2015-04-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror inte att invandrade män som är integrerade nog att rösta skiljer sig särskilt från inrikes födda svenska män.

Jag tror det är värdefullt att separera svenskar från invandrare och även undersöka undergrupperna i gruppen invandrare. Jag föreställer mig att finländare, tyskar, japaner och nordamerikaner röstar annorlunda än afghaner, irakier, syrier och somalier. I probleminvandringsgrupperna kommer nog bara skötsamma integrerade utbildade välfungerande normalintelligenta rösta SD. Den nyligen intervjuade lågmälde asylsökande afghanen får symbolisera den gruppen, "det finns inga bostäder och Sverige fortsätter ta hit asylsökande, är det ingen som har tänkt?"

Jag kan lätt se att polacker, tyskar, jänkare etc välja SD i högre utsträckning än bland svenskarna.

Jag kan också förstå poängen med att undersöka och följa utvecklingen på hur många svenska män som skulle välja ett invandringskritiskt parti. Det blir en liten indikator hur illa svenska männen tycker massinvandringen och utvecklingen på samhället är. Säger man inte att 70% av alla väljare är fullständigt politiskt ointresserade och ytterligare 20% är ganska ointresserade? Man väljer väl generellt inte SD om man är ointresserad av politik. Kan man av det dra slutsatsen att av de politiskt intresserade är det väldigt många som röstar SD?
När varannan eller var tredje svensk man tycker att det är åt helvete och röstar SD så går väl larmet på msb?

Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Exakt så. Kvinnorna är väl 2-3 år efter männen om man ska följa trenden. Det betyder att vid nästa val 2018 kommer kvinnliga väljare ligga runt 15-20% och männen på +30%. Valresultatet bör hamna någonstans kring 25%. Med tanke på den extremt snabba utvecklingen bland manliga väljare blir man lite nyfiken på taket, SD´s manliga väljare har gått från drygt 7% till 20-25% på bara 4 1/2 år. Jag gissar att taket bland manliga väljare ligger någonstans emellan 30-40%. Och som sagt, kvinnorna följer efter 2-3 år senare.

Alla i 7K verkar vilja öka invandringen. SOM-institutet kom fram till att 70% av befolkningen inte vill öka invandringen, borde ju taket för invandringskritiskt parti objektivt då ligga på 70%?
2015-04-21, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Lena Mellin skriver:

Och det är inte omöjligt att hon har rätt. Just nu. Men vågskålen kommer att tippa över även bland kvinnorna, något jag redan nu kan se hos medelålders och äldre kvinnor. De yngsta är till synes helt förtappade till genus och HBTQ, men dessa är också de absolut mest lättpåverkade inom politiken.

Så snart pojkvänner, makar, pappor, söner, bröder och kanske någon enstaka väninna börjar tala ur skägget kommer även de att vakna.

Och då kommer det att gå mycket, mycket snabbt. Proppen ur.

Fast var inte kvinnor och akademiker de snabbast växande grupperna hos SD?
Två dagar efter valet publicerade Aftonbladet detta: http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article19541080.ab
Har även nämnts i någon OU runt årsskiftet (dec-feb) om jag inte missminner mig.

Kvinnorna de kommer de med. SD behöver bara chilla.
2015-04-21, 22:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu har Marxmegafonen Dagens Arena surnat till över Aftonbladets undersökning.

http://www.dagensarena.se/redaktionen/slang-sverige-tycker-i-soptunnan-aftonbladet/

Men eftersom Dagens Arena villigt erkänner att de ser sig som makthavare som sätter bilden av verkligheten, duckar de för att "undersökningar med ett traditionellt urval", underförstått telefon-OI, är de som lyckas sämst. Webbinstitut har varit bäst på att mäta SD i två riksdagsval hittills, och Aftonbladets gamla OI United Minds var dessutom bäst på att pricka in valresultatet som helhet. Ändå skyndar sig PK-eliten alltid att avfärda webbpaneler som oseriösa.

Haha snygg särskrivning de fick in också, "Över lag"

Och avslutningen: "Mitt förslag lyder: Skrota Sverige tycker. Gör opinionsmätningar som håller måttet. Och ägna er åt den skickliga journalistik ni i vanliga fall brukar vara bra på."

Typ Sifo då eller?

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Aftonbladets undersökning och framåträkning visar att vi har nått ett nytt stadium där oytos lag kan läggas till handlingarna.

För - hela Aftonbladets upplägg är inte bara neutralt till SD - den kunde inte vara mer röstvärvande om partikansliet beställt reklam på nyhetsplats.

