2015-04-29, 21:04
Medlem
Djurgården verkar trumma på bra för tillfället. Tre raka segrar, förvisso mot bottenlag, men vinner man de matcherna så kommer man ju troligtvis hamna topp 10 åtminstone. Måste tyvärr medge att jag kanske har underskattat Djurgården en aning, främst med tanke på starten av säsongen kanske. Nu såg jag inte matchen idag och vill inte dra för stora växlar av dessa tre segrar som självklart på pappret är tre matcher man ska vinna, men så länge man tar trepoängare mot på pappret svagare lag så har man ju en mittenplats åtminstone garanterad.
Citera
2015-04-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Nu känner man igen sitt AIK igen..

Sanslöst uselt.
Nu såg jag inte matchen men hur såg det ut rent spelmässigt? Uruselt eller förtjänade ni tre poäng?
Citera
2015-04-29, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Nu känner man igen sitt AIK igen..

Sanslöst uselt.
Lika uselt som Malmös försvar i nuläget. Det är tur att vi klarar av att prestera offensivt i alla fall, och att vi möter HBK och inte ett topplag.
Citera
2015-04-29, 21:21
Medlem
Neverwass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Lika uselt som Malmös försvar i nuläget. Det är tur att vi klarar av att prestera offensivt i alla fall, och att vi möter HBK och inte ett topplag.

Fast Malmö har inte spelat bra hela året och är fortfarande obesegrade så det säger en del om mentaliteten tycker jag. Första halvlek mot FFF var något av det värsta jag sett och ändå lyckas vi komma tillbaka och nästan vinna den matchen. Finns mycket kvar att slipa på men det säger en del att vi leder AS trots medelmåttigt spel. Vi har vunnit mot IFK och spelat oavgjort mot AIK, så vilka topplag är det du är orolig över att möta?
Citera
2015-04-29, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverwas
Fast Malmö har inte spelat bra hela året och är fortfarande obesegrade så det säger en del om mentaliteten tycker jag. Första halvlek mot FFF var något av det värsta jag sett och ändå lyckas vi komma tillbaka och nästan vinna den matchen. Finns mycket kvar att slipa på men det säger en del att vi leder AS trots medelmåttigt spel. Vi har vunnit mot IFK och spelat oavgjort mot AIK, så vilka topplag är det du är orolig över att möta?
Försvaret såg väl knappast ut så här mot Blåvitt eller AIK, och tur är väl det. Eller ja, förmodligen handlar det inte om tur utan snarare någon slags lättsamhet i försvaret, där man endast klarar av att prestera dugligt i toppmatcher. Och den lättsamheten, eller vad det nu är, måste vi få bort illa kvickt.

Visst, vi vinner trots dåligt spel och det är ju positivt men det betyder inte att vi ska vara nöjda. Elfsborg borta om knappt två veckor till exempel, där blir det inte roligt som malmöit om inte försvaret höjer sig tills dess.
Citera
2015-04-29, 21:29
Medlem
Neverwass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Försvaret såg väl knappast ut så här mot Blåvitt eller AIK, och tur är väl det. Eller ja, förmodligen handlar det inte om tur utan snarare någon slags lättsamhet i försvaret, där man endast klarar av att prestera dugligt i toppmatcher. Och den lättsamheten, eller vad det nu är, måste vi få bort illa kvickt.

Visst, vi vinner trots dåligt spel och det är ju positivt men det betyder inte att vi ska vara nöjda. Elfsborg borta om knappt två veckor till exempel, där blir det inte roligt som malmöit om inte försvaret höjer sig tills dess.

Håller visserligen med om att försvaret var bättre mot både AIK och IFK men samtidigt så spelade Helander och Johansson då, nu har RB gjort två matcher och han är inte van vid vårt zonspel så det är inte jättekonstigt att spelet i försvaret blir lite skakigt då. Hoppas också att Åge tar itu med Jussi (Yoshi) och hans förmåga att lägga sig ner trots att han är siste man på sin kant.

