2015-04-26, 16:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
]Det har hänt och jag är inte här för att försvara Hamas. Du gör däremot allt du kan för att förminska och försvara varje brott av de enorma mängder Israel står för - bl.a. just genom att vända och fråga "Hamas då?". Hamas står inte i närheten av Israels vidriga brott och de skyddas inte av väst som Israel gör och dessutom får stöd. Det är två stora skillnader.

Det är bara sant om man mäter brotten i antal döda och inte i vad personerna faktiskt försöker åstadkomma. Det är som att säga att det är värre att döda en person i självförsvar än att försöka döda en hel skolbuss med en bomb men misslyckas.

Citat:
Du sprider ju bara israeliska myter som tyvärr även många i väst köper. När Hamas skjuter raketer så är det ett problem men när Israel attackerar Gaza nästan dagligen trots att det inte skjuts raketer så är det inga problem utan även då handlar det om att "Israel försvarar sig". Samma sak med blockaden som fortsätter varje dag. Som Yousef Munayyer skrev igår:

Mjo, men du missar ju att ta upp alla stenar och slangbellor på den palestinska sidan. Eller menar du att ingen blivit dödad av en sten?

Jag gissar att du känner till Mosab Hassan Yousef, den förlorade sonen:
https://www.youtube.com/watch?v=cs4eVuFfqUs

Notera exemplet som börjar vid 17:50 när han berättar en typisk "shit happens"-historia som, trots hur sorglig den än är, är något som skulle kunna inträffa i vilket land som helst under de där förutsättningarna.

Citat:
B'Tselem, som du tidigare skrev du gillar, har ju undersökt detta och kritiserat Israel som jag precis länkade till dig. Här tar dem upp det på sin egen hemsida:

Jo men B'tselem är ideologiskt färgade av att värdera människoliv oändligt högre än den risk de utgör. Jag kan inte uttala mig om specifika händelser och även om B'tselem är trovärdiga så är de inte perfekta och jag vet inte om jag tror på 100% av deras analyser när det rör Gaza, Hamas och Hamas metodik eftersom jag vet hur Hamas tenderar att manipulera människorättsorganisationer till sin egen fördel.
Citera
2015-04-26, 17:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vi kan inte "ta bort Jerusalem från diskussionen". Det är en av de stora frågorna i konflikten.

Tills vidare kan vi väl bortse från Jerusalem eftersom den varit omstridd i tusentals år. Om Jerusalem ska vara den stjälpande faktorn så spelar det ingen roll om det är en jude, muslim eller en kristen korsriddare som ockuperar staden.

Citat:
Kan du nu besvara om du fortfarande anser att annektering är den enda möjligheten ifall man "vill försvara sig"?

Jag är pragmatiker. Jag tycker att Israel kan annektera en del mark och jag tycker att Palestina kan annektera en del mark från Israel. Jag tycker också att Jordan och Egypten kan upplåta mark till Palestina för att jämna ut eventuella problem. Jag tycker också att Israel kan upplåta pengar och kunskap till infrastruktur i form av elektricitet och vatten för att jämna ut vad det nu är för idiotproblem som du anser det vara värt att kriga över. För idiotproblem är vad det är.

Citat:
Människorättsorganisationerna gör just det - kritiserar de styrande och inte att landet existerar. Det spelar ingen roll om man har val i Israel när vi diskuterar detta för det finns ingen som helst press inuti landet, med stöd av länder som USA, att undersöka sina brott på ett seriöst sätt. Bl.a. för att de högsta ledarna själva stått bakom de policyn som lett till väldigt höga civila dödsfall.

I fallet Palestina är det ju ett land som inte existerar och totalt utan transparens.

Citat:
Det är lustigt hur du som vanligt spårar ut och inte bemöter det jag skriver. Jag tog upp att bara för att Hamas-medlemmar är aktiva i en viss byggnad fylld av civila så ger det inte Israel rätt att bomba den.

