Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
8:e budordet: " Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.." (2 Mos 20:16)...
..och i praktiken innebär: ...ett starkt förbud mot att ljuga eller förvränga sanningen i förhållande till andra. En moralisk påbud eller föreskrift som har sin källa i det heliga folkets kallelse att - bland folken - vara ett vittne för sin Gud som är och vill sanningen ( Ehyeh asher ehyeh). Kränkningar av sanningen i ord och/eller handlingar är ett uttryck för en vägran att befatta sig moraliskt med budet och Guds vägar...åtminstone enligt Halacha och det som lärs i judiska skolor, som jag känner till.
Fö är jag varken religiös eller troende jude men uppenbarligen besitter jag kunskaper som får er argument att se specifikt roliga och löjliga ut.
Låt oss se vad är det som Islam bjuder när det gäller att välja mellan att hålla sig till sanning, eller välja lögnen då...om vi nu glömmer en stund vad extremsionister står för ..
Jo följande..
Källa: http://www.thereligionofpeace.com/Quran/011-taqiyya.htm
... och en annan Källa
http://www.meforum.org/2538/taqiyya-islam-rules-of-war
..och i praktiken innebär: ...ett starkt förbud mot att ljuga eller förvränga sanningen i förhållande till andra. En moralisk påbud eller föreskrift som har sin källa i det heliga folkets kallelse att - bland folken - vara ett vittne för sin Gud som är och vill sanningen ( Ehyeh asher ehyeh). Kränkningar av sanningen i ord och/eller handlingar är ett uttryck för en vägran att befatta sig moraliskt med budet och Guds vägar...åtminstone enligt Halacha och det som lärs i judiska skolor, som jag känner till.
Fö är jag varken religiös eller troende jude men uppenbarligen besitter jag kunskaper som får er argument att se specifikt roliga och löjliga ut.
Låt oss se vad är det som Islam bjuder när det gäller att välja mellan att hålla sig till sanning, eller välja lögnen då...om vi nu glömmer en stund vad extremsionister står för ..
Jo följande..
Källa: http://www.thereligionofpeace.com/Quran/011-taqiyya.htm
... och en annan Källa
http://www.meforum.org/2538/taqiyya-islam-rules-of-war
Dina islamofobiska/extremsionistiska källor "glömmer" givetvis att berätta att begreppet "Taqqiyya" enbart används inom den shia-muslimska riktningen. Och detta är givetvis inget som helst förvånande med det. Det handlar alltså om att shia-muslimer kan dölja sin tro för utomstående under farliga förhållanden. Just shia-muslimer har traditionellt varit förföljda av fanatiska sunnimuslimer sedan lång tid. Begreppet existerar överhuvudtaget hos sunni-muslimerna. Visst finns där också undantag för att rädda liv, men då rör det sig mest om vad man får äta under en nödsituation.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Taqqiyya
Sedan borde väl du också känna till att Koranen ständigt hänvisar just till såväl Tora som NT. Låt så vara att muslimerna har ett annat stuk vad gäller Abrahams söner.
Citat:
Låt oss nu titta igen på dina påstående Ola...
Det är väl uppenbart i vilken slags religiös kurs, du har varit...Lika uppenbart som det är att det knapast på något universitet du har gjort det. Det som lyser i genom är knappast lögnen i sig utan den religiösa rätten att ljuga du väljer att klippa bort från Islam/muslimerna Taqyyia...för att sedan med hjälp av undanflykter och manipulativ retorik klistra det på judar/judendomen.
Ja du..lille Marxislamist..mer uppenbart kan det knappast bli. Ta med dig nu din lilla muhammedanska kompis Blizzi tizzi och gå till Amed Rhami så ni inte kommer försent till studiecirkeln.
mvh
Giladi
Det är väl uppenbart i vilken slags religiös kurs, du har varit...Lika uppenbart som det är att det knapast på något universitet du har gjort det. Det som lyser i genom är knappast lögnen i sig utan den religiösa rätten att ljuga du väljer att klippa bort från Islam/muslimerna Taqyyia...för att sedan med hjälp av undanflykter och manipulativ retorik klistra det på judar/judendomen.
Ja du..lille Marxislamist..mer uppenbart kan det knappast bli. Ta med dig nu din lilla muhammedanska kompis Blizzi tizzi och gå till Amed Rhami så ni inte kommer försent till studiecirkeln.
mvh
Giladi
Åttonde budet är en sak. Att tvingas ljuga för att överleva och rädda liv är en helt annan sak. Knappast oetiskt enligt mitt synsätt. Faktum kvarstår: Min lärare i religionshistoria på Uppsala Universitet sa: "Jo det är tillåtet för judar att ljuga när det gäller att rädda judiska liv". Men kan du bevisa att sådant är förbjudet, under alla omständigheter, så är jag den första att vika mig.
..Här bevisar jag om och åter påbud eller maning att göra det i namnet av Allah. Man behöver inte vara jude, kristen eller muslim för att begå mened...men när en viss religion pådyvlar akten - Ljug i namnet av Gud - något du struntar fullständigt i, utan försöker fokusera på det knappast tillåtna (läs igen 8:e budet) ...i en annan grupp, är det inte längre bara märkligt utan specifikt sjukt !! Nu uppfattar du att din sila mygg och svälja kameler-strategi fungerar jävligt dåligt, då tar du till detta med extremsionisternas lögner och glömska... Du och ingen annan har bestämt dig för att försvara, till varje pris, kosta vad det kosta vill, din sjuka argument. Du och ingen annan om detta krävs - använder dig av direkta lögner, undanflykter och manipulativ retorik och du går gärna in med liv och lust för detta....

Så då slipper jag i alla fall att bemöta det sk. "argumentet".