2015-04-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Formgren är alltså en klok skribent, men även hon har missförstått saken å det grövsta? Liksom de flesta av oss andra som har fräckheten att vilja se en väl fungerande intern-demokrati i partiet? Trots att Formgren motiverar sina åsikter i ett riktigt långt inlägg uppdelat i tre delar på sin blogg har hon ingen koll på vad saken gäller? Ibland är det inte konstigare än att en spade är en spade...och att Mattias Karlsson är en maktfullkomlig despot som använder precis alla fula tricks han någonsin fått kastade på sig, mot sina egna partikamrater.

"I de blindas rike är den enögde kung"
Niccolò Machiavelli (3 maj 1469 -21 juni 1527)

Verkligenheten är ibland mer komplicerad. Ibland är det viktigt att inte låta en spade vara en spade. Om då någon eller några envisas med att kalla spadarna för spadar kan dessa göra stor skada. Fr a om man lever och verkar i en kultur där det är tabu att gräva med just spadar.

Men ja, det hon missar är att det handlar främst om makt. Mindre om sakfrågor. Partiledningen försvarar sina positioner. Då är min fråga...ska partiledningen INTE göra det? Ska den lägga sig platt om den blir utmanad?
Citera
2015-04-13, 13:39
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag använde själv det bildspråket igår om FR, men jag är i och för sig varken tjänsteman eller offentlig. Om man som utbildad vid ett fåtal tillfällen använder ett färgstarkt språk kanske det ska ses som ett uttryck av frustration eller djup besvikelse, vilket sannolikt var fallet med tjänstemannen.

Men precis som ofta i den allmänna debatten så är det tydligen språkbruket som är värre än själva handlingen...Att skjuta ifrån sig skulden på offret genom att hänvisa till oförsiktiga uttalanden i affekt, är väl knappast värre än att någon faktiskt 'pissat' på densamme?
Citera
2015-04-13, 13:41
Medlem
Citat:
Jag använde själv det bildspråket igår om FR, men jag är i och för sig varken tjänsteman eller offentlig. Om man som utbildad vid ett fåtal tillfällen använder ett färgstarkt språk kanske det ska ses som ett uttryck av frustration eller djup besvikelse, vilket sannolikt var fallet med tjänstemannen.
I skrift på Flashback, eller för den delen privat, är det helt ok förstås, men inget man använder i offentliga sammanhang. Eller kanske är det en del av höger-SD standard vokabulär ?
Citera
2015-04-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det var andra gången jag sett detta argument dyka upp i tråden, första gången var igår av en annan skribent. Man kan tolka det som att lojalisterna i alla fall nu börjar erkänna att de är lojala mot en osedvanligt korrupt envåldshärskare, men att det är ok för alla andra, och i synnerhet Kasselstrand skulle ha handlat på samma sätt i samma situation. Detta säger man utan tillstymmelse till bevis.

Jag har aldrig upplevt en svensk politiker av Mattias Karlssons kaliber tidigare. Att det skulle finnas två sådana psykologiska profiler inom ett och samma parti vid samma tidpunkt uppfattar jag som ett så osannolikt sammanträffande att jag finner tanken skrattretande.

Vänta nu! Så du tycker att Karlsson ska vika sig om han blir ifrågasatt och utmanad? Och du tror dessutom att Kasselstrand skulle göra detsamma om han var partiledare?
Sorry. se till hur andra partier funkar, med ett enda modernt undantag, nämligen Juholt. Juholt skrev själv efter sin avgång att han rekryterade folk efter kompetens, inte efter lojalitet, därför gick det åt helvete för honom. Och det gick åt helvete förbannat fort.

Regel nummer ett på en sådan position är att konsolidera sin maktbas. Om Kasselstrand blev partiledare så vore han i det närmaste idiot om han inte konsoliderade sin makt med lojalt folk. OCh så dum tror jag inte Kasselstrand är.
Citera
2015-04-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Verkligenheten är ibland mer komplicerad. Ibland är det viktigt att inte låta en spade vara en spade. Om då någon eller några envisas med att kalla spadarna för spadar kan dessa göra stor skada. Fr a om man lever och verkar i en kultur där det är tabu att gräva med just spadar.

Men ja, det hon missar är att det handlar främst om makt. Mindre om sakfrågor. Partiledningen försvarar sina positioner. Då är min fråga...ska partiledningen INTE göra det? Ska den lägga sig platt om den blir utmanad?

Den ska inte försvara sina positioner genom att ljuga för väljarna. Det är korrumperad politik. "Vi måste, för att vi förstår väljarnas bästa bättre än dom!" är förmodligen den absolute mest klassiska högerkritiken mot kommunismen.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-13 kl. 13:49.
Citera
2015-04-13, 13:49
Medlem
Citat:
Du kände dig uppenbarligen träffad.

Jag varken orkar eller har tid inte titta genom alla dina inlägg, men det du skrev behöver ju inte vara ett motbevis till det jag skrev, eller hur. Vilken galopp är det SD har fattat? Att Kasselstrand och Hahne inte ska utmana Karlsson och Jomshof, för det verkar vara det hela uteslutningen handlar om.

Din wingman i den här tråden tycker man ska mörka SD politik och visa upp en fasad av snällhet enbart för att locka väljare och sedan ska man gå "Gunvald Larsson" i den praktiska politiken när man väl fått rösterna. I min värld är det ett bedrägligt beteende. Vi har nog av politiker som lurar sina väljare. Kan inte stoppet mot massinvandringen och hårdare tag mot invandrande kriminella ärligt stå på egna ben så finns det ju inte stöd för det bland svenskarna. Politik är i min värld förtroende och trovärdighet.

