2015-04-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Desinformationscentralen GU publicerar årets SOM undersökning. Hur tror panelen de lyckas pricka in det ökande flytkingmotståndet och SDs uppgång?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utbildning-och-immigration-viktigare_4503678.svd
Citat:
Frågor om immigration nämns bland de viktigaste av 27 procent bland de svarande. I undersökningen 2013 var det 22 procent.

Ökningen beror främst på att frågan nämns som viktig av personer med en generös inställning till flyktingmottagande.

- Under 2014 vaknade motkrafter till den mångåriga mobiliseringen av flyktingmotstånd vi sett på senare år, säger professor Henrik Ekengren Oscarsson, föreståndare för Som-institutet vid Göteborgs universitet.
Hoppsan. Jag har alltid tagit för givet att det är invandringsmotståndare som ser till att frågan rankas högre.

Citat:
En annan fråga i enkäten handlar direkt om flyktingmottagande. 43 procent tycker att det är ett bra förslag att Sverige ska ta emot färre flyktingar. 32 procent anser att det är dåligt förslag.
Cirka 45 mot cirka 30 är väl precis som det sett ut senaste decenniet eller så? Tröttsamt.
2015-04-21, 13:00
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min poäng var att din (eller min) definition kanske inte är institutens definition.

Man kan ju påpeka att man ändrat metod, men "bara" ändrat viktningen, vilket ju är en mekanistisk anpassning av samma typ som att ställa klockan rätt då man ser att den går fel).

Mer intressant tror jag är om de förbättrar (förändrar) hanteringen av sina urvalsstrata (dvs ser till att klockan går mera rätt).

Jag tänker ju lite från perspektivet av min modell här, och där spelar det ingen roll vilket delmoment som ändrats så länge som det kan antas leda till ett annorlunda systematiskt fel (varvid det från modelleringssynpunkt är lämpligt att beskriva det som ett "nytt" OI).

När det gäller urvalsstrata så hjälper detta mest för att öka precisionen, och där finns det knappast några nya grepp som kommer göra dramatisk skillnad.

Det viktigaste området för förbättring av att mäta SD är problemen med dålig noggrannhet, alltså systematiska fel. Detta är framförallt kopplat till att folk inte svarar vad de egentligen tycker i tex telefonintervjuer. Det har också i viss mån att göra med hur man hanterar bortfall. Att komma till rätta med detta problem måste främst lösas med metoder som används efter att data har samlats in.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-04-21 kl. 13:07.
2015-04-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Folk överlag ser det såhär: Jag skiter i om de har en flugsvamp som partiledare som kastar järn eller aluminium-rör kors och tvärs när folk blir rånade, våldtagna och inbrotten rasar i höjden.

Man blir liksom lite less när alla tycks "äga" Sverige trots att de aldrig i sitt liv lyft ett handtag. Många äldre har jobbat hårt i sina liv och nu ser de med fasa på hur det blir!

Motståndet är rejält försvagat nu och vi som är skeptiska till invasionen är i massiv majoritet det enda som förhindrar det är att alla ännu inte lagt två strån i kors och förstått att i stort sett alla besparingar i samhället skulle kunna undvikas om vi skippade all världens värdelösingar som endast flytt från att försörja sig själva.

För att vara exakt på topic tippar jag på att vi kommer se en utplaning eller snarare en stabilisering för att till hösten ta ny fart. Sommaren är härlig i Sverige för oss som inte bor i storstäderna och kan besöka stränder mm utan berikning.

Frågan är hur pass omfattande tiggarplågan kommer bli i sommar med grannländer som infört förbud och kommuner som hjälper dem att etablera sig. Finns bortemot 800 000 att rekrytera och då hoppas jag de flesta åker till Södermalm!

När jag ser framförallt aggressiva gapiga unga invandrare, mest tjejer i TV-rutan in i mitt vardagsrum på rinkebysvenska säga att "jag är född här fattaru, när jag besöker mitt hemland (valfritt MENA) så känner jag mig annorlunda, jag är lika mycket svensk som du, jag har lika mycket rätt till Sverige som du". Jag känner hur det kryper i mig när jag hör det här och jag har svårt att tro att jag är ensam.

800 000?!!! Zigenare i Norden? En sak är säker att vi kommer slå alla rekord på tiggeri i alla städer i Sverige i sommar. Tänk alla turister som kommer hit och ser fattiga, skitiga, påträngande zigenare överallt. Hejhej. Tältläger i parkerna och "bajamaja naturell" under närmaste gren. Turistnäringen uppskattas till 250 miljarder har jag läst. En bekant åkte runt i 9 eller 11 EU-länder i höstas. Inte en enda tiggare såg hon förrän hon kom till Sverige, då fanns de överallt. Jag har svårt att tro att det inte kommer påverka turismen.

Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Fast vi är alla nyhetsknarkare i Sverige, så vi kollar på Rapport även då vi har rymt till torpet. Om inte annat så bara för att se vad det blir för väder imorgon.

Rapporteras det då hela sommaren om Husby-liknande kravaller, "guldförsäljare" på motorvägarna, billiga "asfaltsläggare", grisiga zigenarläger som får städas upp på bekostnad av privata markägare, våldtäkter i massor osv kommer opinionen såklart att påverkas.

