2005-03-31, 11:30
Bannlyst
Många håller säkert med om att (P)is(s)rael är en av de värsta skit länderna som exsiterar på denna jord. Ingen annan regim för mörda och stjäla från så många oskyldiga civila som detta fascistland, och detta med västmakternas goda minne!

Nej upplös skiten säger jag bara! Avskaffa regringen och riv knesset, och stryk dess suveränitetsförteckning i FN. Frågan är bara, hur genomförbart skulle detta vara i praktiken? Jag vet att det går att genomföra, men vad skulle behöva göras för att omsätta detta förfarande i praktiken? Måste FN rösta om statens upplösande? Räcker det då med generalförsamlingens och säkerhetsrådets majoritet, eller pste detta ske "inneifrån"?
Citera
2005-03-31, 11:34
Medlem
trass avatar
Vad menar du ska hända med befolkningen?
Citera
2005-03-31, 12:50
Medlem
Iagos avatar
Det räcker väl med ett demokratiskt Israel, dit alla som fördrivits från dess territorium har rätt att återvända. (Naturligtvis har de palestinska flyktingarna redan nu rätt att återvända, de bara nekas denna rätt.) Ett land som inte ockuperar, stjäl och förstör andra människors land och där alla har samma rättigheter.
Citera
2005-03-31, 13:02
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Det räcker väl med ett demokratiskt Israel, dit alla som fördrivits från dess territorium har rätt att återvända. (Naturligtvis har de palestinska flyktingarna redan nu rätt att återvända, de bara nekas denna rätt.) Ett land som inte ockuperar, stjäl och förstör andra människors land och där alla har samma rättigheter.

Det är en ommöjlighet i ett land styrt av sionister.
Citera
2005-03-31, 15:44
Medlem
petersens avatar
För det första: FN har inga som helst befogenheter att upplösa stater.

Ja, Israel är en av de största förbrytarstaterna i världen just nu - i alla fall vad gäller brott mot folkrätten (mänskliga rättigheter, respekt för andra staters suveränitet ex.). Per medborgare bör det tom vara den största folkrättsliga förbrytarstaten.

En lösning på Palestina-konflikten är inte lätt att finna enligt mig. Landet tillhör egentligen ättlingarna till dem som bodde där före Osmanska Rikets förfall. Man kanske får vara snäll nog att säga att alla de nytillkomna som inte har förgripit sig på ursprungsbefolkningen skall ha rätt att stanna kvar (jfr de baltiska staternas politik efter självständigheten 1991). Västbankens och Gaza-remsans kolonisatörer har genom sitt koloniserande förgripit sig på ursprungsbefolkningen och borde redan därför kastas ut och tvingas hem till USA, där de flesta ändå är födda eller deras föräldrar härstammar från. Självklart skall alla fördrivna få lov att återvända till sina hem. - Enstats- eller tvåstatslösning? -Ingen aning!

Man bör i sammanhanget också lägga märke till att en minoritet av världens judar bor i Israel och att många (av mina judiska vänner och bekanta) judar utanför Israel trots den starka pro-israeliska propagandan tar avstånd från dagens Israel.

EDIT: Skulle gärna se att någon avslöjade dagens Israel och förintade Bajs-Elvis.
Citera
2005-03-31, 19:36
Medlem
Pirxs avatar
Israel borde styra hela Mellanöstern tycker jag. Dom vet hur muslimerna ska tas
Citera
2005-03-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Många håller säkert med om att (P)is(s)rael är en av de värsta skit länderna som exsiterar på denna jord. Ingen annan regim för mörda och stjäla från så många oskyldiga civila som detta fascistland, och detta med västmakternas goda minne!

Nej upplös skiten säger jag bara! Avskaffa regringen och riv knesset, och stryk dess suveränitetsförteckning i FN. Frågan är bara, hur genomförbart skulle detta vara i praktiken? Jag vet att det går att genomföra, men vad skulle behöva göras för att omsätta detta förfarande i praktiken? Måste FN rösta om statens upplösande? Räcker det då med generalförsamlingens och säkerhetsrådets majoritet, eller pste detta ske "inneifrån"?

