2012-08-05, 18:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
8:e budordet: " Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.." (2 Mos 20:16)...

..och i praktiken innebär: ...ett starkt förbud mot att ljuga eller förvränga sanningen i förhållande till andra. En moralisk påbud eller föreskrift som har sin källa i det heliga folkets kallelse att - bland folken - vara ett vittne för sin Gud som är och vill sanningen ( Ehyeh asher ehyeh). Kränkningar av sanningen i ord och/eller handlingar är ett uttryck för en vägran att befatta sig moraliskt med budet och Guds vägar...åtminstone enligt Halacha och det som lärs i judiska skolor, som jag känner till.

Fö är jag varken religiös eller troende jude men uppenbarligen besitter jag kunskaper som får er argument att se specifikt roliga och löjliga ut.

Låt oss se vad är det som Islam bjuder när det gäller att välja mellan att hålla sig till sanning, eller välja lögnen då...om vi nu glömmer en stund vad extremsionister står för ..

Jo följande..

Källa: http://www.thereligionofpeace.com/Quran/011-taqiyya.htm

... och en annan Källa

http://www.meforum.org/2538/taqiyya-islam-rules-of-war

Dina islamofobiska/extremsionistiska källor "glömmer" givetvis att berätta att begreppet "Taqqiyya" enbart används inom den shia-muslimska riktningen. Och detta är givetvis inget som helst förvånande med det. Det handlar alltså om att shia-muslimer kan dölja sin tro för utomstående under farliga förhållanden. Just shia-muslimer har traditionellt varit förföljda av fanatiska sunnimuslimer sedan lång tid. Begreppet existerar överhuvudtaget hos sunni-muslimerna. Visst finns där också undantag för att rädda liv, men då rör det sig mest om vad man får äta under en nödsituation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taqqiyya

Sedan borde väl du också känna till att Koranen ständigt hänvisar just till såväl Tora som NT. Låt så vara att muslimerna har ett annat stuk vad gäller Abrahams söner.

Citat:
Låt oss nu titta igen på dina påstående Ola...

Det är väl uppenbart i vilken slags religiös kurs, du har varit...Lika uppenbart som det är att det knapast på något universitet du har gjort det. Det som lyser i genom är knappast lögnen i sig utan den religiösa rätten att ljuga du väljer att klippa bort från Islam/muslimerna Taqyyia...för att sedan med hjälp av undanflykter och manipulativ retorik klistra det på judar/judendomen.

Ja du..lille Marxislamist..mer uppenbart kan det knappast bli. Ta med dig nu din lilla muhammedanska kompis Blizzi tizzi och gå till Amed Rhami så ni inte kommer försent till studiecirkeln.

mvh
Giladi

Åttonde budet är en sak. Att tvingas ljuga för att överleva och rädda liv är en helt annan sak. Knappast oetiskt enligt mitt synsätt. Faktum kvarstår: Min lärare i religionshistoria på Uppsala Universitet sa: "Jo det är tillåtet för judar att ljuga när det gäller att rädda judiska liv". Men kan du bevisa att sådant är förbjudet, under alla omständigheter, så är jag den första att vika mig.
Citera
2012-08-05, 19:34
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dina islamofobiska/extremsionistiska källor "glömmer" givetvis att berätta att begreppet "Taqqiyya" enbart används inom den shia-muslimska riktningen. Och detta är givetvis inget som helst förvånande med det. Det handlar alltså om att shia-muslimer kan dölja sin tro för utomstående under farliga förhållanden. Just shia-muslimer har traditionellt varit förföljda av fanatiska sunnimuslimer sedan lång tid. Begreppet existerar överhuvudtaget hos sunni-muslimerna. Visst finns där också undantag för att rädda liv, men då rör det sig mest om vad man får äta under en nödsituation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taqqiyya

Sedan borde väl du också känna till att Koranen ständigt hänvisar just till såväl Tora som NT. Låt så vara att muslimerna har ett annat stuk vad gäller Abrahams söner.