"SD - på väg att bli störst" är den mest legitimerande, normaliserande rubrik som går att sätta. Skit i skandaler, skit i fascism, skit i sakpolitik - FRAMGÅNG FÖDER FRAMGÅNG, per enligt Wolodarski-doktrinen. Motsvarigheten till krympandets radikalisering är växandets normalisering.

Ett parti på 25% kan inte vara extremt - oavsett vilken politik det representerar.

När sådana narrativ är möjliga så kan man med säkerhet säga att den strukturella bias nedåt som sökt sin förklaring i beställarens önskemål är satt ur spel, åtminstone i fallet Aftonbladet. Om Sverige Tycker levererar fortsatt ökande siffror i enlighet med den egna framräkningen kan det ju knappast vara jobbigt för räknenissarna där.

Det innebär inte att bias inte finns - men den kan börja spreta åt olika håll, vilket innebär att den sammanlagda bilden blir mindre felvisande. Säkerligen fortfarande underskattande, men inte lika kategoriskt säkert.

För - Lena Mellin har ju bekänt färg som karlssonista under de pågående utrensningarna och dagens artikel kunde inte vara ett bättre eldunderstöd och legitimering för partiledningen.

Och framöver kan alarmerande SD-siffror komma att användas som samma sorts hävstång som snyftreportage idag, fast med motsatt verkan, för den positionsförflyttning inom migrationspolitiken som måste komma.

The cat is out of the bag, åtminstone med framtassarna.

Helt enig, att det här skrivs i en stor tidning (vad vi än tycker om den tidningen) är en milstolpe. Jag såg dock aldrig artikeln på deras förstasida så jag vet inte hur många vanliga läsare som sett den.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-04-21 kl. 22:36.
2015-04-21, 22:42
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha snygg särskrivning de fick in också, "Över lag"

Och avslutningen: "Mitt förslag lyder: Skrota Sverige tycker. Gör opinionsmätningar som håller måttet. Och ägna er åt den skickliga journalistik ni i vanliga fall brukar vara bra på."

Typ Sifo då eller?

Helt enig, att det här skrivs i en stor tidning (vad vi än tycker om den tidningen) är en milstolpe. Jag såg dock aldrig artikeln på deras förstasida så jag vet inte hur många vanliga läsare som sett den.

Språkrådet rekommenderar särskrivning: http://sv.wiktionary.org/wiki/överlag
För övrigt instämmer jag med ditt inlägg.
2015-04-22, 02:06
Medlem
trickydicks avatar
Aftonbladets undersökning måste ju ändå vara en rejäl käftsmäll på Sifo som gav Sd 12,5% bara för ett par dagar sedan.

Sifo måste vikta upp Sd till nästa undersökning om dom överhuvudtaget skall ha någon trovärdighet och inte stå med arslet bart.
2015-04-22, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Aftonbladets undersökning måste ju ändå vara en rejäl käftsmäll på Sifo som gav Sd 12,5% bara för ett par dagar sedan.

Sifo måste vikta upp Sd till nästa undersökning om dom överhuvudtaget skall ha någon trovärdighet och inte stå med arslet bart.
Äh, de bryr sig inte. Om Sifo var en restaurang skulle de vara en där man inte kan betala med kort, och när man säger till dem "ni måste börja ta kort annars kommer ni att tappa en massa kunder!" kommer de att peka på sin fullsatta restaurang i bakgrunden och säga "tack för din jätteintressanta input".
2015-04-22, 08:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Förlorad trovärdighet är inget problem för dem när deras kunder inte vill ha korrekt information utan istället falsifierad propaganda.
2015-04-22, 08:11
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Mitt förslag lyder: Skrota Sverige tycker. Gör opinionsmätningar som håller måttet. Och ägna er åt den skickliga journalistik ni i vanliga fall brukar vara bra på.

Hahahahahahahaha!
Aftonbladet utför skicklig journalistik? Tillåt mig gapskratta!
Visst har Aftonbladet vissa guldkorn men överlag så massproducerar man skit.

Följande citat kan tolkas:
Skrota opinionsundersökningar som ger oss en annan bild av verkligheten, d.v.s. där Sverigedemokraterna ökar då det är enbart teoretisk och vi ska framför allt inte glömma att 87% av folket inte stödjer Sverigedemokraterna. Och fortsätt berätta om tant Agda som beställde fel sorts storlek på sin klänning i en onlinebutik för det är onekligen skicklig journalistik.