Jo, du har som vanligt fel. Enligt FN-konventionen (som varken Hamas eller Israel skrivit på) så är militärer i en civil byggnad ett legitimt mål även om civila riskerar livet. Det är därför det är olagligt för militärer att befinna sig i civila byggnader. Notera att många länder inte ratifierar detta, inkl. Spanien som ofta har militärpolisstationer i civila byggnader.

Citat:
Det är din logik som är dålig. Du tar upp vad Hamas rapporterar men som jag har sagt många flera gånger så gör andra organisationer egna undersökningar. Här är vad t.ex. Al Mezan säger och jag har länkat till dem tidigare:

Men Hamas har ingen transparens. I slutändan är det den israeliska underrättelsetjänsten och Hamas som är de enda två källorna till huruvida en person arbetar för Hamas eller inte, och Hamas är som sagt inte trovärdig.

Citat:
Som vanligt svarar du med något otroligt dumt. Om Jerusalem är viktigt av religiösa skäl för muslimer bedöms inte om de ber mot Jerusalem eller inte.

Jag orkar inte diskutera Jerusalem, såg precis "Kingdom of Heaven" och du låter som ett dammigt gammalt eko av någon av alla fundamentalister som gestaltas i filmen.

Citat:
Du tog upp detta innan och jag har bemött det men du ignorerar det och tar sedan upp det igen. Svara på:

Yeir Lapid är inte extremister, de är populister. De gör vad ett populistiskt parti gör.

Citat:
Att uppmana människor att stanna hemma, och det dessutom i generellt, istället för att fly är inte att "använda mänskliga sköldar". Även om de skett i några fall så ändrar det inte på att Israel inte plötsligt blir fri från ansvar och det är ju det jag visar att t.ex. Amnesty säger. Det kanske är för att jag är envis som jag säger upprepar det men det gör jag för att du är trög.

Om Israel har som policy att varna, inte bara en gång utan flera gånger, och Hamas svarar med att uppmana folk att ropa in sina grannar om de blir varnade av IDF så har du fel. Det innefattar precis definitionen av att vara en mänsklig sköld då det står i FN-konventionen.

Citat:
Ja, till skillnad från dig så slänger jag inte bara ur mig påståenden och använder mig av påhittade argument, utan jag länkar till vad seriösa personer och organisationer har att säga. Jag fokuserar på vad som sker idag på Västbanken och Gaza men så fort man tar upp detta så går du och andra Israel-apologeter in och försvarar Israel (det är alltså inte att "blicka framåt mot en bättre framtid"), bl.a. genom att just ta upp historia som jag då bemöter.

Så vad är din lösning? Att Israel drar sig tillbaka till 1948-års gränser så blir allt frid och fröjd eller?

Citat:
Jag är däremot glad att du åtminstone är ärlig med att den tvåstatslösning omvärlden vill se inte är något du håller med om och det vore ännu bättre om Israel-försvarare kunde erkänna att Israel inte heller är intresserad av den.

En sådan tvåstatslösning skulle kunna fungera med ett tragiskt undantag vilket skulle ge Israel full militär tillgång till Gaza och Västbanken för att eliminera vapenleveranser vilket skulle destabilisera hela lösningen. Israel skulle dessutom behöva snabb access till Golan om IS eller Assad får för sig något och Israel skulle behöva täcka hela Jordandalen med offensiva drönare för att eliminera vapentransporter och eventuella trupper/ terrorister. Den tvåstatslösning som omvärlden vill ha är inte någon som kommer att leda till fred. En tvåstatslösning som ger Palestina mer land och varaktig fred kräver mer än så.

Citat:
Som flera organisationer och människor sagt, och du har fått länkar till B'Tselem och Ben White, så råder det enorm straffrihet i Israel. Att Israel gör några utredningar för att fila lite på sitt rykte och få stöd från såna som dig är inget de förtjänar beröm för.

Men Israels straffrihet kan omarbetas men i Palestina finns ingen som helst kultur för det.

