Citat:
Ursprungligen postat av
DragonOnWall8
Det här med G-dräkten, jag va under uppfattningen att vi hade världs-toppklass utav dräkt & hjälm till Gripen!
Det är bra grejer i flygplanen, men pga bristande information i artiklarna så är det svårt att säga var felen ligger.
Att tryckdräkten inte funkar på höjd tyder på något fel nära OBOGS (On Board Oxygen Generating System) och PBG (Pressurised Breathing anti-G). Dvs där luft tas in för att användas i i mask, men luftöverskottet i processen används i regel till att fylla dräkterna med luft. I Gripens fall är det Honeywell som tillverkar dem.
Citat:
Ett problem med det svenska vapensystemet är att piloternas trycksatta dräkter krånglar, liksom syretillförseln till piloterna.
Som sagt, OBOGS och PBG är också inblandat. F22 har under många år haft exakt samma problem.
http://theaviationist.com/2014/04/09/f-22-backup-oxy-system/
Men i Sverige har vi inte haft hypoxifall då detta i regel leder till dödskrascher. F22 har fortfarande inte fått sin OBOGS fixad så Honeywell jobbar antagligen på det. Efter lite grävande så hittar jag dessa tester:
Citat:
The requirements were modified to match the capability of the aircraft.
As a result of the work to find a solution to this problem it was noted that the
requirement for anti-g protection was over specified. In the vendor specification for the
anti-g system, a need of anti-g protection of 1-9 g with a g rate of 15 g/s up to an
altitude of 16 km was stated, in combination with maximum breathing flow.
Bye reducing the maximum g-rate and eliminating test positions that was impossible to
reach in real flight, since the ability to pull high g-loads at high altitude and low speed
is limited, the required supply pressure could be reduced
Vad de hänvisar till är att i låg hastighet på hög höjd och med höga G på hög höjd så har systemet problem med luft och syretillförseln.
Pga att atmosfären är så tunn är det dock omöjligt att flyga långsamt på hög höjd då den tunna atmosfären gör att vingarna tappar lyftkraft (de behöver mer fart för att generera lyftkraft). Det innebär att man högt upp kanske kan dra 2 G med lite tur och att man måste hålla sig runt mach 1 eller högre.
http://i.imgur.com/VJh97ox.jpg Till vänster ser du lägsta hastighet för en F15 på angiven höjd innan den drabbas av "stall", aka tappad lyftkraft.
Dessa begränsningar är alltså rätt normala, men klart obra om flygplanet klarar mer men utrustningen inte gör det. Baserat på hur det ser ut så har SAAB levererat en grundkapacitet men av någon anledning så har inte en OBOGS beställts som klarar högre krav. (Flygvapnet kanske inte ville beställa dyrare OBOGS eller så blev det fel någon annan stans).
Att skärmar och sånt släcks är inte bra, men det verkar vara rätt begränsat till just F17. Detta bör dock ha löst sig iom uppgraderingen till MS20 som gick igenom nyligen där mjukvaran fick en helt ny version. Alternativet är att det är hårdvara som dött i vilket fall nya delar ska beställas via PRIO (suck) innan man installerar om all mjukvara på nytt (vilket eventuellt sker av SAAB-anställda). Men det får vi aldrig veta.
Citat:
Dessutom händer det att dataskärmarna för navigering och radar i flygplanen emellanåt slocknar, och ibland samtidigt... [ytterst vag formulering vilket indikerar att det handlar om enstaka fall]
...Dessutom har instrumentlandningssystemet på Gripenplan på flottiljen F17 i Ronneby i tre års tid hängt sig av och till. [I mitt tycke både ett allvarligare och frekventare fel]
- Det verkar som att kombinationen av den flygplatsen och Gripens instrumentlandningssystem inte fungerar som man hade önskat, säger Robert Persson, flygvapnets flygsäkerhetschef. [Lyckligtvis är det lokalt]
Har det lagts en beställning till SAAB att få dessa problem åtgärdade eller har man bara rapporterat det "uppåt" i organisationen? En organisation där där standardsvaret är:
-"tack, det är noterat och diariefört"
Tyvärr så tror jag att beslutsfattarna har bedömt att det kostar för mycket att fixa skiten så de har nöjt sig med att diarieföra det.
För min del vet jag inte om scoopet ligger i att man får begränsa envelopen något eller om högkvarteret inte kan kommunicera (vilket de bevisat med bla PRIO och den urfjantiga bortförklaringen med en rysk ubåt som "var en arbetsbåt". Detta trots att kaptenen dementerat uppgiften.).