2015-04-16, 02:37
Medlem
Quintos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Samma i Audi s4 b5. Tycker inte alls det är en konstig placering, skulle man nu få panik och va tvungen byta ut sina 6 skivor mitt i en resa så får man väl ta ut lite av packningen och byta? Men hur ofta händer den situationen?
Citera
2015-04-16, 03:20
Medlem
Tänkte citera inlägget om centrerad instrumentpanel, men kan inte hitta det.

Vilka fördelar har en centrerad instrumentpanel, jämfört med att ha den mitt framför ratten? Måste ju finnas någon anledning till att några asiatiska bilmodeller har detta.

Finns det några nya bilar idag förutom Toyota Prius som säljs med med denna placeringen av instrumentpanelen?
Citera
2015-04-16, 03:39
Medlem
Placeringen av 12V uttaget och AUX kontakten på V70II.

De sitter på olika ställen i mittfacket, så det blir kablar överallt om man har telefonen monterad i vindrutan. Dessutom går inte luckan och Jalusin att stänga om du har laddare och 3,5 mm kontakt inkopplade.
Citera
2015-04-16, 03:50
Medlem
Det råder delade meningar om denna funktionen är bra eller dålig, men på Volvo startar vindrutetorkaren på bakrutan automatiskt när man lägger i backen och vindrutetorkarna på framrutan är på.
Citera
2015-04-16, 04:37
Medlem
JackBlacks avatar
På 50-talet uppfann Cadillac automatiska strålkastare som slogs av eller på beroende på ljusförhållandena (ungefär som dagens nyare bilar). Problemet var att automatiken inte fungerade om man själv slog på strålkastarna och i övrigt var automatiken dålig. Man kunde få för svagt ljus när det var snö, regn och dimma eller för starkt ljus som bländade mötande trafikanter.

Förutom detta levde de ibland sitt eget liv och kunde ändra läge av sig själv. Tänk er att köra bil mitt i natten och vips slår strålkastarna av...
Citera
2015-04-16, 04:39
Medlem
JackBlacks avatar
Cadillac hade förresten en modell med en magnetisk minibar i fram. Kanske inte så lämpligt att ha tillgång till alkohol när man kör...
Citera
2015-04-16, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Har aldrig förstått poängen med att behöva lägga i backen för att kunna få ut nyckeln, vad är resonemanget bakom det beslutet?
för att förhindra att bilen ska kunna komma i rullning när du parkerat och lämnar bilen "smart"

Citat:
Ursprungligen postat av fkef
Tänkte citera inlägget om centrerad instrumentpanel, men kan inte hitta det.

Vilka fördelar har en centrerad instrumentpanel, jämfört med att ha den mitt framför ratten? Måste ju finnas någon anledning till att några asiatiska bilmodeller har detta.

Finns det några nya bilar idag förutom Toyota Prius som säljs med med denna placeringen av instrumentpanelen?
du har samma intrumentering/instrumetbräda oavsett om bilen ska säljas för höger eller vänstertrafik .. jag tror det var den orginala hundkojan (min ) som började med det ,, dessutom så hade dom ett motsvarande håd l i plåten i bak där ryggstödet monteras mot och det handlade ursprungligen om produktionsteknika skäl ,, när bilen kommer på "löpande bandet" är den upphängd på ett stort rör som går igenom hela bilen

Citat:
Ursprungligen postat av fkef
Finns det någon praktisk fördel av att bara ha parkeringsljusen tända på en sidan? Visst regelverket i Tyskland tillåter att endast sidan som påverkar trafiken är tänd, men finns det någon situation där detta skulle vara bättre än att att ha båda sidorna tända?

Citat wikipedia
Kraven för parkeringsljus är olika i olika länder. I bl.a. Tyskland är det tillräckligt att ha parkeringsljus tända på den sida av bilen som påverkar trafiken. Detta är orsaken till att man i många tyska bilar kan aktivera parkeringsljuset på endast ena sidan

största fördelen är den minimerade strömförbrukningen som du halverar med att bara tända ena sidan och ett tillfälle det är uppenbart är om du står parkerad efter ena sidan av en väg med bilar både bakom och framför dig då skyms ju dina inre lampor av bilen bakom och framför

det där wikipedia citatet är direkt felaktigt (som vanligt med wikipedia )

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Spärren på 343 kände jag inte till, några 343 or har jag skruvat på, dock aldrig någon remdriven.
Troligen hade jag ändå aldrig upptäckt en hastighetsspärr på backväxeln.