Citat:
Ja, det skulle du, och så ignorerar vi att Israel stod för nästan allt dödande - helt enligt policyn man haft. Dessutom hindrar de FN och andra organisationer att utreda brott. Det är ju helt otroligt ändå att du tycker detta är något man ska berömma Israel för:

Hänger inte med i svängarna här. Hamas har också förhindrat FN från att utreda brott. Din poäng är?
Citera
2015-04-26, 17:44
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är bara sant om man mäter brotten i antal döda och inte i vad personerna faktiskt försöker åstadkomma. Det är som att säga att det är värre att döda en person i självförsvar än att försöka döda en hel skolbuss med en bomb men misslyckas.

Som jag har skrivit tidigare så gillar ni Israel-försvarare att fokusera på vad "araber vill göra". Vi vet att de inte har chansen att göra något av det ni säger och inte har gjort det så Israels massaker i Gaza kan inte försvaras med något så abstrakt.

Citat:
Mjo, men du missar ju att ta upp alla stenar och slangbellor på den palestinska sidan. Eller menar du att ingen blivit dödad av en sten?

Jag gissar att du känner till Mosab Hassan Yousef, den förlorade sonen:
https://www.youtube.com/watch?v=cs4eVuFfqUs

Notera exemplet som börjar vid 17:50 när han berättar en typisk "shit happens"-historia som, trots hur sorglig den än är, är något som skulle kunna inträffa i vilket land som helst under de där förutsättningarna.

Vi talar nu om Gaza. Israel fortsätter med sina räder och andra brott trots att det inte skjuts raketer. Raketerna är inte problemet. Om det vore det så hade Israel inte fortsatt med sin kolonisering av Västbanken trots det inte skjuts några raketer där. Så det visar ännu tydligare vad som är problemet och det är inte raketerna.

Citat:
Jo men B'tselem är ideologiskt färgade av att värdera människoliv oändligt högre än den risk de utgör. Jag kan inte uttala mig om specifika händelser och även om B'tselem är trovärdiga så är de inte perfekta och jag vet inte om jag tror på 100% av deras analyser när det rör Gaza, Hamas och Hamas metodik eftersom jag vet hur Hamas tenderar att manipulera människorättsorganisationer till sin egen fördel.

De säger något som många andra människorättsorganisationer varit inne på, nämligen att Israel har policyn som tillåter dem mer eller mindre mörda palestinier och kan komma undan med det.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-26 kl. 17:53.
Citera
2015-04-26, 17:45
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tills vidare kan ---

Vi kan inte bortse från att Israel fortsätter med sin kolonisering. Bosättningsbyggandet är det största problemet. Utan ett avtal om Jerusalem blir det ingen fred och Israel gör allt de kan för att fortsätta separata områdena fysiskt med sina "facts on the ground".

Citat:
Jag är pragmatiker. ---

Det är ju en annan sak. Om både går med på markutbyte så är det en sak. Att Israel ska behålla den mark de vill ha är inget annat än olagligt. Problemet är, som jag tidigare nämnt, att vissa områden som Jerusalem måste delas och det spelar ingen roll hur mycket mark t.ex. Egypten ger.

Citat:
I fallet Palestina är det ju ett land som inte existerar och totalt utan transparens.

Det finns en palestinsk stat men Israel styr ändå nästan allt. Det är däremot Hamas och andra grupper som står för våldet tillsammans med Israel. Att Hamas är "totalt utan transparens" ändrar inte på att det råder straffrihet i Israel och att de högsta ledarna står bakom de policyn som lett till att otroligt många civila dödats. Därför finns det inga seriösa utredningar i Israel så att försöka förstöra argumentet "Israel utreder sig själv åtminstone till en del och det finns möjlighet det blir mer" är vansinnigt. Det hjälper bara dem som vill fortsätta ge straffrihet till Israel för sina massmord och trots du säger annat så är du en av dem.

Citat:
Jo, du har som vanligt fel. ---

Det är inte jag som kommit fram till det utan bl.a. Amnesty. Så om du vill tro på dig själv eller en av de mest respekterade människorättsorganisationerna bestämmer du själv men försök inte få det till att det handlar om mina egna tankar.

Citat:
Men Hamas har ingen transparens. ---

Nej! Jag har ju upprepat flera gånger nu att människorättsorganisationer och FN gör egna undersökningar.

