2015-04-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Här var det livat...

Ni som redan har rötter nedslagna i staden; förekommer det att studenter tvingas avbryta sina studier p. g. a. bostadsbrist, eller händer det inte alls? Man har hört ett och annat, men sanningshalten låter jag vara osagd.

Det händer aldrig att någon måste avbryta sina studier!
Det finns alltid någon som känner någon som känner någon som har ett ledigt extrarum eller soffa.
Citera
2015-04-14, 15:30
Medlem
Någon som vet hur noga afb är med att man uppfyllt studiekravet under kötiden? För några terminer sen tog jag 14 hp, är det kört för mig då? Och hur är det om man gör en omtenta under våren för en kurs som gick under hösten, vilken termin räknas de poängen till?
Citera
2015-04-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hur noga är AFB med att man varit medlem i Studentlund medans man stått i kö? Och hur kontrollerar de det? Räcker det med att visa Studentkortet när man hämtar nyckeln? (+utdrag från LADOK för att bevisa att man studerar)

1+

Ställde mig i kön nu i somras när jag blev antagen, men jag gick inte med i Studentlund samt nation förran nu på början av VT15. Är AFB så pass petiga att dem kollar hela perioden? Hade nämligen ekonomiska svårigheter förra terminen, så att pröjsa för Studentlund var inget alternativ då.
Finns det möjlighet att betala den retroaktivt?

Jag vågar inte skriva till dem och fråga tyvärr... Jag behöver nämligen en bostad nu till hösten, och om jag blir borttagen från bostadskön är det rätt så kört.
Citera
2015-04-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
1+

Ställde mig i kön nu i somras när jag blev antagen, men jag gick inte med i Studentlund samt nation förran nu på början av VT15. Är AFB så pass petiga att dem kollar hela perioden? Hade nämligen ekonomiska svårigheter förra terminen, så att pröjsa för Studentlund var inget alternativ då.
Finns det möjlighet att betala den retroaktivt?

Jag vågar inte skriva till dem och fråga tyvärr... Jag behöver nämligen en bostad nu till hösten, och om jag blir borttagen från bostadskön är det rätt så kört.
Ni kan skriva till dem anonymt i deras chat. Det är nog enklaste sättet att få reda på vad som gäller.
Citera
2015-04-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Jag har släkt i närheten, så med lite tur går det nog bra. Hur ser kötiderna ut för korridorrum utan novischförtur? Jag har skummat igenom tråden från 2011 och vissa säger 18 månader (hujeda mig) medan andra säger 6...

Hamnar jag sen per automatik "före" de med novischförtur om jag ställer mig i kön så fort jag får antagningsbeskedet i. o. m. att deras köplatser återställs när/om de utnyttjar sin förtur. Deras ködatum lottas ju även ut, men hur blir i så fall mitt ködatum - det kan väl rimligtvis inte lottas ut (ingen novischförtur) utan måste väl utgå ifrån när jag faktiskt registrerar mig?

Tror den sista av mina vänner fick korridorsrum via AFB i mars, började i höstas. Dock lyckades han hitta annat boende under tiden, googla runt lite. Min flickvän bodde i ett kollektiv på gamla dalbyvägen 44B, inget lyxboende men det är trevligt folk som bor där. Ring upp och kolla med hyresvärden, brukar vara något rum ledigt. Det är en bit att cykla, men beggars can't be choosers så att säga.
Citera
2015-04-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sporadisktimpulsiv
Tror den sista av mina vänner fick korridorsrum via AFB i mars, började i höstas. Dock lyckades han hitta annat boende under tiden, googla runt lite. Min flickvän bodde i ett kollektiv på gamla dalbyvägen 44B, inget lyxboende men det är trevligt folk som bor där. Ring upp och kolla med hyresvärden, brukar vara något rum ledigt. Det är en bit att cykla, men beggars can't be choosers så att säga.

Att cykla är inget problem. Jag har nästan en mil enkel resa till jobbet, så jag är ganska van. Det jävligaste är om det är motvind och man blir svettig när man ska gå bland folk en hel dag.

Vet du möjligtvis i vilket ordning boende prioriteras? Är det t. ex. enklare att få ett korridorrum på Sparta än på Delphi? På Ulrikedel än på Parentesen? Du hajar.
Citera
2015-04-21, 00:22
Hej!

