Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Just det. Svensk nationalism är ingen teoretisk konstruktion, bara för att det skapats teoretiska konstruktioner kring den. Svensk tillhörighet del av en allmänmänsklig rätt och önskan, inget unikum som ska förklaras specifikt och ensamt, vilket är - rasism.
Det är här MK är så skadlig: Bara för att han snöat in sig på detta teoretiserande så har han i sin "öppna kulturentitet" som ett motvärn mot det han själv upplever som potent politisk materia.
Det glassiga, säkra politikersvaret att ge med ett amerikanskt leende är "Det är ju inte min rätt att som politiker normera vad som är svenskt - det avgör ju alla vanliga, hyggliga vardagssvenskar därute i verkligheten! Du vet, min uppgift är inte att sätta mig till doms över svenska folket - utan att tjäna dess intresse!" Säljleende - fotoblixt- nästa fråga, tack.
Han är en dålig politiker, förutom ideolog.
Han är ju de facto också en "vikarie" för ordinarie partiledaren. En vikarie/ställföreträdare brukar i övriga sammanhang betraktas som en slags ministär, som förvaltar en temporär situation, tills ordinarie återgår i tjänst. Här verkar det inte fungera så. MK har visserligen axlat JÅ:s roll med den äran, vad avser externa framträdanden, i massmedia, och fått cred för detta. När det nu plötsligt utbryter "tredje världskriget" internt, mot ett ungdomsförbund, och en stockholms-fraktion, som iaf utåt tycks besjälade av att öka SD:s plattform i hufvudstaden, då initierar 'vikarien' ett monumentalt drev, som om det vore en självklar rättighet för honom. Är han bemyndigad av en vacklande Åkesson i bakgrunden? Om så, har JÅ ork och kraft att sätta sig in i situationen, troligen fortfarande halvt neddrogad och sannolikt utan fingertoppskänsla?
Jag vet inte, men undrar. Min känsla är iaf att just denne MK agerar mer i eget streber-syfte än partiets. En randanmärkning... vad kommer det sig att Jomshof, efter sitt pinsamma framträdande i SVT, där han framträdde som en blöt katt, vägrade diskutera med K, men inte drog sig för att öppet bryta mot partiets fastlagda regel... "vi sverigedemokrater diskuterar inte interna frågor via massmedia"? Nu lyser RJ med sin frånvaro, därtill kommenderad av Mathias Bossman? Eller?