Citat:
Ursprungligen postat av
bammerz
Jag har mest svårt för rökare för att jag ska betala för deras ökade sjukvårdsbehov. Rökning påverkar samtliga aspekter av ens hälsa, effekten är systemisk.
Om det är ngn person jag bryr mig om så är jag ledsen att se personen bete sig så självdestruktivt.
Man kan ju tycka att folk ska få leva hur de vill, kedjeröka, låta bli att använda bilbälte osv. Men så länge vi har offentligfinansierad sjukvård så drabbar sånt beteende inte bara den som utövar den.
Det är tacky att röka nuförtiden. Det visar att man är obildad, halvdum och trashig, från ett underlägset socioekonomiskt skikt och att man är slarvig av sig. Värst är förstås rökande barnföräldrar.
Jag var storrökare själv i väldigt många år, slutade för 7 år sedan.
Jag är ingen rökare själv, men nyttjar tobak i form av snus.. Skulle dock inte kalla rökare för verken obildade eller dumma i huvudet..
Rökningen i sig är inte smart men att dra parallellen till att dom skulle ha sämmre utbildning eller vara mindre begåvade än andra är nog att ta i..
Det har väl vad jag förstår inte så mycket med tråden att göra heller men det är intressant att se hur du tänker.
Jag skulle nog ärligt tro att det mer har med ett invant beteende att ta ett bloss eller en snus..eller ett sätt att belöna sig med ett pipstopp eller en cigarr lite då och då..
-har du samma låga syn på alla oss som äter mer sötsaker än vi borde också??