Citat:
Jag orkar inte diskutera Jerusalem, såg precis "Kingdom of Heaven" och du låter som ett dammigt gammalt eko av någon av alla fundamentalister som gestaltas i filmen.

Yeir Lapid är inte extremister, de är populister. De gör vad ett populistiskt parti gör.

Yair Lapid visar tydligt hur skev diskussionen i Israel är. Han tillhör centern men hans krav är oändligt stora. De som är till vänster om honom är det inte större skillnad på när det gäller synen på fredsförhandlingar, vilket vi såg nyligen i samband med valet i Israel.

Citat:
Om Israel har som policy ---

Återigen så är det något en människorättsorganisation säger.

Det finns även flera fall där Israel inte alls varnat invånare som ni apologeter alltid skryter om. De har i flera fall också varit ineffektiva.

Citat:
To minimize harm to civilians, armed forces are required to give “effective advance warning” prior to the attack, “unless circumstances do not permit”, in order to allow civilians to protect themselves. The duty to take precautions is enshrined in IHL. It is not an act of goodwill on the part of the military toward the residents, but an express obligation the military must fulfil.

Over the course of the fighting, the military used two main warning methods. One was warning residents of a house the military was planning to attack over the phone or by firing a relatively small missile at their roof. These warnings were not always effective. Sometimes, residents were not given enough time to evacuate and sometimes it was not clear which house was the target. In other cases, the residents who had been warned did leave the house, but residents in nearby homes who had not received a warning, were hurt when their homes were damaged in the attack. In some of the cases we investigated, occupants told B’Tselem that they had received no warning prior to the attack, and therefore did not leave. B’Tselem has no way of knowing whether the military had given these residents a warning that they did not understand or had given no warning at all.

The other warning method was distributing flyers that issued a demand that residents evacuate vast areas. Tens of thousands of residents did leave their homes following such warnings. However, in some cases investigated by B’Tselem, members of families who had fled their homes in accordance with the military’s warnings, fleeing to neighborhoods considered safer, ended up perishing in an attack.

http://www.btselem.org/publications/summaries/201501_black_flag

http://www.btselem.org/press_releases/20150128_black_flag_report

Som de sagt:

Citat:
B'Tselem demanded explanations for possible Israeli violations of international law, specifically in deciding whether a home constituted a legitimate military target, and whether its destruction gave a distinct military advantage outweighing collateral damage.

"They take international law and stretch it as far as they can, way beyond the acceptable interpretation by international lawyers," Stein said.

The report also criticised what it said were attempts to shirk responsibility for civilian deaths by blaming the government in Gaza headed by Hamas.

http://www.aljazeera.com/news/2015/01/rights-group-israeli-bombing-gaza-homes-policy-150128042200506.html

http://972mag.com/bombing-homes-in-gaza-it-was-supposed-to-be-their-shelter/101965/

Citat:
Så vad är din lösning? Att Israel drar sig tillbaka till 1948-års gränser så blir allt frid och fröjd eller?

En tvåstatslösning.

Citat:
En sådan tvåstatslösning skulle kunna fungera med ett tragiskt undantag ---

Palestinierna har accepterat att internationella trupper ska kunna vara stationerade i Jordandalen och Israel kommer inte behöva dra sig tillbaka direkt utan det kommer ta några år.

Om Israel inte anser en tvåstatslösning är rätt så borde de vara ärliga som du är. Just nu är de inte det eftersom det är enklare att fortsätta med ockupationen som i princip inte kostar dem något. Istället fortsätter vi höra USA, EU, journalister o.s.v. uppmana parterna till att starta fredsförhandlingar med Israel som låtsas vara intresserade av den typ av lösning omvärlden vill se.

