Citat:
Ursprungligen postat av
Xonic
Jag förstår inte varför detta ens är debatt i dagens läge? Att koldioxid absorberar solenergi behöver man väll inte vara en klimatolog för att förstå, det lär man väll sig till o med i grundskolans naturvetenskapliga kurser?
Och vad gör vi? Spyr ut koldioxid i atmosfären, mellan 30-40 miljarder ton årligen.
Rätt så idiotiskt att påstå att det inte har någon påverkan , då man redan vet att koldioxid binder mer solenergi till atmosfären.
Och för dom tomtar som käbblar om vulkaner, säger att det kommer ut mycket mer co2 av dem.
Minns inte vart jag läste det nu (var ett par år sedan jag gick mina klimatologikurser) men någon undersökning visade att i genomsnitt så släpper samtliga aktiva vulkaner i världen ut ca 200 miljoner ton c02 årligen (130-230 miljoner enligt wiki). Eyjafjallajökull släppta ut cirka 0.15 miljoner ton per dag, fortfarande inte i närheten av de 100~ miljoner ton vi själva släpper ut dagligen.
Helt seriöst så förstår jag inte varför folk förnekar global uppvärmning. Att som idag läsa aftonbladets artikel om att det är varmare globalt, och att sedan titta på kommentarsfältet får mig att tappa hopp om mänskligheten. Idiotin som finns i dagens samhälle är fan ett under i sig.
Bra att du tar upp det här eftersom du och många andra inte förstår vad debatten handlar om.
Det handlar inte om om vi har en global uppvärmning eller inte eller om ökad koldioxidhalt påverkar klimatet eller inte. Här är vi alla överens. Det verkar som om det är en taktik av klimathotare att skapa en skendebatt och stoppa alla motståndare i ett klimatförnekarfack. Det kallas att skapa en halmdocka och är ett mycket fult retoriskt trick. Många tidningar hakar på det här, senast National Geography, vilket är bedrövligt. Genom att göra så får de skeptiker att framstå som mindre vetande som bara kan avfärdas rätt upp och ned. På det sättet avväpnar man skeptikerna och slipper att ta en besvärlig debatt.
Det debatten handlar om är resultatet av den stora osäkerhet som råder inom klimatvetenskapen.
Det det finns en konsensus om är att vi har haft en global uppvärmning på under 1 grad sedan mitten av 1800-talet. Hur mycket av den som beror på den ökade koldioxidhalten är vi inte överens om och vetenskapen ger inget tydligt svar.
Vi är inte överens om avvägningen mellan skadan mot nyttan av en sådan uppvärmning. Klimathotarna bortser helt från de positiva effekterna och målar upp en väldigt negativ bild som kontrasterar mot det som vi kan lära av vår historia.
Vi tjabblar om den uppvärmningspaus som vissa av oss anser råda just nu.
Sedan påpekar jag och andra att det vetenskapliga underlaget för de temperaturförändringar vi haft är mycket tveksamt eftersom osäkerheterna är större än de förändringar man anger och temperaturdata korrigeras på ett tveksamt och inte alltid transparent sätt.