Citat:
Som journalist sitter du på en väldigt stor makt att sätta bilden av verkligheten. Aftonbladet skapar här en nyhet utifrån något som de inte har belägg för. Det är att använda statistik på sämsta tänkbara sätt – och att missbruka den inflytandeposition Aftonbladet besitter.

Som den nu bekanta åsiktskorridoren?
Det är jag som är åsiktskorridoren - Expressen
2015-04-22, 09:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Arena
AFAbladet har idag publicerat en undersökning där SD äntlien backar. Precis som Sifo visar AFAbladets undersökning en underbar tillbakagång till 12,2%. Vår infomration om SDs nazism och facistiska natur och allmänna vidrighet har nu börjat bära frukt. Och det bästa av allt är att detta backas upp av solida fakta i form av en av marknades mest seriösa opionsundersökningar.

Ja, så hade det sett ut om SDs hade gått bakåt i undersöknignen. Inga klagomål på AFAbladet. Undersökningen hade framhållits som "mycket trovärdig, webundersökningar har ju visat sig bäst spegla den verkliga opiononen".

Men nu blev det inte så. Och vänsterextrema Dagens Arenas redaktion fick kollektiv varmgång i skallen. Förhoppningsvis med ihållande illamånde. Det kommer mer i den här stilen. Mångkulturen går inte att dölja. Inte kostanderna heller. För varje dag är det några dussin som sladdar in på alternativ media och får sig en dos Sanning. Andra som talar med vänner och bekanta om mångkulturens olika otäcka effekter.

Artikeln i vänsterskittidningen Dagens Arena är förståss mycket glädjande. Det är sådant här vi gillar: Vänstertidningar börjar kritisera andra vänstertidningar.
2015-04-23, 01:40
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vad hon också helt glömmer...eller låtsas glömma är att det ju är hon själv och sina likar
inom MSM som har styrt 7klövern och uppmuntrat deras agerande och bestraffat
alla försök till rannsakning och eftertanke med anklagelser om rasism och fiske i grumliga vatten!

Rannsakningen borde hon börja med sig själv.

Edit: För politikerna måste Mellins krönika kännas som om ens personliga tränare efter flera
års tips och beröm plötsligt skulle säga att man har tränat fel i alla år.

Haha! Där satte du huvudet på spiken. Visst är det så, underbar liknelse

Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Lena Melin har så mycket fel hon bara kan ha, hon lurar sig själv. Hon tycks tro att det finns något hemligt sätt att sätta till väljarna att de måste ha massinvandring så de gillar det.

Men det är inte motiveringen i det politiska språket som är fel med massinvandringen, det är själva massinvandringen.

Jag tror hon står och väger. Hon vågar inte riktigt säga rakt ut att det är en politik med kraftigt minskad invandring som 7K nu måste föra för att stoppa SD, men hon är inte jättelångt ifrån nu. Hon står med ena foten i det gamla och den andra i det nya, hon befinner sig i brytpunkten. Och när hon väl tippar så vet vi ju hur det går, once you go sverigevänligt...

Jag tycker du har en stor poäng i att journalister verkar, i sin förvånansvärt naiva dumhet, tro att det är retoriken det är fel på hos sjuklövern, när det i själva verket är själva volymerna. Och Lena Melin verkar ha kvar en del av den ingrediensen, men nu utblandad med viss gryende insikt. Tummen upp Lena, bravo!

Dagens normaliseringsgrej of the day: Lena slänger sig med ord som "sjuklövern", nu går skam på torra land.

Dagens normaliseringsgrej of the day 2. HOBBEX gör reklam på Flashback är det nytt?
Senast redigerad av RingRing2014 2015-04-23 kl. 02:39.
2015-04-23, 05:19
Medlem
svallerbyttans avatar
Novus/Tv4 släpper sin April-mätning nu på morgonen.
Liten ökning för SD till 15,8%
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-04-23 kl. 06:02.
2015-04-23, 06:41
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Novus/Tv4 släpper sin April-mätning nu på morgonen.
Liten ökning för SD till 15,8%
Det går dåligt för svetsar'n, men det är välförtjänt och väntat.

S 27,1% (-3,9)
V 7,1% (+1,8)
Mp 6,8% (+0,3)

SD 15,8% (+0,6)

M 25,2% (+1,0)
C 5,9% (+0,3)
Kd 3,7% (-0,5)
Fp 5,2% (+0,3)

Här är inslaget från nyheterna: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/stort-tapp-f%C3%B6r-socialdemokraterna-3174073
Skärmdump av grafik: http://oi57.tinypic.com/6i4das.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in