Om Israel börjar erkänna att de inte alls accepterar det så blir det en annan diskussion. Netanyahus uttalanden under valet gick åt det hållet men ännu låtsas han som att han är för en tvåstatslösning. Israeler (du kan se t.ex. den här diskussionen på RT med Norman Finkelstein och Gil Hoffman som visar hur de typiska israelerna tycker), det judiskt-amerikanska etablissemanget, många journalister och andra i väst o.s.v. fortsätter tjata om att palestinierna inte vill förhandla. Det är för att Palestina inte vill fortsätta ge Israel en täckmantel. Medan man förhandlar är kritiken mot Israel mycket mindre än vad den annars är. Under förhandlingarna fortsätter Israel med sin kolonialism. Enligt palestinierna och andra fick de inte ens presentera en karta under fredsförhandlingarna.

Citat:
Erekat: Nine months is too much time. The question is not time. When I am asked what went wrong every time, I say we did not have a map on the table. We should have began by delineating the borders. The term “map” was a forbidden word to Netanyahu and his team.

It is a mistake of all of us that we did not put a map on the table. My mistake was that I allowed things to happen without putting a map on the table. I won’t discuss anything else. How can I discuss security until I know where my borders are?

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/08/palestin-negotiator-saeb-erekat-interview-failed-peace-talks.html#

Citat:
“As John Kerry is my witness, in the nine months of negotiations we were not even allowed to put a map on the table.” - Saeb Erekat #JSt2015

https://twitter.com/elivalley/status/580114409919528960

Citat:
Erekat recalls in previous 2-state talks, they couldn't even put a map on the table, just as @benbirnbaum and @amirtibon wrote #jstreet2015

https://twitter.com/jessicaschulb/status/580119445101641728

Så oberoende vad man tycker om en tvåstatslösning så är det dags att Israel börjar bli ärlig med vad de vill. Man ska tänka på att Netanyahu inte tillhör en majoritet ens i sitt eget parti.

Citat:
Within Netanyahu’s faction, it needs to be stressed, the prime minister holds a minority opinion by even entertaining theoretically the notion of a Palestinian state. The vast majority of current and future Likud MKs are adamantly opposed to the idea, instead suggesting the indefinite continuation of the status quo or calling for a full or partial annexation of the West Bank. These conflicting views are likely behind the party’s decision not to publish an official platform — to avoid having to delineate a position on that question that would either contradict the head of the party or antagonize the rest of its senior leadership.

http://www.timesofisrael.com/from-annexation-to-right-of-return-what-the-parties-say-about-the-palestinians/

http://www.thedailybeast.com/articles/2012/11/27/likud-the-party-of-annexation.html

Citat:
Men Israels straffrihet kan omarbetas men i Palestina finns ingen som helst kultur för det.

Att Israel, kanske en dag, går med på att sluta begå brott och börjar utreda sina egna brott innebär inte att de ska kunna komma undan med det idag. De kan ju börja samarbeta med FN-utredarna om de nu är seriösa.

Citat:
Hänger inte med i svängarna här. Hamas har också förhindrat FN från att utreda brott. Din poäng är?

Du skrev att "Israel kan till högre grad utreda sig själv på samma sätt som FN till högre grad kan utreda Israel jämfört med Palestina eftersom det är mer transparens i Israel än i Palestina" och det var ett svar på det. Israel har förutom att inte låta FN-utredarna komma in i landet också hindrat de besöka Gaza.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-26 kl. 18:08.
Citera
2015-04-26, 23:03
Medlem
TDK, skulle allt vara frid och fröjd om 1967-års gränser skulle gälla för Israel?
Citera
2015-04-26, 23:11
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valp
TDK, skulle allt vara frid och fröjd om 1967-års gränser skulle gälla för Israel?

Baserad på den och gemensamt accepterade markutbyten är konsensusen i världen och jag tror det vore den bästa lösningen.
Citera
2015-05-02, 12:06
Medlem
Citat:
Du sprider ju bara israeliska myter som tyvärr även många i väst köper. När Hamas skjuter raketer så är det ett problem men när Israel attackerar Gaza nästan dagligen trots att det inte skjuts raketer så är det inga problem utan även då handlar det om att "Israel försvarar sig". Samma sak med blockaden som fortsätter varje dag. Som Yousef Munayyer skrev igår:

Nej det är inte fråga om bara raketer som du säger. Det är också fråga om mord och terroristaktiviteter mot Israeler.

