• 3
  • 4
2015-04-14, 19:23
Medlem
För att rökning bokstavligen ÄTER upp så onödigt mycket av sjukvårdens resurser. Ett flertal miljarder skulle sparas varje år och läggas på något annat inom vården.
Citera
2015-04-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
För att rökning bokstavligen ÄTER upp så onödigt mycket av sjukvårdens resurser. Ett flertal miljarder skulle sparas varje år och läggas på något annat inom vården.

Båg.

Tobaksskatten betalar mångfalt tillbaka sjukvårdskostnaderna av rökning och snusning. Hela vården skulle sannolikt gå ordentligt plus på alla tobaksbrukare om inte resurserna hade sugits ut av alla jävla hypokondriker, nervösa ungdomar som självdiagnosticerar cancer på internet och annat lösker folk som skapar månadslånga väntetider för folk med riktiga problem.
Citera
2015-04-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Båg.

Tobaksskatten betalar mångfalt tillbaka sjukvårdskostnaderna av rökning och snusning. Hela vården skulle sannolikt gå ordentligt plus på alla tobaksbrukare om inte resurserna hade sugits ut av alla jävla hypokondriker, nervösa ungdomar som självdiagnosticerar cancer på internet och annat lösker folk som skapar månadslånga väntetider för folk med riktiga problem.

Du har en poäng eller två, men jag är övertygad om att en stor slant finns att spara om rökning och stillasittande minskade.
Citera
2015-04-14, 22:01
Medlem
Rökare förpestar luften med sina j*vla äckliga cigaretter. Jag avskyr rökare. Det är extremt avtändande och rent idiotiskt att börja röka när du är 25 år. Är du helt intelligensbefriad?????
Citera
2015-04-15, 08:21
Medlem
Citat:
Du har en poäng eller två, men jag är övertygad om att en stor slant finns att spara om rökning och stillasittande minskade.

Absolut, visst finns det pengar att spara, men det är långt ifrån det största bekymret vi har i samhället/inom sjukvården, vilket exempelvis media vill få det att framstå som.
Citera
2015-04-15, 09:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ett antal miljarder skulle heller inte finnas att spendera på sjukvården om inte folk nyttjade tobak.
Citera
2015-04-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Jag började snusa när jag var 23 (är 25 nu) och folk undrade varför jag skulle börja när jag var vuxen men det slutade väldigt snabbt då jag inte snusar mycket.

Sen så visste jag riskerna när jag började snusa vilket jag i alla fall anser vara lite bättre än att börja när man är 13-14 och inte har en aning om vad man ger sig in på.
Jag valde att börja snusa för att jag tycker att snus är gott. Innan jag började snusa så blev det någon prilla då och då, oftast på fester, men insåg att det var så jävla gott att jag ville börja snusa

Du snackar om snusning, och det är något helt annat än rökning vet du.
Vilka risker menar du att du kände till med snusning?
Citera
2015-04-15, 18:01
Medlem
Feadogs avatar
Det som stör mig med cigarettrökning (annan tobaksanvändning som cigarr- och piprökning samt snusande är inte jämförbart) är att det är otroligt skadligt för den som röker, helt värdelöst, miljöfarligt, störande och till viss del skadligt för omgivningen samt förbannat trashigt. Att det är otroligt skadligt för den som röker drabbar inte bara den personen. Det är enorma vårdresurser och skattepengar som går åt hela tiden för att vårda dessa personer för deras självvalda beteende. Varje lungcancer- och KOL-patient kostar många hundratusen kronor innan de går sin död tillmötes. Eftersom vårdresurser också är begränsade så bidrar de i förlängningen till sämre vård för legitima patienter som inte har orsakat sina skador själva med flit. Med att det är helt värdelöst menar jag att det ger ingenting förutom de första veckorna man håller på. Folk som röker marijuana har jag förståelse för eftersom det ger ett rus även efter lång tids användning, men med cigaretter sker en tillvänjning som gör att man inte får nått ut av det efter ett tag. Detta stämmer ju även för t.ex. kaffe och snus, men man får ju väga detta mot skadeverkningarna. Snus och kaffe är inte i närheten lika skadligt. Snus och kaffe stör ju inte heller omgivningen. Allt detta sammanvägt gör att de enda som fortfarande röker cigaretter är WT, och jag stör mig på WT generellt.
Citera
2015-04-15, 21:21
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Du snackar om snusning, och det är något helt annat än rökning vet du.
Vilka risker menar du att du kände till med snusning?
Jo, iofs så är snusning något helt annat men risken för tandköttsproblem och att man kan få gula tänder visste jag till.

Sen den tredje risken jag känner till, men som är högst osannolika, är cancer i munnen. Tror folk reagerat helt annorlunda om jag börjat röka
Citera
2015-04-16, 09:48
Avstängd
sherms avatar
Jag slutade röka efter 20 år och har förståelse för rökförbud i offentliga miljöer, men någon jävla rim och reson får det fan vara. Nu läser jag i DN att landstingspolitiker i Uppsala vill förbjuda folk att lukta snus. Givetvis gör man dock undantag för sig själv:
Citat:
I dag råder rökförbud i landstingets lokaler, men den rödgröna majoriteten vill nu utvidga förbudet till att också omfatta snuslukt. Inte heller patienter eller besökare ska tillåtas lukta snus. Även busschaufförer i kollektivtrafiken ska omfattas av förbudet. Totalt berörs runt 12.000 anställda.
...
Gäller snusluktförbudet även landstingets politiker?
...
– Vi är förtroendevalda och kan inte behandlas som anställda när vi sitter i fullmäktige. Men är det så att alla accepterar förslaget får vi hoppas att man lever efter det också, säger Sören Bergqvist.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rod...oppa-snuslukt/
Citera
2015-04-16, 13:14
Medlem
swebarbs avatar
Snus bryr jag mig inte på det känner man sällan men rökning är inte kul nä det luktar och är knappast bra för hälsan, varför köper ni istället inte vitaminer eller god mat istället för att röka? det visar bara att ni är lågstatus människor som behöver ha nån stimulans genom att röka giftig skit sen har ni problem med alla ickerökare att vi tycker ni är dumma som röker... Och säg inte att ni redan betalar hög skatt och allt är ok det är ju bara så korkat påstående även om en ask skulle kosta 100kr skulle det inte vara ok att röka.
Citera
2015-04-16, 13:23
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag slutade röka efter 20 år och har förståelse för rökförbud i offentliga miljöer, men någon jävla rim och reson får det fan vara. Nu läser jag i DN att landstingspolitiker i Uppsala vill förbjuda folk att lukta snus. Givetvis gör man dock undantag för sig själv:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rod...oppa-snuslukt/
-klart man gör.. Varför ska annars det mesta gå att tolkas på arbetsmarknaden.. Arbetsgivare och fack tolkar regler och sen möts de och förhandlar.. Och vården har som jag anser ett "svagt fack". Det värsta är att det smittar av sig. Läste ett säkerhetsblad och fann texten: " Där denna produkt hanteras och förvaras ska rökning och snusning vara förbudet". Inget jag gärna berättar för min chef..
-jag försöker dock annars vara ärligare än jag borde och rakare än vad "vår" ledning förtjänar..
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in