2015-04-27, 16:15
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag såg bara bitvis av AIK - ÖSK men vid mål 1 och 2 tycker jag att nummer 27(?) i ÖSK gör en ganska slät figur speciellt vid första målet när släpper markeringen på Bahoui.

Är det hans normala kapacitet eller bara en dålig dag?

Bajen har startat bra och ÖSK mindre bra. Skillnaden mellan lagen är inte så stor så lossnar det lite för ÖSK och det kommer lite grus i Bajens maskineri så kan det bli ett oväntat resultat.

Om vi följer tidigare mönster är det årets mest väntade torsk, jag är dock optimistisk och tippar oavgjort, vilket ju hade varit ett bra resultat tippat innan säsongsinledningen.
Citera
2015-04-27, 16:20
Medlem
Bajenjeppes avatar
Jag fattar verkligen inte hur SvFF lyckades lägga spelschemat, eller kanske snarare spelordningen, så jävla illa.

Vi avslutar säsongen så här:

H
H
B
H
H
B
H
H
B

Under avslutande 9 omgångarna har vi 6 hemmamatcher. Lägg därtill att omgången innan är "borta" mot Djurgården.
Citera
2015-04-27, 16:58
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jag fattar verkligen inte hur SvFF lyckades lägga spelschemat, eller kanske snarare spelordningen, så jävla illa.

Vi avslutar säsongen så här:

H
H
B
H
H
B
H
H
B

Under avslutande 9 omgångarna har vi 6 hemmamatcher. Lägg därtill att omgången innan är "borta" mot Djurgården.

Välkommen till allsvenskan! Där det ena årets schema alltid är mindre genomtänkt än det förra.

Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Kul att eliasson fick komma in i slutet. känns betydligt mer produktiv än lundholm. ge han chansen från start för fan!

Vad noah (håhåhåhå) höll på med vete fan, kändes ju hlet jävla ur slag alltså.
verkar sitta mentalt också att om man får ett övertag första tio så är resten av matchen förstörd eller? Kändes som DG hade kontroll på han resten av matchen. Släpp och gå vidare.

Gissar att Bahoui går i sommar och Eliasson får mer speltid då. Sam Lundholm är ju vänsterfotad och passar bättre på Bahouis kant. Med blomberg i en mer offensiv position så kan vi nog se ett 4-4-2 där ynglingarna tar kanterna.
Citera
2015-04-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nu kanske jag går lite off-topic. Jag letade efter statistik (bollinnehav, hörnor, frisparkar, skott....) från Gnaget - Örebro. Ibland står sådant i anslutning till kvällstidningarnas artiklar ibland inte. Finns sådan info samlad någonstans på nätet?

När jag Bingade så hittade jag hur bollinnehav mäts i olika länder etc. Någon som har koll hur man mäter och räknar i allsvenskan. Fördelas exempelvis alla minuter på de två lagen eller finns det perioder under match, avbrott etc då tiden räknas men den inte tillfaller endera laget?

För övrigt tycker jag ofta Sonko, gör det bra och visar potential. Framförallt i Malmömatchen, grabben är ju trots allt "bara" 18 år. Klart mer spännande att följa än finnen.

Har inte förväntningarna både på Malmös och Gnagets norrmän varit allt för höga, mot vad vi sett so far? Brustad är dock snabbare än de flesta på 15-30 meter, vilket kanske bidrar till tajmingproblem.

Nu kommer ni inte undan längre! Nu när »Fråga offside« finns kräver jag att få svar på hur bollinnehav räknas ut, rent praktiskt! /Kristoffer Gustafsson

Stefan Hammarstedt, webmaster på företaget Hego som levererar siffrorna till Svenska Fotbollförbundet:
– Det är ögon- och handkoordination som gäller – personer på arenorna som trycker på knappar, en knapp för vardera lagen. Det mest rättvisande är att låta laget vars spelare slog den senaste passningen behålla bollinnehavet fram till dess att motståndarna bryter. Så en långboll ger mer bollinnehav än en kortpassning, men innebär så klart högre risk att förlora innehavet. När spelet är avblåst eller bollen är utanför linjen står båda lagens klockor stilla.
Hemmalaget utser själv sin statistikansvarige. Finns det inte risk att klubbarna vill putsa sina siffror för att visa att de spelar passningsorienterad fotboll?
– De som mäter har varit väldigt ärliga under de tolv år vi har mätt, annars hade de fått skit från bortalagen och blivit utbytta.
Citera
2015-04-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Bajen har startat bra och ÖSK mindre bra. Skillnaden mellan lagen är inte så stor så lossnar det lite för ÖSK och det kommer lite grus i Bajens maskineri så kan det bli ett oväntat resultat.
Jag ser Örebro som klara favoriter på torsdag.
Citera
2015-04-27, 18:02
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Jag ser Örebro som klara favoriter på torsdag.
Ingenting hittills talar ju för det.