Du nämner också blockaden. Jag förmodar att du då menar den Egyptiska blockaden mot Palestina som är den enda landblockaden mot Palestina som existerar? För du kan väl inte mena sjöblockaden som är den Israel upprätthåller? Sjöblockaden är för att stoppa vapenimport till araberna då det bara höjer deras vilja att kriga ännu mer.

Förnödenheter till Palestina levereras dagligen i stora lastbilskonvojer från Israel.
På landområdet förekommer ingen blockad från Israels sida, däremot en gränskontroll där vissa varar som utnytjas av terrorister är förbjudna.
Israel exporterar varor och bistånd för uppbyggande av Palestina genom dessa gränser.

Israel försökte leverera byggmaterial men blev tvugna att sluta med det efter det upptäcktes att byggmaterialet som var avsett att återuppbygga palestina, istället styrdes om till att bygga tunnlar in mot Israel för terroristattentat.
Att då stoppa fortsatt leverans av byggmaterial i den situation är självförsvar.
Listan på varor som är förbjudna att leverera till Palestina över Israelgränsen är typ en A4 sida lång och exluderar i princip enbart material med militärt intresse.

Så om det inte är egyptens blockad ni menar, utan faktiskt talar om den Israeliska blockaden mot militärmateriel, så kan man undra varför ni så specifikt kämpar för att fria vapenleveranser? Är inte det rätt underordnat i en fredsprocess?
All annan materiel är ju fri genom Israels gränser, så det existerar ingen blockad i den bemärkelsen.
Citera
2015-05-02, 12:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
För du kan väl inte mena sjöblockaden som är den Israel upprätthåller? Sjöblockaden är för att stoppa vapenimport till araberna då det bara höjer deras vilja att kriga ännu mer.
Självklart avses sjöblockaden. Att ett land spärrar sin egen gräns mot ett grannland är inte direkt en vänlig handling, men att spärra internationellt vatten är en direkt krigshandling, hur du än vill försöka motivera den. Är det fisken som fiskarna på Gaza inte får ta upp som är "vapen" enligt dig?

Hur skulle du reagera om någon införde en motsvarande blockad mot Israel, skulle man få kalla den en blockad då?
Citat:
Förnödenheter till Palestina levereras dagligen i stora lastbilskonvojer från Israel.
Visst, precis tillräckligt mycket för att de inte skall svälta ihjäl, men inte mer.
Citat:
Listan på varor som är förbjudna att leverera till Palestina över Israelgränsen är typ en A4 sida lång och exluderar i princip enbart material med militärt intresse.
Var hittar man denna lista? Här en något föråldrad, vilket är allt jag sett:
http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/Products060610_Eng%281%29.pdf
Citat:
All annan materiel är ju fri genom Israels gränser, så det existerar ingen blockad i den bemärkelsen.
Är du anställd av israeliska sanningsministeriet, eller vad driver din konsekventa svada av lögner?
Citera
2015-05-02, 17:07
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Nej det är inte fråga om bara raketer som du säger. Det är också fråga om mord och terroristaktiviteter mot Israeler.

Du nämner också blockaden. Jag förmodar att du då menar den Egyptiska blockaden mot Palestina som är den enda landblockaden mot Palestina som existerar? För du kan väl inte mena sjöblockaden som är den Israel upprätthåller? Sjöblockaden är för att stoppa vapenimport till araberna då det bara höjer deras vilja att kriga ännu mer.

På landområdet förekommer ingen blockad från Israels sida, däremot en gränskontroll där vissa varar som utnytjas av terrorister är förbjudna.
Israel exporterar varor och bistånd för uppbyggande av Palestina genom dessa gränser.

Israel försökte leverera byggmaterial men blev tvugna att sluta med det efter det upptäcktes att byggmaterialet som var avsett att återuppbygga palestina, istället styrdes om till att bygga tunnlar in mot Israel för terroristattentat.
Att då stoppa fortsatt leverans av byggmaterial i den situation är självförsvar.

