2015-04-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Finns gud, tomten eller påskharen om du uppfattar att de finns? Inte ett särskilt övertygande argument.

Du blandar också ihop val och friheten att välja vad man vill. Du väljer inte vilken kaka du äter, det är slumpen och/eller gener/omgivningen (kausalitet) som bestämmer vilken kaka du väljer.

Det är lustigt det här. Gener bestämmer. Slumpen bestämmer. Omgivningen bestämmer. Allt kan vara kausalt verksamt i dina val. Förutom ditt eget medvetande... Det bestämmer ingenting, det är blott en illusion som vi utvecklat av okänd anledning.
Citera
2015-04-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allestadesnarvaro
Det är lustigt det här. Gener bestämmer. Slumpen bestämmer. Omgivningen bestämmer. Allt kan vara kausalt verksamt i dina val. Förutom ditt eget medvetande... Det bestämmer ingenting, det är blott en illusion som vi utvecklat av okänd anledning.

Men medvetandet producerar ju inte det som är inuti medvetandet. Och besluten/valen uppstår ju i medvetandet, alltså kommer de från någon annan stans...
Senast redigerad av FlamRed 2015-04-12 kl. 19:53.
Citera
2015-04-12, 21:28
Medlem
Bertil85s avatar
Läs mitt inlägg (FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.

Sista raden. Säger en hel del.
Citera
2015-04-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Men medvetandet producerar ju inte det som är inuti medvetandet. Och besluten/valen uppstår ju i medvetandet, alltså kommer de från någon annan stans...

Nä, medvetandet producerar ju inte förutsättningarna för sin existens, ej heller de förhållanden som det är medvetet om. Men det utesluter inte att det kan ha en viss autonomi och vara kausalt verksamt.
Citera
2015-04-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allestadesnarvaro
Nä, medvetandet producerar ju inte förutsättningarna för sin existens, ej heller de förhållanden som det är medvetet om. Men det utesluter inte att det kan ha en viss autonomi och vara kausalt verksamt.

Vi har inte hittat något i universum ännu som har en "viss autonomi", så det är ju rätt osannolikt att ett medvetande skulle ha det.

Men det verkar ju självklart att medvetandet spelar in, precis så som allt annat också spelar in.

Viktigt är dock att inget är personligt, eller ett "jag", finns som spelar in.
Senast redigerad av FlamRed 2015-04-13 kl. 09:51.
Citera
2015-04-13, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Bara en liten fundering...varför är du så övertygad om att du har rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det har vi ju förklarat nu, både anonym.hedonist och jag. Det kan inte finnas något som inte är deterministiskt eller indeterministiskt. Alltså finns det inget utrymme för någon fri vilja. Bara en vidskeplig person kan tro på fri vilja.
Du har givetvis helt rätt här, om man inte tror på nån slags dolda variabler eller "vidskepelse" så kan inte fri vilja existera.
En dator kan inte välja att svara "jag pissar på dig" när jag frågar vad 34*2345 är!
Citera
2015-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Du har givetvis helt rätt här, om man inte tror på nån slags dolda variabler eller "vidskepelse" så kan inte fri vilja existera.
En dator kan inte välja att svara "jag pissar på dig" när jag frågar vad 34*2345 är!

Ett annat sätt att besvara frågan om fri vilja är att helt enkelt uppleva det. Då behöver man inte tro på något alls.

Är du medveten om dina tankar så märker du tydligt att dom kommer till dig, inte att du väljer dom.

- För om du väljer dom, vem gjorde valet? Jo bara en tidigare tanke.
- Tänk på ett tal mellan 200 och 20 000... Var kom det talet ifrån?
- Om man kunde välja sina tankar, varför finns det ingen som väljer bara glada, positiva och kreativa tankar?
Citera
2015-04-13, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ett annat sätt att besvara frågan om fri vilja är att helt enkelt uppleva det. Då behöver man inte tro på något alls.

Är du medveten om dina tankar så märker du tydligt att dom kommer till dig, inte att du väljer dom.

- För om du väljer dom, vem gjorde valet? Jo bara en tidigare tanke.
- Tänk på ett tal mellan 200 och 20 000... Var kom det talet ifrån?
- Om man kunde välja sina tankar, varför finns det ingen som väljer bara glada, positiva och kreativa tankar?
Jag påstår inte att man kan välja sina tankar hur som helst, jag påstår bara att man ofta kan välja vilka tankar man vill hålla fast vid.
Citera
2015-04-13, 19:07
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att man kan välja sina tankar hur som helst, jag påstår bara att man ofta kan välja vilka tankar man vill hålla fast vid.

Som sagt, vem gjorde det valet? Bara en tidigare tanke...

Och om en tanke väljer nästa, så är det ju inget "du" som gjort valet...
Citera
2015-04-13, 19:09
Bannlyst
Citat:
Som sagt, vem gjorde det valet? Bara en tidigare tanke...

Och om en tanke väljer nästa, så är det ju inget "du" som gjort valet...
Jag håller inte med.
Enligt mig finns en kärna som är transcendent.
Citera
2015-04-13, 19:12
Medlem
Citat:
Jag håller inte med.
Enligt mig finns en kärna som är transcendent.

Fast om du lyssnar på dina tankar så märker du ju själv vad som händer. Att om du upplever att du väljer, så är det ju bara en tidigare tanke som gjort valet.

Och som sagt, många tankar uppstår ju av sig självt, vilket alla upplever ofta.

Så varför skulle tankar komma från två ställen? Dels naturligt spontant, och dels transcendentalt?

Och så har ju tagit steget över till religion så fort du tror att något transcendentalt faktiskt existerar.
Senast redigerad av FlamRed 2015-04-13 kl. 19:14.
Citera
2015-04-13, 19:14
Bannlyst
Citat:
Fast om du lyssnar på dina tankar så märker du ju själv vad som händer. Att om du upplever att du väljer, så är det ju bara en tidigare tanke som gjort valet.

Och som sagt, många tankar uppstår ju av sig självt, vilket alla upplever ofta.

Så varför skulle tankar komma från två ställen? Dels naturligt spontant, och dels transcendentalt?
Varför inte?
Den oberoende betraktaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in