Det är mycket nytt folk som roteras runt fortfarande. Kritik är bra och man ska aldrig vara nöjd, men jag tror inte att vi ska vänta att det blir några mirakel de nästkommande veckorna utan det kommer ta ett tag att spela ihop laget.
Citera
2015-04-29, 21:32
Medlem
anteri17s avatar
Ni har ju felaktiga krav på MFF. Idag är man ju offensivt så bra att man är överlägsna inom svensk fotboll. Annars stabila matcher mot de andra topplagen, samt offensivt chansskapande mot bottengängen. Guldet är MFFs att förlora, men det finns inga tendenser att man går i fällan. Visst är hela backuppsättningen överskattad (minus Yotun där fallet snarare är tvärtom, iaf här på forumet), men offensiven är ju bara löjlig.
Citera
2015-04-29, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverwas
Hoppas också att Åge tar itu med Jussi (Yoshi) och hans förmåga att lägga sig ner trots att han är siste man på sin kant.

Det är mycket nytt folk som roteras runt fortfarande. Kritik är bra och man ska aldrig vara nöjd, men jag tror inte att vi ska vänta att det blir några mirakel de nästkommande veckorna utan det kommer ta ett tag att spela ihop laget.
Ja, Yoshi måste verkligen skärpa sig. Han går bort sig alldeles för lätt. Något för hård är jag kanske i min kritik, för som du säger är det fortfarande ett till stora delar nytt lag som spelar ihop sig, men jag är trött på att vi släpper in mål direkt efter att vi gjort mål, om och om igen. Man kan inte slappna av så, gång på gång på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ni har ju felaktiga krav på MFF. Idag är man ju offensivt så bra att man är överlägsna inom svensk fotboll. Annars stabila matcher mot de andra topplagen, samt offensivt chansskapande mot bottengängen. Guldet är MFFs att förlora, men det finns inga tendenser att man går i fällan. Visst är hela backuppsättningen överskattad (minus Yotun där fallet snarare är tvärtom, iaf här på forumet), men offensiven är ju bara löjlig.
Nja, visst, det gör inget att man släpper in ett eller två mål när man gör fyra. Men att man inte ska kunna kräva bättre av försvaret med tre oerhört bra mittbackar och en riktigt bra högerback, det är felaktigt. Återigen, visst, det behövs inte för att offensiven är så bra, men icke desto mindre underpresterar de, tidvis rejält. Åtminstone i de två senaste matcherna.

Och framför allt vill jag inte att min pappa ska få hjärtattack p.g.a. att man inte kan vara säker och slappna av hemma mot HBK med 10 min kvar och ställning 3-1.
Citera
2015-04-29, 21:48
Medlem
anteri17s avatar
Alltså försvaret har varit undermåligt på sistone. Men när man skriver att spelet varit dåligt, så menar iaf jaf spelet med boll. Och där har man varit bra, i många stunder riktigt bra.
Citera
2015-04-29, 21:56
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
Djurgården verkar trumma på bra för tillfället. Tre raka segrar, förvisso mot bottenlag, men vinner man de matcherna så kommer man ju troligtvis hamna topp 10 åtminstone. Måste tyvärr medge att jag kanske har underskattat Djurgården en aning, främst med tanke på starten av säsongen kanske. Nu såg jag inte matchen idag och vill inte dra för stora växlar av dessa tre segrar som självklart på pappret är tre matcher man ska vinna, men så länge man tar trepoängare mot på pappret svagare lag så har man ju en mittenplats åtminstone garanterad.
Idag såg det ut som om laget klev ut med ett helt nytt självförtroende. Redan från minut 1 förde man spelet och Falkenberg hade egentligen inga farligheter förrän det stod 3-0 och vårt försvar började slappna av i förtid (aja baja). Tycker vi börjar se riktigt stabila ut på egen planhalva, fortsätter det såhär kommer vi bli ett svårslaget lag. Anfallsspelet är dock en helt annan sak, vi håller mycket boll idag och det finns goda intentioner men finishen är allt som oftast inte där. Som tur är har vi Nyasha som på egen hand avgör den här matchen, hoppas för allt i världen att vi förlänger lånet med honom. Längesedan vi hade en så komplett anfallare som känns som en pålitlig målskytt (sen har han svagheter men tycker ändå han har en okej funktionell teknik som kryddas med targetegenskaper, en speed som gör att han kan utmana i djupled samt en instinkt att gå på avslut). Utan Nyasha tror jag dock vi får problem, Sam löper mycket men känns inte i dagsläget som ett förstaval. Sebastian Andersson är en medelmåttig alibispelare som aldrig presterar mer än max 90% och Jawo är Jawo.