Haha er jävla underdog/nykomlings-mentalitet har gått överstyr.
Citera
2015-04-27, 18:27
Medlem
Zima13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
Du är medveten om att Goitom fyller 31 i år va?
Jag är fullt medveten om detta men fotbollsspelare brukar ju spela tills de är ungefär 35år. Och med tanke på hur bra han är just nu är han troligtvis ganska eftertraktad av andra lag. Samtidigt som det är viktigt för AIK att han stannar. Skulle vara kul om han valde att avsluta sin karriär i ganaget.
Citera
2015-04-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
Du är medveten om att Goitom fyller 31 i år va?

...och därför kan man inte hoppas att han kommer stanna några år till, eller vad menar du?

hur gammal var kennedy när han gick till bajen?

edit: antar du syftade på att han skrev att man kan ersätta dom med "nya talanger" senare. då är jag med, även om det nog inte finns en chans att han tycker goitom är någon slags ung talang själv, utan endast ordade det lite illa
Senast redigerad av M.S 2015-04-27 kl. 18:40.
Citera
2015-04-27, 18:39
Medlem
Citat:

Förra årets femma & cupfinalist hemma mot en nykomling. Tar vi poäng vore det en smärre sensation.

Även om vi så möter Falkenberg hemma ska jag nog kunna flytta över favoritskapet!
Citera
2015-04-27, 18:41
Medlem
xtroes avatar
Vilken jävla parodi på fotboll första halvlek var. Båda lagen såg så fruktansvärt usla ut. Andra började inte mycket bättre men efter Djurgården får sitt flytmål så börjar ju isf dom att spela fotboll, så det är inget snack om att Djurgården vann rättvist.

Vi verkar ju ha enorma problem med att spela hemma av någon anledning, visserligen har vi ju mött bättre lag hemma än de två vinsterna vi tagit borta. Men spelet ska verkligen inte behöva se ut som det gör, och inte se så jäkla krampaktigt ut. Skapar ju knappt en enda vettig målchans på hela matchen.

Sen 0-1 målet, vad i helvete? Nicka bakåt, nästa spelare drar och nickar rakt i ribban, sen är det bara beta in bollen för Colley. Här kan man ju inte annat än kritisera Naurin, ska jag vara helt ärlig är det nog den spelaren jag är mest besviken på under inledningen av denna säsong. Verkar tyvärr vara som så att han inte håller för Allsvenskan. En målvakt som har minsta pondus ska bara plocka ner eller boxa iväg den bollen både en och två gånger. Tränarna misslyckas än en gång med att ändra en usel matchbild där ingenting går rätt.

Varför startar Runar på bänken om han ändå byts in när Helg blir skadad? Han ska ju gå före Chenouffi alla dagar i veckan. Påtal om fler spelare jag är besvikna på så får tyvärr Eklund sig en släng, även fast han gjort 2 mål och 2 assists, så ser han så borta ut i spelet. Och varför Dibba får gå ut när han varit den enda som hotat något, till viss mån även Sellin, så undrar jag hur tankegångarna går hos tränarna, matchcoachning lyser med sin frånvaro och Franzén som har hand om "försvaret" kan ju bara ta och rannsaka sig själv eller avgå direkt. Snackar skit i media gör han också.

Tur att vi vunnit de matcher vi ska vinna, även om man borde tagit iaf en pinne mot Djurgården. Nu ser spelschemat betydligt tuffare ut, med bortamatch mot Helsingborg (första matchen för säsongen på gräs dessutom) där det alltid brukar gå åt helvete. Sen är det svårspelade Elfsborg på hemmaplan. 1 poäng på dessa två matcher får man kanske tyvärr vara rätt nöjd med. Hoppas de andra bottenlagen fortsätter att tappa poäng.

Sen är det väl Hammarby borta, som vi relativt haft hyfsat lätt för de senaste säsongerna, däremot alltid svårt på bortaplan, och som dessutom har förstärkt laget fint denna säsong och fortsätter att imponera.

Jaja nu får det räcka med klagandet. Grattis ni Djurgårdare här på forumet iaf till vinsten.
Citera
2015-04-27, 18:41
Medlem
Petterrors avatar
Citat:

Trodde vi var Hybris-Bajen?

Men ja, känslan är ju att Örebro vänder sin negativa trend på torsdag.
Citera
2015-04-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Usch & fy vilken usel inledning av HIF. Pär Hansson bjuder på första målet, Mattias Lindström bjuder på det andra. Borde han inte blivit utvisad? Tacksam start för BlåVitt som kan spela ut nu. Suck!

Man ligger under med 0-2 fast motståndarna inte haft en riktig målchans...

Om man ska hoppa på trenden som varit i år... Hur i hel x ete kan domaren döma straff? Solklar filmning om det ens var ngn kontakt... (ironi, solklar straff. Korkad insats av Lindström)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in