2015-04-24, 11:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/kalmar/david-elms-utspel-dela-upp-allsvenskan---en-for-konstgraslagen-och-en-for-natu/

Så.. Vad tycks om Elms förslag..?

Tror inte han hade uttalat sig såhär om Kalmar vann mot Djurgården.
Det där blir ju bara konstigt..

Jag är ingen motståndare mot konstgräs. Finns det bra konstgräs som man kan spela fotboll på så ser jag inga problem. Däremot håller jag helt med honom och Åge om Tele2 arena, det är ingen fotbollsplan, det är ett badkar. Det är inte konstgräs som ligger där, det är en balkongmatta och balkongmattor borde förbjudas i alla serier högre än division 1.
Citera
2015-04-24, 11:36
Avslutad
Citat:
Vad är David orolig för? Vad är det som "håller på att ske"? Att publiksiffrorna ökar? Att Kalmar åker ur? Jag hörde inget gnäll om konstgräs när han spelade i Elfsborg.

Rasmus och Viktor får tala honom till rätta.

Edit: Att konstgräs sedan är allt annat än önskvärt är en annan sak. Att dela upp Allsvenskan på det viset är bara orimligt och ett absurt, ogenomtänkt förslag.
Senast redigerad av U-Fig 2015-04-24 kl. 11:44.
Citera
2015-04-24, 11:40
Medlem
Citat:
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/kalmar/david-elms-utspel-dela-upp-allsvenskan---en-for-konstgraslagen-och-en-for-natu/

Tror inte han hade uttalat sig såhär om Kalmar vann mot Djurgården.
Kanske inte, men det han skriver stämmer tycker jag. Framför allt på Tele2 tycker jag att det är väldigt påtagligt, att det inte är riktig fotboll som spelas utan "badkarsfotboll" som Åge beskrev det.
Citera
2015-04-24, 11:54
Medlem
mishimas avatar
Jag är kanske dock av uppfattningen att det är svårare för plastlagen att växla mellan plast och gräs än tvärtom. Jag har ofta sett plastlagen bli rätt trötta på slutet när de spelar i Malmö. Gräs är tyngre och mer uttröttande att springa på. Många plastlag kommer till Malmö och inleder matchen i väldigt högt tempo för att vara slutkörda på slutet. Såg det med Norrköping och Örebro förra året. Det är kanske lättare för gräslagen att spela sitt spel på plast än tvärtom.
Citera
2015-04-24, 12:00
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Ang Nya Söderstadions underlag har den gång på gång blivit 'hyllad' som the lesser of two evils när spelare fått välja vilken konstgräsplan som under omständigheterna är bäst.

Jag är personligen för att vi byter till en riktig gräsmatta, eller åtminstonde en hybridgräsmatta. Vi lyckas lobba för en ombyggnad av arenan, nu måste vi lobba för nytt underlag.
Citera
2015-04-24, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag är kanske dock av uppfattningen att det är svårare för plastlagen att växla mellan plast och gräs än tvärtom. Jag har ofta sett plastlagen bli rätt trötta på slutet när de spelar i Malmö. Gräs är tyngre och mer uttröttande att springa på. Många plastlag kommer till Malmö och inleder matchen i väldigt högt tempo för att vara slutkörda på slutet. Såg det med Norrköping och Örebro förra året. Det är kanske lättare för gräslagen att spela sitt spel på plast än tvärtom.

Är det inte tempo som har den stora påverkan på hur trött en spelare blir? Konstgräs borgar ju för tempo. Att naturgräs är tyngre att spela på kompenserats ju med att tempot sänkts.

Sedan kan ju MFF spelarna ha bättre kondition, som förklaring till varför man inte blir lika trötta som motståndarna. Det är väl naturligt om man betalar så mycket för truppen som MFF gör?
Citera
2015-04-24, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Jag är personligen för att vi byter till en riktig gräsmatta, eller åtminstonde en hybridgräsmatta. Vi lyckas lobba för en ombyggnad av arenan, nu måste vi lobba för nytt underlag.

Ofta får man höra att folk föredrar naturgräs men sällan får man höra varför...
VARFÖR är du för byte av underlag?
Citera
2015-04-24, 12:06
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ofta får man höra att folk föredrar naturgräs men sällan får man höra varför...
VARFÖR är du för byte av underlag?

Min önskan baseras helt på känslan när jag kollar på livefotboll. Det kanske är en släng av konservatism och ett mostånd mot en ny verklighet och nya tider. Men jag gillar att se en plan med naturgräs, det jag vuxit upp med.

Sen huruvida det hindrar oss från att konkurrera i Europa om några låter jag förbli osagt, då jag inte är en fotbollsspelare själv och kan inte riktigt avgöra rent praktiskt vad som är bäst.
Citera
2015-04-24, 12:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är det inte tempo som har den stora påverkan på hur trött en spelare blir? Konstgräs borgar ju för tempo. Att naturgräs är tyngre att spela på kompenserats ju med att tempot sänkts.

Sedan kan ju MFF spelarna ha bättre kondition, som förklaring till varför man inte blir lika trötta som motståndarna. Det är väl naturligt om man betalar så mycket för truppen som MFF gör?

Jag kan tänka mig att det är lättare för gräslag att spela i samma tempo på både plast och gräs, men det är svårare för plastlagen som kanske måste slå om lite.

Jag har inte gjort någon större analys utan det är bara några generella tankar. Jag vet inte om det är likadant när konstgräslag kommer till andra gräsarenor.
Citera
2015-04-24, 12:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kan tänka mig att det är lättare för gräslag att spela i samma tempo på både plast och gräs, men det är svårare för plastlagen som kanske måste slå om lite.

Jag har inte gjort någon större analys utan det är bara några generella tankar. Jag vet inte om det är likadant när konstgräslag kommer till andra gräsarenor.
Det där är nog bara individuellt precis på samma sätt som vissa spelare avskyr konstgräs mer än nåt annat samtidigt som de flesta spelare tycker att det är okej men föredrar naturgräs.
Citera
2015-04-24, 12:19
Bannlyst
Elm hade ju inga problem med konstgräset när han spelade i Elfsborg, har han på senare år plötsligt fått en uppenbarelse?

Elm är ytterligare en medioker spelare som söker uppmärksamhet genom att ta upp en fråga som tas upp etthundraelva gånger per säsong i olika former. Det är en evig cirkel.
Citera
2015-04-24, 12:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Ang Nya Söderstadions underlag har den gång på gång blivit 'hyllad' som the lesser of two evils när spelare fått välja vilken konstgräsplan som under omständigheterna är bäst.
Vilken är den andra ondskan dom jämför med i så fall? Och på vilket sätt skulle den vara bättre? Det syns ju hur tydligt som helst att bollen beter sig helt annorlunda på Tele2:s matta jämfört med gräs medans det på till exempel Elfsborgs konstgräs är betydligt svårare att se skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in