2015-08-02, 11:08
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man drev ut större delen när Israel bildades, men en del fick bo kvar fast större delen av deras egendom konfiskerades, de levde under militärstyre till mitten på 60-talet och än idag det är en enorm segregering där arabiska byar får mycket mindre resurser till skolor etc. Och då talar vi om Israel. På ockuperad mark är det mycket värre med helt andra lagar för judiska bosättare och för den infödda befolkningen. För palestinier gäller godtyckliga vägspärrar, massarresteringar, kollektiva bestraffningar som hussprängningar etc.

I praktiken är brukar inte högerextremister fråga hur muslimska invandrarna verkligen är. Det spelar ingen roll om du är sekulär om du ser ut som en arab.

Jag är inte särskilt insatt i exakt vad som hände när staten Israel bildades. Olika källor ger dessutom olika beskrivningar hur det gick till. Det är säkert så att väldigt många som bodde där innan behandlades illa och fick rimliga rättigheter åsidosatta.

Men detta är inte skäl nog för att idag avskaffa staten Israel. Möjligen borde landet föra en humanare politik mot sin arabiska minoritet, vad vet jag. Jag ser det som Israels inre angelägenhet och inte min ensak. De är ändå en demokrati (mycket ovanligt förhållande i regionen).

När det gäller ockuperad mark så är det en helt annan fråga. Rent spontant kan jag tycka att grannländerna inte skulle ha gett sig på Israel. Förklara inte krig om du vill slippa få stryk. Men det är klart att även jag har invändningar mot hur Israel sköter detta. Samtidigt har jag förståelse för landets utsatthet och att de för en hård politik av nödtvång.

Det sista får du väl diskutera med ”högerextremister”, om nu någon känner igen sig i den beskrivningen. Dock ska jag villigt erkänna att araber som kollektiv tycks uppföra sig på ett sätt som får mig att misstänka genetiska tillkortakommanden snarare än religiös fanatism. Jag har helt enkelt fått nog av dessa kaosmänniskor i mitt land. Men detta är off topic.
Citera
2015-08-02, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Men detta är inte skäl nog för att idag avskaffa staten Israel
Visserligen heter tråden "avskaffa Israel?", men ser du till inläggen är det ytterst få som propagerar för något sådant. Det är snarare Västbanken och Golan, dvs av Israel ockuperat område det handlar om, och som du ser har vi israelsupportrar som här som gärna införlivar dessa områden med Israel men slirar lite när de skall förklara vad som skall hända med de som idag bor där.
Citat:
Möjligen borde landet föra en humanare politik mot sin arabiska minoritet, vad vet jag. Jag ser det som Israels inre angelägenhet och inte min ensak. De är ändå en demokrati (mycket ovanligt förhållande i regionen).
På vilket sätt skulle det att de är en demokrati ge någon sorts alibi för rasism?
Citat:
När det gäller ockuperad mark så är det en helt annan fråga. Rent spontant kan jag tycka att grannländerna inte skulle ha gett sig på Israel. Förklara inte krig om du vill slippa få stryk.
I och med att du talar om ockuperad mark antar jag att du syftar på kriget 1967 då Israel erövrade dessa områden. Det var ett krig som inleddes med ett israeliskt överraskningsanfall på Egypten. Dessutom var Västbanken innan dess ockuperat av Jordanien. I vilket avseende var detta palestiniernas fel så att de skulle straffas genom att komma under israelisk överhöghet?
Citat:
Det sista får du väl diskutera med ”högerextremister”, om nu någon känner igen sig i den beskrivningen. Dock ska jag villigt erkänna att araber som kollektiv tycks uppföra sig på ett sätt som får mig att misstänka genetiska tillkortakommanden snarare än religiös fanatism. Jag har helt enkelt fått nog av dessa kaosmänniskor i mitt land. Men detta är off topic.
OK, så du ser dig inte som högerextremist utan "bara" som rasist? I sak hade jag i alla fall rätt att det, precis som förr när det gällde judar, mer handlar om etnicitet än om religion. Ditt tidigare inlägg var en ren bluff från din sida.
Citera
2015-08-02, 11:36
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Icke judar må få vara medborgare i Israel men inte med samma rättigheter/skyldigheter.
Mycket beroende på att bara Judar (Den Drusiska minoriteten också) gör
värnplikten och en stor del av Israels samhälsliv är koplat till Försvaret.
Ca. 87 % av all land i Israel ägs av staten och du kan bara hyra land om du har gjort din värnplikt.
Fins flera exempel.

