Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Nja, jag håller med om många saker som du har skrivet i tråden de senaste dagarna. Det är ingen idé att försumma eller överskyla Israels mörka sida av historien, men däremot finns det saker jag inte håller med om.
För det första, massakrer och attacker skedde av båda sidorna, det är inget som bara judiska styrkor kan beskyllas för.
För det andra, den judiska flyktingkatastrofen var ensamt orsakad av arabländerna eftersom detta inte skedde i samband med några militära operationer där de arabisktalande judarna utgjorde ett militärt hot eller tog till vapen liksom palestinierna i mandatet gjorde. Judar i arabvärlden blev utkastade enbart för att de var judar, inte för att det pågick ett krig inne i arabländernas territorium, palestinska områdena är ett undantag. På grund av att situationen skilde sig enormt tycker jag inte att det går att jämföra de båda flyktingkatastroferna.
Den palestinska flyktingkastastrofen orsakades främst på grund av oroligheterna mellan judar och palestinier, något som Benny Morris även håller med om. Det fanns vissa attacker från judiska militanta grupper som kan sägas ha orsakat en berättigad rädsla bland palestinier för att fly, exempelvis Deir Yassin, men att påstå att de judiska attackerna överlag var en av orsakerna till flyktigkatastrofen kan nästan uppfattas som att avsikten med attackerna var att fördriva palestinier, vilket Morris inte har påstått. Du vet mycket väl att rykten under krig sprids väldigt enkelt och det är inte heller ovanligt att berättelser överdrivs.
Det är bra du kan inse det.

När Israels regering slutar med dessa brott och även slutar förneka brott man begått så tror jag vi får se en mycket bättre situation. För dem är det självklart att palestinierna ska erkänna Israel som en judisk stat men de fortsätter hitta på om hur den palestinska flyktingkatastrofen tillkom så det är långt ifrån att de är villiga att be om ursäkt för det, vilket kommer behövas vid ett fredsavtal om det ska bli leda till "the end of all claims".
Visst förekom brott från båda sidor men det finns liksom en anledning till att det slutade i en stor vinst för den ena sidan och att hela samhället för den andra sidan krossades. Ena sidan var helt enkelt mycket starkare och använde den förmågan. Judiska styrkor stod för många fler attacker och massakrer och de var som bl.a. "the New Historians" visat, starkare än araberna tidigt i kriget och Tom Segev har
sagt att "Israel’s military power was much greater than the armies of Arabia within two or three weeks". Det är ju viktigt att komma ihåg att redan innan arabländerna intervenerade så var flyktingkatastrofen enorm.
Innan jag går in på hur du målar upp den palestinska befolkningen och krisen som kom att plåga dem så ska jag bemöta ditt påstående om arabländernas agerande. Man får inte glömma att dem svarade på det palestinierna utsattes för. Det är inte acceptabelt men går inte att separera från
nakban. Om palestinierna inte skulle ha blivit flyktingar så skulle judarna ha kunnat fortsätta leva där precis som i hundratals och tusentals år tidigare.
Vi kan ju också vända på det och säga att de judiska styrkorna attackerade palestinierna just för de var araber. Du och och t.ex. Morris ser en militär nödvändighet (utöver att han tycker det fanns för många araber och att det var rätt att ta bort dem för att "säkra en judisk stat") som jag och t.ex. Segev inte ser. Oavsett vad man tycker så kan man inte förneka konsekvenserna: halva befolkningen på flykt (85% om man kollar på det som blev Israel), flera städer avfolkade och runt 400-500 palestinska byar förstörda och avfolkade, och nästan 70 år av misär. Gaza är kanske det värsta exemplet även om vi bara kollar fram tills innan åren med blockaden. Området fick ta emot en väldigt stor del flyktingar, vilket är förklaringen till det är så tätbefolkat och fullt med flyktingläger.
Du ser den skillnaden eftersom du målar upp bilden som att problemet var "oroligheter" mellan judar och araber utöver att "vissa attacker" ledde till att palestinier blev flyktingar men att det bottnar i att judarna deltog i offensiver mot aggressiva palestinska byar men det är ju inte sant. Det är odiskutabelt att en överväldigande del av palestinierna flydde p.g.a. just attacker från judiska/israeliska styrkor - antingen genom anfall, rädsla, fördrivningar eller olika skrämselkampanjer.