Åttonde budet är en sak. Att tvingas ljuga för att överleva och rädda liv är en helt annan sak. Knappast oetiskt enligt mitt synsätt. Faktum kvarstår: Min lärare i religionshistoria på Uppsala Universitet sa: "Jo det är tillåtet för judar att ljuga när det gäller att rädda judiska liv". Men kan du bevisa att sådant är förbjudet, under alla omständigheter, så är jag den första att vika mig.

Ursäkta mig..."tillåtet" - ..Här bevisar jag om och åter påbud eller maning att göra det i namnet av Allah. Man behöver inte vara jude, kristen eller muslim för att begå mened...men när en viss religion pådyvlar akten - Ljug i namnet av Gud - något du struntar fullständigt i, utan försöker fokusera på det knappast tillåtna (läs igen 8:e budet) ...i en annan grupp, är det inte längre bara märkligt utan specifikt sjukt !! Nu uppfattar du att din sila mygg och svälja kameler-strategi fungerar jävligt dåligt, då tar du till detta med extremsionisternas lögner och glömska... Du och ingen annan har bestämt dig för att försvara, till varje pris, kosta vad det kosta vill, din sjuka argument. Du och ingen annan om detta krävs - använder dig av direkta lögner, undanflykter och manipulativ retorik och du går gärna in med liv och lust för detta....

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom, vilket jag lärde mig på en universitetskurs i religionshistoria, så får judar ljuga, om detta skyddar andra judars liv och lem
....

Eftersom du envisas...
Citat:
However, one of the few books devoted to the subject, At-Taqiyya fi'l-Islam (Dissimulation in Islam) makes it clear that taqiyya is not limited to Shi'a dissimulating in fear of persecution. Written by Sami Mukaram, a former Islamic studies professor at the American University of Beirut and author of some twenty-five books on Islam, the book clearly demonstrates the ubiquity and broad applicability of taqiyya:

Taqiyya is of fundamental importance in Islam. Practically every Islamic sect agrees to it and practices it … We can go so far as to say that the practice of taqiyya is mainstream in Islam, and that those few sects not practicing it diverge from the mainstream … Taqiyya is very prevalent in Islamic politics, especially in the modern era.[5]

Taqiyya is, therefore, not, as is often supposed, an exclusively Shi'i phenomenon. Of course, as a minority group interspersed among their Sunni enemies, the Shi'a have historically had more reason to dissemble. Conversely, Sunni Islam rapidly dominated vast empires from Spain to China. As a result, its followers were beholden to no one, had nothing to apologize for, and had no need to hide from the infidel nonbeliever (rare exceptions include Spain and Portugal during the Reconquista when Sunnis did dissimulate over their religious identity[6]).
Ta nu nåt gammalt över dig och dra ditt pepparn växer, tack

Giladi
Citera
2012-08-05, 19:36
Medlem
slaeshs avatar
Zbigniew Brzezinski (erkänd geopolitisk analytiker) sade nyligen att en attack på Iran kommer att leda till att Israel upphör att existera 5-10 år efter attacken
Citera
2012-08-05, 22:47
Medlem
Giladis avatar
Det finns uppenbarligen grupper som inte skyr något medel och försöker avskaffa Israel...

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/armed-militants-attack-egyptian-army-outpost-try-to-infiltrate-israel-border-1.456159
Citat:
Armed militants attack Egyptian army outpost, try to infiltrate Israel border

IDF Spokesman confirms: Sinai Global Jihad militants attacked Egyptian outpost, killed between 10 and 15 Egyptians, stole Egyptian armored vehicles; The IDF shot at one of the vehicles, and it exploded.

mvh
Giladi
Citera
2012-08-05, 23:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursäkta mig..."tillåtet" - ..Här bevisar jag om och åter påbud eller maning att göra det i namnet av Allah. Man behöver inte vara jude, kristen eller muslim för att begå mened...men när en viss religion pådyvlar akten - Ljug i namnet av Gud - något du struntar fullständigt i, utan försöker fokusera på det knappast tillåtna (läs igen 8:e budet) ...i en annan grupp, är det inte längre bara märkligt utan specifikt sjukt !! Nu uppfattar du att din sila mygg och svälja kameler-strategi fungerar jävligt dåligt, då tar du till detta med extremsionisternas lögner och glömska... Du och ingen annan har bestämt dig för att försvara, till varje pris, kosta vad det kosta vill, din sjuka argument. Du och ingen annan om detta krävs - använder dig av direkta lögner, undanflykter och manipulativ retorik och du går gärna in med liv och lust för detta....