Tänkte söka bostad nu men undrar över en sak:

Det här med studiekravet... Första läsåret läste jag ihop 28HP av 60HP, just nu sitter jag på 49HP inne på slutet av andra läsåret och kommer med stor sannolikhet att dra i hop en del missade HP med omtentor och dyl till ca ~ 70-90hp. På deras hemsida står det att man ska bedriva studier om 15hp/termin samt att detta kontrolleras kontinuerligt av AFB för att få ha kvar sin köplats. Jag har kvar min köplats även fast jag inte tog 30HP första läsåret som man bör ha gjort så som jag tolkar det, men jag har ju 49HP nu som täcker 15HP för 3 terminer (?) och så kommer jag ta minst 15 denna termin också. Kommer detta att påpekas i min ansökan d.v.s. att min köplats & ansökan hävs p.g.a. att jag inte tog 30hp första läsåret?

Eftersom det står att de kontinuerligt kollar detta för att se vilka som får stå i kö så verkar det skumt.

Jag läser helfart 60hp/läsår eller 30hp/termin.
Citera
2015-04-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naitzabez
Hej!

Tänkte söka bostad nu men undrar över en sak:

Det här med studiekravet... Första läsåret läste jag ihop 28HP av 60HP, just nu sitter jag på 49HP inne på slutet av andra läsåret och kommer med stor sannolikhet att dra i hop en del missade HP med omtentor och dyl till ca ~ 70-90hp. På deras hemsida står det att man ska bedriva studier om 15hp/termin samt att detta kontrolleras kontinuerligt av AFB för att få ha kvar sin köplats. Jag har kvar min köplats även fast jag inte tog 30HP första läsåret som man bör ha gjort så som jag tolkar det, men jag har ju 49HP nu som täcker 15HP för 3 terminer (?) och så kommer jag ta minst 15 denna termin också. Kommer detta att påpekas i min ansökan d.v.s. att min köplats & ansökan hävs p.g.a. att jag inte tog 30hp första läsåret?

Eftersom det står att de kontinuerligt kollar detta för att se vilka som får stå i kö så verkar det skumt.

De kollar upp studiekravet i efterhand, vid kontraktsskrivandet.
När man väl fått en lägenhet så begär de studiebevis innan de skriver på ditt avtal. Dvs, du måste skicka in ett ladokintyg som visar att du tagit minst 15hp/termin...

Jag skulle råda dig att ringa och rådfråga dem innan du bokar en bostad. Har en bekant som inte uppfyllt studiekravet när hon köade, de löste det genom att dra av ett halvår från hennes kötid bara.
Citera
2015-04-21, 16:57
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
De kollar upp studiekravet i efterhand, vid kontraktsskrivandet.
När man väl fått en lägenhet så begär de studiebevis innan de skriver på ditt avtal. Dvs, du måste skicka in ett ladokintyg som visar att du tagit minst 15hp/termin...

Jag skulle råda dig att ringa och rådfråga dem innan du bokar en bostad. Har en bekant som inte uppfyllt studiekravet när hon köade, de löste det genom att dra av ett halvår från hennes kötid bara.

Hur är det med kravet att man måste vara medlem i Studentlund under tiden man stått/står i kö?
Citera
2015-04-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hur är det med kravet att man måste vara medlem i Studentlund under tiden man stått/står i kö?

Jag vet faktiskt inte om de kollar det. Rimligtvis borde de ha tillgång till Studentlunds medlemsregister..?!
men vid kontraktstecknande måste man i alla fall skicka in ett foto på sitt giltiga studentkort, för nuvarande termin.
Citera
2015-04-29, 21:34
Medlem
Någon här som bor eller har bott på studentlyckan och kan berätta lite hur lägenheterna är där?
Citera
2015-04-29, 22:54
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SauceSauce
Någon här som bor eller har bott på studentlyckan och kan berätta lite hur lägenheterna är där?
Rätt gamla och tradiga men det är inget fel på dem. Bra hyra vill jag minnas att det var också. Ganska tradigt område. Har du möjligheten, ta en lägenhet på ulrikedal istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in