Om det inte råder likhet inför lagen bland landets invånare, så håller jag med om att det är ett problem. Men det är ett problem för israelerna att lösa. Om araberna är lika benägna till kaotiskt beteende där som här, ja då förstår jag landets inställning.

Men vad gäller trådens ämne, så är detta inget skäl för avskaffa staten Israel.

Citat:
Islamproblemet? Det har funits Muslimer i Europa i 13 hundra år
Kristendom runt 18/19 hundra år.
Historiskt sett har Islam oftast varit mycket mer tolerant mot Kristna/Judar än Kristna mot Muslimer/Judar.
Läs lite historia.
Men den här extrema Muslimska terorismen hur har den uppståt?
Hur länge har den funits? Tja runt 25 år skulle jag tro (ge ett exempel på Muslimsk terorism före 1990? Om du inte håller med mej)

Bra, då kan ju du med din stora beläsenhet tala om för oss när tidigare i historien det fanns lika mycket muslimer i Västeuropa som det gör idag. Jag talar om realiteter som berör min del av världen, inte någon muslimsk närvaro i utkanten av Europa för hundratals år sedan. Sedan är jag fullt medveten om att araberna byggde toleranta samhällen med högstående kultur och vetenskap. Något som deras religion under senare tid effektivt tycks ha raserat. När den extrema muslimska terrorismen uppstod? Tja, det beror ju på vad man menar med ”terrorism”, men ottomanerna anföll Wien vid två olika tillfällen på 1500- och 1600-talen. Även det är ”terror” i en religions namn. Men visst, modern terrorism är ju en modern företeelse. Så, när någon islamistisk terrorist mördar oskyldiga i Västeuropa, på vilket sätt skulle bevekelsegrunderna spela någon som helst roll för de drabbade? Du kan inte motivera terror mot oskyldiga för gamla oförrätter, inbillade eller verkliga.

Men när t.ex. fanatikerna anföll tidningsredaktionen i Paris, så handlade det om ett angrepp på västerländsk yttrandefrihet och har ingen med mellanösternpolitik att göra. Ett bra exempel på varför vi inte ska sådana människor i Västeuropa. Muslimer kan väl få finnas här, men i så fall som en mycket liten minoritet som anpassat sig efter vårt rättssystem. Blir de för många, tar de över.

Citat:
Både Judendomen och Islam är religioner snarare än etniska grupper
Se mitt inläg 6522

De värsta förföljelserna av judar i modern tid baserade sig på deras etnicitet, inte religion.
Citera
2015-08-02, 12:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jo, muslimer kommer undan med allt eftersom de VET att om någon invänder så kommer drevet från bland annat aftonbladet och expressen där alla som invänder utan undantag hängs ut som fascister och nazister. Detta utnyttjas skamlöst av alla muslimska invandrare.
Det är intressant att se att du överger dina argument, ett efter ett, och dessutom låter bli att besvara våra argument.
Anti-semit-kortet är värdelöst numera, det inser även du, men prövar att slänga fram det i alla fall. Och du har inget att säga om att palestinierna blev lovade självständighet av britterna. Och jag förstår ditt undvikande, för det visar ju att britterna visste vilka som hade rätten till landet och dess styre, det var inte judarna utan den palestinska befolkningen, som var i stor majoritet.

Dina argument för Israels existens är nu bara den simplaste av alla, demonisera motståndaren, sprida hat, sprida lögner. Det blir särdeles tydligt här i tråden, där vi inte är antisemiter, vi hatar inte judar, vi har inget emot att judarna fick flytta till Palestina.

