2015-04-14, 03:49
Medlem
norrlandsguldares avatar
Jag har inte så svårt för rökare, utan snarare tobaken i sig.

Cigaretter är en sådan stor del av en rökares liv att det lätt går ut över andra. Jag kan inte säga att jag inte skulle kunna tänka mig att ha en partner som röker - det är lite svårt att säga nu - men jag tycker absolut att det är lite störande med mina vänner som röker.

Det är som att de alltid anpassar sina liv till sitt nikotinberoende, de blir lätt på dåligt humör om de inte får sin cigarett och de ska alltid avbryta aktiviteter genom att "gå ut på en cigg". Jag utgår nu från mina vänner som röker och jag påstår inte att alla rökare beter sig på det här viset.

Att jag dessutom, på grund av rökning, har förlorat en person som stod mig väldigt nära gör nog att jag är lite känsligare och kan rentav bli genuint ledsen när jag träffar människor som röker mycket. Sådana människor har blivit så förblindade av sitt beroende att de inte inser riskerna och förstår hur skadligt det är. Eller, ännu värre, så förstår de men struntar fullständigt i det så länge de får sina cigaretter.

Samtidigt så dömer jag inte rökare eller ser dem som svaga individer som inte kan stå emot bara för att jag själv inte röker. Oavsett vilken typ av beroende så är det inte så enkelt att ta sig ur. Lyckligtvis så har användningen av tobak reducerats rejält de senaste åren och förhoppningsvis fortsätter antalet rökare att minska till antalet.
Citera
2015-04-14, 13:03
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Antalet ciggarettrökare minskar ju hela tiden men samtidigt så ökar "lung"cancerfallen. Varför är det så?
Citera
2015-04-14, 13:10
Medlem
Jag har mest svårt för rökare för att jag ska betala för deras ökade sjukvårdsbehov. Rökning påverkar samtliga aspekter av ens hälsa, effekten är systemisk.

Om det är ngn person jag bryr mig om så är jag ledsen att se personen bete sig så självdestruktivt.

Man kan ju tycka att folk ska få leva hur de vill, kedjeröka, låta bli att använda bilbälte osv. Men så länge vi har offentligfinansierad sjukvård så drabbar sånt beteende inte bara den som utövar den.

Det är tacky att röka nuförtiden. Det visar att man är obildad, halvdum och trashig, från ett underlägset socioekonomiskt skikt och att man är slarvig av sig. Värst är förstås rökande barnföräldrar.

Jag var storrökare själv i väldigt många år, slutade för 7 år sedan.
Citera
2015-04-14, 13:27
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Jag har mest svårt för rökare för att jag ska betala för deras ökade sjukvårdsbehov. Rökning påverkar samtliga aspekter av ens hälsa, effekten är systemisk.

Om det är ngn person jag bryr mig om så är jag ledsen att se personen bete sig så självdestruktivt.

Man kan ju tycka att folk ska få leva hur de vill, kedjeröka, låta bli att använda bilbälte osv. Men så länge vi har offentligfinansierad sjukvård så drabbar sånt beteende inte bara den som utövar den.

Det är tacky att röka nuförtiden. Det visar att man är obildad, halvdum och trashig, från ett underlägset socioekonomiskt skikt och att man är slarvig av sig. Värst är förstås rökande barnföräldrar.

Jag var storrökare själv i väldigt många år, slutade för 7 år sedan.

Jag är ingen rökare själv, men nyttjar tobak i form av snus.. Skulle dock inte kalla rökare för verken obildade eller dumma i huvudet..
Rökningen i sig är inte smart men att dra parallellen till att dom skulle ha sämmre utbildning eller vara mindre begåvade än andra är nog att ta i..
Det har väl vad jag förstår inte så mycket med tråden att göra heller men det är intressant att se hur du tänker.

