Citat:
Man drev ut större delen när Israel bildades, men en del fick bo kvar fast större delen av deras egendom konfiskerades, de levde under militärstyre till mitten på 60-talet och än idag det är en enorm segregering där arabiska byar får mycket mindre resurser till skolor etc. Och då talar vi om Israel. På ockuperad mark är det mycket värre med helt andra lagar för judiska bosättare och för den infödda befolkningen. För palestinier gäller godtyckliga vägspärrar, massarresteringar, kollektiva bestraffningar som hussprängningar etc.
I praktiken är brukar inte högerextremister fråga hur muslimska invandrarna verkligen är. Det spelar ingen roll om du är sekulär om du ser ut som en arab.
I praktiken är brukar inte högerextremister fråga hur muslimska invandrarna verkligen är. Det spelar ingen roll om du är sekulär om du ser ut som en arab.
Jag är inte särskilt insatt i exakt vad som hände när staten Israel bildades. Olika källor ger dessutom olika beskrivningar hur det gick till. Det är säkert så att väldigt många som bodde där innan behandlades illa och fick rimliga rättigheter åsidosatta.
Men detta är inte skäl nog för att idag avskaffa staten Israel. Möjligen borde landet föra en humanare politik mot sin arabiska minoritet, vad vet jag. Jag ser det som Israels inre angelägenhet och inte min ensak. De är ändå en demokrati (mycket ovanligt förhållande i regionen).
När det gäller ockuperad mark så är det en helt annan fråga. Rent spontant kan jag tycka att grannländerna inte skulle ha gett sig på Israel. Förklara inte krig om du vill slippa få stryk. Men det är klart att även jag har invändningar mot hur Israel sköter detta. Samtidigt har jag förståelse för landets utsatthet och att de för en hård politik av nödtvång.
Det sista får du väl diskutera med ”högerextremister”, om nu någon känner igen sig i den beskrivningen. Dock ska jag villigt erkänna att araber som kollektiv tycks uppföra sig på ett sätt som får mig att misstänka genetiska tillkortakommanden snarare än religiös fanatism. Jag har helt enkelt fått nog av dessa kaosmänniskor i mitt land. Men detta är off topic.