Med alla dessa zigenare kommer förutom tiggeriet också inbrotten och stölderna. Det lär ju fortsätta raka i höjden.
2015-04-21, 13:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vilken fråga då?
Hur många av de manliga väljarna som röstade SD.
Helt skulle jag även vilja veta hur många av de manliga svenska väljarna som röstar SD.
2015-04-21, 13:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt skulle jag även vilja veta hur många av de manliga svenska väljarna som röstar SD.

Jag tror inte att invandrade män som är integrerade nog att rösta skiljer sig särskilt från inrikes födda svenska män.
2015-04-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Fast detta är ju ett unikum. Även om det kommer att ske mer ofta i framtiden (samtidigt som angreppen ofta blir värre) så är detta lika ovanligt som religiösa mirakel ungefär.

"oytos lag" är fortfarande relevant och kommer vara det länge till.

För hur bra denna artikel än är, den är en på miljonen (och ger dessutom inte mycket för SD-kvinnor heller).

Som jag skrev så kommer underskattningen med all säkerhet bestå länge än - men nyttan av att låtsas som om SD ligger på 16% istället för 18% är mycket mer marginell än mellan 8% och 10%. Det finns inte samma psykologiska incitament att skarva längre. Annat än vid "magiska gränser" som 20%.

När det nu verkar vara möjligt att profitera på klickmonster som "SD:s nya tokrekord" så håller psykologiska barriärer på att brytas ned. Inga gråa staplar, eller bruna eller svarta på ett parti som närmar sig 20%.

Och när man t o m kan fundera på om Lena Mellin vill klappa Mattias Karlsson på huvudet för hans hårdhänta tag inom SD - ja, då inser man att en ny dynamik kompletterar den gamla där ALLA medier ALLTID ville presentera låga SD-siffror eller dölja de höga.
2015-04-21, 13:10
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror inte att invandrade män som är integrerade nog att rösta skiljer sig särskilt från inrikes födda svenska män.

Det skulle jag definitivt tro. Givetvis har SD mer stöd i dessa grupper än vad man/PK kan tro, men givetvis inte lika mycket som hos svenskar.
2015-04-21, 13:17
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Och när man t o m kan fundera på om Lena Mellin vill klappa Mattias Karlsson på huvudet för hans hårdhänta tag inom SD - ja, då inser man att en ny dynamik kompletterar den gamla där ALLA medier ALLTID ville presentera låga SD-siffror eller dölja de höga.

Melins motiv känns märkliga tycker jag. Kan det vara så att hon vill framstå som mer balanserad i denna grupp än tidigare (nästan lite som Anna-Lena Lodenius).
2015-04-21, 13:17
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok, jag förstår inte varför. HAr du någon bakomliggande fundering som att Riktiga Svensak män röstar annorlunda än inflyttade Svenska kvinnor?

Det är i sig en intressant synvinkel och kanske man kunde få något institut, typ Södertörn att undersöka utfallaet?

2015-04-21, 13:22
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Ok, jag förstår inte varför. HAr du någon bakomliggande fundering som att Riktiga Svensak män röstar annorlunda än inflyttade Svenska kvinnor?

Det är i sig en intressant synvinkel och kanske man kunde få något institut, typ Södertörn att undersöka utfallaet?

Hehehe, jo just Södertörn vore ju rätt knarkarkvart att be om en sådan utredning!
2015-04-21, 13:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Lena Mellin skriver:

Och det är inte omöjligt att hon har rätt. Just nu. Men vågskålen kommer att tippa över även bland kvinnorna, något jag redan nu kan se hos medelålders och äldre kvinnor. De yngsta är till synes helt förtappade till genus och HBTQ, men dessa är också de absolut mest lättpåverkade inom politiken.

Så snart pojkvänner, makar, pappor, söner, bröder och kanske någon enstaka väninna börjar tala ur skägget kommer även de att vakna.

Och då kommer det att gå mycket, mycket snabbt. Proppen ur.

Exakt så. Kvinnorna är väl 2-3 år efter männen om man ska följa trenden. Det betyder att vid nästa val 2018 kommer kvinnliga väljare ligga runt 15-20% och männen på +30%. Valresultatet bör hamna någonstans kring 25%. Med tanke på den extremt snabba utvecklingen bland manliga väljare blir man lite nyfiken på taket, SD´s manliga väljare har gått från drygt 7% till 20-25% på bara 4 1/2 år. Jag gissar att taket bland manliga väljare ligger någonstans emellan 30-40%. Och som sagt, kvinnorna följer efter 2-3 år senare.
2015-04-21, 14:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Intressant att Lena på aftonblaskan verkar ge utrymme för att sjuklövern har tänkt helfel och måste rannsaka sig själv - jo tack, det vet vi.
Vad hon också helt glömmer...eller låtsas glömma är att det ju är hon själv och sina likar
inom MSM som har styrt 7klövern och uppmuntrat deras agerande och bestraffat
alla försök till rannsakning och eftertanke med anklagelser om rasism och fiske i grumliga vatten!

Rannsakningen borde hon börja med sig själv.

Edit: För politikerna måste Mellins krönika kännas som om ens personliga tränare efter flera
års tips och beröm plötsligt skulle säga att man har tränat fel i alla år.
Senast redigerad av orrtupp 2015-04-21 kl. 14:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in