Så om det inte är egyptens blockad ni menar, utan faktiskt talar om den Israeliska blockaden mot militärmateriel, så kan man undra varför ni så specifikt kämpar för att fria vapenleveranser? Är inte det rätt underordnat i en fredsprocess?

Xenonen har redan gett dig ett bra svar men jag vill tillägga att det alltid är lika groteskt att se såna som du gör allt för att förminska lidandet i Gaza. Jag upprepar vad jag nyligen skrev i en annan tråd:

Citat:
Det är populärt att dra in Egypten i det här och visst är den brutala militärregimen där vidrig som hjälper Israel genom att blockera sin gräns till Gaza men där stoppar jämförelserna. De har ingen blockad och är inte heller ockupationsmakten. Utöver det har palestinierna och Israel kommit överens om att Västbanken och Gaza är en "single territorial unit".

(FB) Erik Helmerson: Varför bojkotta just Israel

Här är vad HRW skrev i oktober förra året:

Citat:
Israel’s blockade of Gaza, reinforced by Egypt, has largely prevented the export and import of commercial and agricultural goods, crippling Gaza’s economy, as well as travel for personal, educational, and health reasons. The blockade has had a disastrous impact on the health and wellbeing of Gaza’s civilians, curtailing the delivery of food, medicine, fuel, and other necessities. Hundreds of thousands of people have little or no access to clean water. Hospitals, even before the recent fighting, were desperately overstretched. To the extent that the blockade went beyond justifications of military necessity, it constitutes unlawful collective punishment of the civilian population.

Israel has sought to justify its broad restrictions by citing security concerns. Since the beginning of the second intifada in 2000, Israel has imposed blanket restrictions banning Palestinians in Gaza from traveling to the West Bank – including to study, work, or reunite with their families – instead of assessing any security concerns with individual checks. Since Hamas took power in Gaza in 2007, Israel has generally barred imports of steel rebar, gravel, and cement, which it considers “dual-use goods” that can be diverted for military uses. Palestinian armed groups did use building materials smuggled from Egypt to build military tunnels into Israel, but Israel’s security concerns could be met by a monitoring regime rather than a blanket prohibition on imports, Human Rights Watch said.

http://www.hrw.org/news/2014/10/12/gaza-donors-un-should-press-israel-blockade
Senast redigerad av TKD_1337 2015-05-02 kl. 17:12.
Citera
2015-05-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Självklart avses sjöblockaden. Att ett land spärrar sin egen gräns mot ett grannland är inte direkt en vänlig handling, men att spärra internationellt vatten är en direkt krigshandling, hur du än vill försöka motivera den. Är det fisken som fiskarna på Gaza inte får ta upp som är "vapen" enligt dig?

Hur skulle du reagera om någon införde en motsvarande blockad mot Israel, skulle man få kalla den en blockad då?

Visst, precis tillräckligt mycket för att de inte skall svälta ihjäl, men inte mer.

Var hittar man denna lista? Här en något föråldrad, vilket är allt jag sett:
http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/Products060610_Eng%281%29.pdf

Är du anställd av israeliska sanningsministeriet, eller vad driver din konsekventa svada av lögner?

För aktuell lista bör du ta den från Israel direkt:
http://mfa.gov.il/

Svada av lögner Det är jobbigt att konfrotteras med sanningen märker jag.

Det rör sig om runt 990.000ton förnödenheter som Israel försett dem med ja, under 2015.
Vad gäller mat och medicin existerar ingen restriktion. Det rör sig om pruduktgrupper med militärt ändamål som har restriktioner.
Också trafiken mot Israel har ökat då böndern i Gaza fått importavtal med Israel. D.v.s. att Gaza exporterar till Israel. Det är väl runt 20 000 gränspassingar gjorda från Gaza till Israel av handelsfolk.
Israel vill stötta det palestinska foket men försöka isolera Hamas. Vilket gör att de förutom förnödenhetsleveranserna också väljer att importerar frukt och grönt från Gaza för runt 6 miljoner kronor. En droppe jag vet, men Hamas och andra terroristorganisationerna måste tyglas.
De har förstört tillräckligt och Israel kan inte förlora mer p.g.a. dem.

