2015-04-15, 22:30
Medlem
Elementarts avatar
Toyota Camry Kombi hade ju två vindrutetorkare i bak, vilket känns rätt onödigt. http://bi.gazeta.pl/im/1/11155/z11155061X,TOYOTA-Camry-Kombi-87-91-kombi-tylny-lewy.jpg
Citera
2015-04-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkef
Vet inte om detta nämnts tidigare, men DRL belysning med helt släckt belysning bak dagtid.

man uppfattar bromsljusen mycket bättre så säkrare blir det då.
Citera
2015-04-15, 22:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Citat:
Är det inte parkeringsljuset du menar?

På en Mercedes, liksom BMW, så kan man välja att ha parkeringsljus på antingen höger eller vänster sida eller på båda sidorna. I Tyskland är detta lagligt, men i Sverige så är det lag på att om man har parkeringsljuset påslaget så ska det vara på båda sidorna. Det tyska parkeringsljusets ensidiga funktion finns kvar på svensålda Mercedes men får inte användas i Sverige om jag minns rätt...

Denna funktion finns på VW golf med, idiotisk funktion, vet inte hur många gånger man blinkat och svängt in på parkeringen och spaken blivit kvar i blinkläge. Sen när man tittar ut genom fönstret på kvällen sen man sin bil stå och lysa på ena sidan.....
Ni pratar förbi varandra en aning. Mercorna kan man välja parkeringsljus höger sida eller vänster. Iaf var det så på en E-klass -98 jag hade. Det där på VW är väl ännu senilare, som du säger om man stänger av med blinkers på så står den och lyser på en sida. Det är iofs varningsljud som när man glömmer lyset på men inte alltid man tänker på det.

Citat:
Ursprungligen postat av elementart
Toyota Camry Kombi hade ju två vindrutetorkare i bak, vilket känns rätt onödigt. http://bi.gazeta.pl/im/1/11155/z1115...tylny-lewy.jpg
Så fult och onödigt.
Citera
2015-04-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
man uppfattar bromsljusen mycket bättre så säkrare blir det då.

Ahh, då måste EU ha testat detta en solig sommardag i låg fart i södra Europa, och tyckt det var en toppenidé.

Tycker det är mindre kul med släckta bilar en regnig eller slaskig dag på motorvägen i Sverige.
Citera
2015-04-15, 22:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Ni har både rätt och fel. Variomaticen i daf och som den senare hette volvo 66 gick lika fort framåt som bakåt. Men i volvo 343 satte man en vakuumstyrd spärr som helt enkelt hindrade skivorna från att dra ihop sig så farten bakåt spärrades till ca 20 kmh.
Spärren på 343 kände jag inte till, några 343 or har jag skruvat på, dock aldrig någon remdriven.
Troligen hade jag ändå aldrig upptäckt en hastighetsspärr på backväxeln.

Tack, det är alltid kul att lära sig något nytt.
Citera
2015-04-15, 22:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Finns det någon praktisk fördel av att bara ha parkeringsljusen tända på en sidan? Visst regelverket i Tyskland tillåter att endast sidan som påverkar trafiken är tänd, men finns det någon situation där detta skulle vara bättre än att att ha båda sidorna tända?

Citat wikipedia
Kraven för parkeringsljus är olika i olika länder. I bl.a. Tyskland är det tillräckligt att ha parkeringsljus tända på den sida av bilen som påverkar trafiken. Detta är orsaken till att man i många tyska bilar kan aktivera parkeringsljuset på endast ena sidan
Det måste komma av att det drar mindre ström med bara en sida kom jag på nu. Eller? Med parkeringsljuset på i några timmar och dåligt batteri = jobbigt. Är väl bättre nu på de bilar som har LED, men å andra sidan så smälter inte isen från glasen.
Citera
2015-04-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ahh, då måste EU ha testat detta en solig sommardag i låg fart i södra Europa, och tyckt det var en toppenidé.

Tycker det är mindre kul med släckta bilar en regnig eller slaskig dag på motorvägen i Sverige.

Ser du inte bilarna som kör framför dig mitt på dagen om det är mulet?
Citera
2015-04-15, 22:44
Medlem
noyellowhatss avatar
LED-bakljus.

Avger ingen värme att tala om vilket gör bilen helt osynlig bakifrån i körning i snöförhållande som gör att snön sätter sig i aktern och inte smälter bort.
Citera
2015-04-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Ser du inte bilarna som kör framför dig mitt på dagen om det är mulet?

Jo, men lägg på lite regn och dis, så vill jag absolut påstå att jag ser inte bilen BÄTTRE för att den har släckta lampor.

Volvo har väl idiotförklarat detta och kör med tända baklyktor på bilar med DRL.
Citera
2015-04-15, 22:53
Medlem
Citat:

Plus att man inte ser skillnad på t ex en parkerad bil och en som är på väg att köra ut i gatan.

Har själv kodat om min bil så att bakljusen alltid lyser.
Citera
2015-04-15, 22:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzio
[...]

För många år sen hörde jag på nyheterna att SAAB hade släppt en ny bilmodell - men man hade glömt göra varmluftsuttag till fötterna.
Knappast troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzio
Hade en SAAB 95 tvåtaktare - den hade kombinerad elgenerator och kylvätskepump!

[...]
Hur tusan skulle det gå till? Den ena ska ge ett flöde av elektroner och den andra ett flöde av vätska, kan knappast vara en och samma apparat. Eller menar du att de satt ihop så de bara gick att köpa som ett paket med pump och generator? Utan att ha mekat med någon Saab 2-takt så är jag faktiskt skeptisk även till sanningshalten i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
En annan ogenomtänkt lösning är att vissa nya bilar saknar reservdäck.
Jag tror inte att den medföljande lagningssatsen klarar att fixa alla punkteringar...
Ogenomtänkt är det förstås inte. Det är en fullt genomtänkt och medveten snållösning för att spara både pengar, vikt och utrymme. Att det sedan är fullständigt undermåligt i vissa situationer är en annan sak än att det är ogenomtänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
1. Har aldrig förstått mig på att ha volymknappar på ratten. Det går väl an när man kör rakt, men åker du i en stad så är ratten aldrig rak, du svänger höger och vänster hela tiden. Att då försöka sänka volymen är omöjligt, du råkar istället sätta igång farthållaren. Istället tar jag den ordinarie volymratten på stereon och sänker!
[...]
Jag klarar av det alldeles utmärkt med ratten upp och ned samt att den under säkert 99 % av tiden jag kör befinner sig inom några grader från neutralläget. En mycket bra detalj.
Citera
2015-04-15, 23:03
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Fram och baklyse på Volvo V70 från början på 2000talet.
Hur jävla trångt som helst att byta lampor på asen.
Har man som jag lite större händer så är det fan omöjligt.
Idiotkonstruktion är vad det är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in