2015-04-16, 15:01
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du får det att låta så enkelt..... Bara att sätta den där eller där....

Har du koll på hur stor dessa CD-växlare är, vilken plats de kräver ink. fästannordninhar m.m.?

Att de fått dit en 10" display säger väl inte så mycket, då den kanske har mindre volym bakåt, och man kan ju bli tvungen att välja, display eller växlare för båda får inte plats. Bättre då med växlaren i bagaget än displayen i bagaget.... 😉

Hade de satt växlaren i handskfacket hade garanterat många klagat på att de sabbat det utrymt för nu får de inte plats med det de vill där...

Mellan framsätena kanske inte heller funkar så bra, då det kan vara platsbrist även där på många bilar.

Givetvis har det avgörande betydelse hur ofta man kan tänkas behöva pilla på en sak och var den därför bör eller kan placeras. Varför tror du att reservdäcken har en tämligen undangömd plats? Jo därför att folk normalt får punktering ytterst sällan. Alltså, saker som användas oftare sitter därför vanligen mer lättåtkomligt.

När du skriver man menar du inte jag då? För jag känner inte igen mig i din generalisering. Om du byter (bytte) CD-skivor med samma frekvens som du byter till reservhjulet så förstår jag att du inte har några bekymmer med att vinkla ner dig i bagageutrymmet varje gång det skedde.

Jag och med all säkerhet många med mig bytte oftare. Så ofta att jag gärna hade offrat plats i handskfacket. Enheten var inte heller tillnärmelsevis större än det armstöd som satt mellan de två sätena. Berätta gärna om fästanordningarna.

Nu är jag tvungen att gå, jag har en kyckling i ugnen, och den står givetvis uppe på vinden. Inga problem. Det är faktiskt bättre att ha den där, nu när skåpen tar upp all plats i köket.
Citera
2015-04-16, 16:11
Medlem
Assynjas avatar
Vet inte om detta tagits upp än och ber så mycket om ursäkt om det redan sagts. Försökte leta igenom tråden..

Chevrolet transport och byte av tändstift! Något geni satte tändstiften på baksidan av motorn så man måste hänga ur motorn för att komma åt tändstiften!
Citera
2015-04-16, 16:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
När du skriver man menar du inte jag då? För jag känner inte igen mig i din generalisering. Om du byter (bytte) CD-skivor med samma frekvens som du byter till reservhjulet så förstår jag att du inte har några bekymmer med att vinkla ner dig i bagageutrymmet varje gång det skedde.

Jag och med all säkerhet många med mig bytte oftare. Så ofta att jag gärna hade offrat plats i handskfacket. Enheten var inte heller tillnärmelsevis större än det armstöd som satt mellan de två sätena. Berätta gärna om fästanordningarna.

Nu är jag tvungen att gå, jag har en kyckling i ugnen, och den står givetvis uppe på vinden. Inga problem. Det är faktiskt bättre att ha den där, nu när skåpen tar upp all plats i köket.

Det var rätt många bilmodeller som hade växlaren i bakluckan.
Jag skulle tro att det var för att tillverkarna började erbjuda cd-växlare mitt i en produktionsserie..
Så istället för att designa om mittkonsollen eller nåt annat så smackade de bara in en växlare i trunken.
Beroende på hur man resonerar kan det ju vara bättre med växlaren där om alternativet är ingen växlare.
Citera
2015-04-16, 16:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assynja
Chevrolet transport och byte av tändstift! Något geni satte tändstiften på baksidan av motorn så man måste hänga ur motorn för att komma åt tändstiften!

Den geniala lösningen finns även på t ex Toyota Hi-Ace. Man har satt in specialstift som bara byts var 10000:e mil men det måste ju trots allt göra ett par gånger under bilens livslängd.
Citera
2015-04-16, 16:29
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det var rätt många bilmodeller som hade växlaren i bakluckan.
Jag skulle tro att det var för att tillverkarna började erbjuda cd-växlare mitt i en produktionsserie..
Så istället för att designa om mittkonsollen eller nåt annat så smackade de bara in en växlare i trunken.
Beroende på hur man resonerar kan det ju vara bättre med växlaren där om alternativet är ingen växlare.

Helt säkert så.