Jag skulle nog ärligt tro att det mer har med ett invant beteende att ta ett bloss eller en snus..eller ett sätt att belöna sig med ett pipstopp eller en cigarr lite då och då..
-har du samma låga syn på alla oss som äter mer sötsaker än vi borde också??
Citera
2015-04-14, 13:37
Medlem
Enzymes avatar
Tobak ger ju ganska klen effekt i förhållande till hur mycket det sabbar hälsan. Sen verkar det va ett jävla handikapp att inte kunna jobba med något en längre stund utan massa rökpauser. Åkte bil med en rökare från Stockholm till Köpenhamn och resan tog längre tid med alla jävla stopp.
Citera
2015-04-14, 15:08
Medlem
swebarbs avatar
För att det stinker skit och är skadligt? har väl inget emot om folk röker ihjäl sig hemma osv men när det är utomhus eller nåt och man gör förbi ett gäng som står och röker blir man ju bara förbannad, stå och gör skit hemma ni är ju anledningen till varför rökning snart blir förbjudet överallt... och idag är det bara svaga människor som röker det är knappast tufft att röka idag som det var för 30 år sen...
Citera
2015-04-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggen89
Okej läst igenom svar och vad fan spelar det för roll om jag börjar röka i min ålder!?

Tjena!
Vid 25 års ålder så bör man känna till riskerna med rökning.
Därför kan folk anse att du är dum i huvudet om du börjar.
Jag tror bara att du mognar lite sent, så troligtvis kommer du åndra dig längre fram, men då ha stora problem med att sluta.
Det är inte fräscht när man börjar hosta svart slem direkt..
Citera
2015-04-14, 16:33
Medlem
Mankas avatar
Min dejt, angående rökning, hade också svårt med att jag är rökare. Efter ett tag sa hon att hon vill att jag slutar röka. Sagt och gjort, jag slutade. Efter en dag så tyckte hon att jag var på så dåligt humör. KONSTIGT!!! Hon fick dra, jag är rökare och jag fortsätter att vara rökare.
Citera
2015-04-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Jag är ingen rökare själv, men nyttjar tobak i form av snus.. Skulle dock inte kalla rökare för verken obildade eller dumma i huvudet..
Rökningen i sig är inte smart men att dra parallellen till att dom skulle ha sämmre utbildning eller vara mindre begåvade än andra är nog att ta i..
Det har väl vad jag förstår inte så mycket med tråden att göra heller men det är intressant att se hur du tänker.

Jag skulle nog ärligt tro att det mer har med ett invant beteende att ta ett bloss eller en snus..eller ett sätt att belöna sig med ett pipstopp eller en cigarr lite då och då..
-har du samma låga syn på alla oss som äter mer sötsaker än vi borde också??

Nej, det var mer så jag tänkte om rökning och rökare när jag själv slutade röka. Numera tycker jag mest det är liksom absurt att se folk förstöra sig med cig. Men det är ju för att mitt liv blev så mkt bättre utan cig. Jag har kondition nu t ex.
Jag vet att beroende inte har ett dugg med begåvning att göra. Det har verkligen inte det.
Citera
2015-04-14, 17:00
Medlem
morpdeuss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=BLtjE9zqp6w
Citera
2015-04-14, 17:48
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det man kan störa sig på är fisförnäma Svenskar med högfärdshosta om dom går förbi nån som röker. Såna människor kan inte varit med om mycket i livet.
Citera
2015-04-14, 18:08
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Tjena!
Vid 25 års ålder så bör man känna till riskerna med rökning.
Därför kan folk anse att du är dum i huvudet om du börjar.
Jag tror bara att du mognar lite sent, så troligtvis kommer du åndra dig längre fram, men då ha stora problem med att sluta.
Det är inte fräscht när man börjar hosta svart slem direkt..

Jag började snusa när jag var 23 (är 25 nu) och folk undrade varför jag skulle börja när jag var vuxen men det slutade väldigt snabbt då jag inte snusar mycket.

Sen så visste jag riskerna när jag började snusa vilket jag i alla fall anser vara lite bättre än att börja när man är 13-14 och inte har en aning om vad man ger sig in på.
Jag valde att börja snusa för att jag tycker att snus är gott. Innan jag började snusa så blev det någon prilla då och då, oftast på fester, men insåg att det var så jävla gott att jag ville börja snusa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in