2015-04-15, 09:01
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
En polare som hade en verkstad bytte batteri på en Audi som vägrade samarbeta på grund av att bilen inte kände igen batteriet. Det ihop med att fanskapet hade automatisk handbroms gjorde att den fick blockera lokalen en hel dag.
Citera
2015-04-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
SAAB la väl en massa resurser på ett styrsystem där man tog bort ratten och skulle styra bilen med en joystick i stället. Blev naturligtvis en flopp och sattes aldrig i produktion. Hur fan tänkte man?

http://www.saabplanet.com/wp-content/uploads/saab90002.jpg
Citera
2015-04-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
http://www.saabplanet.com/wp-content/uploads/saab90002.jpg
Fast många av de där projekten med att ersätta ratten (det finns många) brukar inte så ofta vara för att man vill uppfinna hjulet på nytt (eller snarare ratten) utan att man förmodligen mer är intresserad av hur man ska få allt bakom att funka.

I just Saabs fall så ska du ju plocka ut rattvinkel (säkert hastighetsvariabel), bromskommando osv ur den där stora grunkan, och sen få över det till de delarna av bilen som fortfarande var orginal; så det gav nog en hel del erfarenhet runt givare, hur man löser diverse servoproblem osv.

Som en liten bonus kan man se hur det funkar med att styra blinkers, torkare, tut osv med bara en hand, så man får in lite ergonomi i det hela.

Det kanske verkade överdådigt då, men tänk idag när det inte är konstigt om du har ett dussin knappar i ratten på en nyare bil; dvs styrorganet är till för mer än bara styra.

Jag tror inte man ärligt tänkte sig det nånsin skulle komma i produktion, tänk bara på alla vänsterhänta (eller hela jävla england!). Men man lärde sig nog en hel del av det. Publiciteten fick man mer eller mindre gratis; vi pratar ju om det nu många många år efteråt
Citera
2015-04-15, 09:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalg
Annars kunde man slå på stort och skaffa en toppola.
Eller varför inte en Saabo?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saabo
Citera
2015-04-15, 09:40
Medlem
Framhjulsdrift över huvud taget verkar sjukt. gjord för att få ned tillverkningskostnaden.
Saab som dessutom satte handbromsen på denna framhjulsdrift gjorde ju bilen helt manöveroduglig när halkan överraskade
Citera
2015-04-15, 09:42
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den stora nackdelen med att ha tändningslåset mellan stolarna är ju att det samlas allt möjligt i låset. Jag vet folk som haft Saab som startar dessa utan nycklar, det går faktiskt med en glasspinne som det framkommit i tråden. Åtminstone på äldre Saabar...
Jag har en lite nyare saab och har inte haft problem med smuts i låset. Det finns som ett lock som öppnas när man stoppar in den elektroniska nyckeln. Så själva placeringen kan jag inte klaga på. Då är det snarare att dom inte löste damm och skitfrågan på äldre modeller som är problemet.
Citera
2015-04-15, 09:44
Medlem
kaktjuvens avatar
Vilken härlig tråd.
Var ju skitskoj att läsa igenom alla inlägg!
Citera
2015-04-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zictor
Dock lätt fixat med en skvätt silikonspray

Reservhjulets placering på peugeot 307 är så fantastiskt efterbliven, en vev i bagageutrymmet hissar ner hjulet som sitter i en vajer under bilen, med en liten verktygslåda innuti fälgen. Allt är rostigt och skitigt, och får du punktering i djup snö slutar det garanterat med att du får gå hem

Vajern har också en tendens att fastna...
Citera
2015-04-15, 09:48
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Eller varför inte en Saabo?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saabo

Snacka om compact living
Citera
2015-04-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Kommer ihåg en väldigt rolig funktion i en gammal Mercedes 200 från 89- ( vill jag minnas ).

Instrument panelen var delvis i sån där ful träfärg (vad heter det?) och där fanns det en knapp som gjorde så nackstöden bak for ner i en jäkla fart. Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva ha det? Man fick dessutom fälla upp dom för hand.

Hade även elektrisk taklucka som funka prima en riktig lyxkryssare!

Ang mercedesen, så tror jag detta var för att underlätta vid backning =)
Citera
2015-04-15, 10:16
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaZudan
För tio år sedan hade jag en mazda 323, jag tror att det var en 87:a. Inför en ombesiktning så skulle jag byta länkarmarna bak på den. På "insidan" av bilen så satt de fästa med en 15 cm lång bult. På vänstersidan drogs den ut bakåt vilket funkade jättebra. På högersidan så skulle den av någon jävla anledning dras ut framåt och där satt bensintanken. Det var bara att börja montera bort tanken och för att göra detta så var jag tvungen att montera bort baksätet för att komma åt bultarna som höll tanken.

Det fanns gott om plats för att dra ut bulten bakåt på båda sidorna så jag kan inte begripa varför konstruktören ville att den skulle framåt istället.
Då hade jag hellre kapat skallen på bulten, tagit ut den bakåt och skaffat en ny.
Citera
2015-04-15, 10:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Renault och Citroën med sin "kryckväxel" som bland annat satt i 2 CV och i apambulansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in