Lustigt att du tror att det bara är fiskar till havs. Annars är vapensmuggling bland det lättaste att gömma just till havs.

Och som vanligt det återkommande argumentet. Varför. Inse att andra länder inte är så direkt imponerade av ständiga terroristangrepp från araberna.
Det är den enda delen som gör att de får restriktioner. Sluta terrorismen, så försvinner restriktionerna. Det är så enkelt.

För övrig säger Hamas själva (Ismail Haniyeh) redan sedan 2012 att blockaden från Israel är över. Lustigt att ni inte säger samma sak, men samtidigt inte nämner egypten som är den enda som iaf landvägen upprätthåller en blockad mot Gaza.
Sjöblockaden är väl iaf iom Palmer-komitéen godkänt som legitim och behövlig just för att kontrollera vapenimporten till Gaza och inte fiskar som du far efter.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2015-05-02 kl. 23:08.
Citera
2015-05-02, 22:28
Medlem
Citat:
Xenonen har redan gett dig ett bra svar men jag vill tillägga att det alltid är lika groteskt att se såna som du gör allt för att förminska lidandet i Gaza. Jag upprepar vad jag nyligen skrev i en annan tråd:

(FB) Erik Helmerson: Varför bojkotta just Israel

Här är vad HRW skrev i oktober förra året:

Jadu, lika smart som vanligt.
Hjälp istället araberna inse att terrorism inte är en fungerande väg. Då får vi fred och Israel är en god granne som hjälper på vägen.
Citera
2015-05-02, 23:01
Avstängd
Citat:
För aktuell lista bör du ta den från Israel direkt:
http://mfa.gov.il/
Om man skall tro att det är vad som tillämpas i verkligheten har de lättat åtskilligt på blockaden sedan 2010 och listan jag visade från då. Vad anser du om den listan? Dock kan Gazaborna fortfarande inte bygga upp vad Israel bombade sönder (inklusive livsviktig infrastruktur) och mycket näringsliv är omöjligt eftersom det kräver material som inte släpps igenom.
Citat:
Det rör sig om runt 990.000ton förnödenheter som Israel försett dem med ja, under 2015.
Varifrån kommer den siffran, vad inkluderar den och är det verkligen Israel som försett dem med detta eller är det sådant som Israel inte hindrat att det släpps in i Gaza? Det rör sig om 500 kg per person, vilket kan fungera om siffran bara handlar om mat, men inte är mycket om det är total import.
Citat:
Lustigt att du tror att det bara är fiskar till havs. Annars är vapensmuggling bland det lättaste att gömma just till havs.
Jo, vi vet. För Israel är det enbart Israels säkerhet som gäller. Vad konsekvenserna blir i Gaza skiter de i. Dessutom har Israel gradvis krympt zonen de låter palestinier fiska i från Osloavtalets 20 sjömil ner till mellan 3 och 6 sjömil (har varierat över tiden), och den som kommer i närheten av den gränsen riskerar bli skjuten, vilket händer med jämna mellanrum.
https://www.oxfam.org/en/emergencies/airstrikes-destroying-gazas-fishing-industry

Citat:
Och som vanligt det återkommande argumentet. Varför. Inse att andra länder inte är så direkt imponerade av ständiga terroristangrepp från araberna.
Inse att Israel självt skapades genom terrorism, fortsatte med terrorism sedan det skapades och att det än idag bedrivs terror mot palestinierna både från israeliska staten och privata grupper.
Citat:
Det är den enda delen som gör att de får restriktioner. Sluta terrorismen, så försvinner restriktionerna. Det är så enkelt.
Kanske Israel skulle lätta på restriktionerna i flyktinglägret Gaza, Israel har ju i praktiken gett upp sina territoriella ambitioner där. Det är för mycket folk som bor där för att de skall gå att flytta på och inte heller har de någonstans att ta vägen, men för Västbanken finns ingen sådan "enkel" lösning. Där har Israel beslutat sig för att kolonisera med sina olagliga bosättningar. Och eftersom palestinierna är ett folk under ockupation har de all rätt att göra motstånd, även väpnat sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in