Det är vanligt i krig att man flyr undan krisområden och måttstocken ska inte vara om man blev fördrivna eller inte men även det förekom. Nu vet jag inte om det var vad du menade men man slutar inte bli förvånad över hur vissa inte skäms över att sprida den typen av argument. Om man tänker till i någon sekund extra så borde man förstå hur dumt det låter. Jag minns fortfarande hur t.ex. en ganska stor pro-israelisk svensk blogg brukade tjata om den palestinska president Mahmoud Abbas "erkände att han stack självmant" (ungefärlig formulering). Alltså eftersom att Abbas och hans familj flydde från Safed och inte blev fördrivna så är det inga problem tydligen. Abbas skrev om sitt liv så här 1991 i Tunisien:
Citat:
I studied in the city of Safad until the beginning of the seventh grade. I liked school and was dedicated to studying. My childhood was enjoyable – outside of school, my days were spent with my classmates playing and exploring Safad’s mountainous peaks. It never occurred to us that we would be expelled from our homes until one day the nearby village of Ein al-Zeitun was taken over by the “Haganah” gangs. After this, the western, and then only entrance to the city, was closed. Safad’s residents started to consider sending women and children away in fear of potential massacres. My father decided at that time to relocate the children, of whom I was the oldest. My two adult brothers remained in the city with their guns, and my mother insisted to stay with them.
As we were leaving the city along its eastern border, I felt an overpowering urge to turn and cast a glance backwards, as if to cement Safad’s familiar details in my mind. I had a strange feeling, even though I only knew life in Safad, I felt that I might not see it again. The eastern road was dangerous due to the settlements built alongside it. But with the help of Bedouins, we made it to the Palestinian Syrian border safely. That quick look backwards was indeed the last time I would see Safad.
We arrived first at the Syrian village of Al-Butayha and from there we headed on to Damascus where we had no relatives or acquaintances. Next we moved on to Jordan. We traveled to Irbid where my father had a relative who hosted us for a month until all the members of my family were reunited. We then made our way to Syria again where we stayed in the village of Al-Tall near Damascus. The citizens of that village lent us homes, schools, and mosques. A few months later, when we ran out of money, we moved to Damascus. We all had to look for work to earn a living and make ends meet.
http://president.ps/eng/general.aspx?id=99
Detta är "ingen flykting" tydligen utan "han stack ju självmant".

Det finns fullt av flyktingkatastrofer i Mellanöstern och Afrika idag så det är inte så svårt att tänka till lite och fundera på vad det är för argument man använder mot palestinier och hur det skulle sett ut om man använde det i dem här fallen.
I alla fall så förekom fördrivningar också. Det mest omfattande var i Lydda och Ramle. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus_from_Lydda_and_Ramle. De två och resten av städerna i det som blev Israel blev nästan helt tömda på araber. Mängden där motsvarar många av de runt 400 byarna som blev avfolkade. Att säga Israel stod bakom en överväldigande del av fallen som ledde till att palestinierna blev flyktingar har ingenting att göra med att det måste betyda det var "fördrivningar" eller "etnisk rensning". Kolla själv på Morris lista:
Citat:
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris
Decisive causes of abandonment Occurrences[141]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44
Morris 2004, pp. xiv–xviii, some villages were assigned multiple causes and therefore the total amount of occurrences, 440, is higher than the total amount of towns and villages, 392
http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus#Morris.27s_F our_Waves_analysis
Citat:
Ilan Pappe argumenterar i sin bok ”The Ethnic Cleansing of Palestine” att Plan D är ett bevis på att judiska styrkor hade planerat att fördriva palestinier. Planen utarbetades i 10 Mars år 1948 (1948, Benny Morris, pp 118), vilket motsäger lite det du säger om att judar planerade från och med 1947 att fördriva palestinier. Dessutom hävdar Morris att de judiska styrkorna valde att vara defensiva från 1947 till och med några veckor innan britterna drog sig tillbaka 15:e maj.
Plan D utarbetades också, enligt Morris, som en strategi för att motstå den arabiska invasionen och skulle implementeras efter att britterna drog sig tillbaka. Däremot sanktionerades inte Plan D av någon formell ledare.
Jag vet om att det finns en stor debatt om detta men jag har inte riktat gått in på detta vad jag kan se och jag har inte sagt att "judar planerade från och med 1947 att fördriva palestinier". Däremot är det så att katastrofen startade 1947 då inbördeskriget bröt ut. Vad gäller sionisternas syn på arabernas framtid i en judisk stat kan du se de långa citaten jag klistrade in igår från Morris och Segev:
(FB) Avskaffa Israel?.