Det är ju historien efter det, som gör att man inser att Israel är en kolonial, rasistisk och aggressiv skapelse, som inte ens tolererar ursprungsbefolkningens rättmätiga behov. Det är detta som gör att landet får fiender. Israel verkar genompyrt av samma hat som du uppvisar här.

Vi måste faktiskt försöka leva i fred med varandra på den här planeten, vi måste acceptera varandras olikheter och istället ta itu med de verkliga problemen, miljöförstöring, klimatet, fattigdom och orättvisor och ekonomiska kriser. Alla dessa problem kräver samarbete, även samarbete på global nivå.
Att sprida hat är så idiotiskt att jag hoppas du överger den här inställningen omedelbart.
Citera
2015-08-02, 12:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Om det inte råder likhet inför lagen bland landets invånare, så håller jag med om att det är ett problem.
Om? Vadå "om"? Du försvarar Israel men är tydligen totalt ointresserad av palestinierna och deras tillvaro i och utanför Israel. Det är som Xenonen skrev, Israel kränker hela tiden och på alla upptänkliga sätt araberna inom landet. Lagen må vara ok, men Israel skiter i den. Det hjälper inte ens att FN protesterar, Israel gör precis vad de vill med palestinier.
Citat:
Men det är ett problem för israelerna att lösa.
Men det gör de inte!
Citat:
Om araberna är lika benägna till kaotiskt beteende där som här, ja då förstår jag landets inställning.

Kaotiskt beteende? Du borde inte sprida lögner.
Citera
2015-08-02, 19:58
Medlem
rex144s avatar
men var ska alla judar flytta? palestinier förlorar på att inte skriva på fredsfördraget, Israel flyttar hela tiden fram sina positioner,
hade palestinier gått med på fred långt tidigare på 1960 talet då hade de haft ett mycket större Palestina,
en egen stat, Israel har skrivit fredsfördrag med alla sina arabiska grannar,

jihad , hamas, de gör det bara värre, och resten av arabiska länder vill ha kaos i palestina

senast var jo Arafat väldigt nära att skrivbva på fredsfördrag, Israel gick med på att lämna många territorier, men Arafatn blev livrädd för radikala palestinier och tackade nej, man ska inte förvänta sig att man vid förhandlingar ska uppnå 100% av sina krav, man måste kunna kompromissa,
Citera
2015-08-02, 20:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
men var ska alla judar flytta?
Större delen av alla judar bor inte i Israel alternativt bor där men har medborgarskap i annat land också. De har inga problem att få plats i Israel utan något behov av att ockupera Västbanken och Golan.
Citat:
palestinier förlorar på att inte skriva på fredsfördraget, Israel flyttar hela tiden fram sina positioner,
hade palestinier gått med på fred långt tidigare på 1960 talet då hade de haft ett mycket större Palestina,
Tänk så enkelt allt är om man inte bryr sig om att läsa någon historia. På 60-talet styrdes Västbanken av Jordanien och Gaza av Egypten. Vilka palestinier skulle skrivit på något fredsfördrag, de som levde under militärstyre i Israel? Som du konstaterar flyttar Israel hela tiden fram sina positioner, och de gör det bl a genom att se till att alla fredsavtal misslyckas.
Citat:
en egen stat, Israel har skrivit fredsfördrag med alla sina arabiska grannar,
De har fredsavtal med Jordanien och Egypten, inte med Syrien och Libanon.
Citat:
senast var jo Arafat väldigt nära att skrivbva på fredsfördrag, Israel gick med på att lämna många territorier, men Arafatn blev livrädd för radikala palestinier och tackade nej, man ska inte förvänta sig att man vid förhandlingar ska uppnå 100% av sina krav, man måste kunna kompromissa,
Här har du en lite mer komplex bild av vad som hände:
http://www.nybooks.com/articles/archives/2001/aug/09/camp-david-the-tragedy-of-errors/
Arafat var på goda grunder rädd för att bli lurad, att alla hans eftergifter skulle vara permanenta medan Baraks eftergifter skulle omförhandlas. I grunden handlar det bara om en olaglig israelisk ockupation som måste upphöra. När Ryssland ockuperade delar av Ukraina svarade Västvärlden direkt med sanktioner, men Israel kryper man för eftersom de har stöd av USA.
Citera
2015-08-02, 20:33
Medlem
rex144s avatar
araber startade tre krig, efter varje krig utökade Israel sitt terrtorium, palestinier vägrar erkänna staten Israel, palestinier har kört i en återvändsgränd,

