Citat:
Ursprungligen postat av
Ziggen89
Som rubriken lyder, jag har precis faktiskt köpt mitt första paket cigaretter (Marlboro röda korta tror jag) och jag är 25! men vad har folk emot rökare och så mm? Det är väl helt upp till de om de röker eller snusar och det skadar ju inte dig väl? Srry för stavningen och så druckigt lite :P Men vore kul och få veta hur många som egentligen röker/snusasr eller så

hoppas detta är i rätt forum med

Det beror på att staten under mer än 40 år har upplyst om rökningens (eventuella) skadeverkningar, som människor med uppslagsverk vetat i snart 60 år. Inget annat har staten propagerat, och tidningarna överdrivit, så häftigt som rökningen. Den s.k. passiva röken har varit känd i minst 20 år, men jag får den känslan att den inte varit speciellt omtalad förrän efter förbuden.
Hursomhelst är pass. röken överdriven. 60-talisterna tros vara de, som fick uppleva den sista stora rökningseran under 70- och början av 80-talet, då mödrarna satt i köket med barnen och blossade, ungdomsgårdarna var tjocka av rök, restaurangerna och arbetsplatserna "förpestade".
Dagens pensionärer är generellt sett piggare än de föregående generationerna. Bättre vård har säkerligen en stor inverkan, men också motion. Jag tror att 30-talisterna fram till 70-talisterna kommer att leva längre än dagens ungdomar, fastän de upplevt ett samhälle genomsyrat av utsläpp och mer arbete.
Alkoholen har däremot inte varit lika omskrivet, även om vi sedan vikingatiden känt till vad det kan ställa till.