Självförsvar - finns inte en muslim i hela mellanöstern som inte hatar Israel, det har de gjort från dag ett. Om de skjuter ihjäl ett par terrorister eller torterar dem, så har de gjort världen en tjänst. Vi borde alla tacka dem ! Fan va jag garva när den där gubbjäveln i Hamas blev dödad, helt underbart!
Citera
2005-03-31, 22:37
Bannlyst
Den 11 augusti 1913 bildades nuvarande grekiska Epirus av en del av det dåvarande albanska Epirus genom stormakternas påtryckning, denna del kallas av albaner Chameria och ursprungsbefolkningen är en albansk folkgrupp kallad chamer. För albanerna upplevdes detta som det mest orättvisa beslutet som supermakterna drev egenom. Idag bor bara en liten del av chamererna i Chamerien; de flesta bor i Turkiet, runt 150 000 i Albanien, och 200 000 i Grekland. Den chamerianska minoriteten i den grekiska provinsen har varit betydligt större men förflyttades under Balkankrigen, efter andra världskriget samt under det grekiska inbördeskriget. I samband med överenskommelse om befolkningsutbyte mellan Grekland och Turkiet i fördraget vid Lausanne 1923, evakuerades en stor del av den cham-muslimska befolkningen till Turkiet medan staten Grekland har försökt att hellenisera den grekiska-ortodoxa cham minoriteten. Deras minorites rättigheter saknas så väl deras medborgar rättigheter, detta borde dem givit viss få, likaså har chamerna utanför Chamerien rätt att återvända till sin hemland och återfå sin egendom men inget har hänt ännu. Jag har stor sympati för palestinernas sak och dem borde få samma rätt i staten Israel som chamer kräver i staten Grekland.
Citera
2005-03-31, 23:14
Medlem
Står Israel inför upplösning/förintelse så hoppas jag kärnvapenarsenalen räcker till för att göra alla skyldiga nationer, som stod bakom det, obeboliga för lång framtid.
Citera
2005-03-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Står Israel inför upplösning/förintelse så hoppas jag kärnvapenarsenalen räcker till för att göra alla skyldiga nationer, som stod bakom det, obeboliga för lång framtid.

jag hoppas stället sprängs så snabbt och våldsamt så ingen hinner göra någonting, samt att det är kärnvapen som används till det så att ingen jävel vill bosätta sig där igen, då slipper vi ha folk att slåss om dendär värdelösa lilla landremsan. grannstaterna får gärna träffas eller bombas bort de också då de ej heller uppför sig speciellt trevligt.
Citera
2005-04-01, 01:38
Medlem
one and agains avatar
FN har som påpekats ingen befogenhet att upplösa stater. FNs executiva befogenhet ges av medlemsstaterna.

Palestina-Israel frågan är nog omöjlig att i praktiken lösa så att alla parter blir nöjda. Att påstå att den ena sidan skulle vara värre än den andra är nog inte speciellt korrekt. Båda sidor ägnar sig åt lika mycket terrorism och förtryck, både i nutid och historisk sett (100 års perspaktiv och begränsat till det geografiska området palestina).

Visst måste man tillåta att Israel försvarar sig mot sina fiender. Men å andra sidan så blev araberna faktiskt överkörda 1947 och man måste samtidigt erkänna deras rätt att försöka ta tillbaka förlorat territorium. Det hela kan jämföras med att Sverige efter kriget skulle tvingas att lämna ifrån sig skåne till Danmark, trotts att skåne tillhört Sverige i många undra år och är betydligt mycket mer Svenskt än Danskt. Visst skulle vi Svenskar anse oss berättigade att ta tillbaka skåna. Hurvida vi verkligen skulle försöka är onvesäntligt.

Enda sättet att lösa palestina konflikten är genom kompromisser. För ungefär 800 år sedan kom en arabisk man på ett sätt att lösa problemet. Lösningen var långt före sin tid och gick ut på Jerusalem som ju är hjärtat i konflikten skulle delas och styras gemensamt av samtliga inblandade parter, och att alla skulle ha samma rätt och tillgång till staden. Mannen i fråga kallas av oss vänserlänningar vanligen för Saladin. Även när han intagit Jerusalem och utplånat allt motstånd var han beredd att genomföra sin ide. Han var en av de första som insåg att staden Jerusalem alltid skulle vara omstridd.

Enligt min mening är Saladins ide den enda långsiktigt hållbara lösningen på problemet. Idag har vi till skillnad från på Saladins tid också ett organ som skulle kunna ta hand om ett gemensamt Jerusalem, FN. Gör Jerusalem till ett FN protektorat där alla världens folk har samma rätt till staden. Öppna för att de från Israel fördrivna palestinierna skall kunne flytta tillbaka till sina gamla hem om de så önskar. Erbjud dem annars medborgarskap i exempelvis staten Palestina. Detta emot att alla muslimska stater officiellt erkänner staden Israels rätt att existera och att samtliga parter skriver på fredsavtal. Samt att alla sidor måste lova att ta hand om de fundametalister på båda sidor som inte kommer att acceptera ovastående.

Slutligen; Svaret på frågan är ganska uppenbart. Om USA och Europa vänder sig mot staten Israel så kommer den inte att kunna fortsätta existera. Israel skapades av USA och Europa och Israels existens kommer alltid att vara beroende av dessa två.
Citera
2005-04-01, 09:29
Medlem
ja det är väl så att israel hade ingen existens rätt men dom fick det i och med att islam roade sig med att lust mörda lite utanför dom inblandade staterna spanien har ju knappast med med israel palestina eller usa att göra, och efter som spanian är en del av eu så är sand negrena i krig med eu.. och ju mera usa och israel bombar skiten ur dom islamska strids krafterna ju bättre är det islam skall utplånas efter detta och då kan israel tar stöten efter som deras existens inte är rättfärdig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in