....

Jag uppmanar läsaren att försöka få ut något av din argumentation ovan och noga läsa vad jag skrivit. Lägg märket till "knappast tillåtna" i texten ovan. Jag säger ingenting mot möjligheten att ljuga för att rädda liv, varför skulle jag göra det? Det är väl knappast oetiskt? Men tyvärr så verkar du hamnat i något slags förvirrat och förtvivlat försvarsläge och inser inte att det skulle vara så lätt att skriva: "visst, det måste vara tillåtet att ljuga för att rädda liv". Men icke, du fortsätter ditt förvirrade skrivande som håller dörren öppen för dig att demonisera muslimer och islam.

Citat:
Eftersom du envisas...
Ta nu nåt gammalt över dig och dra ditt pepparn växer, tack

Giladi

Ok, en islamofobisk "Thinktank" i Philadelfia har alltså rotat fram något och påstår något, och...?

Varför startades denna tankesmedja?

Vilka driver den?

I vilken intresse?

Vilken politiskt inriktning har man?

Varifrån får den sitt stöd?

Vad stödjer man?
Citera
2012-08-06, 11:25
Medlem
Giladis avatar
Nu ligger det faktiskt på detta visset att du har försatt dig själv i denna obehagliga sitsen Ola.

Är det verkligen jag som demoniserar..

https://www.flashback.org/sp38656746

Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Schubert
..Extremsionisterna har bestämt sig för att försvara Israel, till varje pris. Kosta vad det kosta vill! Och om detta kräver direkta lögner, undanflykter och manipulativ retorik, så gå man in med liv och lust för detta. Dessutom, vilket jag lärde mig på en universitetskurs i religionshistoria, så får judar ljuga, om detta skyddar andra judars liv och lem. Iof inget speciellt uppseende väckande, men denna princip kan ju appliceras på det ständiga försvaret av den specifikt judiska staten israel, vilket också verkar göras.

Det har förmodligen med mening som namnet på univ och vilket årtal för denna märkliga kurs, uteblivit. Ännu märkligare är att du påpassligt valde att minnas en så selektiv - "specifikt" - judisk egenskap och matchade det med dina fördomsfulla attityder (vilket går att läsa i texten..)

Demonisera Islam behöver jag knappast göra. Ditt sätt att ge dig på oss judar och israeler räcker långt...Muslimerna dessutom runt om i världen och i synnerhet, vilket uppenbarar mer och mer i MÖ och Asien sköter denna avdelning mycket bättre på egen hand!!

Giladi
Citera
2012-08-07, 22:10
Medlem
Citat:
8:e budordet: " Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.." (2 Mos 20:16)...
Judendomen har sitt ursprung som en lokal religion och när det skrivs "granne, nästa" osv är det bara andra judar som åsyftas.

Citat:
Ja du..lille Marxislamist..mer uppenbart kan det knappast bli. Ta med dig nu din lilla muhammedanska kompis Blizzi tizzi och gå till Amed Rhami så ni inte kommer försent till studiecirkeln.
Lite lustigt är det när du kallar någon marxist, en ideologi framtagen av en jude, vidarutvecklad till kulturmarxism av andra judar i Frankfurtskolan. Men detta faktum är nog "anti-semitiska lögner" och "konspirationer" i dina öron. Ungefär på samma vis som dina utläggningar är "islamofobi" och "konspirationer" för PK-indoktrinerade.
Citera
2012-08-08, 13:05
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Judendomen har sitt ursprung som en lokal religion och när det skrivs "granne, nästa" osv är det bara andra judar som åsyftas.

Inte riktigt ... Under ceremonin nedanför och på (för Mosses del) Sinai/berget.. kunde man säkert hitta en och en annan icke hebré som följde med på tåget ur Egypten..och granne/näste åsyftas uppenbarligen till alla. 10 bud orden är en samhällsprincip - en s.k konvention - som avser hela mänskligheten, på samma sätt som Jesus trodde sig vara allsmäktige och frälsa hela världen ...

Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Lite lustigt är det när du kallar någon marxist, en ideologi framtagen av en jude, vidarutvecklad till kulturmarxism av andra judar i Frankfurtskolan. Men detta faktum är nog "anti-semitiska lögner" och "konspirationer" i dina öron. Ungefär på samma vis som dina utläggningar är "islamofobi" och "konspirationer" för PK-indoktrinerade.

Märkliga argument där..Skal du då sluta anklaga andra kristna människor, svenskar/européer för rasism för att det var i Uppsala univ. som ras läran och indelning av människor till olika kategorier utifrån skallformen - vilket ledde senare till under-övermänniskoideologin..

Skitsnack med andra ord.

mvh
Giladi

p.s Hoppas Brasilien slår Mexico, och tar guldet
Citera
2012-08-08, 13:46
Bannlyst
Fem punkter mot Israel.

1. Dagens judar härstammar från östeuropa (ashkenazi) och har ofta tagit en omväg till Israel via olika västländer som USA eller Frankrike. De har ingen etnisk koppling till de judar som levde i Palestina för 2000 år sedan och därmed ingen rätt till landet.

2. Den Israeliska staten och det Israeliska samhället förtrycker och attackerar dagligen den arabiska minoriteten enbart på grund av deras etniska tillhörighet vilket bryter mot mänskliga rättigheter. Israel är per definition en Apartheid-stat.

3. Här är en karta över hur gränserna har förändrats genom åren, från FN-beslutet till dagens gränser. Israel har inte följt avtalet.

http://1.bp.blogspot.com/-aMJQNYzR2iw/TfY31rkXzZI/AAAAAAAAAZc/vhWzVnScRs4/s1600/israel_stealing_palestine.jpg

4. Uppskattningsvis 6500 Palestinier (1500 barn) har blivit mördade de senaste 10 åren ställt mot 1000 judar (124 barn), detta trots att Palestinierna är i minoritet.

5. Israel har en historia av oerhört odemokratiska och våldsamma arbetsmetoder där man ägnat sig åt etnisk rensning (bland annat massakern i Deir Yasin), mördat politiska motståndare (exempelvis Folke Bernadotte med många fler) som inte förtjänar respekt.
Citera
2012-08-08, 14:09
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Fem punkter mot Israel.

1. Dagens judar härstammar från östeuropa (ashkenazi) och har ofta tagit en omväg till Israel via olika västländer som USA eller Frankrike. De har ingen etnisk koppling till de judar som levde i Palestina för 2000 år sedan och därmed ingen rätt till landet.

källa på att alla dagens judar kommer från östeuropa? eftersom det inte finns någon så faller det argumentet.

Citat:
2. Den Israeliska staten och det Israeliska samhället förtrycker och attackerar dagligen den arabiska minoriteten enbart på grund av deras etniska tillhörighet vilket bryter mot mänskliga rättigheter. Israel är per definition en Apartheid-stat.

Fel, det är en liten procent av befolkningen som stödjer bosättningarna. Tyvärr är det dessa extremister som hörs/syns mest i media, men de är inte i majoritet i Israel.

Citat:
3. Här är en karta över hur gränserna har förändrats genom åren, från FN-beslutet till dagens gränser. Israel har inte följt avtalet.

http://1.bp.blogspot.com/-aMJQNYzR2iw/TfY31rkXzZI/AAAAAAAAAZc/vhWzVnScRs4/s1600/israel_stealing_palestine.jpg

kartan har ritats om många gånger sedan balfour-deklarationen. dessutom har det aldrig funnits någon stat som har haft namnet palestina innan 1988.

Citat:
4. Uppskattningsvis 6500 Palestinier (1500 barn) har blivit mördade de senaste 10 åren ställt mot 1000 judar (124 barn), detta trots att Palestinierna är i minoritet.

källa?

Citat:
5. Israel har en historia av oerhört odemokratiska och våldsamma arbetsmetoder där man ägnat sig åt etnisk rensning (bland annat massakern i Deir Yasin), mördat politiska motståndare (exempelvis Folke Bernadotte med många fler) som inte förtjänar respekt.

