2015-04-17, 17:26
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är en taskig kabelgenomföring för batterikabeln i bakluckan på E60/E61. Byts ut gratis. Om "kampanjen" var allvarlig, dvs alla berörda ägare fick brev, eller om det enbart åtgärdades automatiskt vid ordinarie service vet jag ej.

Han fick reda på det av BMW när han beställde service eftersom den var köpt begagnad och han hade fått tid för service och för att isolera kabeln men det hanns inte
Citera
2015-04-17, 17:36
Medlem
Naganass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assynja
Vet inte om detta tagits upp än och ber så mycket om ursäkt om det redan sagts. Försökte leta igenom tråden..

Chevrolet transport och byte av tändstift! Något geni satte tändstiften på baksidan av motorn så man måste hänga ur motorn för att komma åt tändstiften!

Vet inte exakt vilken motor du tänker på, då du inte skrev det.
Men den jag har bytt på för 2 år sen hade 3.4liters v6a, och jag håller med att det är dumt och jobbigt, men du behöver inte lyfta motorn .
Citera
2015-04-17, 17:44
Medlem
Naganass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Har inte haft dessa problem på någon av mina Saabar. Det sitter ju en lucka som trycks ner när du stoppar in nyckeln i tändningslåset som förhindrar smuts att komma ner där. Har du ändå problem är det dags att överväga att städa bilen.

Den stora fördelen är att du aldrig missar eller har problem att få in nyckeln i tändningslåset. När jag ska köra icke-saabar måste jag böja mig åt sidan och framåt för att kunna se var nyckeln skall in på de flesta bilarna.

Jobbar dagligen med saabar, och dem har visst bekymmer med tändningslås.
Däremot tycker jag inte att konstruktionen är dålig på något sett.
Citera
2015-04-17, 19:24
Medlem
problemformulerarns avatar
På amerikanska Ford, nånstans runt 70-80tal finns det en knapp man måste trycka ner för att få ut nyckeln. Den sitter nånstans ovanpå steering column (vad det nu heter på svenska?). Man vrider nyckeln till stopp och skall dra ut den, men det går inte. Man måste trycka på knappen samtidigt. Vad är tanken?
Citera
2015-04-17, 20:12
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Prius årsmodell 2005 hade fortfarande kassettspelare + CD (tur det). Lite roligt och retro men totalt onödigt.
Volvo hade väl kassett som standard fram till 2007 om jag inte minns helt fel.
Citera
2015-04-17, 20:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
På amerikanska Ford, nånstans runt 70-80tal finns det en knapp man måste trycka ner för att få ut nyckeln. Den sitter nånstans ovanpå steering column (vad det nu heter på svenska?). Man vrider nyckeln till stopp och skall dra ut den, men det går inte. Man måste trycka på knappen samtidigt. Vad är tanken?
Om jag minns rätt så hade jag detsamma på en Toyota från -77. Kan det ha varit någon modegrej? Jag har också svårt att se syftet med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Volvo hade väl kassett som standard fram till 2007 om jag inte minns helt fel.
Jo, men då var det ju VOLVO det rörde sig om, märket där inget gjorts fel sedan 1926.
Citera
2015-04-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men ta en helt ny Volvo där det finns CD spelare. Vem använder
sådant i dag? Inte många, Spotify eller annan form av streaming är det som används.

Bäst är det väl om bägge finns. Det är en stor skillnad i ljudkvalite mellan streamad mp3 och okomprimerad på en CD. Speciellt om ljudanläggningen är av det bättre slaget.
Citera
2015-04-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Varför då? Om man kan skjuta bort rotorbladen och få den att fungera på tillräckligt låg höjd? Vad skulle alternativet vara (fallucka)?

Ursäkta offtopic men jag är bara genuint nyfiken.

En helikopter kan segelflyga på rotorbladen även om motorn är avstängd. Skjuter man bort rotorbladen faller den som en sten...
Citera
2015-04-17, 20:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
En helikopter kan segelflyga på rotorbladen även om motorn är avstängd. Skjuter man bort rotorbladen faller den som en sten...
Fast det spelar väl mindre roll om man ändå ska skjuta ut sig?
Citera
2015-04-17, 20:29
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om jag minns rätt så hade jag detsamma på en Toyota från -77. Kan det ha varit någon modegrej? Jag har också svårt att se syftet med detta.
Knappjäveln finns även på nyare bilar. Sambon hade så på sin Hyundai Sonata -97. Och nej, jag ser inte heller syftet
Citera
2015-04-17, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen

Jo det vet jag men då kanske man ska ha en viss höjd?

Eller låt oss säga att det är i en krigszon och piloten ska ut snabbt/på väg att bli träffad av en raket. Eller att rotorn fastnar. Eller att rotorbladen redan är skadade och autorotation inte är möjligt. I den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=E2a9H8Xw8Mo

är ju allt helt, fungerande och kan rotera fritt.

I mitt huvud ser jag många scenarier där en katapultstol iaf kunde vara "bra att ha" men så vet jag inte ett skit om helikoptrar heller.

Ursäkta all OffT.
Senast redigerad av wazzobazzo 2015-04-17 kl. 21:07.
Citera
2015-04-17, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Jo det vet jag men då kanske man ska ha en viss höjd?

Eller låt oss säga att det är i en krigszon och piloten ska ut snabbt/på väg att bli träffad av en raket. Eller att rotorn fastnar. Eller att rotorbladen redan är skadade och autorotation inte är möjligt. I den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=E2a9H8Xw8Mo

är ju allt helt, fungerande och kan rotera fritt.

I mitt huvud ser jag många scenarier där en katapultstol iaf kunde vara "bra att ha" men så vet jag inte ett skit om helikoptrar heller.

Ursäkta all OffT.
Man behöver inte ha höjd för att skjuta ut sig, det fixar stolen så att säga.
I dag så sitter det ett antal raketmotorer i stolen, vilket ger tillräcklig höjd för att kunna lösa ut skärmen, även om man skjuter ut sig från marken.
Jag vet att SAAB testade stolar som sköts ut från en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in