hade inte islam varit inblandad hade man fått fred för länge sedan
Citera
2015-08-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det är inte jämförbart. Alla dessa invandrare i Sverige från mellanöstern har ingen historisk och kulturell koppling till Sverige, det judiska folket har både en historisk, etnisk och kulturell koppling till det heliga landet. Du vet att jag har rätt men du VILL INTE att jag ska ha det av strikt islamistromantiska skäl.

Kan de som kallar sig judar bevisa att de är ättlingar till de judar som bebodde landområdet i fråga för 2000 år sedan?
Citera
2015-08-02, 21:19
Medlem
rex144s avatar
dessa palestinier har otur, holocaust + att judarnas historia är vårt historia tack vare kristendomen,
judarnas histroria utspelar sig i bibeln, den största och äldsta boken av alla,

de är judar och det är deras förlovade land, så är det,

araber har 22 arabiska länder att vistas i, enorma landytor men de envisas med att bo på västbanken,
araber är avundsjuka på judar som har omvandlat öken till oaser och odlingsmarker,
ett fungerande demokratiskt land mitt i ett hav av arabiska kaosländer och stenhårda diktaturer,
Citera
2015-08-02, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
araber startade tre krig, efter varje krig utökade Israel sitt terrtorium
Första kriget 1948 var en huggsexa där alla roffade åt sig så mycket de kunde när britterna gav sig av. Att en grupp judiska invandrare ensidigt utropade en stat var precis lika mycket en krigsförklaring som grannländernas. krigen 1956 och 1967 startades av Israel. 1973 startades däremot av en grupp arabstater, primärt för att ta tillbaka de områden Israel ockuperade sedan sitt anfall 1967. Dessutom har Israel hunnit med att anfalla Libanon ett flertal gånger.
Citat:
palestinier vägrar erkänna staten Israel, palestinier har kört i en återvändsgränd
Israel vägrar erkänna en palestinsk stat.
Citat:
hade inte islam varit inblandad hade man fått fred för länge sedan
Och det säger du för att i nästa inlägg börja blanda in bibeln:
Citat:
judarnas histroria utspelar sig i bibeln, den största och äldsta boken av alla,
Det är alltså du som är den religiöst fokuserade. Palestiniernas motstånd var under lång tid sekulärt och hade inget med islam att göra. De har bara haft lite svårt att acceptera att först fördrivas från halva det område de bodde i och sedan få andra halvan ockuperad. Ditt försök att skylla på islam har inget med verkligheten att göra.

Skall vi gå till bibeln borde det väl dessutom vara Italien som fick Palestina? Det var i alla fall så boken slutade...
Citera
2015-08-02, 22:27
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är alltså du som är den religiöst fokuserade. Palestiniernas motstånd var under lång tid sekulärt och hade inget med islam att göra. De har bara haft lite svårt att acceptera att först fördrivas från halva det område de bodde i och sedan få andra halvan ockuperad. Ditt försök att skylla på islam har inget med verkligheten att göra.

Faktiskt väldigt tråkigt att palestiniernas motstånd islamiserats i sådan grad. Tycker muslimer överlag verkar ha svårt att acceptera förlorat territorium. T ex Al-Andalus som de fortfarande verkar vara seriöst upprörda över att de tappade till de otrogna. Med ett sekulärt motstånd så kan man ju tänka sig att nån sorts lösning kan nås. Knappast med ett islamistiskt motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in