.
Själv känner sig Göran Lambertz inte alls pressad – trots kritiken han fått efter delar av den nya boken och hotet om stämning för förtal av avliden:
– Varför skulle jag vara pressad? Det är bara de som är "frälsta på villfarelsen" och de behöver man inte bry sig om.

Börjar framstå som en allt mer äcklig och skenhelig person, Lambertz. Detta med att upprepa att det är "synd" om folk till höger och vänster är ju knappast sympatiskt, utan tvärtom oerhört förminskande. Trots Göran Lambertz väna röst.
Senast redigerad av snillet_1 2015-04-29 kl. 00:08.
Citera
2015-04-29, 17:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Fast jag undrar om förtal är det som är allvarligast.
Det är naturligtvis skadligt för den/de som berörs.

Lambertz är domare i HD.
Är det verkligen acceptabelt att domare (och speciellt domare i HD) inte accepterar avkunnade domar?
Kan vi ha ett system där en enskild domare inte accepterar att en person är frikänd?
Det är skadligt för hela vårt rättssystem och tilltron till domstolarna.

Sen vet jag inte om det finns någon passande brottsbeskrivning för att skydda oss mot liknande beteende.

Nej det är naturligtvis inte acceptabelt. Men systemet är gammalt och byggt i viss mån på att utmämnda är hedersvärda medborgare. Att det ska vara svårt för dom att få sparken är helt rätt, i teorin ska de vara immuna för politruker för att systemet ska fungera.

Men vi har inte längre en värld med gamla hedersvärda adelsmän som håller upp rättvisa på äldre dagar för att de har en rättsupppfattning såväl som inte något bättre att göra. Och är så rika och inflytelserika att de kan kosta på sig att vara helt utan påverkan av yttre krafter.

Vad vi ser är en krackelering av ett gammalt system som enligt mig fungerat tämligen bra men som blivit otidsenligt. Lambertz har passerat den osynliga gränsen med råga och kommer att få gå. Frågan är bara om det kommer att ske i tysthet med värdigheten i behåll (nåja den han inte gjort sig av med själv) eller om han får gå med buller och bång med ett Lex Lambertz som följd och en ny ordning efter sig.
Citera
2015-04-29, 22:22
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Skarhed uttalade sig häromdagen och sa att Lambertz går i pension om två år, varför man tänker "härda ut" eller avpolletera sig själv.

Finns det förresten någon där ute - förutom Quickgänget då - som tror att Lambertz kanske kanske har en smula rätt ändå?
Citera
2015-04-30, 07:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Skarhed uttalade sig häromdagen och sa att Lambertz går i pension om två år, varför man tänker "härda ut" eller avpolletera sig själv.

Finns det förresten någon där ute - förutom Quickgänget då - som tror att Lambertz kanske kanske har en smula rätt ändå?
På två år hinner han säga och göra mycket dumt.
Säger hon så bara för att hon ska slippa ta i ärendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in