Tror för övrigt inte att Kevin Walker har allsvensk kvalitet i sig, det går för långsamt och han söker bara passningar i fel riktning till skillnad från Karlström som imponerar mer och mer för varje match. Moget spelsinne och fantastisk bollbehandling för att bara vara 19 bast, tror han har potentialen att gå riktigt långt när antalet juniormissar minskar.
Citera
2015-04-29, 22:06
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Idag såg det ut som om laget klev ut med ett helt nytt självförtroende. Redan från minut 1 förde man spelet och Falkenberg hade egentligen inga farligheter förrän det stod 3-0 och vårt försvar började slappna av i förtid (aja baja). Tycker vi börjar se riktigt stabila ut på egen planhalva, fortsätter det såhär kommer vi bli ett svårslaget lag. Anfallsspelet är dock en helt annan sak, vi håller mycket boll idag och det finns goda intentioner men finishen är allt som oftast inte där. Som tur är har vi Nyasha som på egen hand avgör den här matchen, hoppas för allt i världen att vi förlänger lånet med honom. Längesedan vi hade en så komplett anfallare som känns som en pålitlig målskytt (sen har han svagheter men tycker ändå han har en okej funktionell teknik som kryddas med targetegenskaper, en speed som gör att han kan utmana i djupled samt en instinkt att gå på avslut). Utan Nyasha tror jag dock vi får problem, Sam löper mycket men känns inte i dagsläget som ett förstaval. Sebastian Andersson är en medelmåttig alibispelare som aldrig presterar mer än max 90% och Jawo är Jawo.

Tror för övrigt inte att Kevin Walker har allsvensk kvalitet i sig, det går för långsamt och han söker bara passningar i fel riktning till skillnad från Karlström som imponerar mer och mer för varje match. Moget spelsinne och fantastisk bollbehandling för att bara vara 19 bast, tror han har potentialen att gå riktigt långt när antalet juniormissar minskar.
Framåt är det alldeles för mycket bollkladd, sidledspassningar, brist på löpningar och luftpastejer centralt. Ändrades markant när Haris kom in. Walker, de tusen bolltouchernas man, kommer snart att ge mig hjärnblödning.
Citera
2015-04-29, 22:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Tycker inte vår insats var skit, medelmåttig däremot...

Hur kan vi låta dom ha ett sånt presspel och inte håller i bollen mer? Hur kan Owoeri tillåtas ha sån fri roll och inte markeras hårdare? Hur fan ska det gå i derbyt om Per Karlsson inte spelar? Sån tydlig skillnad gentemot Per Karlsson och Väisänen så det finns inte, hur tänkte han vid straffsituationen? Solklar straff när han kapar Sköld (?) och givetvis är det mål..

1-1 är helt rättvist och bättre än det här ska man kräva..

Nu lite statistik inför derbyt: AIK har aldrig förlorat hemma mot en nykomling (i allsvenskan) detta årtusende. Å andra sidan har vi inte vunnit matchen efter ett derby sen tidigt 2000 tal så det talar för Norrköping..

EDIT: Ska nämnas att Goitom och Bahoui var påtok för osynliga, visst att Åtvidaspelarna hänger som iglar på Nabbe men det är ingen ursäkt.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-04-29 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in