Tack, det är alltid kul att lära sig något nytt.

någon sådan spärr satt iallfall INTE på den daf 66 maraton coupé 1976 som jag hade ,,, den backade jag på barkaby flygfält med följebil efter i över 100 km/h

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Innerbelysning släcks i alla moderna bilar om du glömmer den på.

möjligtvis kan det finnas undantag i allt det här lågprisskräpet som lanserats på senare tid ( typ dacia) men alla moderna BILAR har oftast någon form av "storebror" kopplat som du säger

Citat:
Ursprungligen postat av Joi
http://www.saabplanet.com/wp-content/uploads/saab90002.jpg
inte helt rätt ,, just denna styrning finns att köpa för handikappanpassning av bilarna som oftast är minvans där föraren kör in genom bakluckan fram till förarposition , låser fast permobilen och styr joysticken med munnen naturligtvis eftermonterat men principen fungerar ,

Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Framhjulsdrift över huvud taget verkar sjukt. gjord för att få ned tillverkningskostnaden.
Saab som dessutom satte handbromsen på denna framhjulsdrift gjorde ju bilen helt manöveroduglig när halkan överraskade
upps det får vi nog berätta för alla riktiga bilförare som år efter år skördade rallyvinster med sina framhjulsdrivna bilar ,, jag kan lista mååånga som gjort denna bedrift i många skijda märken ,, men det handlar förmodligen bara om att dom saknade den kunskapen om framhjuldrift du sitter inne på

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Renault och Citroën med sin "kryckväxel" som bland annat satt i 2 CV och i apambulansen.
satt även rattkryckväxel i saab V4 orna

Citat:
Ursprungligen postat av key key
Min Trans Am är ännu värre... Där sitter knappen på instrumentbrädan och fungerar dessutom inte med motorn igång, även om växeln ligger i P. Om man skall in i bakluckan måste man alltså stänga av motorn då alternativet till knappen är nyckeln... som sitter i tändningslåset...
vad är problemet ? hur ofta känner du behov att öppna bakluckan under färd och vilken annan bil her denna möjlighet ??

Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2

Byta rotor och fördelarlock på en grand cherokee med v8:a är inte alls roligt.

Att byta vevaxelgivre är ännu jävligare än rotor och fördelarlock eftersom den sitter längre ner på motorn.. Man ser den inte uppifrån och man ser den inte nerifrån...

och placeringen av oljetrycksgivaren på 5,2 l motorn är genialisk **NOT**

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Amerikanska bilar som efter ett tag låser startlåset. Om man låser upp bilen, startar den, sen stänger av med nyckeln i låset och står ett tag med motorn av så måste man låsa upp bilen med larmet igen för att den ska starta. Var iaf så på min extremt törstiga Jeep grand cherokee 5,9.

De var väl av aluminium, kan det varit orsaken?

samma sak gäller även saab 9000 och är ett enkelt stöldskydd (imobilazer) och är vök i det stora hela ganska smart (om än retsamt) ponera att du håller på med att lasta bilen med grejor och du springer ut och in hela tiden ,, och som sällskap har du rad och så kommer han med dom långa fingrarna förbi när du är uppe för att hämta mera grejor och ser nycken i tändlåset och kan inte motstå frestelsen av att se din bil med en möjlighet för en liten joyride ,, hoppar in i bilen och vrider på nyckeln för att sno din bil ,,,
Senast redigerad av Oddball 2015-04-16 kl. 08:37.
Citera
2015-04-16, 07:28
Medlem
Att Mercedes envisades med olika storlekar på backspeglarna på 80 och 90 talet, d.vs W201 och W124, ser bara lustigt ut..... och konstigt, vill man ha backspeglar i samma storlekar måste man köpa en höger backspegel från England...
Citera
2015-04-16, 07:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
Nej, den hade rattväxel.
Citera
2015-04-16, 07:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
för att förhindra att bilen ska kunna komma i rullning när du parkerat och lämnar bilen "smart"
På min första V4 gjorde jag en intresant notering.

Backväxeln spärrar inte för rullning bakåt om frihjulet är inkopplat.
det var vid en korvkiosk so min nyinköpta SAAB började rulla iväg i Oktobernatten.
Tack och lov hände inget.
Citera
2015-04-16, 07:46
Medlem
Noobermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Bakluckan går åt fel håll på Suzuki Grand Vitara, iaf när man parkerar längs med en gata och ska lasta in från trottoaren.

Placeringen av vattenpumpen på saab 99.

Joseph Lucas...

Kan bero på att det blir rätt i länder med vänster trafik som tex Japan...
Citera
2015-04-16, 08:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Nej det satt rattväxel i Saab 96. Inte kryckväxel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in