Åhhh...tänk efter...hur fan skulle det gå om ett parti var öppet och ärligt på alla punkter, medan samtliga andra partier mörkar sådant som kan tänkas vara skadligt för dem, hur tusan tror ni det skulle gå? Partiet skulle bli slaktat såväl medialt som i debatter. Tänk på ny demokrati och alla grodor som kom därifrån. Och kom ihåg M årgång 1985 när någon oförsiktigt råkade säga att man ville spara på statsbidragen till kommunal färdtjänst! M blev totalslaktade och Fp under Westerberg blev största borgerliga parti. Palme kunde lugnt regera vidare.

Man kan inte göra sig så sårbar som parti, man måste visa upp en polerad yta. Om man inte vill skrämma bort sina väljare till Löfven....eller ännu värre romson
Citera
2015-04-13, 13:50
Medlem
Citat:
Men precis som ofta i den allmänna debatten så är det tydligen språkbruket som är värre än själva handlingen...Att skjuta ifrån sig skulden på offret genom att hänvisa till oförsiktiga uttalanden i affekt, är väl knappast värre än att någon faktiskt 'pissat' på densamme?
Att ta den här bittra underdog-positionen är precis vad SD ska lära sig att inte göra. Tycker SD istället ska ekvilibrera i fädernemålet, och via en kombination av kall rationalitet och behärskad patos tillintetgöra sina politiska motståndare, samtidigt som de attrahera nya väljargrupper
Citera
2015-04-13, 13:53
Medlem
Citat:

SD har faktiskt makt. Tyvärr är det samma sorts makt som skolgårdens mest föraktade mobboffer har att avgöra vad som INTE är trend och mode.

De övriga barnen vill INTE ha samma märke på byxor, väska eller solglasögon som SD. Vill INTE lyssna på samma musik eller referera ur samma TV-serie.

"HÄJ, HÖRNNI - VA' GILLAR NI MINA ADIDAS-SNEAKERS!? COOLA, VA?!" är förvisso mördande reklam för - Reebok eller Nike.

Invandringen har ÖKAT sedan SD:s inträde - där har du den hårda makten du refererar till.

Och när invandringen väl minskar, så kommer det inte vara för att SD kompromissar. Utan att verkligheten dikterar.
Citera
2015-04-13, 13:57
Medlem
Citat:
Fast spekulationer om hur Kasselstrand eventuellt skulle uppträda den dag han möjligen skulle vara aktuell för ansvar kring 'köttgrytorna', är väl inte riktigt vad vi diskuterar i den här tråden? Det är däremot precis sådana misskrediterande påståenden som förstärker bilden av personlig vendetta istf saklig argumentation.

Dessutom går kraven på interndemokrati stick i stäv med eventuella påståenden om grogrund för opportunister och galenpannor. Bara genom interndemokrati och rättssäkerhet kan man uppnå katarsis - inte genom godtyckliga uteslutningar av hårt arbetande partiföreträdare.

Det sistnämnda beror på vilka medlemmar partiet har...och hur väl dessa medlemmar avspeglar partiets väljarkår. I ett tämligen nystartat parti, som dessutom anpassat sig mycket till mainstream på senare tid, kan det tänkas att medlemmarna är avsevärt mer radikala än vad väljarna är. en partistyrelse måste balanser mellan väljarna och medlemmarna, men i första hand prioritera väljarna.

Jag kan ta ett konkret exempel. Socialdemokraterna har en långt tid varit principiellt för en lika delad föräldraförsäkring! Man skulle kunna driva igenom detta med Mp och V...men man gör det inte....TROTS ATT MAN KAN. Och varför gör man inte det? Jo...man riskerar att förlora väljare, man vet att man har de renlärigas stöd men inte folkets stör i frågan!
Nå.....går partimedlemmarna och kvinnoförbundet bananas för detta? I s f varför inte? Tänk nu en smula! Tänk taktik, inte ideologi och interndemokrati.
Citera
2015-04-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Den ska inte försvara sina positioner genom att ljuga för väljarna. Det är korrumperad politik. "Vi måste, för att vi förstår väljarnas bästa bättre än dom!" är förmodligen den absolute mest klassiska högerkritiken mot kommunismen.

Om inte en partiledning förstår väljarna bättre än gemene medlem är det tjänstefel. Det är partiledningens förbannade jobb och tillvarata väljarnas intresse, inte bara medlemmarnas. Annars riskerar ett parti att bli en klubb för inbördes beundran.
Citera
2015-04-13, 14:02
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Att ta den här bittra underdog-positionen är precis vad SD ska lära sig att inte göra. Tycker SD istället ska ekvilibrera i fädernemålet, och via en kombination av kall rationalitet och behärskad patos tillintetgöra sina politiska motståndare, samtidigt som de attrahera nya väljargrupper
Vadå bitter underdog? Problemet enligt dig är alltså att en av deras tjänstemän i ilska över hur han blir behandlad använt ett grovt uttryckt i ett internt mejl, det är det som ger ett opolerat intryck och skrämmer bort väljare?
Citera
2015-04-13, 14:03
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Sorry. se till hur andra partier funkar, med ett enda modernt undantag, nämligen Juholt. Juholt skrev själv efter sin avgång att han rekryterade folk efter kompetens, inte efter lojalitet, därför gick det åt helvete för honom. Och det gick åt helvete förbannat fort.

För att ett parti ska sitta i Sveriges riksdag så är verkar det vara ett krav att ledningen ska bestå åsnor, annars så kommer de riktiga makthavarna angripa partiet via media. Juholt gjorde inte fel utan Juholt gjorde rätt och blev angripen för det. Man ska välja intelligenta och inte idioter för att representera sina väljare. Att de som drar i trådarna inte gillar det är en annan femma.
Senast redigerad av gavlip 2015-04-13 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in