2015-04-14, 22:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Kan det vara ett arv från tiden då saabarna hade rattväxel? Att man helt sonika var tvungen att flytta med låset när spaken hamnade på golvet. Ett exempel på när det slitna uttrycket kill your darlings borde ha applicerats.

Saabs märkliga lösningar befinner sig ofta i gränslandet mellan idioti och karaktär.
Det var väl också snack om att det var för man inte skulle krossa knäskål vid krock.

Någon som kommer ihåg paddans, eller var det vittra SM, där bromsen typ var en knapp på golvet som gjorde att man tvärnita lätt?
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
De gick att köra lika fort framåt som bakåt tack vare remdriften.
Var det inte något med att startmotorn kunde driva remmen utan att man startade motorn? Dvs glida fram elektriskt några få meter? Det var en skitbil en kollega hade väldigt kort tid, har för mig det var det enda han skröt om
Senast redigerad av Xelious 2015-04-14 kl. 22:26.
Citera
2015-04-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suez
Automatiska säkerhetsbälten - när man stänger dörren åker bältet bakåt - https://www.youtube.com/watch?v=dV-tSnrF8ks

Man är dock tvungen att sätta på midjebältet manuellt vilket gjorde att många sket i det med följd att all kraft vid en olycka inte fördelades korrekt med svåra kroppsskador till följd, jag har hört att många t.o.m. dött pga detta

Hade inne en importerad VW Corrado G60 på jobbet med såna bälten, rätt coolt då man sällan ser det men ack så dumt ändå... Dessutom om man krockar och måste ut och automatiken ej längre fungerar vilket troligen sker efter en kollision, måste man knäppa upp TVÅ bälten innan man kan ta sig ur bilen, varav det ena spännet typ sitter uppe ovanför vänster axel. Inte så lätt vinkel att böja sig i när man är mörbultad efter en krock kanske... :S
Citera
2015-04-14, 22:26
Medlem
Saab 9-5 där knappen för att öppna bakluckan sitter.. inte på bakluckan, utan på insidan av förardörren!? Vafan?

En till.. Elektrisk handbroms.
Senast redigerad av wejo 2015-04-14 kl. 22:33.
Citera
2015-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Saab 9-5 där knappen för att öppna bakluckan sitter.. inte på bakluckan, utan på insidan av förardörren!? Vafan?

Min Trans Am är ännu värre... Där sitter knappen på instrumentbrädan och fungerar dessutom inte med motorn igång, även om växeln ligger i P. Om man skall in i bakluckan måste man alltså stänga av motorn då alternativet till knappen är nyckeln... som sitter i tändningslåset...
Citera
2015-04-14, 22:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo

Inte helt ovanligt. Vissa bilar (som t.ex. de 9-5 jag har öppnat bakluckan på) så går det att öppna både från förarplats (dörr eller strax framför dörren) och med handtaget på bakluckan.. vissa bilar har dock inget handtag så då måste man öppna från förarplats.

Helt tvärtemot trådens topic så är sensorn för att öppna bakluckan med foten som finns på vissa nyare bilar en jävla klockren lösning.. inte essentiell på något vis.. men (antagligen) förbannat smidig de gånger man behöver den.
Citera
2015-04-14, 22:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det tar inte alls en heldag att plocka ut värmepaketet i 200-serien. Någon eller ett par timmar möjligen. Det är bara att läsa i valfri reparationshandbok; plocka ut handskfacket och ta ut paketet på den sidan. Man kan dock behöva kröka värmepaketets fästen nedtill för att få ut det lättare.

Vem har sagt nåt om värmepaket? Det är fläkten det handlar om.
Citera
2015-04-14, 22:36
Medlem
Fords Triton v10 som satt i tidiga Ford Excursions.
Dom gillade att skjuta ut tändstiften komplett med tändspole och krossa spolen mot huven och ibland ge huven en rejäl bula..
Där sitter 1 tändspole på varje tändstift.
Toppen är av aluminium och där är knappt 5 gängor i toppen för att hålla fast tändstiftet i toppen.
Har man bytt tändstift 3 ggr så har man slitit ut gängorna i toppen med flygande stift och spole som resultat efter en tids körning.
Var man riktigt noga och använde momentnyckel för att skruva i stiften så klarade sig inte gängorna ändå...