Vad vill du komma med detta då? Har inte palestinerna gjort något? Naturligtvis har det funnits extremister bland judarna (kach t.ex)
Citera
2012-08-08, 14:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nu ligger det faktiskt på detta visset att du har försatt dig själv i denna obehagliga sitsen Ola.

Är det verkligen jag som demoniserar..

https://www.flashback.org/sp38656746

Det har förmodligen med mening som namnet på univ och vilket årtal för denna märkliga kurs, uteblivit. Ännu märkligare är att du påpassligt valde att minnas en så selektiv - "specifikt" - judisk egenskap och matchade det med dina fördomsfulla attityder (vilket går att läsa i texten..)

Demonisera Islam behöver jag knappast göra. Ditt sätt att ge dig på oss judar och israeler räcker långt...Muslimerna dessutom runt om i världen och i synnerhet, vilket uppenbarar mer och mer i MÖ och Asien sköter denna avdelning mycket bättre på egen hand!!

Giladi

Det var väl tur att, förmodligen, moderatorn tog bort inlägget där du kallade mig "Schrumfûhrer", för personangrepp kommer man ju inte långt med. Så då slipper jag i alla fall att bemöta det sk. "argumentet".

Men sedan är det onekligen lite märkligt att du "glömmer bort" att jag, förutom att hävda att extremsionister i denna tråd har ett minst sagt vidlyftigt förhållande till sanningen, också gett exempel på detta. Det rätta är givetvis att bemöta mina argument istället för att börja med personangrepp. Här kommer hela citatet och inte din avhuggna variant. Varsågod att redogör för vilka ev. felaktigheter jag hävdat om Israel!

Vadå "selektiv judisk egenskap". Jag har aldrig hävdat att judar generellt sett skulle ljuga. Och du är väl inte en sådan självplågare att du gått och blivit nazist

Och sedan blir din text ännu märkligare. Låt oss se på den mer detaljerat!

Citat:
Demonisera Islam behöver jag knappast göra.

Du ser alltså islam, och därmed också alla muslimer som redan demoniska?

Citat:
Ditt sätt att ge dig på oss judar och israeler räcker långt...

Men vänta nu, hur har jag gett mig på judarna? Genom att hävda att man har rätt att ljuga när det gäller judiska liv eller lem? Har jag överhuvudtaget skrivit att det skulle vara något oetetiskt i detta undantag? Och, ja, jag ger mig gärna på extremsionistiska israeler. Men varför skulle jag ge mig på t.ex. Avraham Burg?

Citat:
Muslimerna dessutom runt om i världen och i synnerhet, vilket uppenbarar mer och mer i MÖ och Asien sköter denna avdelning mycket bättre på egen hand!!

Lite svårtolkat text här. Men jag uppfattar den som att du anser att alla muslimer, inte bara muslimer i mellanösten utan också muslimerna i Asien, ja alla muslimer anser du syssla med hets emot judar. Men vem är det egentligen som hetsar här, och emot vem?

Kom med i leken nu och skriv seriösa inlägg där du bemöter andras sakargument och kommer med egna starka argument!

Klarar du inte av det så ser jag bara två orsaker:

Antingen så är du inte lika begåvad som jag trott

Eller också så har ni extremsionister helt enkelt slut på argumenten.

Och för att sluta cirkeln, vad är det då för vits för mig att skriva i denna tråd?
Citera
2012-08-08, 16:17
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
källa på att alla dagens judar kommer från östeuropa? eftersom det inte finns någon så faller det argumentet.
Majoriteten är khazarer:
http://khazaria.com/
Citat:
Fel, det är en liten procent av befolkningen som stödjer bosättningarna. Tyvärr är det dessa extremister som hörs/syns mest i media, men de är inte i majoritet i Israel.
källa?
Citat:
kartan har ritats om många gånger sedan balfour-deklarationen. dessutom har det aldrig funnits någon stat som har haft namnet palestina innan 1988.
källa?
Citat:
källa?
http://www.ifamericansknew.org/
Citat:
Vad vill du komma med detta då? Har inte palestinerna gjort något? Naturligtvis har det funnits extremister bland judarna (kach t.ex)
Judar är i nio fall av tio extremister:

http://www.youtube.com/watch?v=7t_LxpCY2G8&feature=plcp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in