Jämfört med ingen alls är det naturligtvis bättre men det försvarar knappast den högst opraktiska placeringen.
Citera
2015-04-16, 17:00
Medlem
Xeliouss avatar
Gamla Volvo och andra bilar som har förgasaren på samma sida som grenröret. Det blir ånglås i förgasaren typ, när motorn är varm och man stänger av den och sen ska starta den igen så kan den vara svårstartad. Löstes till viss del med en bakelitplatta för att skydda mot värmen men onödigt med sådana nödlösningar.
Senast redigerad av Xelious 2015-04-16 kl. 17:33.
Citera
2015-04-16, 17:27
Medlem
fatattacks avatar
BMW 530xi 2004 aut. Om batteriet laddar ur kan inte P-läge läggas ur. Det innebär, om bilen ex står otillgängligt, att bilen inte kan rullas ut för att komma åt att starta med startkablar. Detta måste ske via vissa anslutningar i motorutrymmet. Man får uttryckligen inte koppla på startkablar till batteriet som sitter i bagageutrymmet (enl BMW Assistance). Dessutom är det omöjligt att ta bort batteriet från bagageutrymmet utan att delar går sönder.
Vill minas också en recall av vissa BMW modeller för att batteriet pga taskig konstruktion utgjorde brandrisk.
Citera
2015-04-16, 17:37
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Gamla Volvo och andra bilar som har förgasaren på samma sida som grenröret. Det blir ånglås i förgasaren typ, när motorn är varm och man stänger av den och sen ska starta den igen så kan den vara svårstartad. Löstes till viss del med en bakelitplatta för att skydda mot värmen men onödigt med sådana nödlösningar.

Är ju knappast en nödlösning utan ett resultat av att motorn endast har en kamaxel och därmed både insug och avgas-portar på samma sida av motorn..
Citera
2015-04-16, 17:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan du utveckla detta? Jag har också hört att detta egentligen är bättre på olika sätta man aldrig förstått varför. Men det blir ju ändå lite motsägelsefullt, om det nu har uppenbara fördelar: varför har då inte alla det? Eller rättare sagt: varför gick inte alla över till det för 40-50-60 år sen?

All telecom utrustning är plus jordad. Antagligen pga det funkar bättre vid åska.
Citera
2015-04-16, 17:56
Medlem
Pajosvs avatar
Subaru XT från 1985 var ju lite frän på sin tid, men...

Interiören var kanske inte helt genomtänkt. Asymmetrisk ratt, kanske inget som påverkar funktionen, men det är makalöst fult. Dessutom försökte de sig på "modern high tech-instrumentering" i orange.

http://www.drilldrive.com/subaru-xt.html#gal_model_2686_subaru-xt-interior-2.jpg

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Subaru_XT#/media/Fil:Subaru-XT6.jpg

Det ogenomtänkta är att Subaru tycks ha inspirerats av Citroën och Aston Martin Lagonda.
Citera
2015-04-16, 18:00
Medlem
surfacings avatar
Bilar som har oljefiltret ovan och nedvänt. Det rinner överallt när man ska byta.
Citera
2015-04-16, 18:26
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
BMW 530xi 2004 aut. Om batteriet laddar ur kan inte P-läge läggas ur. Det innebär, om bilen ex står otillgängligt, att bilen inte kan rullas ut för att komma åt att starta med startkablar. Detta måste ske via vissa anslutningar i motorutrymmet. Man får uttryckligen inte koppla på startkablar till batteriet som sitter i bagageutrymmet (enl BMW Assistance). Dessutom är det omöjligt att ta bort batteriet från bagageutrymmet utan att delar går sönder.
Vill minas också en recall av vissa BMW modeller för att batteriet pga taskig konstruktion utgjorde brandrisk.

Går alldeles utmärkt att få en strömlös BMW ur parkläge utan ström. Lyft av konsollen runt växelspaken,Du ser uppe till vänster en eltjosan med ett spår i. Vrid den,lyft av. Ta en skruvmejsel,bilnyckeln eller vad som finns till hands och dra spärren bakåt. gäller GWS lådan

klipp som visar https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78

Vanliga lådan är ännu enklare samma sak lyft upp konsollen. Peta upp spärren med fingret.

https://www.youtube.com/watch?v=sMk8ODij2oY
Senast redigerad av TheoriginalMasterZ 2015-04-16 kl. 18:27. Anledning: lagt till länkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in