Eller Fords F1/2/350 med powerstroke diesel.
Ska man byta toppackning eller något annat som innebär att delar från motorn ska av så måste man plocka bort hytten.

Byta rotor och fördelarlock på en grand cherokee med v8:a är inte alls roligt.
Fördelaren sitter bakom motorn mot torpedväggen och där finns knappt plats att ta ut och sätta tillbaka dom nya delarna.
Att byta vevaxelgivre är ännu jävligare än rotor och fördelarlock eftersom den sitter längre ner på motorn.. Man ser den inte uppifrån och man ser den inte nerifrån...
Citera
2015-04-14, 22:37
Medlem
Xeliouss avatar
Amerikanska bilar som efter ett tag låser startlåset. Om man låser upp bilen, startar den, sen stänger av med nyckeln i låset och står ett tag med motorn av så måste man låsa upp bilen med larmet igen för att den ska starta. Var iaf så på min extremt törstiga Jeep grand cherokee 5,9.

Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Fords Triton v10 som satt i tidiga Ford Excursions.
De var väl av aluminium, kan det varit orsaken?
Citera
2015-04-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Inte helt ovanligt. Vissa bilar (som t.ex. de 9-5 jag har öppnat bakluckan på) så går det att öppna både från förarplats (dörr eller strax framför dörren) och med handtaget på bakluckan.. vissa bilar har dock inget handtag så då måste man öppna från förarplats.

På min fars 9-5 sedan går det i alla fall inte att öppna bakluckan om man står vid bakluckan. (Om man inte råkar ha fjärren i fickan förstås.)
Citera
2015-04-14, 22:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Du har fel. AIR/Sekundärluftsystem fungerar även utan katalysator och syret som "sprutas" in orsakar en efterbränning av oförbrännt bränsle i själva avgassystemet. Läs på om sekundärluftsystem nedan. I första meningen kan du läsa t.ex. att det kom 1966.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Det finns AIR-system som BÅDE sprutar in luft i grenrören OCH i katalysatorn, tidsstyrt med hjälp av luftfördelningssolenoider (som på min TPI från 88 t.ex.)
Systemet finns dessutom på många moderna bilar. Min Audi A4 från 2003 med 1.8T har sekundärluftpump som går när motorn är kall (eldriven). I min Trans Am från 88 är den däremot remdriven av motorns serpentinrem och blåser hela tiden. Tre solenoider fördelar luften antingen till atmosfären, grenrören, eller katalysatorn beroende på vad motorstyrdonet kommenderar för tillfället.
.

Jaja. Jag vet att man kan tillföra luft på olika sätt och därigenom få andra emissioner och förbränningsegenskaper men i just detta fall - 1977 - så var detta ett snabbjobb från VAG, man monterade på denna luftpump enbart för att späda ut avgaserna eftersom kraven plötsligt hade höjts från föregående år. På äldre modeller med samma motor fanns inte denna pump och jag tror bara den satt där i 2 år innan man gjorde ett helt nytt avgasreningssystem med EGR-ventiler och så. För övrigt så hände inget om pumpen kopplades ur.
Citera
2015-04-14, 22:44
Medlem
kakburks avatar
Svenskt rekord i dumhet måste tillfalla SAAB. När de tillverkade 9-5 tog de den extremt slitstarka och driftsäkra motorn från 9000 och modifierade med andra kolvar och ringar. Resultatet blev en motor som lätt fick oljesludge och en massa följdproblem.

En del Volvo-lastbilar från 50-60 talet hade bara vindrutetorkarmotor på förarsidan. På passagerarsidan fick man veva för hand.
Citera
2015-04-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Byta rotor och fördelarlock på en grand cherokee med v8:a är inte alls roligt.
Fördelaren sitter bakom motorn mot torpedväggen och där finns knappt plats att ta ut och sätta tillbaka dom nya delarna.
Att byta vevaxelgivre är ännu jävligare än rotor och fördelarlock eftersom den sitter längre ner på motorn.. Man ser den inte uppifrån och man ser den inte nerifrån...

Får mig osökt att tänka på GM's tändfördelare OptiSpark på LT1:an. En avancerad konstruktion, men ganska ordentligt misslyckad eftersom den satt både vid vattenpumpen som gärna läckte in i fördelaren, och dessutom så oskyddad långt ner på motorn att regnvatten från vägbanan kunde stänka upp och blöta ner den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in